326

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ook ik nu echt weer voor het eerst mijn rondje Galderse meren gedaan dit jaar. En mijn meters in het zwembad hebben zich uit betaald. Op 2200 meter een gem. tempo van 1:54 gehaald. Uiteraard met wetsuit maar toch een unicum voor mij. Dat beloofd wat voor de halve tri van Terheijden.

Je moet sneller dan de klos zijn.

327 Laatst bewerkt door Louise (26-05-19 11:23:09)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

dik2tri schreef:

Vond het moeilijk te zien waar ik heen ging en kon steeds maar ongeveer 100m borstcrawl vasthouden, daarna weer terug naar de schoolslag. Misschien ook door het toch nog wel koude water van de Zevenhuizer Plas?

Kan zeker, kou, maar ook met aangenamere temperaturen is open water toch wel even wennen, althans, dat is het voor mij zeker geweest, en de eerste jaren ook elk seizoen opnieuw weer even. Navigeren, geen muurtje meer elke 25 meter, onder je alleen groene soep in plaats van een streep, gekke dingen die je tegen kunt komen (wier, zwanen, vissen dood of levend, schepen, noem maar op - in de Schie soms massa's tuinafval, dan zwem je door rozentakken), wetsuit... echt andere koek dan in het zwembad.

Ik vind de Zevenhuizerplas trouwens prachtig zwemwater, het mooiste hier in de omgeving, maar zeker niet het makkelijkste om te navigeren, daarvoor is-ie te groot.

Louise

328 Laatst bewerkt door Louise (31-05-19 17:42:51)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:

Het is bij ons in de Schie trouwens best wel anders dan voorheen en voor het zwemmen beter: ze hebben een nieuw stuk vaarweg gegraven om twee scherpe bochten eruit te halen ten behoeve van de binnenvaart (een controversieel project dat al decennia sleepte en er de laatste jaren is doorgedrukt), de 'bochtafsnijding'. Over het 'oude' stuk, waar wij in zwemmen, ligt verderop een nieuw, laag bruggetje naar het door die bochtafsnijding ontstane eiland. Daardoor varen er in ons zwemwater nauwelijks meer schepen, zeker geen grote meer. Dat is wel een stap vooruit; het water was gister opvallend helder ook. In principe kun je nu een rondje zwemmen van 2,2 kilometer, maar dan kom je op het nieuwe stuk dus wel schepen tegen.

Gister voor het eerst dat nieuwe rondje gezwommen, erg leuk! Nouja, het is meer een driehoek. Heel raar om te zwemmen waar dat vorig jaar nog niet kon. Google maps kent de nieuwe vaarweg ook nog niet, dus op Strava ziet het er dan uit alsof je over land zwemt. Het is inderdaad ergens net boven de 2 kilometer, ideale trainingsafstand!

Louise

329

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Jörgen schreef:

Dat is hier, De Hoorne:
https://www.alkmaarder-enuitgeestermeer … wemmers/10

Ik vind het een fijne plek omdat er weinig bootjes komen (zoals in Uitgeest) en het niet te diep is. Waterkwaliteit is ook goed.

Gister geweest voor een eerste kennismaking met open water zwemmen en een wetsuit. Mooie locatie, thanks voor de tip!

Had helaas niet heel veel tijd, dus eigenlijk alleen even de wetsuit getest of die goed zat enzo. Van de wat langer smile

Wat ik wel moeilijk inschatten vond is hoever de afstanden zijn. Enige referentie is wel handig denk ik zo maar. Hoe lost iedereen dat op?

330

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

sanger schreef:
Jörgen schreef:

Dat is hier, De Hoorne:
https://www.alkmaarder-enuitgeestermeer … wemmers/10

Ik vind het een fijne plek omdat er weinig bootjes komen (zoals in Uitgeest) en het niet te diep is. Waterkwaliteit is ook goed.

Gister geweest voor een eerste kennismaking met open water zwemmen en een wetsuit. Mooie locatie, thanks voor de tip!

Had helaas niet heel veel tijd, dus eigenlijk alleen even de wetsuit getest of die goed zat enzo. Van de wat langer smile

Wat ik wel moeilijk inschatten vond is hoever de afstanden zijn. Enige referentie is wel handig denk ik zo maar. Hoe lost iedereen dat op?

Kun je er langs wandelen? Dan tel je je passen of je zet je sporthorloge aan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

331 Laatst bewerkt door Louise (10-06-19 11:31:30)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hier langs de Schie staan hectometerpaaltjes langs het water. Als je zoiets kan vinden, kun je daar bepalen hoe hard je ongeveer zwemt in buitenwater, en dan kun je elders een schatting doen op basis van de tijd.

Louise

332

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik gebruik gewoon mijn Garmin tijdens het zwemmen - misschien niet op de meter nauwkeurig, maar zit er altijd verrassend dichtbij....

triathlon is 3x leuker!

333

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Mijn horloge trilt elke 500m
Maar bij sommige wateren weet ik ook wel welk rondje hoever is.
Misschien kun je bij afstandmeten.nl ook in het water meten? Geen idee hoor, maar dan zou je bepaalde stukken kunnen meten etc.

334 Laatst bewerkt door Trilen (11-06-19 14:54:58)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Op Google maps kan je de afstand meten (rechtermuisklik) maar vanaf de zwemsteiger naar het zuiden tot het eind van de volgende 'steiger' is het zo'n 250m dacht ik. Zal het morgen nog eens bekijken als ik daar in het water lig smile

* Edit: is 275m dus op en neer 550m.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

335

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:

Hier langs de Schie staan hectometerpaaltjes langs het water. Als je zoiets kan vinden, kun je daar bepalen hoe hard je ongeveer zwemt in buitenwater, en dan kun je elders een schatting doen op basis van de tijd.

Louise

Dat is slim, die had ik nog niet gezien! Gebruik nu altijd afstandmeten.nl, die kan je inderdaad op handmatig meten zetten en gewoon rechte lijnen trekken in het water.

In de Zevenhuizerplas staat er elke 50 m een bordje op de paatjes. Dan moet je daar wel langs zwemmen dus.

336

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

Hier langs de Schie staan hectometerpaaltjes langs het water. Als je zoiets kan vinden, kun je daar bepalen hoe hard je ongeveer zwemt in buitenwater, en dan kun je elders een schatting doen op basis van de tijd.

Louise

Dat is slim, die had ik nog niet gezien! Gebruik nu altijd afstandmeten.nl, die kan je inderdaad op handmatig meten zetten en gewoon rechte lijnen trekken in het water.

In de Zevenhuizerplas staat er elke 50 m een bordje op de paatjes. Dan moet je daar wel langs zwemmen dus.

Je kan ook strava aanzetten op je telefoon, en dan je telefoon in je saferswimmer stoppen. Geeft ook een heel aardig beeld van je prestatie.

337

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Nog een tip: als je vooraf afstand wilt inschatten van rondje hardlopen, fietsen of zwemmen is de app Footpath ideaal. Je hoeft alleen de route te tekenen met je vinger en de app doet de rest.

338

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vandaag te lui om mn wetsuit aan te trekken dus zonder gezwommen. En dat kon makkelijk! Heerlijk.

339 Laatst bewerkt door Jörgen (21-06-19 20:42:32)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vandaag buiten gezwommen en nu is m'n nek verbrand. sad

Wel lekker water! Ook weer even met wetsuit gezwommen, was weer wennen. Gelukkig volgende week waarschijnlijk niet nodig bij triatlon Holten, temperatuur is nu al 23 graden. smile

340

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Jörgen schreef:

Vandaag buiten gezwommen en nu is m'n nek verbrand. sad

Wel lekker water! Ook weer even met wetsuit gezwommen, was weer wennen. Gelukkig volgende week waarschijnlijk niet nodig bij triatlon Holten, temperatuur is nu al 23 graden. smile

Hopelijk wordt het wat minder warm dan de voorspellingen anders wordt Holten ingekort of afgelast. Zal niet de 1e keer zijn...

341

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Even gekeken, verwachting (50 - 70 %) voor dat weekend in het zuidoosten is 25 - 30 graden, met dagelijks 70 - 80 % kans op neerslag...

Gelukkig kunnen we voor die tijd alvast wennen aan de warmte.

342

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vanmorgen dan toch maar "de eerste plons" genomen ;-)

neopreen handschoenen, muts en sokken, was in het water zelf redelijk te doen
omkleden erna was ff afzien

zwemmen zelf viel na zes weken of zo <?> goed tegen, maar goed gezien de omstandigheden waren mijn verwachtingen niet al te hoog

volgende week gewoon weer!

Grtz
D.

343

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

had ik vorige week ook, dacht ik zal hier gauw eens wat metertjes gaan zwemmen en na 200m voelde ik mijn armen al niet meer. 1x wetsuit van het jaar valt altijd wat tegen en dan 5 weken niet zwemmen doet er zeker geen goed aan. Maar ga er ook niet mee overdrijven met in dat koude water te liggen ik zal dit jaar toch geen wedstrijden meer moeten doen.

344

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Blijkbaar kan ik dan verhoudingsgewijs goed tegen de koude. Lig er nu zo’n twee weken in met wetsuit en dubbele badmuts, vind het heerlijk. Zondag er best lang in gelegen, enige ‘probleem’ is dat op gegeven moment mijn pinken wat lijken te gaan zwabberen.

345

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik ben inmiddels ook alweer 2 keer buiten gaan zwemmen. In de Galderse meren in de buurt van Breda. Alleen met een wetsuit en dubbele badmuts. Geen handschoenen en sokken. Volgens mijn horloge is het water 12 graden. De eerste keer een km en de tweede keer 2,3 km. Wat me opviel is dat de eerste paar minuten mijn gezicht verdoofd voelt. Daarna is het gevoel weg en voelt het prima. Natuurlijk voelt het niet als 20 graden maar ik weeg mijn gevoel af tegen hoe het nu is. En niet hoe het in de zomer is. Daarnaast vind ik het heel druk en eigenlijk best gezellig met veilige zwemmers. Er zijn veel mensen die nu zwemmen en ik denk dat het komt omdat de zwembaden dicht zijn. Ik heb diverse leuke gesprekken gehad met deze zwemmers. Veel zwemmen het hele jaar door! Ijs en weder dienende natuurlijk. Zij zeggen dat het zwemmen in koud water juist weerstand oplevert in plaats van dat het ondermijnend zou zijn. Ik weet het niet. Ik merk geen verschil in mijn weerstand voor- en na het zwemmen. Tot slot heb ik wel lang koude voeten. Maar daar heb ik sowieso snel last van. Ik ben blij dat ik weer kan zwemmen en omdat ik er vroeg bij ben zal de temperatuur alleen maar beter aanvoelen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

346

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Is inderdaad ‘druk’ ja. Benieuwd wat dat geeft als zometeen het water echt op temperatuur komt en de baden nog steeds dicht zijn.

347

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik zwem nu twee keer per week in de Delftse Schie, en daar zijn we vooralsnog de enige. Vind het niet erg om dat nog even zo te houden, al is het in een groot meer misschien juist wel veilig als het wat drukker is.

Watertemperatuur ligt tussen de 13 en 14 graden, maar stijgt gestaag. Koude voeten en handen heb ik weinig last van, maar voel me wel vaak wat gedesoriënteerd. Dat heb ik vaker in buitenwater, zo'n beslagen brilletje helpt niet mee, maar nu is het minder verstandig om even rust te nemen en wat te dobberen.

Echte zwemtraining is het nog niet, het blijft vooral bij wennen aan het buitenwater. Maar des te eerder kan ik daar dus wel weer mee aan de slag!

348

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

LindaRotterdam schreef:

Ik zwem nu twee keer per week in de Delftse Schie, en daar zijn we vooralsnog de enige.

Er zijn er al meer, hoor, ik zie er regelmatig. Ik nog niet, mij is het nog te koud.

Louise

349

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Buus schreef:

Blijkbaar kan ik dan verhoudingsgewijs goed tegen de koude. Lig er nu zo’n twee weken in met wetsuit en dubbele badmuts, vind het heerlijk. Zondag er best lang in gelegen, enige ‘probleem’ is dat op gegeven moment mijn pinken wat lijken te gaan zwabberen.

grin, soort van jaloers ... ik ben van het type dat nog onderkoelt raakt in een warm bad ;-)
onder of in het water gaat mijn kachel uit of zo, best lastig als je gek bent op/van duiken en zwemmen

Grtz
D.

350

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

De Galderse meren; hoop toch snel daar te kunnen trainen. Alleen die grens nog...
Ik kan het vooral nog proberen, maar ja zou je het wel doen. Ik bedoel social distance blijft er wel op mijn fiets naar daar. En in het water is er ook ruimte zat...
Goed dat jullie al kunnen trainen, bij mij kriebelt het toch wel erg... Vooral omdat ik graag zwem.