1

Onderwerp: Nieuwe noob

Goedemiddag allemaal!

Vorig jaar heb ik het obstacle run virus te pakken gekregen, nadat ik kort daarvoor ben begonnen met hardlopen. Door een kleine blessure aan een arm kan ik daarvoor weinig tot niet trainen en ben ik verder gaan kijken naar een leuke uitdaging.

Zo kwam ik bij de Iron Man van West-Friesland uit, welke in juli in Hoorn gehouden wordt. Totaal geen ervaring met fietsen en zwemmen in deze context, maar de uitdaging spreekt erg aan. Ik sta op het punt om in te gaan schrijven, maar twijfel heel erg over de afstand (4:18:4 of 5150).

Ook zal ik zaken moeten gaan aanschaffen zoals een fiets en zwemgear. Aangezien ik beginner ben ga ik niet meteen het beste van het beste aanschaffen, maar ik wil bv ook geen barrel kopen.

Alle tips die mij op weg kunnen helpen zijn welkom!

2

Re: Nieuwe noob

Hoi, welkom hier!
Wellicht kun je ergens een wetsuit lenen of huren, er zijn wel winkels en bedrijven die dat doen.
Het enige nadeel van huren is dat je hem dan pas op de dag zelf hebt en het is toch wel aan te raden er een paar keer mee te zwemmen van te voren.
Wat een fiets betreft, zou je ook kunnen lenen, of anders idd wat aanschaffen. Voor een paar honderd euro heb je al een aardige beginfiets.
Geen idee wat je vervolgplannen zijn, of je meer wedstrijden gaat doen?

Verder is een trisuit wel aan te raden, dit draagje onder je wetsuit en daar ga je vervolgens in fietsen en hardlopen. Decathlon heeft tegenwoordig aardige voor weinig.

Heel veel succes met je verdere voorbereidingen, je vind hier vast nog allerlei info op dit forum en anders stel je je vragen maar!

3

Re: Nieuwe noob

Hedcandy schreef:

Hoi, welkom hier!
Wellicht kun je ergens een wetsuit lenen of huren, er zijn wel winkels en bedrijven die dat doen.
Het enige nadeel van huren is dat je hem dan pas op de dag zelf hebt en het is toch wel aan te raden er een paar keer mee te zwemmen van te voren.

Hoe noodzakelijk is een wetsuit uberhaupt? Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Puur voor de warmte?

Wat een fiets betreft, zou je ook kunnen lenen, of anders idd wat aanschaffen. Voor een paar honderd euro heb je al een aardige beginfiets.
Geen idee wat je vervolgplannen zijn, of je meer wedstrijden gaat doen?

Dat zal grotendeels afhangen van de ervaring die ik opdoe. Als ik het leuk vind is dat zeker het idee.

Verder is een trisuit wel aan te raden, dit draagje onder je wetsuit en daar ga je vervolgens in fietsen en hardlopen. Decathlon heeft tegenwoordig aardige voor weinig.

Heel veel succes met je verdere voorbereidingen, je vind hier vast nog allerlei info op dit forum en anders stel je je vragen maar!

Thanks alvast voor deze tip smile

4

Re: Nieuwe noob

Wetsuit is verplicht onder de 16 graden op de kortere afstanden, tussen 16 en 22 eigen keuze en boven de 22 mag het niet. 16 graden is met wetsuit al pittig fris.

5

Re: Nieuwe noob

Buus schreef:

Wetsuit is verplicht onder de 16 graden op de kortere afstanden, tussen 16 en 22 eigen keuze en boven de 22 mag het niet. 16 graden is met wetsuit al pittig fris.

Water termperatuur of buiten temperatuur?

6

Re: Nieuwe noob

Watertemperatuur. Maar daar zal je normaal gesproken in Juli wel boven zitten.

7

Re: Nieuwe noob

Het gaat om het Ijsselmeer, dus dat weet ik zo zeker nog niet van die water temp.

8

Re: Nieuwe noob

Zelf had ik vorig jaar tijdens mijn eerste triathlon wel een wetsuit mee, maar toch niet gedragen. Water was ruim 21 graden, maar zag er erg tegenop om dat ding vol onder de zenuwen en adrenaline te moeten uittrekken tijdens de wissel met weinig ervaring daarmee.

9

Re: Nieuwe noob

Persoonlijk zou ik geen wetsuit huren, maar dan een tweedehands kopen. Huren kost al snel €50 en voor dat geld kom je op marktplaats al een heel eind.

10

Re: Nieuwe noob

Hoe goed is je zwemmen? Vooral mindere zwemmers hebben meer baat bij een wetsuit. Het extra drijfvermogen, vooral bij de benen, zorgt er vaak voor dat een beginneling meer horizontaal in het water ligt. Daardoor zwemt zo iemand niet alleen sneller (gevorderde zwemmers zijn meestal ook sneller met een wetsuit) maar gebruikt ook een stuk minder energie om te zwemmen (een voordeel wat veel gevorderde zwemmer minder hebben bij een wetsuit).
Maar op de dag zelf huren lijkt me ook niet fijn inderdaad. In de stress van de wedstrijd zo'n ding voor het eerst uittrekken lijkt me nogal frustrerend. Dat vind ik bij mijn eigen wetsuit al frustrerend, en die heb ik al tig keer uitgetrokken in wedstrijden en trainingen, en het gaat nooit zo snel als ik zou willen.

11

Re: Nieuwe noob

Welkom hier. Voor wat betreft de twijfel tussen 5150 en 4:18:4, is het denk ik vooral de vraag wat je doel is. Als je een goede loopconditie hebt, kun je denk ik probleemloos de 4:18:4 doen. Zo heb ik ook zonder verdere zwem- of fietsachtergrond een aantal jaar geleden mijn eerste 1/8 triathlon gedaan. Ik lag ergens achterin het deelnemersveld te spartelen met schoolslag, fietste op een hele eenvoudige fiets en maakte met hardlopen een hoop goed.

Als je de 5150 gaat doen, zou ik de komende maanden wel heel intensief gaan trainen, met name het zwemmen. Ik denk dat in 3,5 maand de fietsafstand goed op te trainen is en ga er voor het gemak maar even vanuit dat lopen ook niet het probleem zal zijn. 1500 meter zwemmen is denk ik de grootste uitdaging. Zowel in tempo, als in dit het water kunnen verlaten.

Ik doe zelf overigens de 5150 in West Friesland. In ieder geval succes met de voorbereidingen.

12

Re: Nieuwe noob

MontanaMan schreef:

Hoe goed is je zwemmen? Vooral mindere zwemmers hebben meer baat bij een wetsuit. Het extra drijfvermogen, vooral bij de benen, zorgt er vaak voor dat een beginneling meer horizontaal in het water ligt. Daardoor zwemt zo iemand niet alleen sneller (gevorderde zwemmers zijn meestal ook sneller met een wetsuit) maar gebruikt ook een stuk minder energie om te zwemmen (een voordeel wat veel gevorderde zwemmer minder hebben bij een wetsuit).
Maar op de dag zelf huren lijkt me ook niet fijn inderdaad. In de stress van de wedstrijd zo'n ding voor het eerst uittrekken lijkt me nogal frustrerend. Dat vind ik bij mijn eigen wetsuit al frustrerend, en die heb ik al tig keer uitgetrokken in wedstrijden en trainingen, en het gaat nooit zo snel als ik zou willen.

Het zwemmen is voor mij het grote onbekende. Ik kan prima zwemmen hoor, maar dat is dan met de kids in een golfslagbad... Of in een rustige zee op een verre vakantie. In het Ijsselmeer en een dergelijke afstand ben ik niet gewend en hier zal ik ook de meeste aandacht aan moeten geven denk ik.

Lopen is geen probleem, zowel een 4 als een 10 km niet. Zeker niet als ik de training weer iets ga oppakken. Fietsen maak ik me ook totaal geen zorgen over, alhoewel ik dat wel alleen maar op de home trainer doe tot nu toe.

Ik denk dat mijn grootste uitdaging zal zijn om mijn krachten te verdelen, de race op te bouwen.

Meningen gevraagd over deze fiets smile
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en … b9c5b7a618

13

Re: Nieuwe noob

Mart schreef:

Welkom hier. Voor wat betreft de twijfel tussen 5150 en 4:18:4, is het denk ik vooral de vraag wat je doel is. Als je een goede loopconditie hebt, kun je denk ik probleemloos de 4:18:4 doen. Zo heb ik ook zonder verdere zwem- of fietsachtergrond een aantal jaar geleden mijn eerste 1/8 triathlon gedaan. Ik lag ergens achterin het deelnemersveld te spartelen met schoolslag, fietste op een hele eenvoudige fiets en maakte met hardlopen een hoop goed.

Als je de 5150 gaat doen, zou ik de komende maanden wel heel intensief gaan trainen, met name het zwemmen. Ik denk dat in 3,5 maand de fietsafstand goed op te trainen is en ga er voor het gemak maar even vanuit dat lopen ook niet het probleem zal zijn. 1500 meter zwemmen is denk ik de grootste uitdaging. Zowel in tempo, als in dit het water kunnen verlaten.

De 4184 moet ook prima te doen zijn. Maar juist daarom twijfel ik, waarom niet de lat wat hoger leggen....?

Ik doe zelf overigens de 5150 in West Friesland. In ieder geval succes met de voorbereidingen.

Jij ook succes!

14

Re: Nieuwe noob

Buus schreef:

Persoonlijk zou ik geen wetsuit huren, maar dan een tweedehands kopen. Huren kost al snel €50 en voor dat geld kom je op marktplaats al een heel eind.

Ik ga eens struinen :Y ^O^

15

Re: Nieuwe noob

Als je (gedeeltelijk) schoolslag gaat zwemmen dan weet ik niet hoe het zit met een wetsuit, heb wel eens opgevangen dat zo’n pak je juist beperkt in je schoolslagbewegingen.

16

Re: Nieuwe noob

Een kortere afstand is niet meteen makkelijker, wel eerder afgelopen. Bij een sprint triathlon fiets ik maar 35 minuten ofzo, maar dan fiets ik wel 35 minuten lang de longen uit mijn, terwijl ik net 6-10 min keihard gezwommen heb, en daarna loop ik 5 kilometer zo hard als mijn benen me nog willen dragen.
Bij een hele triathlon fietste ik op een tempo wat ik uren vol kan houden, omdat ik het uren vol moest houden en daarna nog een marathon moest lopen. En ik zwom op een tempo wat ik uren vol kon houden, omdat ik daarna nog uren moest fietsen en lopen.
Bij een olympische afstand zit ik met fietsen en lopen ook bijna constant tegen het rood aan, bij een halve triathlon push ik behoorlijk maar probeer ik wel uit het rood te blijven.
In vele opzichten vind ik een sprint triathlon onprettiger dan een hele.

17

Re: Nieuwe noob

Volledig eens, ik vind korte afstand evenementen ook niks voor mij zie er telkens tegenop om te starten daarom doe ik het ook niet meer.

18

Re: Nieuwe noob

Snap wat jullie bedoelen MontanaMan en Ronnyke, maar met nog 3 maanden te gaan ga ik de langere afstanden niet meer voldoende kunnen optrainen. Zeker niet met de hoeveelheid trainingsuren die ik echt kan plannen, in combinatie met een nieuwe baan, gezin/kinderen, studie en teamsporten die ik nog doe. Ik zal al moeten schrappen en plannen, maar kan niet alles wegcijferen zeg maar.

Daarnaast ben ik meer een sprinter denk ik zelf. Ik wil niet een eerste ervaring die te hoog gegrepen is, ik wil een positieve race die naar meer gaat smaken wink

19 Laatst bewerkt door mcguyver (18-03-19 17:26:51)

Re: Nieuwe noob

sanger schreef:

Snap wat jullie bedoelen MontanaMan en Ronnyke, maar met nog 3 maanden te gaan ga ik de langere afstanden niet meer voldoende kunnen optrainen. Zeker niet met de hoeveelheid trainingsuren die ik echt kan plannen, in combinatie met een nieuwe baan, gezin/kinderen, studie en teamsporten die ik nog doe. Ik zal al moeten schrappen en plannen, maar kan niet alles wegcijferen zeg maar.

Daarnaast ben ik meer een sprinter denk ik zelf. Ik wil niet een eerste ervaring die te hoog gegrepen is, ik wil een positieve race die naar meer gaat smaken wink

In dat geval zou ik kiezen voor een 1/4: daar ben je wat langer mee bezig en daarmee doe je wat meer belevenissen op dan bij een sprint. Tevens is een kwart kort genoeg om aan te zetten als je nog wat over hebt aan het einde van de race.

Je moet sneller dan de klos zijn.

20

Re: Nieuwe noob

Ik bedoelde niet te zeggen dat je een langere afstand zou moeten doen, ik wilde meer aangeven dat een kortere afstand, in mijn beleving, niet makkelijker hoeft te zijn.

21 Laatst bewerkt door Hedcandy (18-03-19 12:12:44)

Re: Nieuwe noob

Kwa hardlopen zie ik vaak: hoe ouder je wordt, hoe comfortabeler men zich voelt op de langere afstanden en hoe heftig men de kortere afstanden (t/m 10km) vind.
Ik denk dat dit voor triathlon ook wel een beetje geldt.
Na je 35e is de echte snelheid er wel uit en heb je ondertussen voldoende inhoud en ook mentale training gehad om die langzame killer aan te kunnen.

Tenzij je, net als ik, begint met hardlopen op je 36e maar dat terzijde...

22

Re: Nieuwe noob

Idd naarmate je ouder word verdwijnt de explosiviteit die je op die korte wedstrijdjes toch wel nodig hebt volledig, dat merk ik intussen wel aan mezelf. 15 jaar terug kon ik op de mountainbike nog eens een stevige prik zetten maar nu is het gewoon tempo rijden en gedaan :-) maar goed dat is nu eenmaal zo en gelukkig hebben we dan alternatieven waar we ons ding in kwijt kunnen. Om kennis te maken met de sport is een sprint of kwartje wel tof.

23

Re: Nieuwe noob

mcguyver schreef:
sanger schreef:

Snap wat jullie bedoelen MontanaMan en Ronnyke, maar met nog 3 maanden te gaan ga ik de langere afstanden niet meer voldoende kunnen optrainen. Zeker niet met de hoeveelheid trainingsuren die ik echt kan plannen, in combinatie met een nieuwe baan, gezin/kinderen, studie en teamsporten die ik nog doe. Ik zal al moeten schrappen en plannen, maar kan niet alles wegcijferen zeg maar.

Daarnaast ben ik meer een sprinter denk ik zelf. Ik wil niet een eerste ervaring die te hoog gegrepen is, ik wil een positieve race die naar meer gaat smaken wink

In dat geval zou ik kiezen voor een 1/4: daar ben je wat langer mee bezig en daarmee doe je wat meer belevenissen op dan bij een sprint. Teven is een kwart kort genoeg om aan te zetten als je nog wat over hebt aan het einde van de race.

De Ironman in West-Friesland heeft geen 1/4, alleen een 1/8 en OD. Heb me ingeschreven voor de 1/8, puur voor het proberen nu smile Kan in augustus altijd nog de OD erachteraan doen als het bevalt smile

24

Re: Nieuwe noob

MontanaMan schreef:

Ik bedoelde niet te zeggen dat je een langere afstand zou moeten doen, ik wilde meer aangeven dat een kortere afstand, in mijn beleving, niet makkelijker hoeft te zijn.

Ik snap wat je bedoeld, en denk dat je ook wel een goed punt hebt smile

25

Re: Nieuwe noob

Hedcandy schreef:

Kwa hardlopen zie ik vaak: hoe ouder je wordt, hoe comfortabeler men zich voelt op de langere afstanden en hoe heftig men de kortere afstanden (t/m 10km) vind.
Ik denk dat dit voor triathlon ook wel een beetje geldt.
Na je 35e is de echte snelheid er wel uit en heb je ondertussen voldoende inhoud en ook mentale training gehad om die langzame killer aan te kunnen.

Tenzij je, net als ik, begint met hardlopen op je 36e maar dat terzijde...

ronnyke schreef:

Idd naarmate je ouder word verdwijnt de explosiviteit die je op die korte wedstrijdjes toch wel nodig hebt volledig, dat merk ik intussen wel aan mezelf. 15 jaar terug kon ik op de mountainbike nog eens een stevige prik zetten maar nu is het gewoon tempo rijden en gedaan :-) maar goed dat is nu eenmaal zo en gelukkig hebben we dan alternatieven waar we ons ding in kwijt kunnen. Om kennis te maken met de sport is een sprint of kwartje wel tof.

Ik ben toevallig pas op mijn 37e begonnen met hardlopen tongue Ik ben nu 38... Merk wel dat de explosiviteit minder is dan toen ik vroeger (lees 18 jaar oud) nog voetbalde. Desalniettemin past een sprint vooralsnog beter bij me, ook omdat ik de inhoud nog lang niet heb (denk ik).