1 Laatst bewerkt door Michael (01-04-19 16:47:33)

Onderwerp: Welke wielset is beste keuze?

Hi!

Ik ben een fanatieke hardloper en heb vorig jaar mijn eerste OD Triathlon gedaan. Ik heb zojuist een nieuwe fiets gekocht (Felt IA3 disc) en ben aan het kijken voor een passende wielset. Originele wielset bij de fiets zijn de DT Swiss 1800 spline 30mm. Ongeacht welk merk en bijbehorende aanschafkosten hoor ik graag jullie advies over welke set up jullie zouden aanraden. Ik wil 4 x pw fietsen waarvan 2 x Tacx thuis en 2 x pw buiten (1 x lang en 1 x hard/kort). smile

Mogelijke wielset combinaties:

Disc/88mm
: Snelste en mooiste qua looks - nadeel de wind bij windkracht +3
Disc/60: Ideaal voor alle omstandigheden

Lijkt er alleen op dat niemand traint met een Disc achter? Is dat i.v.m. minder comfort of meer dat ze bang zijn dat hij beschadigd? Andere optie's:

88/88: Mooie synchrone set up maar weer evt. last van wind
88/60: Ideale trainingsset maar qua looks weer wat minder tof dan disc of 88/88

Ik zou het liefst alle 4 de wielen aanschaffen maar dat is te gortig qua budget. Ik kan het geld maar 1 x uitgeven en ben wel van plan de komende jaren de sport veel te gaan beoefenen. Bij een bovenstaande wielset denk ik eraan de originele DT Swiss te verkopen. Bij een Disc/88 keuze kan ik bv. de DT Swiss behouden en bij veel wind de Dt Swiss 30 mm voor insteken? Op de planning staan dit jaar een aantal sprint/OD's en na de zomer een IM 70.3 met een beoogd tempo van 32/34 km per uur.

Hoor graag van jullie welke keuze jullie zelf zouden maken. Alvast bedankt! big_smile

2

Re: Welke wielset is beste keuze?

Omdat het in Nederland vaker wel waait dan niet zou ik voor en achter de 60mm wielen nemen. Ik rij zonder verhoogde velgen en bij goeie zijwind heb ik soms het idee al te surfen op het fietspad. Ik denk dat bij de kortere afstanden het verschil 88 vs 60 mm in tijd marginaal is maar mogelijk bij een halve tri wat meer winst te behalen is. Maar die Hollandse wind....

Je moet sneller dan de klos zijn.

3 Laatst bewerkt door Michael (01-04-19 17:25:01)

Re: Welke wielset is beste keuze?

Thanks voor je advies!

Naar mijn weten is achter de hoogte of disc met wind niet van belang maar pakt alleen het voorwiel zijwind mee smile

4

Re: Welke wielset is beste keuze?

Slechte info heb je dan gekregen. Vind het raar raad te vragen om het achteraf dan beter te weten. Disc wielen zijn niet voor niks verboden bij sommige wedstrijden zoals bv Kona.

5 Laatst bewerkt door Michael (01-04-19 17:44:20)

Re: Welke wielset is beste keuze?

ronnyke schreef:

Slechte info heb je dan gekregen. Vind het raar raad te vragen om het achteraf dan beter te weten. Disc wielen zijn niet voor niks verboden bij sommige wedstrijden zoals bv Kona.

Hoi Ronnyke, dan heb ik idd vast de verkeerde informatie gelezen en gekregen. Ik ben ervan op de hoogte dat alleen bij Kona en 1 andere race i.v.m. de kustweg disc verboden is. Dank voor je bericht.

6

Re: Welke wielset is beste keuze?

Bij Lanzarote worden discs ook heel erg afgeraden, vorig jaar als toeschouwers misschien een of twee discs voorbij zien komen, en de meesten ook met een lage velg voor (<4cm). Ik zou ook zeker een trainingswiel houden voor op de tacx, en daar dan zo'n blauwe trainingsband op. Ik vind combinaties 80/40 or 80/60 (achter/voor) altijd wel mooi. Zou ook zeker je huidige set wielen houden. Het achterwiel als trainingswiel, en het voorwiel als backup voor als er veel wind is voorspeld tijdens een race.

7

Re: Welke wielset is beste keuze?

@MontanaMan thanks!

Toevallig doe ik 4 mei de Vulcano triathlon in Lanzarote. Heb daar vorig jaar getrained en idd flinke windstoten. Leek wel of je het hele eiland rond wind tegen hebt haha.

Ik ga denk ik een Tacx kopen waar je geen achterwiel nodig hebt -> flux/neo. Voorwiel als backup met veel wind is een goede tip. smile

8

Re: Welke wielset is beste keuze?

Ik heb zelf een setje Edco Fluela's van 85mm hoog, zowel voor als achter. Tijdens de halve triathlon in Almere afgelopen jaar reed ik daarmee net boven de 33 gemiddeld, ook met de flink wind die er stond op de dijk.

Je merkt wel dat je hoge wielen hebt en af en toe wat wind voelt, maar aangezien ik geen ervaring heb met ~60mm kan ik die vergelijking niet maken. En ik heb er nog geen echte last van gehad, ook niet met een flinke zijwind die plots op je wiel komt.

Volgens de eigen site: "Airfoil shaped profile for excellent aerodynamics and straight line speed alongside superior stability in cross winds." Misschien ligt het dus ook aan het merk/type dat je koopt hoeveel effect zijwind geeft.

Meer info:
www.edco-wheels.co.uk/product/fluela-85mm/

Daarnaast heb ik nog een setje Mavic Aksium liggen waarvan ik het achterwiel met blauwe band gebruik voor de Tacx. Het voorwiel heb ik reserve voor als ik een keer besluit om niet met mijn diepe voorwiel te rijden.

9

Re: Welke wielset is beste keuze?

marcell schreef:

Ik heb zelf een setje Edco Fluela's van 85mm hoog, zowel voor als achter. Tijdens de halve triathlon in Almere afgelopen jaar reed ik daarmee net boven de 33 gemiddeld, ook met de flink wind die er stond op de dijk.

Je merkt wel dat je hoge wielen hebt en af en toe wat wind voelt, maar aangezien ik geen ervaring heb met ~60mm kan ik die vergelijking niet maken. En ik heb er nog geen echte last van gehad, ook niet met een flinke zijwind die plots op je wiel komt.

Volgens de eigen site: "Airfoil shaped profile for excellent aerodynamics and straight line speed alongside superior stability in cross winds." Misschien ligt het dus ook aan het merk/type dat je koopt hoeveel effect zijwind geeft.



Daarnaast heb ik nog een setje Mavic Aksium liggen waarvan ik het achterwiel met blauwe band gebruik voor de Tacx. Het voorwiel heb ik reserve voor als ik een keer besluit om niet met mijn diepe voorwiel te rijden.

Thanks! Zou het liefste een 88/88 (hoog/hoog) wielset nemen.. Goed om te horen dat jij geen tot weinig laste r van ondervindt smile

10

Re: Welke wielset is beste keuze?

Het heeft ook echt wel te maken met je bike-handling.
Ik heb de hele winter getraind op Zipp 808, en rij zo'n beetje in elke wedstrijd op een Disc achter en 808 voor (81mm velg)
Tenzij het ECHT hard waait zie ik het nu niet van wisselen naar een open wiel. Voorwiel heeft overigens meer last van wind dan achter, dus ik zou altijd een disc nemen en dan bijv zowel een 60 als 88mm voorwiel.

11

Re: Welke wielset is beste keuze?

Tip: bezuinig niet op de naaf.

Verder vind ik 60mm echt hoog zat en ook het mooiste ogen, maar dat is persoonlijk.
Een dicht achterwiel is naast windvanger ook zwaarder, niet ideaal als je gaat klimmen.

12 Laatst bewerkt door Michael (03-04-19 00:26:57)

Re: Welke wielset is beste keuze?

daveke schreef:

Het heeft ook echt wel te maken met je bike-handling.
Ik heb de hele winter getraind op Zipp 808, en rij zo'n beetje in elke wedstrijd op een Disc achter en 808 voor (81mm velg)
Tenzij het ECHT hard waait zie ik het nu niet van wisselen naar een open wiel. Voorwiel heeft overigens meer last van wind dan achter, dus ik zou altijd een disc nemen en dan bijv zowel een 60 als 88mm voorwiel.

Thanks!

Ik neig nu naar een set 88/60 voor trainen en Disc die ik insteek voor wedstrijden. Naar wat ik qua info vind is het verschil (bij disc achter) tussen een voorwiel 60 of 88 mm maar enkele seconden op 40km. Een extra 88 voor is niet perse nodig. Aangezien ik nog geen sterke fietser ben is denk ik 60mm de beste optie voor nu.

13

Re: Welke wielset is beste keuze?

Hedcandy schreef:

Tip: bezuinig niet op de naaf.

Verder vind ik 60mm echt hoog zat en ook het mooiste ogen, maar dat is persoonlijk.
Een dicht achterwiel is naast windvanger ook zwaarder, niet ideaal als je gaat klimmen.

Thanks!