1

Onderwerp: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Sinds 2017 doe ik af en toe een sprint of 1/8. Zoals veel mensen wel zullen herkennen, wordt dat steeds serieuzer, ben ik steeds meer gaan trainen, lid geworden van een vereniging, twee keer een zwemcursus gedaan, tijdritfiets inelkaar geknutseld, en heb ik me ook ingeschreven voor een OD, 1/4 en 1/3 dit jaar en de intentie dit volgend jaar uit te bouwen naar een halve.

Dan kijk je ook wel eens vooruit en dan denk ik "het lijkt me ontzettend gaaf om de komende jaren hier en daar eens zo'n IM70.3 in het buitenland te doen". Maar dan denk ik dat dat toch niet haalbaar is met drukke fulltime baan, gezin en kosten.

Tot ik dit gisteren eens uitsprak tegen mijn vrouw. En die zei "als je dat wil doen dan steun ik jouw en dan gaan wij mee en maken we er een leuke kleine vakantie van".  Dat was niet de reactie die ik had verwacht. Een IM70.3 in 2020 en/of 2021 ligt daarmee dus binnen mijn mogelijkheden.... Als ik het fysiek ook aankan. Maar da's een mooi doel om naartoe te trainen.

Nu rijst bij mij de volgende vraag: welke IM70.3 dan?
Welke IM70.3 zou je aanraden en waarom?

2

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Luxemburg! Is in juni.

Goed geregeld, makkelijk met de auto aan te reizen, en prachtig parcours. Wel op tijd inschrijven, maar dat moet geen probleem zijn als je het nu al weet.

3

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Ik heb tot dusver Luxemburg en Mallorca gedaan en beide zou ik gerust nog een keer doen. Mallorca springt er dan wat mij betreft wel bovenuit, omdat het een waanzinnig mooi fietsparcours heeft. Ook de sfeer op Mallorca sprak mij heel erg aan. Wel is het een hoop gedoe als je je eigen fiets mee wilt nemen.

Luxemburg zou ik ook zo nog een keer doen. Deze is inderdaad wat makkelijker bereikbaar. Ook een mooi fietsparcours en het viel me op dat er veel Nederlanders aanwezig waren.

4

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Fijn dat je vrouw met je meedenkt Remco. Op die manier doe ik het ook vaak, gewoon een combinatie van een leuke triathlon met een gezinsvakantie (zo heb ik Mallorca een paar keer gedaan, Pays d'Aix, Roth).

Als je de 70.3 aan het einde van de vakantie doet dan ben je de week daarvoor al aan het taperen en heb je dus veel tijd voor je gezin. Je kan de triathlon ook aan het begin van de vakantie doen natuurlijk, zorg dan wel dat je voldoende tijd hebt om alle goed voor te bereiden. Ik ben meestal niet zo te genieten als ik heel weinig tijd heb om al mijn spullen klaar te zetten en de startbescheiden op te halen etc.

Verder is het een kwestie van geld, datum (ben je aan de schoolvakanties gebonden?) en wensen van je gezin. Mallorca is een asbolute aanrader maar kan prijzig worden (vluchten met mijn gezin kwam rond de 1000 euro, huisje voor een week ook zoiets, autohuur vanaf vliegveld is rond de 250 euro, fietsvervoer kostte me 200 euro), ga dus voor het gemakt uit van 3000 euro voor een week. Aix en Provence kan je met de auto doen en dat scheelt al aanzienlijk. Met andere woorden, wil je vliegen of niet? Verder is eigenlijk elke 70.3 op een mooie lokatie en kan je de plank bijna niet misslaan. Ga dus eerst voor jezelf te rade wanneer je wilt gaan en wat je budget is en kijk dan op ironman.com welke wedstrijden er dan overblijven. En dan helpen we je nogmaals graag wink

5

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Idd de periode en waar zou al veel helpen. Voor een 70.3 naar de andere kant van de wereld reizen met fiets en gezin is dan weer niet budget vriendelijk, voor mij althans toch niet :-)

6

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Mij lijkt wel of niet willen vliegen inderdaad wel een belangrijke overweging. En iets anders: zoek je liever de warmte op of mag het ook koeler? Dat kan uitmaken voor bv. richting Scandinavië of juist naar Frankrijk/Spanje. En moet perse een IM zijn of kan een halve Challenge of iets van een kleinere organisatie ook?

Mijn enige ervaring is Luxembrug, en die vond ik zeker ook leuk, mooi fietsparcours en je komt in 3 landen en door het dorp Schengen, wat het een ultieme Europese ervaring maakt. Maar in 'mijn' jaar (2016) ging het zwemmen niet door vanwege te woest water na zware regenval (al kun je dat soort bijzondere omstandigheden misschien wel overal hebben), werd er wel heel massaal gestayerd terwijl de jury op andere punten streng was, en het loopparcours vond ik ronduit saai. Ik bedoel: ik vond het zeker geslaagd, het is niet heel ver en inderdaad veel Nederlanders - maar misschien kan het nog wel beter.

Louise

7

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Ik ga over een maand Luxemburg doen, ben benieuwd.
Mocht je het overwegen, schrijf je heel snel in zodra dit kan, ik zat op dag 1 al in de 2e tranche en de prijzen stijgen snel.

Een groep vrienden ging jarenlang naar Kraichau, die schijnt ook leuk te zijn.

Verder hoor ik over Mallorca, Ibiza ook goede verhalen.

Een aanrader van mijn kant is definitely de Alpe dHuez traihlon. Geen echte halve (veel en veel zwaarder), evt ook in een korte afstand. Superuitdaging, goed georganiseerd en prachtige omgeving!!

8 Laatst bewerkt door HansH (17-05-19 20:19:42)

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Het is inderdaad handig eerst de periode te kiezen. Vervolgens of je wilt vliegen en hoeveel hm handig is. Ik had thuis afgesproken een langere wedstrijd altijd voor de zomervakantie te doen, zodat ik tijdens de gezinsvakantie niet hoefde te trainen... En wilde niet vliegen.

Heb de 70.3 van Luxemburg, Rapperwill-Jona (Zwitserland), Kraichgau, St Polten en Antwerpen (bestaat niet meer) gedaan, inderdaad omdat het leuk is om er een uitje van te maken. Ze zijn allemaal anders, en het scheelt natuurlijk ook of je goed weer hebt smile. Antwerpen was erg saai en Kraichgau had me teveel korte klimmetjes - het land van de duizend heuvels, en dat heb ik geweten...(ook het lopen is niet bepaald vlak). Maar ja, het was toen ook erg warm. Zwitserland vond ik erg leuk (maar ook omdat het mijn eerste was). Volgens mij kan je niet echt verkeerd kiezen hoor.

triathlon is 3x leuker!

9

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Goede vragen allemaal. Periode is lastig. Zit nog niet vast aan schoolvakanties in 2020. Ik zou eens moeten kijken wat er allemaal komt kijken bij vliegen met je TT fiets mee. Landen waar medicatie voor nodig is zoals malaria tabletten vallen af aangezien ik dat niet wil met mn dochtertje van 2 jaar.  Extreem koud vind ik ook niet alles. Water moet >13°C zijn. Budget is tot op zekere hoogte flexibel als we er echt een familie vakantie van maken dus in eerste instantie geen belemmerende factor. Verder heb ik geen moeite met reizen. Heb nog niet gekeken welke er in de VS zijn. Jönköping ZW of Elsinor DK lijkt me misschien ook wel wat, maar Barcelona, Mallorca en Lanzarote zijn misschien leuker voor vrouw en kind kwa klimaat en strand. Luxemburg kan altijd wel een keer, da's om de hoek en daar ben je in een paar uur rijden.

Lastig hoor. Zoveel mooie landen....

10

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Remco schreef:

Goede vragen allemaal. Periode is lastig. Zit nog niet vast aan schoolvakanties in 2020. Ik zou eens moeten kijken wat er allemaal komt kijken bij vliegen met je TT fiets mee. Landen waar medicatie voor nodig is zoals malaria tabletten vallen af aangezien ik dat niet wil met mn dochtertje van 2 jaar.  Extreem koud vind ik ook niet alles. Water moet >13°C zijn. Budget is tot op zekere hoogte flexibel als we er echt een familie vakantie van maken dus in eerste instantie geen belemmerende factor. Verder heb ik geen moeite met reizen. Heb nog niet gekeken welke er in de VS zijn. Jönköping ZW of Elsinor DK lijkt me misschien ook wel wat, maar Barcelona, Mallorca en Lanzarote zijn misschien leuker voor vrouw en kind kwa klimaat en strand. Luxemburg kan altijd wel een keer, da's om de hoek en daar ben je in een paar uur rijden.

Lastig hoor. Zoveel mooie landen....

Je weet dat er volgend jaar ook een 70.3 in Hoorn georganiseerd wordt?

11

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Nee, wist ik niet. Da's in ieder geval kwa budget en reizen geen belemmering. Ga ik even naar kijken.

Voor wat betreft vliegen met je TT fiets... (bijv naar Mallorca, Lanzarote of de VS) Ik vraag me af hoe je dat het beste kan doen. Heeft iemand daar ervaring mee?

12

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

St George in de VS lijkt me erg mooi.
Verder zijn er mooie races in Frankrijk volgens mij: Les Sables d'Olonne, Nice, Vichy, Pays d'Aix (allen Ironman).
Wil je klimmen? Ventouxman, Alpe d'Huez, Ardeche, Lacanau (beheerder van facebook groep triathlonliefhebbers organiseert daar een kamp omheen) , Du Levezou, etc.

Engeland heeft ook veel triathlons. Vaak heel gemoedelijk, maar ook vaak op niet afgesloten wegen.

13

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Remco schreef:

Nee, wist ik niet. Da's in ieder geval kwa budget en reizen geen belemmering. Ga ik even naar kijken.

Voor wat betreft vliegen met je TT fiets... (bijv naar Mallorca, Lanzarote of de VS) Ik vraag me af hoe je dat het beste kan doen. Heeft iemand daar ervaring mee?

De afgelopen keer Mallorca heb ik mijn fiets laten vervoeren door Wim Vandriessche van fietstransport.be. Dat kost je 200 euro maar dan heb je geen 'gedoe' met je fiets. Je kan je fiets ook meenemen in het vliegtuig natuurlijk, dat heb ik ook een aantal keren gedaan. Een goede fietskoffer is dan wel handig, die kan je zelf kopen maar ook huren (al zou ik niet direct weten waar). Dan moet je je fiets in die koffer krijgen en daar moet je, zeker de eerste keer, even goed de tijd voor nemen. Vervolgens moet je de fietskoffer naar het vliegveld krijgen en daar heb je of een hele grote auto of een taxibus voor nodig. De koffer in het vliegtuig krijgen is niet zo'n probleem gewoon afleveren bij speciale bagage. Meerprijs scheelt per maatschappij, uit mijn hoofd tussen de 50-100 euro per enkele vlucht. Na de vlucht moet je de fietskoffer ook weer meekrijgen naar je adres daar, dus ook een taxibus of grote auto nodig.

Allemaal prima te doen verder, maar wel extra gedoe.

14

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Leuk onderwerp, ik herken je plannen heel erg, zeker ook het verhaal met de thuis situatie, mijn kinderen gaan al wel naar school en dat maakt het nog wat beperkter. Ik kan je verder niet veel helpen met je keuze aangezien ik aan geen enkel IM evenement heb deelgenomen.
Voor mijn is de keuze heel eenvoudig, namelijk die in zelf Zell am See. Dat is 50km van ons vaste vakantie adres, is soms in de schoolvakantie (eind augustus) en heeft een heel mooi fiets parcours en dat laatste vind ik de leukste discipline.

De laatste 2 jaren is het alleen niet helemaal goed gegaan daar, vorig jaar is er niet gefietst omdat er sneeuw op het parcours lag (en de omstandigheden ook echt slecht waren). En het jaar daarvoor is hij volgens mij gestaakt vanwege onweer..... (ik lees net dat hij hij tijdelijk is stil gelegd ivm het weer). Dus misschien heb je op de ene locatie grotere kans op vervelende externe factoren dan bij andere.

Ben je van plan om in 2019 al een keer heen een halve te doen? Persoonlijk ben ik blij dat ik die ervaring al heb op gedaan. Tijdens mijn eerste 1/2 triathlon (vorig jaar) kwam ik behoorlijk chagrijnig over de finish nadat ik last van mijn maag had tijdens het lopen en een paar keer een pit-stop moest maken. Ik weet wel dat ik echt zou balen als me dat bij een IM70.3 zou gebeuren.

15

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

een IM70.3 is ook een halve ;-)

grtz
D.

16

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Remco schreef:

Nee, wist ik niet. Da's in ieder geval kwa budget en reizen geen belemmering. Ga ik even naar kijken.

Voor wat betreft vliegen met je TT fiets... (bijv naar Mallorca, Lanzarote of de VS) Ik vraag me af hoe je dat het beste kan doen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik heb mijn fiets mee genomen in een fietskoffer naar Mallorca. Deze had ik nog niet, dus na wat zoeken en twijfelen tussen een nieuwe koffer kopen en een koffer huren, heb ik uiteindelijk een gebruikte fietskoffer gekocht van een verhuurbedrijf (via Marktplaats). Het kwam er op neer dat kopen goedkoper was dan huren als ik er 2 keer gebruik van zou maken. Ik heb hem er daarom nog niet uit, maar verwacht dat dit in de toekomst wel gaat gebeuren.

Hoewel het wat gedoe is, vond ik het toch goed te doen. We hadden een wat grotere auto gehuurd (formaat van een Caddy), bovendien passen er heel veel andere spullen bij in de fietskoffer, waardoor ik geen andere koffer meer nodig had.

17

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Ik vlieg ook regelmatig met fiets in koffer, primate doen.
Heb ook een 2e handse gekocht na een paar keer huren, dat heb je er idd zo uit.
Huren is ong 50 euro per week.

Tevens moet je wel vooraf aangeven bij de luchtmaatschappij dat je een fiets meeneemt.
Bij Transavia nemen ze er max 6 per vlucht mee, maar wij konden tot nu toe altijd met 5 gewoon mee.
Kost bij hen 45 euro enkele reis.

18 Laatst bewerkt door Barthed (21-05-19 09:06:04)

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Duiksmurf schreef:

een IM70.3 is ook een halve ;-)

grtz
D.

Persoonlijk vind ik (lijkt me) een IM evenement in Oostenrijk een ander kaliber dan de halve triathlon in Leiderdorp, waar je 7x op een neer fietst en 4x hetzelfde rondje loopt. Ik snap dat de afstanden (ongeveer) gelijk zijn, maar dat is volgens mij het enige.
Of niet?

19

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Voor zover ik weet is Leiderdorp gestopt met de halve, per ingang van dit jaar.

En ja, het is zeker anders, maar een halve is en blijft een halve. Eerlijk gezegd staat mij de massaliteit, de hoge prijs, het gehypte en commerciële van de Ironman eerder tegen dan dat ik het een voordeel vind. Maar het is als triatleet wel iets wat je eigenlijk een keer meegemaakt moet hebben, dat vind ik dan ook wel weer.

Perry87 schreef:

Je weet dat er volgend jaar ook een 70.3 in Hoorn georganiseerd wordt?

Daarvan zou ik denken: eerst zien, dan geloven. Na de ervaring van dit jaar, zal ik maar zeggen.

Louise

20

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Barthed schreef:
Duiksmurf schreef:

een IM70.3 is ook een halve ;-)

grtz
D.

Persoonlijk vind ik (lijkt me) een IM evenement in Oostenrijk een ander kaliber dan de halve triathlon in Leiderdorp, waar je 7x op een neer fietst en 4x hetzelfde rondje loopt. Ik snap dat de afstanden (ongeveer) gelijk zijn, maar dat is volgens mij het enige.
Of niet?

Er zijn genoeg halve triathlons waarbij je een grote of twee kleinere rondes fietst die niet van IM zijn, het verschil zit hem niet in lengte van het parkoers, of hoeveel rondjes je fietst. Het verschil zit meer in het aantal deelnemers (4000 op Mallorca IM70.3!) en daardoor ook veel meer draften en gedoe op het parkoers met andere deelnemers, en de sfeer die IronMan (en Challenge) eromheen creeert. En bij IM Maastricht liep je ook 4 rondjes door de stad wink

Ik doe dit weekend mee met een (soort van) halve in Engeland. 100 deelnemers op de halve afstand, 29 op de long course afstand (120k fietsen, 21k lopen) en 21 deelnemers op de hele. En op de halve fietsen we een grote ronde en een kleinere wat over een deel van de grotere gaat. Lopen is een out and back.

21

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Louise schreef:

Maar het is als triatleet wel iets wat je eigenlijk een keer meegemaakt moet hebben, dat vind ik dan ook wel weer.
Louise

Ik denk dat dit de kern is... nou ja eigenlijk een hele IM

22

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Barthed schreef:

Leuk onderwerp, ik herken je plannen heel erg, zeker ook het verhaal met de thuis situatie, mijn kinderen gaan al wel naar school en dat maakt het nog wat beperkter. Ik kan je verder niet veel helpen met je keuze aangezien ik aan geen enkel IM evenement heb deelgenomen.
Voor mijn is de keuze heel eenvoudig, namelijk die in zelf Zell am See. Dat is 50km van ons vaste vakantie adres, is soms in de schoolvakantie (eind augustus) en heeft een heel mooi fiets parcours en dat laatste vind ik de leukste discipline.

De laatste 2 jaren is het alleen niet helemaal goed gegaan daar, vorig jaar is er niet gefietst omdat er sneeuw op het parcours lag (en de omstandigheden ook echt slecht waren). En het jaar daarvoor is hij volgens mij gestaakt vanwege onweer..... (ik lees net dat hij hij tijdelijk is stil gelegd ivm het weer). Dus misschien heb je op de ene locatie grotere kans op vervelende externe factoren dan bij andere.

Ben je van plan om in 2019 al een keer heen een halve te doen? Persoonlijk ben ik blij dat ik die ervaring al heb op gedaan. Tijdens mijn eerste 1/2 triathlon (vorig jaar) kwam ik behoorlijk chagrijnig over de finish nadat ik last van mijn maag had tijdens het lopen en een paar keer een pit-stop moest maken. Ik weet wel dat ik echt zou balen als me dat bij een IM70.3 zou gebeuren.

Ik doe dit jaar mee in Zell am See en hou inderdaad m'n hart vast voor de weersomstandigheden!

23

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Barthed schreef:
Louise schreef:

Maar het is als triatleet wel iets wat je eigenlijk een keer meegemaakt moet hebben, dat vind ik dan ook wel weer.
Louise

Ik denk dat dit de kern is... nou ja eigenlijk een hele IM

Ja, precies - vanwege het 'You are an Ironman'. Dat is wel heel uniek natuurlijk.

Louise

24

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Barthed schreef:
Duiksmurf schreef:

een IM70.3 is ook een halve ;-)

grtz
D.

Persoonlijk vind ik (lijkt me) een IM evenement in Oostenrijk een ander kaliber dan de halve triathlon in Leiderdorp, waar je 7x op een neer fietst en 4x hetzelfde rondje loopt. Ik snap dat de afstanden (ongeveer) gelijk zijn, maar dat is volgens mij het enige.
Of niet?

Maar dan zou ik nog steeds niet enkel focussen op IM, Challenge is dan zeker ook een waardige organisator.

25 Laatst bewerkt door HansH (21-05-19 18:41:27)

Re: Welke IM70.3 zou je aanraden?

Louise schreef:
Barthed schreef:
Louise schreef:

Maar het is als triatleet wel iets wat je eigenlijk een keer meegemaakt moet hebben, dat vind ik dan ook wel weer.
Louise

Ik denk dat dit de kern is... nou ja eigenlijk een hele IM

Ja, precies - vanwege het 'You are an Ironman'. Dat is wel heel uniek natuurlijk.

Louise

Maar dan moet je wel een hele doen, natuurlijk... Bij een 70.3 hoor je niet "you are a not yet an Ironman" lol

triathlon is 3x leuker!