26

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Ik gebruik zwift nu 3x per week.
1x interval (Een bepaalde Workout van zwift)
1x een SST training of FTP boulder
1x een duurtraining van 2/3 uur (vrij rondfietsen)

Moet zeggen dat vooral de trainingen me erg bevallen, eens per 6 wkn een FTP test om de boel omhoog te zetten en elke week zijn de trainingen uitdagend genoeg.

Ik kan me ook ontzettend vermaken met wat anderen (internationaal) te melden hebben rechts in de chat.

27 Laatst bewerkt door Erica (05-01-19 09:29:25)

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Mijn eerste groepsrit was een beginner 1.5 w/kg rit. Toen ik aan de start stond vroeg iemand hoe lang het was. Ongeveer 28 km. Nou prima. En hoe lang dan? Ongeveer 2 uur. Wat!? Bleek dat er drie behoorlijke beklimmingen in zaten én dat de groep na elke beklimming op elkaar wacht, minuutje pauze en dan weer starten. Voor mij erg welkom, in die pauzemomemten even de fiets af, kon ik even de dooie muts laten ontdooien smile . En bleek 1 bidon veel te weinig... Ik start nu de groepsritten standaard met 2 bidons.

Mijn 2e groepsrit was de etape de tour, 89 km met 4 beklimmingen. Ik had van tevoren al bepaald dat ik na 2,5 uur zou stoppen. Ik heb toen net bocht 21 van de Alp de Zwift nog meegepakt. Net geen 50 km volgemaakt, maar aangezien ik op de Alp nog maar 5 km/u reed geloofde ik het wel even.

Door de groepsritten kan ik het veel langer volhouden dan het standaard uurtje dat ik tot op heden altijd deed.

28

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Het klinkt wel heel erg leuk!
Ik zou het eigenlijk eens moeten proberen ergens. Wie weet komt dan de dag dat ik Tacxen leuk ga vinden...

29

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Ik heb Zwift een tijdje geprobeerd, maar voor mij werkt het niet. De groepstochten/wedstrijden vind ik lastig, om weg te rijden of een gat te dichten moet ik extreem veel moeite doen om 10 seconde te overbruggen (is niet realistisch) En individueel word ik regelmatig voorbij gereden met fietsers die +5.5watt/kg draaien, wat ik niet erg geloofwaardig vind. Als ik een training ga rijden, past het parkoers zich niet aan op wat ik doen. Dus kracht zetten naar beneden, of weinig weerstand als ik een berg oprijd komt regelmatig voor.... ik heb daar moeite mee.

Het sociale stuk vind ik ook lastig, want ik weet niet hoe mensen dat doen? Berichtjes sturen terwijl ze op de fiets hard aan het sporten zijn? ;-)

Dus ik ben nu weer terug bij TrainerRoad. En dat bevalt mij enorm. Vantevoren een training kiezen, gefocust aan de slag, muziekje op of Youtube/Netflix. En ik heb volledige controle hoe mijn training verloopt. Als het programma uitvalt door zweet of andere misclicks, kan ik met resume weer direct verder waar ik ben gebleven etc etc.

Oftewel, gamefication, sociale motivatie of datadriven, controle over training. Voor mij is het de laatste geworden. Na veel uitproberen van beide programma's.

-- M

30

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Kost dat trainerroad ook geld?
Ik gebruik nu gewoon de tacx-app. Filmpje op en als ik volgens schema mijn wattage moet aanpassen, doe ik dat in de app.

31

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Ongeveer 10 euro per maand, als het je niet bevalt zet je het binnen een maand stop en krijg je je geld terug. Als je de trainingsprogrammas van trainerroad volgt dan word je zeker een betere fietser. Maar dan moet je er wel tegen kunnen om binnen te fietsen.

32

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

MontanaMan schreef:

Ongeveer 10 euro per maand, als het je niet bevalt zet je het binnen een maand stop en krijg je je geld terug. Als je de trainingsprogrammas van trainerroad volgt dan word je zeker een betere fietser. Maar dan moet je er wel tegen kunnen om binnen te fietsen.

Of PerfPro Studio aanschaffen, eenmalig usd 99. Doet hetzelfde als TR + veel meer.

33

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Wat kun je er dan precies mee?

34

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Zwift voor mij, dan kan ik mooi de trainingen van mijn coach 1 op 1 overnemen als custom workout en ben ik niet gebonden aan de workouts van TR.
Daarnaast vind ik het turen naar een digitale wereld toch net wat prettiger om de tijd door te komen.

35

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Ben benieuwd of degenen die een maandje gratis Trainerroad hebben gekregen hun ervaringen eens willen delen?

Of zijn er nog mensen die daar interesse in hebben? Ik mag er nog steeds wat weggeven. :-)

36

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Ik heb de hele winter zo'n twee keer per week doorgetraind met TrainerRoad (en één keer per week bij WattBike) en dat is me prima bevallen. Ik heb geen programma's gedaan, maar per keer bekeken waar ik zin en tijd voor had.

FTP heb ik soort van experimenteel vast gesteld, ik weet dat je testen kan doen, maar dan moet ook alles maar net even kloppen.

Uiteindelijk heb ik nu een waarde waarbij ik de meeste trainingen net aan op mijn laatste adem haal. Voor sweet spot gaat dit wat makkelijker als voor VO2max ... bij die laatste worden af en toe wel vreselijke vermogens gevraagd over best lange tijd.
Soms moet de intensiteit dan echt even omlaag

Al met al zo'n 2200 km weggefietst sinds eind oktober ;-)

Nooit meer aan toegekomen om Zwift te proberen BTW.

Grtz
D.

37

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Duiksmurf schreef:

Ik heb de hele winter zo'n twee keer per week doorgetraind met TrainerRoad (en één keer per week bij WattBike) en dat is me prima bevallen. Ik heb geen programma's gedaan, maar per keer bekeken waar ik zin en tijd voor had.

FTP heb ik soort van experimenteel vast gesteld, ik weet dat je testen kan doen, maar dan moet ook alles maar net even kloppen.

Uiteindelijk heb ik nu een waarde waarbij ik de meeste trainingen net aan op mijn laatste adem haal. Voor sweet spot gaat dit wat makkelijker als voor VO2max ... bij die laatste worden af en toe wel vreselijke vermogens gevraagd over best lange tijd.
Soms moet de intensiteit dan echt even omlaag

Al met al zo'n 2200 km weggefietst sinds eind oktober ;-)

Nooit meer aan toegekomen om Zwift te proberen BTW.

Grtz
D.

Dat klinkt positief! Leuk :-)

Enne die vreselijke vermogens kun je misschien voorkomen door een keer wél de Ramp Test te doen om je FTP vast te stellen? ;-)

Geoptimaliseerde versie t.o.v. de eerder 8/20-minute tests waarbij er van alles moet kloppen. De Ramp Test bouwt op in stapjes tot je echt niet meer kunt (voor je gevoel). Die test is zo niet-intensief dat je aansluitend zelf nog een korte extra training kunt doen om genoeg TSS op te bouwen.

38 Laatst bewerkt door ic3d (19-12-19 00:38:11)

Re: Poll: Zwift of TrainerRoad???

Ik heb Zwift, Virtugo (bestaat niet meer) en Bkool geprobeerd. Van deze drie vind ik Bkool veruit het leukste. Je kunt zo'n beetje alle routes van de wereld rijden in 3D maar ook best veel in video (of 3D). Niet alleen de bekende routes of (delen van) grote rondes, bergen, etc. maar ook gewoon van best wat lokale routes. Daarnaast kun je je eigen GPS bestanden importeren, die in een 3D route worden omgezet. Leuk om triathlons te trainen die je gaat doen! Als een route er al niet instaat kun je deze namelijk gewoon importeren.  Ook barst Bkool van de functies. Je kunt op een velodrome rijden en bijbehorende "spellen" zoals purchase, TTT e.d. doen, maar ook je eigen trainingsprogramma's maken op bijv. snelheid, hartslag, cadans, etc. Je kunt tegen jezelf rijden (een ghost) of tegen anderen die een route ooit gereden hebben (dus ook vrienden).  Als laatste organiseren ze allerlei cups en wedstrijden, wat een stukje gamification toevoegt. Het is ook een stukje goedkoper. Het kost 10 euro per maand, Zwift 15 euro (dacht ik).

Nadelen zijn er ook. Bij Zwift is de communitie véél groter en het aanbod aan routes e.d. duizenden keren kleiner. Het resultaat is dat je met Zwift soms wel met honderden "tegelijkertijd" fietst, immers de grote communitie fietst op hetzelfde aanbod aan routes. Bij Bkool zijn er minder mensen tegelijkertijd online, die ook nog eens uit tig routes kunnen kiezen. Dit zorgt ervoor dat je op (dat moment) populaire routes met hooguit tientallen fietst, maar dat je ook een route zou kunnen kiezen waar je helemaal alleen op bent (en dat is toch wat saaier). Ook is de user interface wat onduidelijk en kan de software soms rare fratsen hebben. Zo moet ik op dit moment bij elke sessie opnieuw mijn trainer verbinden. Geen ramp, maar dat heb ik bij andere pakketten niet. Als laatste zijn mijn wattages in Bkool lager dan in bijv. Zwift. Ik moet harder trappen om dezelfde snelheden te halen.