2,801

Re: prestaties van de dag

Dat is ook precies de reden dat ik nu zwemmen minder train. In de VS was er een zwembad op de campus en daar liep ik in 2 minuten naartoe, en had ik bijna altijd een baan voor me alleen. Hier moet ik de auto in, naar het zwembad rijden, en altijd een baan delen met meerdere in een niet zo schoon bad. Er is ook een waterski meer waar je een aantal keer per week kunt zwemmen (tegen vergoeding, maar kayakers enzo op het water). Dat is sinds vorige week weer open, maar nog een beetje fris, en ook een stuk verder rijden.

2,802

Re: prestaties van de dag

Het heeft even geduurd, maar vandaag dan eindelijk mn eerste koppeltraining van dit seizoen gedraaid.
Gekozen voor iets rustiger op de fiets en volle bak lopen, omdat ik met dat laatste nogal moeite heb, ik ben meer van het 'vogeltjes kijken duurlopen' smile

Incl wissels net ietsje korter dan 2 uur bezig geweest, daarna echt kapot (voor even) en voldaan!

2x fietsronde van 14km (incl tegenwind op de dijk) en 4km lopen.

2,803

Re: prestaties van de dag

Rustige fiets trainingen met pittig loopje erachter is niet mijn grootste probleem :-) ben nu vooral bezig met het omgekeerde want merk wel na een intensieve fietstraining dat ik bij de loopproef toch wel wat moet inboeten.

2,804

Re: prestaties van de dag

Het was bij mij geen rustige fietstraining, maar iets rustiger... dus op 80% zeg maar.

2,805

Re: prestaties van de dag

Dit jaar voor het eerst 500 m buitengezwommen. Ging goed maar ik miste de tegeltjes in het zwembad. Het was in een klein stuwmeertje in Duitsland. Daarna nog een stukje gelopen en omdat ik s ochtends al had gefietst was het een leuke dag.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,806

Re: prestaties van de dag

Gisteren heb ik de marathon van Belfast gelopen. Een vriend van me kwam vorig jaar met het idee om deze te gaan lopen en hoewel ik me al ingeschreven had voor de marathon van Rotterdam, 4 weken eerder, leek dit me toch ook wel een mooie ervaring. Ik besloot daarom om  te proberen om in Rotterdam een wat betere tijd te lopen en om het in Belfast iets rustiger aan te doen door in ieder geval het eerste gedeelte met die vriend mee te gaan lopen.

De marathon had een nieuwe route en promootte dit als ‘flatter and faster’. Het schijnt dat er voorgaande jaren een behoorlijk lange klim in het parcours zat die er uit gehaald is, maar nog altijd was het ruim 42 km lang bijna geen moment vlak. De start was in een park bij het Noord-Ierse parlementsgebouw, ca. 10 km van het centrum van Belfast vandaan. Vervolgens loop je door alle delen van Belfast, om te finishen in een park bij het centrum. Wat gelijk opviel was dat er heel veel estafetteteams mee deden. Er zijn ca. 3.750 lopers gefinisht die de hele marathon gelopen hebben, terwijl er zo’n 2.200 estafetteteams waren.

Na zo’n 15 km moest mijn loopmaatje even langs de kant een sanitaire stop maken, waarop ik besloot om door te lopen. Ik merkte wel dat ik beetje bij beetje iets sneller ging lopen. Ik liep op een schema van ongeveer 3:55 en was zeer tevreden als ik dit vol zou kunnen houden. Na zo’n 33 km merkte ik dat ik moeite kreeg om het tempo vast te houden. Precies op dat moment kwam er een groepje voorbij met een pacer die liep op 4:00. Ik besloot om bij deze groep aan te sluiten, wat er voor zorgde dat ik dit tempo goed vast kon houden. Hierdoor heb ik hem redelijk soepel uit kunnen lopen in 3:57, waar ik dik tevreden mee was. Ik was zelfs nog iets sneller dan 4 weken geleden(3:59), dat had ik van tevoren niet verwacht!

Hoewel het een erg leuke marathon was, was er wel een minpuntje: het nieuwe parcours was 500 meter te lang. Dit zorgde voor veel verontwaardigde reacties na afloop. De organisatie kwam al gelijk met excuses en een mededeling dat alle tijden aangepast zouden worden. Hoe ze dit gedaan hebben is mij een raadsel. Volgens mijn eigen horloge kom ik op 42,2 km uit op 3:52. De organisatie heeft mijn tijd aangepast naar 3:55. Omdat het er niet om zou hangen of ik een pr zou lopen of niet, vond ik het verder niet zo belangrijk, maar voor veel andere deelnemers ligt dit natuurlijk toch weer anders.

Al met al was het een mooie ervaring en heb ik er erg van genoten!

2,807

Re: prestaties van de dag

Mart schreef:

Gisteren heb ik de marathon van Belfast gelopen. Een vriend van me kwam vorig jaar met het idee om deze te gaan lopen en hoewel ik me al ingeschreven had voor de marathon van Rotterdam, 4 weken eerder, leek dit me toch ook wel een mooie ervaring. Ik besloot daarom om  te proberen om in Rotterdam een wat betere tijd te lopen en om het in Belfast iets rustiger aan te doen door in ieder geval het eerste gedeelte met die vriend mee te gaan lopen.

De marathon had een nieuwe route en promootte dit als ‘flatter and faster’. Het schijnt dat er voorgaande jaren een behoorlijk lange klim in het parcours zat die er uit gehaald is, maar nog altijd was het ruim 42 km lang bijna geen moment vlak. De start was in een park bij het Noord-Ierse parlementsgebouw, ca. 10 km van het centrum van Belfast vandaan. Vervolgens loop je door alle delen van Belfast, om te finishen in een park bij het centrum. Wat gelijk opviel was dat er heel veel estafetteteams mee deden. Er zijn ca. 3.750 lopers gefinisht die de hele marathon gelopen hebben, terwijl er zo’n 2.200 estafetteteams waren.

Na zo’n 15 km moest mijn loopmaatje even langs de kant een sanitaire stop maken, waarop ik besloot om door te lopen. Ik merkte wel dat ik beetje bij beetje iets sneller ging lopen. Ik liep op een schema van ongeveer 3:55 en was zeer tevreden als ik dit vol zou kunnen houden. Na zo’n 33 km merkte ik dat ik moeite kreeg om het tempo vast te houden. Precies op dat moment kwam er een groepje voorbij met een pacer die liep op 4:00. Ik besloot om bij deze groep aan te sluiten, wat er voor zorgde dat ik dit tempo goed vast kon houden. Hierdoor heb ik hem redelijk soepel uit kunnen lopen in 3:57, waar ik dik tevreden mee was. Ik was zelfs nog iets sneller dan 4 weken geleden(3:59), dat had ik van tevoren niet verwacht!

Hoewel het een erg leuke marathon was, was er wel een minpuntje: het nieuwe parcours was 500 meter te lang. Dit zorgde voor veel verontwaardigde reacties na afloop. De organisatie kwam al gelijk met excuses en een mededeling dat alle tijden aangepast zouden worden. Hoe ze dit gedaan hebben is mij een raadsel. Volgens mijn eigen horloge kom ik op 42,2 km uit op 3:52. De organisatie heeft mijn tijd aangepast naar 3:55. Omdat het er niet om zou hangen of ik een pr zou lopen of niet, vond ik het verder niet zo belangrijk, maar voor veel andere deelnemers ligt dit natuurlijk toch weer anders.

Al met al was het een mooie ervaring en heb ik er erg van genoten!

Ha Mart, mooi verslag en gefeliciteerd met je PR! Dank je voor het delen. Hoorde al op de radio dat het parcours 500m te lang was. Desondanks is er toch een nieuw parcoursrecord gelopen!

2,808

Re: prestaties van de dag

Bedankt, als was het geen PR hoor. Daarom vond ik mijn ‘officiële’ eindtijd ook niet heel belangrijk. Ik kan me voorstellen dat wanneer je wel een PR loopt, je toch graag je echte tijd over 42,2 km wilt weten en niet een tijd die, ogenschijnlijk op basis van natte vingerwerk, gecorrigeerd is door de organisatie.

2,809

Re: prestaties van de dag

Bijzondere plek voor een marathon, Belfast, lijkt me - ik las vanochtend ook al over de meetfout, ik vond het vooral nogal suf van de organisatie.

2,810 Laatst bewerkt door dik2tri (13-05-19 08:27:32)

Re: prestaties van de dag

Gisteren meegedaan met de 6 uur van Steenbergen. Een leuk kleinschalig evenement (43 deelnemers) met een top organisatie! Helemaal afgezet parcours, speaker en muziek die langs het hele parcours (2300 meter) te horen was.

Na een zeurderige knie na mijn laatste lange training en een dagje Efteling op zaterdag was ik benieuwd hoe de boel het zou houden. Van te voren zou ik tevreden zijn geweest met 55km, erg blij met 60km.

Gelukkig heeft de knie het gehouden, en uiteindelijk is het zelfs 63,202km geworden. smile

Nu dan eindelijk op naar het triathlon-seizoen. Over 3 weken sta ik aan de start in Amersfoort Vathorst.

2,811

Re: prestaties van de dag

63 km hardlopen, respect hoor! Wat me ook heel erg zwaar lijkt is om elke keer hetzelfde rondje te moeten lopen, 6 uur achter elkaar...!

2,812

Re: prestaties van de dag

Mart schreef:

63 km hardlopen, respect hoor! Wat me ook heel erg zwaar lijkt is om elke keer hetzelfde rondje te moeten lopen, 6 uur achter elkaar...!

Inderdaad. Fascinerend ook.

@dik2tri schrijf je wel eens een verslag over een ultra? Zou ik graag lezen.

2,813

Re: prestaties van de dag

LindaRotterdam schreef:
Mart schreef:

63 km hardlopen, respect hoor! Wat me ook heel erg zwaar lijkt is om elke keer hetzelfde rondje te moeten lopen, 6 uur achter elkaar...!

Inderdaad. Fascinerend ook.

@dik2tri schrijf je wel eens een verslag over een ultra? Zou ik graag lezen.

@Mart, ik heb niet zoveel moeite met rondjes, vind het eigenlijk wel leuk. Je hoeft je hoofd niet zo bij de route te houden, want die ken je na een paar keer wel. Maar als je het echt zwaar gaat krijgen is het wel een mentaal dingetje om door te blijven gaan, je komt ieder kwartier weer langs het punt waar je makkelijk uit kan stappen...

@Linda, ik schrijf regelmatig wel een verslag, maar heb (nog?) geen blog o.i.d.. Ik zal mijn verslag van zondag bij dit bericht uploaden smile

2,814

Re: prestaties van de dag

Leuk om je verslag te lezen - zeker fascinerend ook, zo lang lopen, ik heb moeite om het me voor te stellen. Ik moest even grinniken bij 'Bovendien zal het voor de halve triathlon in Klazienaveen vast helpen dat ik al eens 6 uur achter elkaar gesport heb.' --> dat denk ik letterlijk ook zo, maar ik doe dat dan wel op de fiets!

Wat me opviel is dat je het had over moeten plassen, dat dat een verrassing was - mij lijkt 6 uur sporten zónder te moeten plassen niet gezond, hoor!

Louise

2,815

Re: prestaties van de dag

Na een paar moeilijke maanden met veel pijntjes sinds enkele weken eindelijk weer pijnvrij aan het trainen.
En deze week op mijn vrije dag eindelijk het gevoel dat het pijnvrij trainen zijn effect begint te hebben.

Een echte 'triatlon-dag':
- 3200m zwemmen (met 6 keer 300m => 1-3-5 aan tempo 1'35/100m & 2-4-6 in&outs)
- 74km fietsen waarvan 1 uur op de aerobe drempel aan 36.2km/u gemiddeld.
- 10km run off the bike waarvan de eerste 6km aan halve triatlontempo (3'57"/km) met nog bijna 10 'hartslagen' overschot.

Topdag die me echt een boost heeft bezorgd om er in de laatste 10 weken alles aan te doen om nog wat sterker te worden.
Ik hoop vooral op de fiets en in het water nog enkele stapjes te zetten.

2,816

Re: prestaties van de dag

Ik heb mezelf vandaag aangenaam verrast bij de 1/8e triathlon van Ter Aar, voor mij de seizoensopening: 1:15:28 (zelfgeklokt), dik 4 minuten van m'n PR af - dat stond ook daar, het is een snel parcours: zwemmen in het verwarmde buitenzwembad (dat ging eigenlijk maar zo-zo), fietsen is maar net over de 19 km en de wind stond vandaag gunstig (dat ging super), lopen is ook net geen 5 km (ging steeds lekkerder), kleine wisselzone. Twee jaar terug was ik niet eens helemaal in goede doen, dus ik wist dat het sneller kon, maar meer dan 4 minuten had ik niet verwacht, sowieso niet, maar zeker niet omdat ik nogal wat gekwakkeld heb de laatste tijd. 

En het is een erg leuke triathlon, kleinschalig en breed deelnemersveld, zo heb ik ze graag.
Dus prima ochtend gehad, samen met TumTumTum die ook tevreden was.

Louise

2,817

Re: prestaties van de dag

Ja ik was er ook. Eigenlijk is dit mijn eerste echte 1/8ste, want daarvoor een duo gedaan met Louise en een swim-run. Tot mijn verbazing ben ik ook ergens rond de 1.5 uur binnen gekomen, misschien zelfs nog ietsje sneller maar dat weet ik niet zeker. Het zwemmen gaat al een heel stuk beter, ik ben tenminste niet meer de laatste die uit het water komt of bijna verdrinkt. Dat heeft me wel 5 jaar gekost...dat dan weer wel.
Alleen de fietsconditie is erg matig nu, nog heel weinig gefietst en het hardlopen viel me erg zwaar. Ondanks dat wel tevreden en het was ook erg gezellig qua evenement.
En daarna zelfs nog een geocache gedaan.:)

2,818

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

Het zwemmen gaat al een heel stuk beter, ik ben tenminste niet meer de laatste die uit het water komt

Je was lang niet de laatste - ik startte in een latere serie, dus ik kon dat prima bekijken allemaal. Er waren er nog wel zo'n 10 aan het zwemmen na jou, van de ongeveer 30 van die start. Grote progressie!

Louise

2,819

Re: prestaties van de dag

Mooie prestaties dames, leuk!!!

2,820

Re: prestaties van de dag

Ja zeker grote progressie; van bijna verdrinken naar 15 minuten doen over 250 meter zwemmen naar nu rond de 12 (ofzo) voor 500 meter. Geen toptijd voor de meeste hier maar voor mij is het bijna een maanlanding. Zeker als je mijn voorgeschiedenis weet. De laatste stap is nu open water, dan kan ik normaal mee doen aan1/8ste triathlons.:)

2,821

Re: prestaties van de dag

Gefeliciteerd beide, met de mooie prestaties !

2,822

Re: prestaties van de dag

Dat is een enorme progressie TumTumTum! Gefeliciteerd! En jij ook Louise, 4 minuten op een sprint is een behoorlijke tijdswinst.

2,823

Re: prestaties van de dag

MontanaMan schreef:

En jij ook Louise, 4 minuten op een sprint is een behoorlijke tijdswinst.

Dank, ja, zeker, daar ben ik blij mee. Maar bij m'n oude PR had ik bij het lopen inspanningsastma van de pollen, dus dat was helemaal niet zo goed gegaan, dus daar lag zeker een kans. Ik ben zelfs ook al wel eens beter geweest bij een 1/8e, maar het parcours moet ook meewerken en dat doet het in Ter Aar. En weer deed dat gisteren ook!

Louise

2,824

Re: prestaties van de dag

Gisteren een mooie PR gescoord op de 1/8e in Markelo (Hof van Twente triathlon), wat vorig jaar mijn eerste triathlon was.

Streeftijd zwemmen 500m: 8 minuten. De eerste banen tijd verloren door achter iemand te blijven hangen die net iets langzamer was. Altijd lastig: ga je er voorbij of niet? Uiteindelijk toch er voorbij gegaan en mijn eigen tempo kunnen zwemmen. 2 banen voor het einde krijg je een klap op je kop en een fluitsignaal. Helaas kwam er geen klap. Ik dacht: heb ik dan zo verkeerd zitten tellen? 2 banen later kreeg ik een klap en een fluitsignaal en werd naar me geroepen dat ik klaar was! Normaal zet ik de laatste 2 banen nog iets aan, dus hier baalde ik een beetje van. Toch tevreden met een zwemtijd van 08.11 !

Streeftijd wissel 1: 3 minuten. De wissel ging soepel, helaas het inklikken wat minder (net overgestapt van mtb naar racepedalen, even wennen). Doordat ze het parc fermé hebben verplaatst t.o.v. vorig jaar was mijn wisseltijd 2.16, dus dat was fijn!

Streeftijd fietsen 19km: 37 minuten. Fietsen was zwaar. Meteen in het begin wilden mijn benen niets! Complete verzuring, ik kon geen kracht zetten. Kwam het door het zwemmen? of heb ik toch te zwaar getraind op het fietsen de laatste weken? Gelukkig trok dit gevoel weg na zo'n 5km. Toch bleef het pittig door de wind die er stond. Echt lekker heb ik niet gefietst. De fietstijd viel dan ook tegen: 38.49.

Streeftijd wissel 2: 3 minuten. Deze wissel ging erg soepel en wederom door de verplaatsing van het parc fermé heb ik flink wat tijd weg kunnen snoepen: 1.45.

Streeftijd lopen 4,9km: 29 minuten. Ik heb de hele winter vooral getraind op het lopen, dus had goede hoop hier wat minuten weg te snoepen (vorig jaar looptijd 32.31). Helaas had mijn horloge erg veel moeite om de GPS te vinden, dus had ik geen idee wat mijn tempo was. De ene keer gaf hij 5.45 min/km aan, de andere keer 7min/km, terwijl ik echt stabiel aan het lopen was. Ik ben gewoon op gevoel door gaan lopen. Toen ik mijn laatste rondje in ging (het waren 3 rondes) merkte ik dat ik misschien toch nog aan mijn streeftijd van 1.20 kon komen, ondanks de tegenvallende fietssessie. Het laatste rondje heb ik aangezet en de laatste meters kon ik nog een eindsprint inzetten. Looptijd: 28.57

Eindtijd 1.19.56, yes! Doel gehaald! Mede dankzij de kortere wissels, maar ook zeker door de focus op het lopen in de winter. Genoeg punten om aan te werken, maar zeker weer een stap vooruit!

Op naar de volgende smile

2,825

Re: prestaties van de dag

Gisteren voor t eerst 2km aan een stuk gezwommen, volledig vrije slag in mn nieuwe wetsuit. Een persoonlijke overwinning. Superblij mee.

Nu op zoek naar een goede stick tegen schuurplekken in mn nek.