1

Onderwerp: Marathon op halve triathlon training

Een hele marathon lopen op een halve triathlon specifieke training... Wat vinden jullie daarvan?

Mijn zwager kwam ermee om op 13 oktober in Eindhoven de halve marathon te lopen. Voor hem de eerste keer, voor mij dan de "zoveelste". Ambitieus als ik ben (of hoe je het ook wil noemen) komt de gedachten bij me op of ik niet voor de hele marathon moet gaan.

Ik train dit jaar weer voor de halve triathlon in Almere op 14 september, dat blijft de focus van mijn seizoen. Aansluitend zou ik dan dus zo'n 4 weken hebben voor wat marathon specifieke trainingen, als ik langere duurlopen.

Alle andere bezwaren en redenen waarom ik het niet zou moeten doen daar gelaten ben ik benieuwd wat jullie denken van het lopen van een hele marathon op een halve triathlon training?

2

Re: Marathon op halve triathlon training

Heb je al een marathon gelopen? Hoe ging(en) die je af?

In de basis denk ik dat het qua conditie geen probleem hoeft te zijn, je kan de 4 tot 5 uur beweging wel aan. Moet je wel goed tegen het lopen kunnen. Afhankelijk van je herstel kan je dan kiezen voor een rustige benadering, gewoon de marathon ervaren en volbrengen, of voor een persoonlijke toptijd gaan.

Ik zou dan in het weekend van 28 september een (hele rustige) duurloop van 30-32km doen om een langere afstand in de benen te hebben.

(Meestal staat 3 weken van te voren in de schema's, ik presteer beter op 2 weken van te voren heb ik gemerkt. En ik denk dat een week na je halve triathlon gelijk zo'n lange afstand ook niet handig is.)

3 Laatst bewerkt door marcell (28-04-19 21:03:51)

Re: Marathon op halve triathlon training

Oh ja, goede vraag: heb nog niet eerder een hele marathon gelopen nee.. (anders was de keuze al wel gemaakt waarschijnlijk)

4

Re: Marathon op halve triathlon training

Met een halve triathlon in de benen zit het qua duurvermogen wel goed, maar toch is een marathon lopen wel weer een hele andere belasting. Ik denk dat het wel goed te combineren is, maar dat het specifieke trainen na afloop van Almere ook een beetje afhankelijk is van je herstelvermogen.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om bijvoorbeeld 3 weken voor Almere een lange duurloop (ca. 30 km) in te plannen in je reguliere schema. Dan kun je verder het schema redelijk laten voor wat het is, heb je de lange duurloop al een keer in de benen en kun je na Almere bekijken wat nog mogelijk is qua duurlopen.

Overigens heb ik het de afgelopen 2 jaar telkens andersom gedaan, een 70.3 enkele weken na een marathon. Zat wel iets meer dan 4 weken tussen (6), maar ik vond dit prima te combineren.

5

Re: Marathon op halve triathlon training

Eindhoven zou makkelijk haalbaar moeten zijn na Almere. Natuurlijk afhankelijk van je ambities zul je zelf moeten aanvoelen wat kan en wat niet. Ikzelf ben ook aan het denken om Eindhoven te lopen na de halve van Damme en die valt 2 weken na Almere maar ben nog niet zeker.

6

Re: Marathon op halve triathlon training

Eens met bovenstaande opmerkingen. Dus doen. Alleen kalm aan doen. (Ik ga Eindhoven ook doen)

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Marathon op halve triathlon training

Wat zijn je langste duurlopen voor de halve? Ik zou er een paar van rond de 2u gaan doen. Dat is goed voor de halve en geeft al een goeie basis voor de hele.

Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen, ergste dat je kan overkomen is dat je een stukje moet wandelen naar de finish...

Ik heb ooit een week voor een marathon in oktober bedacht om mee te gaan doen. Was ook na het triathlon seizoen. Vol ingevlogen om te zien waar het schip zou stranden. Uiteindelijk een pr gelopen waar ik nooit meer aan kan komen!

8

Re: Marathon op halve triathlon training

Misschien zou je je looptrainingen voor de halve triathlon kunnen aanpassen naar die voor een hele triathlon? Dus inderdaad 1-2 keer 30k lopen, en wat vaker 20+. Hopelijk helpt dat ook met sneller herstellen van de halve triathlon. Vorig jaar deed ik een halve triathlon terwijl ik trainde voor een hele en het herstel viel me toen heel erg mee.

9

Re: Marathon op halve triathlon training

30km lopen, er zijn veel schema's die zulke trainingen bevatten maar ikzelf vind ze niet nodig. Heb eigenlijk in die 15 jaar dat ik aan sport doe nog maar 1x een 30+ gelopen en heb intussen toch wel al wat marathons gelopen.

10

Re: Marathon op halve triathlon training

Maar jij hebt ook al veel lange duur ervaring. Ik merk zelf dat een eerste keer een lange duur training (fietsen of lopen) veel moeilijker is dan de tweede keer. Mijn lichaam moet wennen aan zulke lange duur. Dat is ook wel een mentaal proces. Ruim een jaar geleden vond ik 15k lopen ver keek ik niet uit naar dat soort trainingen. Maar na maandenlang regelmatig 12+ lopen kijk ik daar nu heel anders tegenaan, en ook toen ik na een paar maanden weer een 15k liep, ging dat veel makkelijker dan vorig jaar.
Voor mijn eerste losse marathon zou ik toch wel graag een paar 30+ trainingen willen doen, om te ervaren hoe mijn lichaam erop reageert en om mijn lichaam eraan te laten wennen. Maar ik kan me ook indenken dat ik de noodzaak daarvan minder zie als ik al 10 marathons achter de rug heb.

11 Laatst bewerkt door Louise (29-04-19 21:28:31)

Re: Marathon op halve triathlon training

Mwah, mijn man met alleen al 31 finishes in Rotterdam (en de tel kwijt van z'n andere marathons...) loopt altijd wel een 30 en een 35 in z'n voorbereiding, als-ie goed wil zijn. Hem gaat dat vrij makkelijk af ook. Of 30+ km lopen nuttig/goed is, hangt er vooral van af hoe goed je die lange duurlopen 'verteert', lichamelijk (inclusief herstel) en mentaal. En dat moet je ondervinden.

Dat is best een gok in combinatie met een halve triathlon, daar zou ik een goede keuze in maken: wat is je prioriteit? Die halve triathlon - dan zou ik zeker voorzichtig zijn met lange duurlopen in de aanloop daarnaartoe. De marathon? Dan kun je een gokje wagen, en zou ik 30+ lopen in de voorbereiding.

Wat me erop brengt: mij lijkt ook dat je de mentale kant niet moet onderschatten. Heb je 4 weken na je hoofddoel nog zin in iets wat veel van je gaat vragen? Want een marathon loop je niet 'even'. Of andersom: als de halve triathlon je focus is, leidt de gedachte aan die marathon dan niet toch af daarvan? Hoeft geen bezwaar te zijn, maar wel iets om voor jezelf duidelijk over te zijn.

Louise

12

Re: Marathon op halve triathlon training

Idd het mentale speelt in langere afstanden een hele grote rol daarom is ook mijn mening dat een 30+ geen noodzaak is of toch niet voor mezelf om een marathon te voltooien. Btw meer en meer betere marathon lopers laten deze trainingen links liggen en lopen toch betere tijden. Volgens mij is het meer een jaren 80 dingetje terwijl er nu toch doordachter getraind word door veel atleten.

13

Re: Marathon op halve triathlon training

Als je langere duurlopen goed verteerd, dan zou je die best in kunnen bouwen in de training voor halve triathlon, maar je moet je herstel dan wel goed in de gaten houden inderdaad.
Vroeger was training inderdaad veel meer gericht op meer meer meer. Mijn promotor was (is) ook een hele goede loper, liep in zijn college jaren. En die trainden super veel, bijna elke dag 2x. Hij heeft ongeveer 20 jaar lang 250+ km per week gelopen, en daarbinnen ook jaren 350+ km per week. Dan moet je heel geluk hebben lijkt me om niet constant tegen blessures aan te lopen. Resultaten waren er wel. In zijn college team werd je uitgelachen als je niet een marathon onder 2:20(!) kon lopen. Ook een keer VS kampioen 50km en toen gekwalificeerd voor WK 100km. Dat was dat jaar in Nederland in Winschoten. Maar het brak hem op dat hij nooit verder dan 80km had gelopen. Tot 80km liep hij met de kopgroep en liepen ze op marathon-schema  van rond 2:40 en ging het goed, toen brak hij en is uiteindelijk niet gefinisehd, de winnaar won in 6:18 dat jaar (2004). Hij had een foto uit een Nederlandse krant van hem in de kopgroep aan de muur hangen in zijn kantoor. Ik denk dat dat een van de weinige dingen in zijn leven is geweest die hij niet heeft kunnen volbrengen.
Dus zelfs zo'n geoefende loper kon moeilijk inschatten wat voor een tempo hij kon volhouden over een afstand die hij nooit had gelopen. Daarom zou ik persoonlijk wel een keer een 30km en een keer een 35km willen lopen voor ik een marathon loop. Op een rustiger tempo dan beoogd race tempo, dus de duur komt dan op de 35 in de buurt van de marathon duur. Voor het mentale aspect, en om mijn lichaam aan zulke afstanden te laten wennen en om te ervaren hoe dat is aangezien ik daar heel weinig ervaring mee heb (vorig jaar 1 keer 30 km gedaan in een training).

14

Re: Marathon op halve triathlon training

ronnyke schreef:

Idd het mentale speelt in langere afstanden een hele grote rol daarom is ook mijn mening dat een 30+ geen noodzaak is of toch niet voor mezelf om een marathon te voltooien. Btw meer en meer betere marathon lopers laten deze trainingen links liggen en lopen toch betere tijden. Volgens mij is het meer een jaren 80 dingetje terwijl er nu toch doordachter getraind word door veel atleten.

ja, voor westerse atleten geldt dat wel een beetje, en de finish tijden laten het zien. In de jaren 80 werd er gemiddeld veel sneller gelopen...

15

Re: Marathon op halve triathlon training

Ik heb mijn pr marathon gelopen in oktober na een triathlon seizoen. Een week voor de tijd besloten om mee te gaan doen. Wel met hele triathlon in de benen. Dat pr ga ik nooit meer aankomen!

Ik denk dat het kan om een marathon goed uit te lopen met training voor halve triathlon.

Belangrijker dan een lange langzame duurloop is de lange tempo duur of lange tempo intervallen naar mijn mening. Voor zowel de halve triathlon als de marathon! 30km langzaam lijkt totaal niet op 42 "snel".

Als triathleet heb je een groot voordeel. De marathon qua tijdsduur lijkt kort. Je bent gewend aan langer sporten dan je tijdens de marathon gaat doen. Alle hardlopers die een groot deel van het jaar minder dan 2u lange training hebben zijn dat niet. En de voeding ben je ook gewend. Hardlopers hebben vaak geen idee wat ze aan energie naar binnen moeten werken tijdens een race om 3-4 uur te sporten.

16

Re: Marathon op halve triathlon training

thijs schreef:
ronnyke schreef:

Idd het mentale speelt in langere afstanden een hele grote rol daarom is ook mijn mening dat een 30+ geen noodzaak is of toch niet voor mezelf om een marathon te voltooien. Btw meer en meer betere marathon lopers laten deze trainingen links liggen en lopen toch betere tijden. Volgens mij is het meer een jaren 80 dingetje terwijl er nu toch doordachter getraind word door veel atleten.

ja, voor westerse atleten geldt dat wel een beetje, en de finish tijden laten het zien. In de jaren 80 werd er gemiddeld veel sneller gelopen...

In de jaren 80 waren er geloof ik ongeveer 2000 Nederlanders die een marathon onder de 3u liepen, nu zijn er 10x zoveel lopers maar veel minder lopers die een marathon onder de 3u finishen. Veel rond het slimmere trainen zal ook gericht zijn om niet geblesseerd te raken.

17

Re: Marathon op halve triathlon training

Het marathon lopen uit de jaren 80 en wat er in die periode gebeurde om dit te bereiken ligt gelukkig achter ons en hopelijk blijft dat zo. Jammer dat dit enkel bij de westerse hardlopers zo is en de Afrikaanse nog wat meer vrijheid hebben op sommige gebieden al is de atletiek nog steeds een vrij vervuilde sport.

18

Re: Marathon op halve triathlon training

Daarover gesproken, hoe zit dat eigenlijk in de triathlonsport?
Kan me toch moeilijk voorstellen dat het schoner is dan in het wielrennen of de atletiek.

Al is dit daar misschien niet het juiste topic voor.

19

Re: Marathon op halve triathlon training

Helaas

20

Re: Marathon op halve triathlon training

Buus schreef:

Daarover gesproken, hoe zit dat eigenlijk in de triathlonsport?
Kan me toch moeilijk voorstellen dat het schoner is dan in het wielrennen of de atletiek.

Al is dit daar misschien niet het juiste topic voor.

komen altijd interessante dingen naar boven met even googlen > https://3athlon.nl/onderzoek-1-op-7-age … kt-doping/

en natuurlijk http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=2960

21

Re: Marathon op halve triathlon training

Ik geloof ook niet dat triathlon schoner is dan andere sporten, maar even terug over de marathon: dat er in de jaren '80 zo veel meer waren die onder de 3 uur liepen, dat is natuurlijk niet (alleen) door doping, hè? De hele marathoncultuur is enorm veranderd. deelnemersveld is sterk verbreed, het gaat veel meer om erbij geweest te zijn en je bucket list te kunnen afstrepen, niet zozeer om een goeie tijd, iedereen denkt het te kunnen en uitlopen is genoeg.

Je kunt nu goede sier maken door als laatste te finishen en dan te verkondigen in de media dat je er ongetraind aan bent begonnen, zoals vorige maand hier in Rotterdam. Dat was nog niet eens zo heel lang geleden ondenkbaar. 

Louise

22

Re: Marathon op halve triathlon training

Dat niet alleen, in de jaren 80 (opa vertelt..) lag de limiet (althans toen ik hem in Amsterdam deed) op 4 uur. Dus je moest wel een beetje trainen... smile Bruto uiteraard want er waren geen chips.... Nu gaf dat niet echt, want er waren ook geen startvakken met zo weinig lopers...

triathlon is 3x leuker!

23

Re: Marathon op halve triathlon training

Ik zie veel foto's voorbijkomen op facebook van mensen met medailles van marathons die hem in 6-7u hebben volbracht. Als je er zo lang over mag doen, ipv 4 uur, dan komt het inderdaad voor velen binnen bereik. 4u moet ik zeker wel voor trainen, 6u lukt me morgen ook wel.

24 Laatst bewerkt door mcguyver (03-05-19 09:20:54)

Re: Marathon op halve triathlon training

MontanaMan schreef:

Ik zie veel foto's voorbijkomen op facebook van mensen met medailles van marathons die hem in 6-7u hebben volbracht. Als je er zo lang over mag doen, ipv 4 uur, dan komt het inderdaad voor velen binnen bereik. 4u moet ik zeker wel voor trainen, 6u lukt me morgen ook wel.

+1 montanamen, maar wat nu als dit gedrag naar de triathlons verschuift? Hoop het niet. Maar als de commercie kansen ziet vrees ik het ergste.

Je moet sneller dan de klos zijn.

25

Re: Marathon op halve triathlon training

Ieder zijn ding toch?

Al denk ik zelf dat bij triathlon de (financiële) drempel een stuk hoger ligt. Een sprint op een gewone fiets is nog wel te doen, maar denk toch dat er weinig mensen zijn die zin hebben om 90+ te fietsen op de normale fiets. En een wetsuit is ook niet gratis. Tel daarbij het forse inschrijfgeld op en je hebt het al over een budget van een weekje vakantie.

Maar zolang ze niemand in de weg rijden of ervoor zorgen dat de vrijwilligers te lang bezig zijn etc. zie ik het probleem niet zo.