1

Onderwerp: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Als totaal onervaren triathleet (in wording) ben ik druk aan het trainen, en focus ik me nu nog voornamelijk op het zwemmen en lopen. Fietsen ga ik volgend weekend voor het eerst echt mee starten.

Nu heb ik een fiets, kleding, pedalen en schoenen (en een Tacx), maar geen fietscomputer. Ik heb wel een TomTom-horloge die geschikt is voor fietsen ook. Maar is dat voldoende voor een goede training? Hij kan snelheid meten, en afstand maar bv. geen cadans. Maar is dat noodzakelijk?

Wat zijn de meningen hierover? En indien men noodzakelijk cht, wat zou een goede suggestie zijn (niet al te duur)?

2

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Fietscomputer gaat je vooral meer comfort geven in het aflezen maar een noodzaak? Mocht je met een powermeter rijden dan wel maar nu? Oja je kunt die horloge altijd nog op het stuur monteren en mischien kun je er wel een cadansmetertje dat op Ant+ werkt op aansluiten

3

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Ik maak ook veel gebruik van mijn sporthorloge. Daarnaast heb ik een heel goedkoop computertje van decathlon gekocht om m'n snelheid en afstand makkelijk in de gaten te houden zonder m'n handen van het stuur te halen.

4

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Zeker geen noodzaak.

5

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Kleine toevoeging; met horloge kun je op de Tacx niet echt zien hoe hard je gaat. Dus in ieder geval een simpele voor de snelheid zou dan handig zijn?

6

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

sanger schreef:

Kleine toevoeging; met horloge kun je op de Tacx niet echt zien hoe hard je gaat. Dus in ieder geval een simpele voor de snelheid zou dan handig zijn?

Zeker handig. Neem er dan wel één met een magneetje die je op het achterwiel kunt monteren wink

7

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

ronnyke schreef:

Fietscomputer gaat je vooral meer comfort geven in het aflezen maar een noodzaak? Mocht je met een powermeter rijden dan wel maar nu? Oja je kunt die horloge altijd nog op het stuur monteren en mischien kun je er wel een cadansmetertje dat op Ant+ werkt op aansluiten

Dat kan natuurlijk, maar dan hou je je hartslag etc niet bij. Dus dan zou ik liever een andere optie nemen smile

8

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Ha met polsmeting dus? Daar had ik niet aan gedacht aangezien ik dit zelf niet gebruik.

9

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Perry87 schreef:
sanger schreef:

Kleine toevoeging; met horloge kun je op de Tacx niet echt zien hoe hard je gaat. Dus in ieder geval een simpele voor de snelheid zou dan handig zijn?

Zeker handig. Neem er dan wel één met een magneetje die je op het achterwiel kunt monteren wink

Zoiets bedoel je dan denk ik?

https://www.coolblue.nl/product/371538/ … ifications

10

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

ronnyke schreef:

Ha met polsmeting dus? Daar had ik niet aan gedacht aangezien ik dit zelf niet gebruik.

Ja klopt smile

11

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Ik gebruik zelf ook een horloge van TomTom, de Runner 3. Dit werkt voor mij prima (al ben ik toevallig wel net rond aan het kijken voor een nieuw horloge). Ik kan op de fiets vrij gemakkelijk mijn huidige en gemiddelde snelheid zien. Ook in het zwembad werkt deze redelijk, open water zwemmen registreert die niet.

Afgelopen winter heb ik een smart trainer van Tacx gekocht, maar daarvoor had ik een Tacx waarbij een snelheids- en cadanssensor van Tacx op mijn achterwiel had aangebracht. Dit werkte ook prima, bijvoorbeeld om met Zwift of een ander programma te synchroniseren.

12

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

sanger schreef:

Kleine toevoeging; met horloge kun je op de Tacx niet echt zien hoe hard je gaat. Dus in ieder geval een simpele voor de snelheid zou dan handig zijn?

Snelheid is in training sowieso niet echt van belang, laat staan op een Tacx. Wat voor een Tacx heb je eigenlijk?

13

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Op een Tacx trainen of op vermogen (wattage) en anders op hartslag zones.
Snelheid betekent niks op een binnen trainer.

14

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Echt hard zul je waarschijnlijk toch niet vooruit geraken met zo een tackx aan je fiets.

15

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Arnoutdv schreef:

Op een Tacx trainen of op vermogen (wattage) en anders op hartslag zones.
Snelheid betekent niks op een binnen trainer.

Maar cadans wel toch?

16

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Buus schreef:
sanger schreef:

Kleine toevoeging; met horloge kun je op de Tacx niet echt zien hoe hard je gaat. Dus in ieder geval een simpele voor de snelheid zou dan handig zijn?

Snelheid is in training sowieso niet echt van belang, laat staan op een Tacx. Wat voor een Tacx heb je eigenlijk?

CycleTrack zeg ik uit mijn hoofd.

17

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

sanger schreef:
Arnoutdv schreef:

Op een Tacx trainen of op vermogen (wattage) en anders op hartslag zones.
Snelheid betekent niks op een binnen trainer.

Maar cadans wel toch?

Mwa, cadans moet je je ook niet op blind staren hoor, is ook redelijk persoonlijk. Als je tijdens het fietsen af en toe een minuutje je omwentelingen telt dan heb je ook een goede richtlijn en het kost niets extra’s.

18

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Ik gebruik mn fietscomputer juist voor de cadans. Heb nogal de neiging te zwaar te trappen dus als ie onder de 80 zakt schakel ik lichter, en meestal gaat mn snelheid dan ook vooruit.

Ik vind t ook vooral fijn dat ik met 1 oogopslag alles kan zien, horloge zit toch vaak verstopt onder kleding.

Bij zijn horloge en fietscomputer van garmin, dus alles komt in 1 app binnen.

19

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Hedcandy schreef:

Ik gebruik mn fietscomputer juist voor de cadans. Heb nogal de neiging te zwaar te trappen dus als ie onder de 80 zakt schakel ik lichter, en meestal gaat mn snelheid dan ook vooruit.

Ik vind t ook vooral fijn dat ik met 1 oogopslag alles kan zien, horloge zit toch vaak verstopt onder kleding.

Bij zijn horloge en fietscomputer van garmin, dus alles komt in 1 app binnen.

Ja tuurlijk, alles heeft wel zijn nut, maar deze man heeft nog geen kilometer gefietst en vraagt of het dan noodzaak is om een fietscomputer aan te schaffen. Dan lijkt mij een duidelijke nee toch het meest voor de hand liggend antwoord. Is in mijn eigen juist al heel wat dat hij al een goed sporthorloge heeft met de meeste functies.

20

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Wat bijvoorbeeld wél noodzakelijk is en uit zijn verhaal niet blijkt dat hij dat heeft is een helm en in mindere mate een extra binnenband+pompje bijvoorbeeld.

21

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Inderdaad het simpele antwoord is nee, je hebt geen specifieke fietscomputer nodig als je al een sport horloge hebt.

En als advies voor een sensor, kijk eens op AliExpress naar de sensoren van magene. Kost geen drol maar doet absoluut hetgeen ze moeten doen.

22

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Buus schreef:

Wat bijvoorbeeld wél noodzakelijk is en uit zijn verhaal niet blijkt dat hij dat heeft is een helm en in mindere mate een extra binnenband+pompje bijvoorbeeld.

Zeker waar!!

23

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Ik doe ook alles op één horloge, inclusief vermogensmeting zelfs. Dat vind ik juist heel handig. Moet je wel een goed horloge hebben. En ik tacx niet, maar ik  moet ook altijd grinniken als ik op Strava tacxers langs zie komen compleet met 'afstand' en 'snelheid'. Zinloze data.

Louise

24

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Ik kijk inderdaad nooit naar afstand op de tacx, maar hij registreerd het wel en dus komt het op strava. In principe doe ik alles op mijn horloge, zeker tijdens wedstrijden. Recreatief heb ik wel een fietscomputer, en dat is meer voor navigatie, ik raak hier nog wel eens de weg kwijt big_smile

25

Re: Fietscomputer; noodzaak of niet?

Even off topic ikzelf heb eens een Edge 810 verkocht een prima en mooi compact toestel voor relatief weinig geld dus mischien is een tweedehands toch ook wel een mooie oplossing? Heb je het mooiste van beide werelden voor weinig geld.