1

Onderwerp: Voorstellen Robbie

Hallo allemaal,

Zojuist een beetje rond gekeken op dit forum en kwam een aantal leuke verhalen tegen. Dus ik dacht misschien is het ook wel leuk als ik mezelf hier even voorstel. En dan kan ik ook wat makkelijker om advies vragen in de voorbereiding op mijn eerste triathlon wink

Ik ben Robbie, 24 jaar en kom uit Oosterhout (Noord-Brabant). Sinds een aantal jaren doe ik redelijk fanatiek aan hardlopen en doe ik vooral in de zomerse maanden ook veel fietsen. Omdat een Triathlon mij al een tijdje een enorme mooie uitdaging lijkt ben ik sinds het begin van dit jaar ook begonnen met zwemmen. Ik doe dit nu 2x in de week, hardlopen zo’n 3/4x in de week en fietsen probeer ik 1/2x te doen. In een goede week zitten alle dagen dus wel vol smile

Het plan is om (pas) volgend jaar een eerste Triathlon te gaan doen en dan waarschijnlijk de sprint afstand om mee te beginnen. Het komende jaar wil ik als voorbereiding gebruiken voor:

  • Zwemmen verbeteren (borstcrawl cursus volgen)

  • Voorbereiden op het open water zwemmen, dat vind ik namelijk best wel spannend. Iemand toevallig nog tips voor waar in de omgeving van Oosterhout?

  • Specifieke fietstrainingen (tot nu eigenlijk alleen recreatieve duur trainingen)

  • Koppeltrainingen


Daarnaast staan er ook nog een aantal mooie hardloopuitdagingen op het programma voor dit najaar dus aan sportieve uitdagingen geen gebrek.

2

Re: Voorstellen Robbie

En om maar meteen om wat advies te vragen: ik wil een trisuit gaan aanschaffen (wel zo handig voor koppeltrainingen lijkt me). Maar als beginner is het toch moeilijk kiezen en vrees voor een goedkoop = duurkoop. Voorlopig de volgende 2 op het oog:

  • CASTELLI CORE TRI TRIATHLON SUIT

  • ZONE3 ACTIVATE TRISUIT

Iemand advies of een andere aanrader? Waar moet/kan ik op letten bij de aanschaf van een trisuit?


Daarnaast zat ik ook te denken aan het kopen van een opzetstuur, alleen twijfel ik ook of dat al wel zo nodig is. Zoiets is misschien sowieso nog redelijk overbodig bij een eerste (sprint) triathlon?

3

Re: Voorstellen Robbie

Robbie welkom! Je pakt het allemaal behoorlijk gestructureerd aan, in die zit ben je al geslaagd als triatleet wink Welke hardloopuitdagingen heb je dit jaar nog op het programma staan?

Vwb je vragen, Castelli en Zone3 zijn allebei goed, ik zou niet een voorkeur hebben voor een van de twee. Om te trainen zijn eigenlijk de meeste trisuits wel prima, houd er rekening mee dat de zeem iets dunner is (want je moet er ook nog mee kunnen lopen en zwemmen) dus dat voelt iets anders aan bij het fietsen. De pasvorm is uiteraard belangrijk, dus wellicht even passen in een fysieke winkel.

Een opzetstuur gaat wel veel verschil maken vwb de snelheid, ook bij je eerste triathlon. Voor een paar tientjes vind je op Marktplaats een prima exemplaar. Op zich wel handig om daar al mee te trainen en aan de positie te wennen (en sowieso om tot een goede positie te komen, het is wel prettig om in de tijdrithouding je zadel verder naar voren en daardoor ook wat hoger te zetten, daar zijn ook aparte zadelpennen voor racefietsen voor te koop).

Succes met alle voorbereidingen!

4

Re: Voorstellen Robbie

Welkom, en aan Maca niks toe te voegen qua trisuit en opzetstuur - nouja, ik heb wel 4 seizoen triathlon gedaan zonder opzetstuur, vooral omdat ik daarnaast ook nog veel toerde en dan ben je je fiets steeds aan het ombouwen, dus het kan echt wel zonder, maar het scheelt zeker in snelheid en op de lange afstanden ook nogal in comfort. Uiteindelijk heb ik er een triathlonfiets bijgekocht.

Wel vroeg ik me af: als je triathlon-enthousiast bent, waarom er dan niet dit seizoen al eentje doen - om het te ervaren en uit te proberen?

Louise

5

Re: Voorstellen Robbie

Welkom. Zelf doe ik mijn koppeltrainingen lang niet altijd in trisuit. Als ik een wat langer stuk ga fietsen, doe ik dat vaak juist in mijn fietskleding. Thuis wissel ik dan naast mijn schoenen, ook mijn broek even om.

Net als Louise vraag ik me ook af waarom je dit jaar niet al een keer een 1/8 triathlon probeert. Op basis van je trainingsvolume zou dit toch te doen moeten zijn lijkt me? Bovendien loop je dan vanzelf tegen dingen aan waar je volgend jaar in ieder geval niet meer tegen aan loopt.

Zelf heb ik vorig jaar in Oosterhout een 1/8 gedaan. Dit is een behoorlijk laagdrempelige triathlon, waar zowel ervaren triatleten als beginners aan mee doen. Wellicht is dit nog iets? Overigens ben ik zelf niet bekend in de omgeving van Oosterhout, maar het water waar bij deze triathlon in gezwommen werd was prima.

6

Re: Voorstellen Robbie

Welkom!

Ik sluit meook aan bij de gedachte dat je nu al makkelijk een sprint zou moeten aankunnen, zeker als test! Dus gewoon doen smile

7 Laatst bewerkt door robbie (26-05-19 15:43:33)

Re: Voorstellen Robbie

Maca944 schreef:

Vwb je vragen, Castelli en Zone3 zijn allebei goed, ik zou niet een voorkeur hebben voor een van de twee. Om te trainen zijn eigenlijk de meeste trisuits wel prima, houd er rekening mee dat de zeem iets dunner is (want je moet er ook nog mee kunnen lopen en zwemmen) dus dat voelt iets anders aan bij het fietsen. De pasvorm is uiteraard belangrijk, dus wellicht even passen in een fysieke winkel.

Zal van de week eens kijken of ze hier in de sportwinkel ook Trisuits hebben voor een leuke prijs. Dat ik dan kan passen is wel een groot voordeel inderdaad. En anders toch maar gewoon eentje aanschaffen via internet in de hoop dat het goed is.

Maca944 schreef:

Een opzetstuur gaat wel veel verschil maken vwb de snelheid, ook bij je eerste triathlon. Voor een paar tientjes vind je op Marktplaats een prima exemplaar. Op zich wel handig om daar al mee te trainen en aan de positie te wennen (en sowieso om tot een goede positie te komen, het is wel prettig om in de tijdrithouding je zadel verder naar voren en daardoor ook wat hoger te zetten, daar zijn ook aparte zadelpennen voor racefietsen voor te koop).

Louise schreef:

Welkom, en aan Maca niks toe te voegen qua trisuit en opzetstuur - nouja, ik heb wel 4 seizoen triathlon gedaan zonder opzetstuur, vooral omdat ik daarnaast ook nog veel toerde en dan ben je je fiets steeds aan het ombouwen, dus het kan echt wel zonder, maar het scheelt zeker in snelheid en op de lange afstanden ook nogal in comfort. Uiteindelijk heb ik er een triathlonfiets bijgekocht.

Bij een opzetstuur moet je dus ook aan je zadel gaan sleutelen, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ben zegmaar niet echt een goede fietssleutelaar. Maar ook wel weer leuk om dat eens te gaan onderzoeken. Alleen zoals Louise zegt is het steeds ombouwen van je fiets (want ik wil ook wel blijven toeren) niet echt handig. Voorlopig nog even een twijfel geval dit.

Maca944 schreef:

Welke hardloopuitdagingen heb je dit jaar nog op het programma staan?

Wat betreft hardloopuitdagingen gaat het voornamelijk om de PR’s wat aan te scherpen. De 10km staat nu nog op 38:13 en dat wil ik erg graag onder de 38 gaan brengen. De 5km staat al 2 jaar op 19:57 (beste 5 km tijdens een 10km niet meegerekend) en die hoop ik naar de 18 laag te kunnen brengen. Daarnaast afgelopen Maart een eerste Halve Marathon gelopen, dat ging heel goed tot zo’n 17km waarna ik instortte. Toen uiteindelijk een tijd gelopen van 1:27, niet slecht maar ik hoopte op meer. In Oktober in Breda tijdens de Singelloop hoop ik het tempo wel de volle 21,0975 km vol te houden en is het doel om onder de 1:24 te lopen.

Hedcandy schreef:

Ik sluit meook aan bij de gedachte dat je nu al makkelijk een sprint zou moeten aankunnen, zeker als test! Dus gewoon doen smile

Had ik mezelf net overtuigt om pas volgend jaar echt met de Triathlon te gaan beginnen, raden jullie me aan om dit jaar al een keer te gaan kijken haha. Ik snap wel wat jullie zeggen, de eerste gaat voornamelijk om het meemaken en niet om de tijd of uitslag. Probleem is een beetje dat ik nogal fanatiek ben, ik zal me er zelf dan echt van moeten overtuigen dat het inderdaad alleen maar om een test gaat. Daarnaast is het zwemmen eigenlijk ook de grootste reden om volgend jaar pas te willen beginnen. Dat moet echt nog een stuk verbeterd worden vind ik zelf. En ik wil dus ook nog eerst ervaring op doen in het open water zwemmen zodat ik daar wat vertrouwen in ga krijgen, maar dat moet sowieso deze zomer gaan gebeuren. Misschien dat een Triathlon rond September nog wel zal gaan dan, ik ga er in ieder geval weer over na denken wink

8

Re: Voorstellen Robbie

robbie schreef:

Probleem is een beetje dat ik nogal fanatiek ben, ik zal me er zelf dan echt van moeten overtuigen dat het inderdaad alleen maar om een test gaat. Daarnaast is het zwemmen eigenlijk ook de grootste reden om volgend jaar pas te willen beginnen. Dat moet echt nog een stuk verbeterd worden vind ik zelf.

Zoiets vermoedde ik al, dus vandaar ook: tegen volgend jaar is het alleen maar allemaal nóg groter in je hoofd, dan 'moet' het juist nog veel meer en ben je nog een jaar lang alleen maar fanatieker geworden. Erg goede reden om er juist dít jaar aan te beginnen!

Louise

9

Re: Voorstellen Robbie

Eind September: Bosbaan triathlon Amsterdam.
Mooie laagdrempelige wedstrijd waar je zeker niet de enige beginner bent.
Ik zeg doen! Wacht niet te lang want het raakt wel vol...

En als je zo snel loopt, is het dan niet slimmer wat meer op fietsen te focussen en een looptraining minder te doen?
Fietsen beslaat immers het grootste deel van je wedstrijd.
Nou is het voor een sprint minder van belang, maar als je voor langere afstanden gaat zou ik meer uren fietsen.

10

Re: Voorstellen Robbie

Welkom!

Ik kan de tip om dit jaar al eens te proberen alleen maar beamen.
Mijn twee "sukkel-triatlons" vorig jaar hebben me absoluut geholpen om deze winter te focussen op de juiste zaken.
En dan kan je volgend jaar inderdaad als competitiebeest "echt" aan triatlon gaan doen!

11

Re: Voorstellen Robbie

Welkom Robbie

Is dit niet iets voor jou > https://www.triatlonexperience.nl/

Veel plezier met trainen !

David

12

Re: Voorstellen Robbie

Welkom Robbie! Leuk dat je je aangemeld hebt en je verhaal met ons deelt hier.

- Dit jaar een triathlon? Ja! Zeker doen. Gewoon ervaring op doen en zien hoe het gaat.
Bij mijn eerste 1/8e triathlon ging ik na een kleine 100m zwemmen ook over op schoolslag omdat ik het niet langer volhield omdat ik te competitief met iedereen mee zwom ipv mijn eigen tempo aan te houden. Ik had toen ook nog maar 1x in open water gezwommen van te voren.
Op mijn blog staat een kort verslagje ervan mocht je het leuk vinden. Om niet te veel reclame voor mijn site te maken kun je googlen op "Marcel Lagerwerf Maasdijk", dan kom je er ook uit.

- Ik heb een 'vroeger' met een draft legal mini-opzetstuur op mijn racefiets gereden. Daarmee kon ik een stuk meer aero zitten op mijn racefiets, zonder te hoeven sleutelen aan mijn zadel en houding zodat ik ook nog gewoon langere toertochten kon rijden. Misschien is dat iets voor je als oplossing (totdat je een triathlonfiets wilt ;-).. )

- Qua open water zwem locaties weet ik dat de Galderse Meren vaak gebruikt wordt, ligt enigszins in de buurt van Oosterhout (afhankelijk van hoe ver je wilt rijden). Er is een Whatsapp groep vanuit Claudia Broeke van Zwemanalyse waar onderling afspraken voor zwemmen in open water gemaakt worden. Kan wellicht handig voor je zijn?

- Koppeltrainingen doe ik nooit in mijn trisuit. Die doe ik eigenlijk alleen aan bij wedstrijden en soms bij een tempo fietstraining om even gewend te raken aan de anders soort zeem.

- Ook sluit ik me aan bij Hedcandy dat je misschien wat looptraining kan verschuiven naar fietsen.

Verder vooral heel veel succes me trainen en de wedstrijden! Hou ons vooral op de hoogte en stel al je vragen die je maar hebt hier.

13

Re: Voorstellen Robbie

davidr schreef:

Welkom Robbie

Is dit niet iets voor jou > https://www.triatlonexperience.nl/

Veel plezier met trainen !

David

Ik heb deze vorig jaar gedaan en dat was een leuke!

Je moet sneller dan de klos zijn.

14

Re: Voorstellen Robbie

Voor drie tientjes heb je bij Decathlon al een trisuit. Als je een paar maten besteld, stuur je terug wat niet past. Uiteraard hoef je niet teveel te verwachten van een trisuit dat zo goedkoop is, maar zelf ben ik er tevreden over. Bovendien gebruik ik hem alleen tijdens de wedstrijden dus dan kan ie best wel een tijdje mee gaan.

15

Re: Voorstellen Robbie

Met die looptijden kun je hardstikke mooi een heleboel mensen voorbij lopen tijdens het looponderdeel, en als je al veel fietst dan zullen die benen van je je daar ook wel met een behoorlijk tempo rondbrengen. Dan kun je na het zwemmen toch heel fanatiek mensen in gaan halen. En dan heb je een meetpunt en kun je volgend jaar vergelijken hoeveel je je verbeterd hebt.

Er zijn altijd wel excuses waarom een race niet helemaal precies ging zoals gepland, hoe fanatiek je ook bent. Als fanatiekeling kunnen je verwachtingen hoog zijn, maar misschien kun je die temperen door het zwemmen als test te zien, en het fietsen en lopen als race.

16

Re: Voorstellen Robbie

Bedankt voor alle berichten weer, leer hier veel van smile Om even in het globaal te reageren:

Inmiddels er wel van overtuigd geraakt dat het een goed idee is om er dit jaar al van te gaan proeven. Nu nog kijken welke het dan gaat worden. De triatlon experience in Oosterhout ken ik inderdaad, helaas is er op die dag ook een leuke hardloopwedstrijd waar ik altijd graag aan mee doe. Keuzes dus… Ga er van het weekend ff op me gemak naar kijken.

Galderse meren ken ik inderdaad maar is eigenlijk net iets te ver. Op https://www.zwemwater.nl/ zie ik dat er ook een aantal zwemplaatsen zijn richting de Biesbosch en dat is net wat dichterbij dus ga daar gewoon een keer kijken. Hoor het graag als iemand ervaringen heeft met de zwemplaatsen daar.

Dacht dat koppeltrainingen eigenlijk altijd gedaan werden in een trisuit, blijkbaar niet dus weer wat geleerd smile Ook geen excuses meer dan om dat gewoon snel te gaan oppakken.

Wat betreft de looptrainingen verplaatsen naar meer fietstrainingen. Voor het echt trainen voor alleen een triathlon is dat wel verstandig, maar omdat ik dit jaar ook nog de focus op een aantal hardloopwedstrijden wil houden, wil ik het hardlopen wel goed blijven trainen. Ik heb vorig jaar een hele tijd gesukkeld met hardloopblessures en leuke wedstrijden daarom moeten laten schieten. Nu eindelijk weer een langere tijd zonder blessures en daar wil ik van profiteren, ik voel gewoon dat er nog meer in zit. Ondanks dat ik nu een 1ste triathlon wil gaan doen dit jaar, staat het hardlopen voorlopig nog wel op 1.

17

Re: Voorstellen Robbie

Inmiddels de beslissing genomen om mee te gaan doen aan de Triatlon Experience in Oosterhout op 25 augustus. Lijkt me een mooie en niet al te grote Triathlon. Daarbij ligt het om de hoek en ken ik dus het parcours en de omgeving wel aardig. En geen lange reistijd waarbij ik te veel tijd heb om zenuwachtig te worden wink

Vandaag ook voor de eerste keer een koppeltraining gedaan. Eerst 60km gefietst (2 uurtjes) en daarna 5km gelopen (22min). Dat ging op zich allemaal wel goed en eigenlijk beter dan vooraf gedacht. Merkte wel dat de hartslag de hoogte in ging bij het begin van het lopen en de benen voelde een beetje vreemd. Ook in het begin moeite om "netjes" te lopen, benen die tegen elkaar aan gingen etc. Maar na zo'n 2 km was dat eigenlijk allemaal wel over en kon ik redelijk makkelijk de 5km volmaken in een lekker tempo. Ben wel benieuwd of ik verschil ga merken wanneer ik deze overgang vaker ga trainen.

18

Re: Voorstellen Robbie

leuk dat je met de Triatlon Experience meedoet. ~Afgelopen jaar ook aan meegedaan.
Als je de Galderse meren net te ver vindt kun je evt ook in de Nion plas (Raamsdonksveer bij de watertoren) zwemmen. Ik weet niet of het officieel mag daar maar er wordt in ieder geval wel veel gedoken.

19

Re: Voorstellen Robbie

Ook ik heb Oosterhout gedaan. Helemaal losgegaan. Heerlijk. Goedgeregeld ook. Alleen al de doorkomst bij het hardlooprondje is de moeite waard.

Je moet sneller dan de klos zijn.

20

Re: Voorstellen Robbie

marcomvanes schreef:

Als je de Galderse meren net te ver vindt kun je evt ook in de Nion plas (Raamsdonksveer bij de watertoren) zwemmen. Ik weet niet of het officieel mag daar maar er wordt in ieder geval wel veel gedoken.

Die plas ken ik wel ja (kom er ook regelmatig langs tijdens het hardlooprondje), maar volgens mij is dat toch vooral om te duiken en is zelfs verboden om te zwemmen. Dat doe ik dan toch maar liever niet, ook al is het ideaal dichtbij.

mcguyver schreef:

Ook ik heb Oosterhout gedaan. Helemaal losgegaan. Heerlijk. Goedgeregeld ook. Alleen al de doorkomst bij het hardlooprondje is de moeite waard.

Dat klinkt mooi! Zag inderdaad dat het hardlooprondje over het parcours van de wielervereniging gaat en dat je dan 4x onder het bruggetje doorloopt waar het publiek zal staan. Dat geeft nog wat extra kracht zo op het einde waarschijnlijk.

21

Re: Voorstellen Robbie

Helaas ga ik toch niet deelnemen aan de Triatlon Experience in Oosterhout die over 2 weken plaatsvindt sad

De reden is dat het de afgelopen maand gewoon niet zo lekker ging in trainingen. Tot ongeveer begin Juli wel heerlijk kunnen trainen en veel uren kunnen maken. Het ging eigenlijk met alles lekker, zelfs met zwemmen. Maar waarschijnlijk het lichaam toch te veel gepushed in deze periode (wat heeft geleidt tot een lichte overtraining?). Op een gegeven moment een aantal dagen achter elkaar wakker geworden met zware/vermoeide benen en na 3 dagen rust en een kort herstelloopje was dat nog niet over. Tot gister nauwelijks een goede hardlooptraining kunnen doen. Wel een aantal keer geprobeerd maar de benen hadden er gewoon echt geen zin in, totaal futloos. Ook het fietsen wilde met deze benen niet echt lukken, zeker interval trainingen niet. Alleen het zwemmen ging nog wel redelijk goed, waarschijnlijk omdat ik daar de benen nauwelijks gebruik en het vooral nog om de techniek gaat.

Om het positief af te sluiten, gister dus eindelijk wel weer een lekkere hardloop tempo training kunnen doen en dat viel niet eens erg tegen wat betreft de afstand en tijden. En ook de benen voelen nu een dag later weer goed en hersteld (ik moet me inhouden om vandaag niet weer gelijk te gaan lopen). Conditie is er dus nog wel, maar om mezelf nu weer direct te pushen om over 2 weken te kunnen deelnemen lijkt me geen goed plan. Dus misschien dat ik nog even ga rondkijken voor een triathlon eind September en anders terug naar het originele plan om de eerste pas volgend jaar te doen.

22

Re: Voorstellen Robbie

Ik denk dat dit een zeer verstandig en moedig besluit is!

23

Re: Voorstellen Robbie

he Robbie

jammer dat dat niet gaat lukken, had je je al ingeschreven ? Toen ik een aantal jaar geleden meer ben gaan trainen ben ik in het begin ook wat te enthousiast aan de slag gegaan met trainen zonder genoeg rust in te bouwen én zonder goed na te denken over mijn voeding. Wellicht had je het zelf ook al bedacht, maar kijk ook hier eens naar om je herstel te optimaliseren.

24

Re: Voorstellen Robbie

Nee, ik was (gelukkig) nog niet ingeschreven. Wilde daar mee wachten tot het laatste moment (1 Augustus) maar toen zat ik dus al in die "mindere" periode.

Voldoende rust en voeding zijn zeker twee dingen waar ik rekening mee probeer te houden, maar ik denk inderdaad dat het daar wel is misgegaan. Vooral wat betreft voeding. Al vanaf dat het nog goed ging weeg ik me 2x in de week, toen (in de periode dat het dus nog steeds goed ging) viel ik wel af. Wat helemaal niet de bedoeling was omdat ik al aan de magere kant ben/was met een BMI van 18.5. Vervolgens voeding aangepast, weer wat aangekomen en sindsdien is het gewicht redelijk stabiel. Die "mindere" periode kwam dus wel nadat ik me voeding al had aangepast en ik me gewicht weer redelijk onder controle had. Maar misschien heeft de periode met gewichtsverlies uiteindelijk toch meer impact gehad op het lichaam en ben ik dat pas later gaan merken?