1

Onderwerp: Taperen HM en krachttraining

Hallo allemaal,

31 maart staat de eerste wedstrijd op de planning. Geen triathlon, maar een losse marathon.
Voor mijn conditietrainingen gaat het taperen wel goed komen, maar voor mijn krachttrainingen ben ik er nog niet helemaal uit. Na morgen begin ik met taperen.
Kan ik tot bijvoorbeeld volgende week woensdag nog wel gewoon krachttraining voor mijn core, schouders en armen doen?

Alvast bedankt!

2

Re: Taperen HM en krachttraining

Als het een hoofddoel is zou ik het in de laatste week rustig aan doen met krachttraing. Je gaat er niet sneller door lopen en je loopt het risico dat je spieren niet op tijd hersteld zijn. Tempo/interval bouw je daarom ook af.

3

Re: Taperen HM en krachttraining

Ik zou lekker gaan trainen maar wel kalm aan: ik blijf doorzwemmen, fietsen en krachttraining doen tot aan de marathon. Om twee redenen: niets doen is vreselijk in die twee weken en de spieren die ik bij zwemmen, fietsen en krachttraining gebruik zijn voor het lopen nauwelijks nodig. Maar: ik doe rustig (lage hartslag en korte tijdsduur) aan in de twee weken tapering. Ik denk persoonlijk dat je het echt heel bont moet maken om je marathon te verknallen. Maar dat geldt voor mij!

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Taperen HM en krachttraining

2 weken taperen voor een Hm? Zou als triatleet maar een tussendoortje mogen zijn zeker in deze periode van het jaar. Krachttraining verhoogt de Ck waarde aanzienlijk in je bloed en gaat dus zeker invloed hebben op je herstel.

5 Laatst bewerkt door mcguyver (20-03-19 15:22:16)

Re: Taperen HM en krachttraining

ronnyke schreef:

2 weken taperen voor een Hm? Zou als triatleet maar een tussendoortje mogen zijn zeker in deze periode van het jaar. Krachttraining verhoogt de Ck waarde aanzienlijk in je bloed en gaat dus zeker invloed hebben op je herstel.

Waar lees jij dat het een HM is? edit: sorry, in de titel....

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Taperen HM en krachttraining

mcguyver schreef:

Ik zou lekker gaan trainen maar wel kalm aan: ik blijf doorzwemmen, fietsen en krachttraining doen tot aan de marathon. Om twee redenen: niets doen is vreselijk in die twee weken en de spieren die ik bij zwemmen, fietsen en krachttraining gebruik zijn voor het lopen nauwelijks nodig. Maar: ik doe rustig (lage hartslag en korte tijdsduur) aan in de twee weken tapering. Ik denk persoonlijk dat je het echt heel bont moet maken om je marathon te verknallen. Maar dat geldt voor mij!

Dit bovenstaande geldt voor een hele marathon. Voor een halve marathon laat ik niks.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Taperen HM en krachttraining

Volgens mij is de belangrijkste reden dat geadviseerd wordt om vlak voor een belangrijke wedstrijd geen zware krachttraining te doen dat dat nogal blessuregevoelig is. Maar als je daar niet gevoelig voor bent en/of het geen belangrijke wedstrijd is, zou ik gewoon doortrainen. En helemaal als het niet de spieren zijn die het werk moeten doen.

Twee weken taperen voor een HM lijkt me ook niet nodig. Met kort van te voren nog veel fietsen zou ik wel een beetje uitkijken, want een belangrijk doel van taperen is het opbouwen van koolhydraatvoorraden in je spieren, en die plunder je met fietsen wel degelijk.

En in het algemeen geldt voor een wedstrijd: in geval van twijfel níet trainen. Je kunt beter ietsje ondertraind aan de start staan dan er net overheen.

Louise