26

Re: Marathon op halve triathlon training

En er zijn toch wel cut off tijden lijkt me tijdens grote evenementen. dus dat zal wel helpen...

Daarnaast vraag ik me met name af wat de lol is van ongetraind jezelf de vernieling in helpen afgezien van het sympathieke doel van de mevrouw in het linkje van Louise.

Een marathon in 6-7 uur is stevig doorwandelen lijkt me, dus prima te doen op enig moment.

27

Re: Marathon op halve triathlon training

Over de vraag van Marcel, ik probeer altijd wat meer omvang te trainen dan nodig op de halve marathon. Dit ook omdat deze omvang weer voordelen heeft op de triathlon. Het ligt een beetje aan je lichaam en ambities, maar het moet prima kunnen.
Mijn rustige duurlopen herstel ik snel van, zelfs van 30+ wel in 2 dagen, dus de duur zou ik dan in 3 weken best van 30 naar 40 opschroeven.

Over de groei van marathon e.d. in de breedte, vind ik dat ook heel bijzonder. Ik merk ook dat ik veel minder onder de indruk ban dat iemand een marathon gelopen heeft, dan een aantal jaar geleden. Ik vind het ergens ook wel prettig, want als je verteld dat je triathlon doet, of lange afstanden loopt, wordt er niet meer zo overdreven gereageerd.

Ik ben het ook wel met Buus eens, zolang je er geen last van hebt, stoor ik me er ook niet snel aan. Ik vind het persoonlijk wel moeilijk om het een prestatie te noemen als je de (halve) marathon uitloopt op een tempo dat nog niet eens heel erg snel wandelen is.

28

Re: Marathon op halve triathlon training

Ik denk niet dat je echt zo'n verschuiving bij triathlon gaat krijgen. Zeker niet op de lange afstanden. De voornaamste redenen hiervoor zijn dat triathlon wedstrijden een stuk duurder zijn. Een halve of een hele triathlon kost vaak een paar honderd euro, en dat stimuleert ook wel om er meer voor te trainen, en veel goedkoper kan vaak niet omdat er veel meer geregeld moet worden dan met een loopwedstrijd (fietsparkoers, zwemparkoers met veel lifeguards). Ook kan de cut off, zeker met hele triathlons moeilijk verlengd worden. Nu light die vaak op 16u, wat vaak ook middernacht is. Gemeentes zullen niet makkelijk gebieden vrijgeven voor nog langer lijkt me.

29

Re: Marathon op halve triathlon training

davidr schreef:

En er zijn toch wel cut off tijden lijkt me tijdens grote evenementen. dus dat zal wel helpen...

Daarnaast vraag ik me met name af wat de lol is van ongetraind jezelf de vernieling in helpen afgezien van het sympathieke doel van de mevrouw in het linkje van Louise.

Een marathon in 6-7 uur is stevig doorwandelen lijkt me, dus prima te doen op enig moment.

Overigens heb ik vrij veel kritiek gehoord over het feit dat hier zo veel aandacht aan geschonken is. Deze vrouw heeft zich een week van te voren ingeschreven, maar mocht (waarschijnlijk vanwege alle aandacht) wel in startwave 1 starten (ca. 30 minuten eerder dan de langzame lopers). Daarnaast geldt een tijdslimiet van 5,5 uur vanaf de laatste starter, maar zij heeft er iets van 6:40 over gedaan.

Dit, in combinatie met het feit dat er 3 mensen gereanimeerd zijn en zelfs 1 iemand overleden is, zorgde met name op social media voor de nodige ophef. Hoe mooi het doel/verhaal ook is, het ongetraind lopen van een marathon zou niet aangemoedigd moeten worden.

30

Re: Marathon op halve triathlon training

Mart schreef:

Overigens heb ik vrij veel kritiek gehoord over het feit dat hier zo veel aandacht aan geschonken is. Deze vrouw heeft zich een week van te voren ingeschreven, maar mocht (waarschijnlijk vanwege alle aandacht) wel in startwave 1 starten (ca. 30 minuten eerder dan de langzame lopers). Daarnaast geldt een tijdslimiet van 5,5 uur vanaf de laatste starter, maar zij heeft er iets van 6:40 over gedaan.

Dit, in combinatie met het feit dat er 3 mensen gereanimeerd zijn en zelfs 1 iemand overleden is, zorgde met name op social media voor de nodige ophef. Hoe mooi het doel/verhaal ook is, het ongetraind lopen van een marathon zou niet aangemoedigd moeten worden.

Ja, zeker, zelfs de woordvoerder van de medici die die reanimaties hadden gedaan had er (voorzichtig) wat over gezegd, en dat vind ik zeker terecht. Ongetraind een marathon lopen kan je dood worden. Of, wat ik in mijn omgeving een keer heb meegemaakt: een loopster die 'm in 3 maanden training wilde lopen, ook nog trainde als kip zonder kop, en toen tijdens de marathon in haar voet een meervoudige stressfractuur opliep (soort verbrijzeling) en een jaar heeft moeten revalideren.

Dat oprekken van de limiet snap ik ook niet. Ook al hebben limieten ook iets discriminerends: voor vrouwen en ouderen wordt het zo moeilijker. Maarja, ergens houd je altijd dat soort beperkingen.

Triathlon is ook veel populairder en drukker en dus breder dan een aantal jaar geleden. Tot nu toe vind ik dat alleen maar leuk, hooguit is het wel moeilijker dan een aantal jaar geleden om ertussen te komen bij populaire wedstrijden.

Louise

31

Re: Marathon op halve triathlon training

Atletiek is nooit schoon geweest maar het wondermiddel epo was er nog niet in de jaren tachtig.

De grote groep onder 3u op de marathon had natuurlijk niets met doping van doen. Het is verschil tussen de "domme" trainingsmethoden" van toen en die datgene waar de hardloop magazines nu mee vol geschreven worden.

Dom was het toen trouwens zeker niet. De boeken van Arthur Lydiard zijn nog steeds top.

Ik geloof wel dat de basis van het Keniaanse hardlopen schoon is. Die honderden school kinderen die snoeihard lopen maar nog niet eens tweedehands schoenen kunnen kopen zitten echt niet op grote schaal aan epo.

Van de mondiale top in de atletiek geloof ik niks meer.

Ik ken amateur wielren verhalen over atleten die aanklooien met doping. Ploegleiders van amateur ploegen met een doping verleden. Weliswaar in het buitenland; handel in kleedkamers voor de start. Ploegleiders die rondgaan met speciale drankjes voor de finale van de koers. En als dat al legaal is, is het wel echt troep.

Er wordt zeker gebruikt in triathlon. Bepaalde prestaties vertrouw ik ook niet, maar ik ben persoonlijk in triathlon nooit iets tegengekomen. Ibuprofen is het zwaarste wat ik een atleet heb zien gebruiken. Op de absolute top heb ik geen kijk maar er zijn ironmans tot laag in de 8u gedaan waar ik een hand voor in het vuur steek.