1

Onderwerp: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Ik heb net dit artikel gelezen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/03/peter-hespel-1/ leuk om even met jullie te delen.
En nog een niet onbelangrijk linkje onder het artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/05/03 … anwijzing/

2

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Ja zag het vandaag ook https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190503_04370315 maar het gebruik van Ketonen is eigenlijk niet zo heel nieuw, enkele jaren terug was team SKY er al mee aan het experimenteren maar was het nog niet beschikbaar voor verkoop want het maken van dit product schijnt nogal veel tijd in beslag te nemen ook vandaar de hoge prijs waarschijnlijk.

3

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Interessant ! Dank.

Een van mijn favoriete sportjournalisten heeft daar ook al eens een mooi stuk over geschreven >

https://hansvdw1.wordpress.com/2015/05/ … -mei-2015/

Ik hou het nog maar even bij kwark en granola.

4

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Ik ook, 99 euro voor 3 shots die elk 3u zouden duren. En er is ook bijna niet aan te komen is steeds direct uitverkocht. Voor iemand die strijd voor de overwinning is het dit mischien wel waard maar voor mezelf bv of ik nu in een Ironman 580e ben of 570e gaat me weinig uitmaken om eerlijk te zijn.

5

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Zag het ook voorbijkomen op het journaal.
Na deze reclameboost zal het binnenkort wel in elke sportdrank zitten.

of ik nu in een Ironman 580e ben of 570e

Ronnyke, ze spreken 15 % winst ... dan kom je voor de 500e binnen. Tenzij iedereen dit begint te nemen, en jij niet, dan ben je 700e !

6

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Zo kun je het ook bekijken :-) maar aangezien er in triatlon weinig of geen controle is en de mensen die graag naar prestatie verbeterende middelen grijpen die gebruiken waarschijnlijk nu al iets wat 15% of meer opbrengt. Zag het interview met Peter Hespel ook en die vertelde trouwens dat het voor recreatieve wedstrijd atleten niks gaat uitmaken dat het echt wel voor topsporters is.

7

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Wat ik begrepen (hieruit) had is dat je sowieso goed moet weten hoe je het gebruikt, en dat dat vooral is voor je herstel, z'n waarde dus vooral heeft in meerdaagse dingen, en dat die 15 % dus geldt voor  het eind van een rittenkoers. Dus voor triathlon inderdaad beperkt, tenzij je het gaat gebruiken in zware trainingsperiodes. En dat is alleen voor de kapitaalkrachtigen weggelegd, maar ik denk dat dat wel gaat gebeuren, ook in de agegroepen.

Louise

8

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Volgens mij is nog wat anders.
Het trainingsvolume wat de ketonen atleten konden verwerken was in de laatste week 15% groter. Ook in de 30 minuten tijdrit op het einde van de sessies deed de ketonengroep het gemiddeld 15% beter. In de losstaande tijdrit was de ketonen groep 2-5% beter.
Maar er waren er (of er was in ieder geval een) die in de 30 minuten tijdrit aan het einde van een sessie maar 1% beter was.
Een grotere vraag, voor mij, is wat ze onder 'beter' verstaan. Je kunt het niet 1-op-1 vergelijken met de niet-ketonen groep, want we weten het verschil niet tussen de niet-ketonen groep en de ketonen groep aan het begin van de studie, misschien waren de atleten van de ketonen groep bij het begin van de studie al 15% beter? Het kan ook zijn dat ze elke atleet vergeleken met zichzelf (begin en einde), om te zien hoeveel elke atleet verbeterd is, maar dan moeten ze ook vermelden hoeveel beter de niet-ketonen groep was geworden.
Waarschijnlijk hebben de onderzoekers hier wel rekening meegehouden maar is dat kritieke puntje van het verhaal door de vingers van de journalist geglipt.

9

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Mja intussen zijn er al meer reacties van mensen die zich in deze materie beroepshalve bezighouden en allemaal zijn ze vrij sceptisch over de resultaten. Hespel is natuurlijk een soort van grondlegger in zulke zaken ook het bietensap verhaal komt van hem dus tja... Montanaman jij bent toch wel de man bij uitstek om zulke dingen eens voor te leggen want ik denk de plaats waar jij werkt toch wel tegen de KUL opkan?

10

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Er wordt een prof uit Oxford in een van de artikelen genoemd, maar de uni is nogal groot. Maar als er een rapport is of wetenschappelijke publicatie dan ben ik wel benieuwd inderdaad naar de cijfers.

11 Laatst bewerkt door Louise (06-05-19 14:08:03)

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Sowieso is bij één los onderzoek met een kleine onderzoeksgroep het risico op vals-positief groot (dus dat er 'eigenlijk' niks aan de hand is, en dit positieve resultaat toeval). Hoe kleinter de groep, des te groter de kans op toevallige uitkomsten, en vals-negatief wordt niet gepubliceerd c.q. komt niet in de media - alleen de onderzoeken met een gunstige toevalstreffer krijgen aandacht. Dat is een algemeen principe om in je achterhoofd te houden, geldt voor heel veel sportonderzoek. Helemaal als er commercieel belang is trouwens.

Louise

12

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Niet alleen bij sportonderzoek, verontrustender is dat er veel medische onderzoeken ook op kleine groepen worden gedaan en dat er vaak verkeerde conclusies worden getrokken. De boeken Bad Science en Bad Pharma zijn wel goede boeken die dit duidelijk uitleggen om dit soort zaken te herkennen. Gefocused om de medische wereld, maar zeker ook daarbuiten toepasbaar.

13

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Oja, ik bedoelde ook zeker niet alleen in de sport, het geldt overal - mijn eigen vakgebied (tekstwetenschap) is ook goed in generaliseren over kleine groepen of bijvoorbeeld onderzoek waarbij maar 1 tekst gebruikt is (in 2 varianten). Urgh. Maar in de sport halen de kleine groepen met een spectaculair resultaat wel vaak de media.

Louise

14

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Goed artikel met ontkrachting van het superdrankje https://jurgenvanteeffelen.nl/ketonen-w … elrenners/

15

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Mja daarnet ook even het daarover gehad met mijn coach die zette ook alles even in cijfertjes en dan weet je eigenlijk al dat heel het artikel eigenlijk nooit in realiteit kan zelfs niet op langere termijn. Maar goed heel dat ketone onderzoek enz heeft enorm veel geld gekost en dat zal nu vergoed moeten worden waarschijnlijk en liefst op een zo kort mogelijke tijd.

16

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Jurgen geeft een goede samenvatting van het artikel. Overigens zijn de figuren in het artikel, zelfs in de originele pdf vaak moeilijk leesbaar. Die zijn schijnbaar op lage resolutie aangeleverd. Ook het gebruik van zwart ingekleurde balken verbloemt de ondergrens van de errorbars. En inderdaad, er wordt heel veel gerapporteerd en gemeten, en met 2 groepen die ieder uit 8 personen bestaan zul je dan inderdaad best verschillen hier en daar vinden.
Het onderzoek zal wel al betaald zijn, maar schijnbaar hebben onderzoekers die hierbij betrokken zijn ook patenten op het spul, dus die hebben er inderdaad wel belang bij dat het ook verkocht gaat worden. Niet erg onafhankelijk.

17

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Een heel interessant artikel, maar zo'n experimenten zijn echt niet aan mij besteed. Deze ketonen worden door ons lichaam op een natuurlijke manier aangemaakt. Ik vind echter nergens in het artikel terug hoe die ‘wonderdrankjes’ samengesteld worden. Hoe worden deze ketonesters aangemaakt? Of kijk ik erover?

18

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Gelijk de hoestdrankjes zeker: zoet, vulling, en een beetje werkzame stof .

Ingredients HVMN Ketone: Water, D-betahydroxybutyrate Ester (ΔG® Ketone Ester). Contains less than 2% of Stevia Leaf Extract, Natural Flavors, Malic Acid, Potassium Sorbate & Potassium Benzoate (for freshness).

Ester ? gemaakt uit betahydroxybutyraten en (appel) zuur ?

't blijft aerobe energie als ik het goed begrijp. Ik zoek meer iets dat boost zonder dat ik op mijn adem trap. Een druidentoverdrank ofzo.

19

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

http://feed.omroepbrabant.nl/share/3039698

Stukje op omroep Brabant over ketonen.

20

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Tri-John schreef:

http://feed.omroepbrabant.nl/share/3039698

Stukje op omroep Brabant over ketonen.

Bij Vive le Velo hadden ze het er deze week ook over.
Maar als je dan hoort wat de kosten zijn dan is dit voor de hardwerkende mens niet weg gelegd.
3 porties per dag a €33,-
Dusja... dit ter info ...

In manibus vestris victoria est

21

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

Werking op termijn is volgens mij nog steeds niet bewezen. Zag deze week een artikel waar ze beweerde dat sommige renners al lever problemen begonnen te krijgen van het langdurig gebruik dus alles zal zichzelf wel uitwijzen. Remember het rode bietensap verhaal dat zou voor sommige ook 5 a 10% winst opgebracht hebben en nu hoor je er niks meer van.

22

Re: 'Ketonen als superbrandstof voor ons lichaam'

ronnyke schreef:

Werking op termijn is volgens mij nog steeds niet bewezen. Zag deze week een artikel waar ze beweerde dat sommige renners al lever problemen begonnen te krijgen van het langdurig gebruik dus alles zal zichzelf wel uitwijzen.

Interessant, heb je daar een link van? Van één van de Tour-praatprogramma's begreep ik dat ze bij Sunweb geen ketonen willen gebruiken vanwege de onduidelijkheid over de lange termijn.

Louise