1

Onderwerp: Smartphones in het zwembad

Hoi allen,

Ik vraag mij af wat jullie hier van vinden;

Ik heb al een paar keer bij mij in het zwembad waar ik meestal kom jongeren/scholieren gezien die met hun smartphone bezig zijn en elkaar aan het filmen in de kleedkamer of langs de rand van het zwembad. Ik voel me daar niet prettig bij, ik sta me daar ook om te kleden of loop daar rond in zwemkleding. Ik heb dit al een paar keer gemeld bij de zwembad medewerkers maar ze lijken niet echt te weten hoe hier mee om te gaan of doen net alsof ik de eerste ben die er iets van zegt. Vandaag heb ik dan maar een klachtenformuliertje ingevuld, op hun verzoek, maar ik vraag me af of het ze wel iets kan schelen. Ik vind dat er niet gefilmd mag worden in het zwembad of de kleedkamer, ook niet alleen elkaar, dus smartphones in kluisjes achter laten of iets dergelijks. Hoe denken jullie hier over? Hoe gaat dat bij jullie in het zwembad?

2

Re: Smartphones in het zwembad

Persoonlijk nog niet meegemaakt omdat ik op tijden zwem waar de jeugd nog in bed ligt. Maar buiten dat: men filmt in een besloten ruimte en daar hebben ze toestemming nodig. Van jouw in iedergeval en mischien ook van de eigenaar van het zwembad. Buiten op straat mag het wel. Ik vermoed dat er in het regelement van het zwembad ook wel een en ander in staat. Dus naar mijn mening ben je goed gestart met de klachtenprocedure.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Smartphones in het zwembad

Bij ons hangt dit uit dat er niet gefilmd of foto's genomen mogen worden.

4

Re: Smartphones in het zwembad

Ik heb het ook nog nooit meegemaakt maar ik vind het ook zeker niet kunnen. Net als in sauna's, en daar staat meestal wel dat het verboden is.

Ik heb in het zwembad wel ook de ervaring dat het met luisteren en klantvriendelijkheid niet heel goed gesteld is. In mijn zwembad loopt de klok een paar minuten voor (dus dat snoept eigenlijk een paar minuten van je zwemtijd af) en hij staat de helft van de tijd op datum, wat onhandig is als je op tijd zwemt, en daar hebben meerdere mensen al wat van gezegd en dan krijg je reacties als 'nee hoor, uw horloge loopt verkeerd' en 'we kunnen en er niets aan veranderen' en zeer zeker ook 'u bent de enige die er wat van zegt' - waarvan ik dus zeker weet dat het niet zo is.

Louise

5

Re: Smartphones in het zwembad

Kiezen voor de makkelijkste weg door het zwembad personeel. Stel dat je op moet treden tegen jeugd.
Persoonlijk heb ik het overigens nog niet meegemaakt tijdens banen zwemmen, maar wel veelvuldig in het peuterbad. Ouders en grootouders kunnen er namelijk ook wel wat van de zoveelste keer zwemmen van hun kroost. (Ik geef ook gelijk toe dat ik dat ook wel eens heb gedaan van mijn kinderen.)
Volgens mij ligt daar ook het probleem, als je werkelijk een lijn trekt, dan mogen er dus ook geen foto's meer van de (klein) kinderen gemaakt worden. Of van die GoPro filmpjes van de coole glijbanen.

Lastig probleem dus, maar kleedruimtes dienen altijd veilig te zijn.

6

Re: Smartphones in het zwembad

Dat vind ik echt niet kunnen, zeker in de kleedkamers niet! Als je nou iemand anders zijn zwemslag aan het filmen bent en er staat per ongeluk een klein stukje van iemand anders die je niet kent op, dat is dan jammer. Dat vind ik ook een andere setting. Je kan niet overal rekening mee houden.
Ik merkte afgelopen week (vakantie)wel op dat ik niet eens meer foto's van mijn dochter maak waar andere kinderen hun gezicht opstaat, en vroeg me af of ik niet weer de andere kant op was doorgeslagen...

7

Re: Smartphones in het zwembad

Ik vind in het zwembad zelf ook minder erg, mensen maken immers ook foto's op het strand of op vakantie, dan staan er ook andere mensen op. Maar ik trek wel een lijn bij filmen in de kleedkamer, dat vind ik echt niet kunnen.

8

Re: Smartphones in het zwembad

Het is in veel zwembaden verboden. Wat ik jammer vind, want ik wil ook nog wel eens een foto maken van een zwemtraining.

Maar ik zwem eigenlijk nooit op tijden dat er ook jongeren/scholieren zijn.

9

Re: Smartphones in het zwembad

Hier in Engeland is het verboden en is het ook de reden dat we met de triathlonclub niet kunnen filmen tijdens trainingen.