1 Laatst bewerkt door sanger (23-04-19 11:00:49)

Onderwerp: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Ik ben van plan op korte termijn nog een borstcrawlcursus te gaan volgen, om me voor te bereiden op mijn eerste sprint. Ik zwem nu 1x per week en redt de 400m nog niet in borstcrawl, en wil hier wel naartoe. Weinig tot geen zwemervaring, alleen recreatief eigenlijk.

Nu zijn er verschillende opties, verschillende methoden en ook de keuze tussen een cursus in een zwembad of het open water. Maar wat is nu wijsheid? Ik zie eigenlijk, door gebrek aan echte kennis van zwemtechniek, door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een KNZB cursus gezien. 10 weken en dat voor EUR 185.
Maar ook een cursus voor 8 weken van EUR 225.
En dan ook een open water cursus van 6 lessen a EUR 225 incl. gebruik wetsuit. Dit is dan wel in een relatief rustig duinmeertje en niet in bv. het IJsselmeer.

En dan heb je ook nog bv. SwimGym, waar ik naartoe zou kunnen gaan.

Wat is nu wijsheid en waar ga ik het beste resultaat mee behalen vwb techniek?

2

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Zelf goede ervaringen met zwemanalyse!

3

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Ik heb goede ervaringen met zwemcursus van KNBZ. Verder zeg je dat je nu 400 m haalt. Maar wat is daarvan reden? Adem tekort? Verzuring? Die reden zou als input kunnen zijn voor je vervolg.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Hedcandy schreef:

Zelf goede ervaringen met zwemanalyse!

Zit helaas niet echt veel in de buurt, en wat er zit is of vol of op een avond met andere verplichtingen... Jammer. Wel goede site met veel tips!

5

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

mcguyver schreef:

Ik heb goede ervaringen met zwemcursus van KNBZ. Verder zeg je dat je nu 400 m haalt. Maar wat is daarvan reden? Adem tekort? Verzuring? Die reden zou als input kunnen zijn voor je vervolg.

Met name de ademhaling. Qua kracht redt ik het wel, verzuring heb ik niet echt last van.

Ik lijk wel steeds mis te timen met ademhaling, maar ik haal ook nog niet consequent adem aan 1 kant, of in een ritme aan beide kanten. Ook wissel ik neus en mond af. Dit gaat onbewust overigens, de eerste paar baantjes hou ik het nog wel bij, maar hoe verder ik kom hoe meer ik het gevoel van ademnood krijg.

Daarnaast heb ik het idee dat veel te diep in het water lig, waardoor ik relatief veel weerstand voel.

6

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

mcguyver schreef:

Ik heb goede ervaringen met zwemcursus van KNBZ. Verder zeg je dat je nu 400 m haalt. Maar wat is daarvan reden? Adem tekort? Verzuring? Die reden zou als input kunnen zijn voor je vervolg.

KNZb lijkt ook niet direct in de omgeving iets aan te bieden....

7

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Ik heb hem bij mijn plaatselijke zwembad gedaan. Misschien dat er in de buurt van je woonplaats iets zit.

Je moet sneller dan de klos zijn.

8 Laatst bewerkt door Louise (23-04-19 12:51:23)

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Om nu nog echt wezenlijk beter te gaan zwemmen voor het komende seizoen is wel kort dag. Maar geen nood: als je 400 meter kunt zwemmen, red je ook die 500 wel, hoor - je kunt sowieso bij je eerste triathlon maar beter níet verwachten 'netjes' te zwemmen. Voor de meeste beginnende triatleten is het nogal een schok, de 'wasmachine' bij de start, en als je geen superzwemmer bent vooral een kwestie van overleven - inclusief schoolslag, rugslag, stilliggen om bij te komen, enzovoort. Dat went/verbetert wel.

Over de cursussen dan: ik heb zelf ook goede ervaringen met Zwemanalyse en daarvoor ook met de basiscursus van TriExperience. Als het lastig is met de planning: van Zwemanalyse doen ze ook privéles en hele korte (eenmalige) dingen. Misschien is dat wat?

Louise

9

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

https://aszvspons.nl/zwemcursus

Goede ervaring mee en erg goedkoop voor 10 lessen!

10

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Louise schreef:

je kunt sowieso bij je eerste triathlon maar beter níet verwachten 'netjes' te zwemmen.
Louise

Bij mijn eerste 1/8e triathlon moest ik na 100m al over op schoolslag omdat ik helemaal kapot was van het eerste stukje. Iets met té competitief van start gaan met mensen die wél kunnen zwemmen.... ;-)


sanger schreef:

Met name de ademhaling. Qua kracht redt ik het wel, verzuring heb ik niet echt last van.

Ik lijk wel steeds mis te timen met ademhaling, maar ik haal ook nog niet consequent adem aan 1 kant, of in een ritme aan beide kanten. Ook wissel ik neus en mond af. Dit gaat onbewust overigens, de eerste paar baantjes hou ik het nog wel bij, maar hoe verder ik kom hoe meer ik het gevoel van ademnood krijg.

Daarnaast heb ik het idee dat veel te diep in het water lig, waardoor ik relatief veel weerstand voel.

Naast cursussen en analyses; train je zelf wel eens bewust alleen op je ademhaling? Dus geen tempo maken, niet nadenken over je insteek/doorhalen/benen, alleen volledige focus op ademen? En dan vooral volledig kunnen uitademen?

Daar ben ik persoonlijk mijn eerste paar trainingen alleen maar mee bezig geweest. Drijven, vooruit dobberen en comfortabel leren ademen.

11

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Een buitenwatercursus lijkt mij nog niet aan te raden, eerst maar eens een goede basis leggen en ik gok dat het beter gaat in een zwembad met iemand langs de kant die goed zicht op jou heeft en waar je direct feedback van krijgt. Zie niet in hoe ze dat in het buitenwater voor elkaar gaan krijgen.

Zelf redelijk goede ervaring met de swimgym, per keer wordt er een thema behandeld, nadeel is dat het misschien niet het voor jouw belangrijkste thema is, voordeel is dat je alles behandeld. Verder wordt er per les meestal één individueel aandachtspunt meegeven. Wel een grote kans dat er een wachtlijst is. Ikzelf vond de reistijd toch iets te veel worden op gegeven moment.

12

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

marcell schreef:
Louise schreef:

je kunt sowieso bij je eerste triathlon maar beter níet verwachten 'netjes' te zwemmen.
Louise

Bij mijn eerste 1/8e triathlon moest ik na 100m al over op schoolslag omdat ik helemaal kapot was van het eerste stukje. Iets met té competitief van start gaan met mensen die wél kunnen zwemmen.... ;-)


sanger schreef:

Met name de ademhaling. Qua kracht redt ik het wel, verzuring heb ik niet echt last van.

Ik lijk wel steeds mis te timen met ademhaling, maar ik haal ook nog niet consequent adem aan 1 kant, of in een ritme aan beide kanten. Ook wissel ik neus en mond af. Dit gaat onbewust overigens, de eerste paar baantjes hou ik het nog wel bij, maar hoe verder ik kom hoe meer ik het gevoel van ademnood krijg.

Daarnaast heb ik het idee dat veel te diep in het water lig, waardoor ik relatief veel weerstand voel.

Naast cursussen en analyses; train je zelf wel eens bewust alleen op je ademhaling? Dus geen tempo maken, niet nadenken over je insteek/doorhalen/benen, alleen volledige focus op ademen? En dan vooral volledig kunnen uitademen?

Daar ben ik persoonlijk mijn eerste paar trainingen alleen maar mee bezig geweest. Drijven, vooruit dobberen en comfortabel leren ademen.

Nee, niet heel bewust. Ik ga morgenochtend weer en dan zal ik dat eens proberen. Kreeg van de week na het zwemmen ook al een tip van een ervaren open water zwemmer om me meer te richten op de kracht van de slag dan op het aantal slagen. Dus minder slagen, rustiger. Kan ik mooi combineren morgen :Y

13

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Buus schreef:

Een buitenwatercursus lijkt mij nog niet aan te raden, eerst maar eens een goede basis leggen en ik gok dat het beter gaat in een zwembad met iemand langs de kant die goed zicht op jou heeft en waar je direct feedback van krijgt. Zie niet in hoe ze dat in het buitenwater voor elkaar gaan krijgen.

Hmmm, best wel goed punt eigenlijk.... Stom dat ik daar zelf niet over nagedacht heb...

Zelf redelijk goede ervaring met de swimgym, per keer wordt er een thema behandeld, nadeel is dat het misschien niet het voor jouw belangrijkste thema is, voordeel is dat je alles behandeld. Verder wordt er per les meestal één individueel aandachtspunt meegeven. Wel een grote kans dat er een wachtlijst is. Ikzelf vond de reistijd toch iets te veel worden op gegeven moment.

Die in Amsterdam bedoel je dan denk ik? Ik werk in Amsterdam, dus ik zou die mooi kunnen combineren dan.

14

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

SwimGym is wel duur zie ik net...

Heb ook het lokale bad gecheckt, die biedt geen cursussen aan in ieder geval.

15

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Bij het zwembad in Aalsmeer geven ze door de week heen verschillende lessn borstcrawl. Geheel vrijblijvend en je betaald per keer. Maar als je er bent, krijg je vaak wel gericht instructie en feedback. Het werkte voor mij in ieder geval heel goed om de borstcrawl onder de knie te krijgen.

16

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

sanger schreef:

SwimGym is wel duur zie ik net...

Heb ook het lokale bad gecheckt, die biedt geen cursussen aan in ieder geval.

Zit er in je lokale bad geen vereniging?

Hier kun je meestal ook training volgen.

17

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Spons is ook in Amsterdam.

Alleen wel donderdagavond van 10 tot 11, niet het meest ideale tijdstip.

Cursus begint morgen zie ik net.

10 weken voor 50 euro

18

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Tri-John schreef:
sanger schreef:

SwimGym is wel duur zie ik net...

Heb ook het lokale bad gecheckt, die biedt geen cursussen aan in ieder geval.

Zit er in je lokale bad geen vereniging?

Hier kun je meestal ook training volgen.

Nope, ook al nagevraagd. In de directe omgeving lijkt er gewoon echt niets te zijn....

19 Laatst bewerkt door sanger (24-04-19 12:23:42)

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

zico schreef:

https://aszvspons.nl/zwemcursus

Goede ervaring mee en erg goedkoop voor 10 lessen!


zico schreef:

Spons is ook in Amsterdam.

Alleen wel donderdagavond van 10 tot 11, niet het meest ideale tijdstip.

Cursus begint morgen zie ik net.

10 weken voor 50 euro

Niet meest ideaal nee, zeker niet aangezien ik daarna nog een half uurtje te rijden heb naar huis. Tegen 12 uur pas thuis dan....

Wel gemaild voor wat info. Thanks!

20

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

sanger schreef:

SwimGym is wel duur zie ik net...

Heb ook het lokale bad gecheckt, die biedt geen cursussen aan in ieder geval.

Stukken duurder dan een cursus van het lokale zwembad
Stukken goedkoper dan een cursus van een externe aanbieder.

Ook een groot voordeel is dat je redelijk flexibel bent qua tijdstip.

21

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

sanger schreef:
zico schreef:

https://aszvspons.nl/zwemcursus

Goede ervaring mee en erg goedkoop voor 10 lessen!


zico schreef:

Spons is ook in Amsterdam.

Alleen wel donderdagavond van 10 tot 11, niet het meest ideale tijdstip.

Cursus begint morgen zie ik net.

10 weken voor 50 euro

Niet meest ideaal nee, zeker niet aangezien ik daarna nog een half uurtje te rijden heb naar huis. Tegen 12 uur pas thuis dan....

Wel gemaild voor wat info. Thanks!

Uiteindelijk voor deze gekozen.

Kwam ook nog een aanbieder tegen in een zwembad een dorp verderop, maar dat was niet echt een cursus maar meer een instroomavond waarbij je tussendoor tips krijgt.

Hoewel ik vorige week de eerste avond gemist heb kon ik vanavond alsnog aanhaken, dus dat ga ik doen *O*

22

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

sanger schreef:
zico schreef:

https://aszvspons.nl/zwemcursus

Goede ervaring mee en erg goedkoop voor 10 lessen!


zico schreef:

Spons is ook in Amsterdam.

Alleen wel donderdagavond van 10 tot 11, niet het meest ideale tijdstip.

Cursus begint morgen zie ik net.

10 weken voor 50 euro

Niet meest ideaal nee, zeker niet aangezien ik daarna nog een half uurtje te rijden heb naar huis. Tegen 12 uur pas thuis dan....

Wel gemaild voor wat info. Thanks!

Uiteindelijk voor deze gekozen.

Kwam ook nog een aanbieder tegen in een zwembad een dorp verderop, maar dat was niet echt een cursus maar meer een instroomavond waarbij je tussendoor tips krijgt.

Hoewel ik vorige week de eerste avond gemist heb kon ik vanavond alsnog aanhaken, dus dat ga ik doen *O*

23

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

sanger schreef:

Ik ben van plan op korte termijn nog een borstcrawlcursus te gaan volgen, om me voor te bereiden op mijn eerste sprint. Ik zwem nu 1x per week en redt de 400m nog niet in borstcrawl, en wil hier wel naartoe. Weinig tot geen zwemervaring, alleen recreatief eigenlijk.

Nu zijn er verschillende opties, verschillende methoden en ook de keuze tussen een cursus in een zwembad of het open water. Maar wat is nu wijsheid? Ik zie eigenlijk, door gebrek aan echte kennis van zwemtechniek, door de bomen het bos niet meer.

Ik heb een KNZB cursus gezien. 10 weken en dat voor EUR 185.
Maar ook een cursus voor 8 weken van EUR 225.
En dan ook een open water cursus van 6 lessen a EUR 225 incl. gebruik wetsuit. Dit is dan wel in een relatief rustig duinmeertje en niet in bv. het IJsselmeer.

En dan heb je ook nog bv. SwimGym, waar ik naartoe zou kunnen gaan.

Wat is nu wijsheid en waar ga ik het beste resultaat mee behalen vwb techniek?

PersonalSwimming in het Sloterparkbad in Amsterdam ook goeie ervaringen mee.

24

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Perry87 schreef:

PersonalSwimming in het Sloterparkbad in Amsterdam ook goeie ervaringen mee.

Die onthou ik ook nog even.

Ben gister begonnen bij Spons en moet zeggen dat mijn eerste indruk een goede is. En zeker voor de prijs, ben deeltijdstudent en dus kost het me maar EUR 35.....

25 Laatst bewerkt door TumTumTum (12-05-19 13:58:50)

Re: Zwemtraining/borstcrawlcursus keuzestress

Ik weet niet of het er nog toe doet maar ik neem deel aan de 8 lessen van Tri Experience basis borstcrawl in Rotterdam. Ik vind de trainingsopbouw prettig, ik merk wel dat ik conditioneel best goed kan meekomen, dat is niet echt het punt. Het probleem bij mij, al jaren, is techniek. Ik vind dat het aanbieden in onderdelen voor mij goed werkt. Ik had vorige keer ook ineens het gevoel dat het een beetje op zijn plaats viel qua borstcrawl. Hopen dat dat zo blijft en veel oefenen. smile

De 8 lessen kosten 159 euro, dat is inclusief entree zwembad. Voor mij wel een boel geld maar ook niet heel erg duur.