1

Onderwerp: Dit ben ik

Hoi,
Ik ben Arno! Over anderhalve maand gaat het gebeuren. Mijn eerste triathlon. Eerst nog inkomen met een 1/8 maar een maandje later een 1/4 en na de zomer een OD.

4 jaar geleden tijdens een vakantie naar Lanzarote is het eerste zaadje van het triathlon virus geplant. Het was zo mooi en een fijne sfeer dat er om je heen zoveel gefietst/gerent/gezwommen wordt. Sindsdien ben ik aan het zwemmen, fietsen doe ik al jaren.
Alleen rennen is tot een half jaar geleden problematisch geweest. Na toch nog een serieuze poging gewaagd te hebben samen met fysio, ben ik nu mijn knieproblemen kwijt en heb ik enorm veel zin in de eerste triathlon op 19 mei!

En ik vind het ook leuk om de fora af te struinen voor tips voor training, transitie, materiaal, etc.
Tot gauw op het forum.

2

Re: Dit ben ik

Welkom hier!
Welke wedstrijd ga je precies doen 19 mei?
Alvast heel veel plezier gewenst, die eerste vergeet je nooit meer...

3 Laatst bewerkt door ArnoS (06-04-19 22:14:28)

Re: Dit ben ik

Mijn eerste wordt de Duin triathlon in Almere. Ben gevallen voor de 'rookie race' die ze organiseren. Dat betekent dat er volgende week nog een info avond is waar je de transities kan oefenen. Daar ga ik de 1/8 doen.

Een maand later de 1/4 in Huizen. Na de zomer wil ik me nog inschrijven voor De potitietriathlon in Spijkenisse. Dan de OD.

En als het me bevalt wil ik de winter gebruiken voor een 1/2 volgend jaar. We zullen zien...

4

Re: Dit ben ik

Welkom smile

Ben benieuwd naar hoe ervaringen. Ik ben ik ook op weg naar de eerste.

Veel succes met trainen en scrollen smile

5

Re: Dit ben ik

ArnoS schreef:

Mijn eerste wordt de Duin triathlon in Almere. Ben gevallen voor de 'rookie race' die ze organiseren. Dat betekent dat er volgende week nog een info avond is waar je de transities kan oefenen. Daar ga ik de 1/8 doen.

Ah, is die op zondag, ik dacht dat hij op zaterdag was.
Zelf doe ik zaterdag daar de OD en op zondag ben ik official, wie weet treffen we elkaar!
Alvast veel plezier en succes gewenst, het is een leuke wedstrijd, ook voor de kijkers.

6

Re: Dit ben ik

Hedcandy schreef:
ArnoS schreef:

Mijn eerste wordt de Duin triathlon in Almere. Ben gevallen voor de 'rookie race' die ze organiseren. Dat betekent dat er volgende week nog een info avond is waar je de transities kan oefenen. Daar ga ik de 1/8 doen.

Ah, is die op zondag, ik dacht dat hij op zaterdag was.
Zelf doe ik zaterdag daar de OD en op zondag ben ik official, wie weet treffen we elkaar!
Alvast veel plezier en succes gewenst, het is een leuke wedstrijd, ook voor de kijkers.

Haha, je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad op zaterdag!!

7

Re: Dit ben ik

ArnoS schreef:

Hoi,
Ik ben Arno! Over anderhalve maand gaat het gebeuren. Mijn eerste triathlon. Eerst nog inkomen met een 1/8 maar een maandje later een 1/4 en na de zomer een OD.

4 jaar geleden tijdens een vakantie naar Lanzarote is het eerste zaadje van het triathlon virus geplant. Het was zo mooi en een fijne sfeer dat er om je heen zoveel gefietst/gerent/gezwommen wordt. Sindsdien ben ik aan het zwemmen, fietsen doe ik al jaren.
Alleen rennen is tot een half jaar geleden problematisch geweest. Na toch nog een serieuze poging gewaagd te hebben samen met fysio, ben ik nu mijn knieproblemen kwijt en heb ik enorm veel zin in de eerste triathlon op 19 mei!

En ik vind het ook leuk om de fora af te struinen voor tips voor training, transitie, materiaal, etc.
Tot gauw op het forum.

Hi Arno! Welkom op het altijd gezellige triathlonforum :-)

Gaaf dat je je eerste triathlon gaat doen! Ben benieuwd hoe die gaat bevallen.

Fijn dat je samen met je fysio je knieproblemen hebt kunnen oplossen! Hopelijk blijf je zonder last kunnen lopen en nog veel triathlons doen!

Voel je vrij om alle vragen en overdenkingen over triathlons met ons te delen!

8

Re: Dit ben ik

Arno welkom en veel succes en plezier in je eerste triathlonseizoen! Fijn dat de knieproblemen opgelost zijn, triathlon is een stuk leuker als je nog wat kan lopen na het fietsen wink

Deel tzt je ervaringen nog even, altijd leuk om te lezen en nuttig voor anderen die hun eerste stappen in deze sport maken.

9

Re: Dit ben ik

Maca944 schreef:

triathlon is een stuk leuker als je nog wat kan lopen na het fietsen wink

Zag laatst een advertentie van On Running met Javier Gomez: "If you can't run, don't TRI.."

Hier:
www.youtube.com/watch?v=B4krNMEduK4

10

Re: Dit ben ik

bedankt voor het warme welkom! Ik zal laten weten hoe het was.

11

Re: Dit ben ik

Ook van mij welkom! Zo'n rookie triathlon klinkt als een mooi initiatief!

Louise

12

Re: Dit ben ik

Gisteren avond de triathlon clinic van de Almere DUIN triathon bijgewoond.

Leuk om een keer alle basics van het doen van een triathlon te horen. Daarnaast hebben we daadwerkelijk de transities geoefend.

Mijn conclusie: Ik ben er klaar voor! T1 wil ik nog wel een paar keer oefenen, ook daadwerkelijk na gezwommen te hebben met wetsuit. ik had namelijk het gevoel dat ik iets aan het vergeten was, en dat komt waarschijnlijk omdat het nog geen automatisme is.

13

Re: Dit ben ik

Dit wordt m'n 9e triathlonseizoen, maar ik zou nog steeds niet van mezelf zeggen dat wisselen een automatisme is. Sowieso is het elk seizoen weer even wennen, oefenen en daar 'oja' bij denken, en verder is het best lastig om alles op een rijtje te hebben in het heetst van de strijd - direct na het zwemmen vliegt je hartslag de hoogte in, en je hebt nog haast ook.

Ik heb me er ook wel een beetje bij neergelegd dat ik nooit een razendsnelle wisselaar zal worden, ik ben sowieso vrij verstrooid. Dus liever even met rust en m'n kop erbij dan net op de fiets erachter komen dat ik iets cruciaals vergeten ben.

Louise

14

Re: Dit ben ik

Ik vind het geweldig om mensen in te halen in T1 en T2 en zie wisselen ook als een klein maar belangrijk onderdeel van onze sport. Bij je eerste triathlons is het natuurlijk veel belangrijker om geen fouten te maken en niets te vergeten dan om die paar seconden te winnen, maar naarmate je meer ervaring krijgt kan je die tijd wel terug gaan winnen. Goed visualiseren hoe je door transitie gaat, in welke volgorde je wat doet en uiteraard de transitiezone goed verkennen en een paar herkenningspunten onthouden en je komt een heel eind.

Oja, en dat snel je wetsuit uittrekken blijft een issue, op zich ook wel nuttig om te 'trainen' na het zwemmen in open water.

15

Re: Dit ben ik

De keren dat ik echt m'n best deed, op een goede positie T2 in kwam en heel fanatiek was, deed ik verstrood m'n helm alvast lost. Daar gaat dan je tijdwinst. Hoofd erbij houden (en helm op wink) is dus wel van belang.

16

Re: Dit ben ik

Maar jij kan wel supersnel wisselen, Linda, weet ik nog van die OD hier in Rotterdam - nouja, veel sneller dan ik in elk geval wink Ik ga dit jaar wel voor het eerst m'n schoenen aan m'n fiets hangen, althans, als ik volgende week slaag met het kopen van triathlonfietsschoenen en daarna met het oefenen met ze aan en uit krijgen.

Louise

17

Re: Dit ben ik

Ook ik heb altijd problemen met het wisselen en vooral met de T1. Uit het water komen en meteen op de fiets vraagt toch wel wat aanpassing. En mezelf uit de wetsuit wurmen tijdens het  rennen naar de fiets, daar ben ik al helemaal geen kanjer in. Voor mij zal het nog wel een tijdje duren voor dit alles een automatisme wordt, maar ... we werken eraan tongue

18

Re: Dit ben ik

Zijn er ook tussen die in hun tas, of op hun fiets desnoods, een soort checklist hebben liggen met wat niet te vergeten etc??

19

Re: Dit ben ik

sanger schreef:

Zijn er ook tussen die in hun tas, of op hun fiets desnoods, een soort checklist hebben liggen met wat niet te vergeten etc??

Tjonge, dat is toch het laatste waar je mee bezig wilt zijn, met het lezen van je checklist. Ik ga gewoon oefenen en alles in de juiste volgorde klaarleggen. Als je fietsspullen van je handdoekje weg zijn, ben je klaar :-)

20

Re: Dit ben ik

ArnoS schreef:
sanger schreef:

Zijn er ook tussen die in hun tas, of op hun fiets desnoods, een soort checklist hebben liggen met wat niet te vergeten etc??

Tjonge, dat is toch het laatste waar je mee bezig wilt zijn, met het lezen van je checklist. Ik ga gewoon oefenen en alles in de juiste volgorde klaarleggen. Als je fietsspullen van je handdoekje weg zijn, ben je klaar :-)

Dat zeg je wel, maar ik ben meer van de check en dubbelcheck :')

Ik zit er serieus over na te denken om een lijstje te maken met wat te doen allemaal....

21

Re: Dit ben ik

Ik heb wel een paklijst voor thuis, vooraf, een gepersonaliseerde versie hiervan: https://www.vrouwentriathlon.nl/checkli … rijddag-4/

Maar tijdens de wissel - nee, daar moet ik ook niet aan denken. Dat is echt een kwestie van oefenen en handig neerleggen.

Louise

22

Re: Dit ben ik

sanger schreef:
ArnoS schreef:
sanger schreef:

Zijn er ook tussen die in hun tas, of op hun fiets desnoods, een soort checklist hebben liggen met wat niet te vergeten etc??

Tjonge, dat is toch het laatste waar je mee bezig wilt zijn, met het lezen van je checklist. Ik ga gewoon oefenen en alles in de juiste volgorde klaarleggen. Als je fietsspullen van je handdoekje weg zijn, ben je klaar :-)

Dat zeg je wel, maar ik ben meer van de check en dubbelcheck :')

Ik zit er serieus over na te denken om een lijstje te maken met wat te doen allemaal....

Je moet uiteindelijk doen wat voor jou werkt en uitzoeken wat dat is. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

23

Re: Dit ben ik

Tijdens de wissel kun je je tijd inderdaad beter gebruiken dan met het lezen van een checklist. Gewoon de checklist uit je hoofd leren zodat het na een tijdje een routine wordt. Naast fysieke inspanningen ook je koppie erbij houden en dat is – dat geef ik graag toe – niet altijd even makkelijk.

24

Re: Dit ben ik

Misschien nog een tip: mijn gels en bars heb ik in twee bakjes zitten. Het fietsbakje en het loopbakje. Die zet ik achter mijn schoenen. Zo hoef ik niet na te denken wat ik wanneer moet pakken. Daarnaast ben ik van mening dat wissels geen significante bijdrage opleveren in een snelle eindtijd vanaf de 1/2 afstand. Dus waarom zou ik me er druk over maken. Nog sneller fietsen levert mij meer besparing op.

Je moet sneller dan de klos zijn.

25

Re: Dit ben ik

mcguyver schreef:

Daarnaast ben ik van mening dat wissels geen significante bijdrage opleveren in een snelle eindtijd vanaf de 1/2 afstand.

Helemaal mee eens! In Almere afgelopen jaar ook tijdens beide wissels op de stoel m'n schoenen aangedaan/gewisseld. Als je zulke lange afstanden door parc fermée moet lopen maken die paar seconden extra tijd ook echt geen verschil.


sanger schreef:

Zijn er ook tussen die in hun tas, of op hun fiets desnoods, een soort checklist hebben liggen met wat niet te vergeten etc??

Als je een logische indeling in de wisselzone maakt dan kun je ook bijna niks vergeten. Een checklist lijkt me persoonlijk niet echt handig tijdens een wissel.

Paar ideetjes die ik zo kan bedenken:
- Koop een handdoek met 3 kleurvakken. Elk vak is een sport/wissel en daar zet/leg je op wat je daarbij nodig hebt. Alles van het vakje gepakt? Dan ben je klaar om te gaan! Of zoiets: www.triathlontowel.shop/products/t-towel-bright-blue
- Laat een handdoek borduren met je "checklist". Dan hoef je geen A4tje uit je tas te pakken en af te vinken, maar zie je snel wat je moet doen tijdens de wissel.

Tijdens een halve maak je vaak (bij Challenge en Iron Man events) gebruik van speciale tassen waar je alles voor de wissel (T1 of T2) in hebt zitten. Tas leeg? Dan heb je alles gepakt/gedaan wat nodig is. ;-)