1

Onderwerp: Hallo van een andere beginneling

Ik ben Ton, een veertiger uit Amsterdam en in voorbereiding voor mijn eerste triathlon (1/4) ever. Ik zit regelmatig op de fiets, vroeger (lang geleden) veel hardgelopen en nog steeds actief voetballer. Maar ja, zwemmen... sinds begin dit jaar heb ik wekelijks zwemtraining bij SwimGym. Ik heb al flink progressie gemaakt, maar aan één stuk 1500m borstcrawl gaat mij nog boven mijn pet. Ik heb mer al bij neergelegd dat schoolslag ook mag.
30 juni doe ik mee aan Triamsterdam.

Iedereen fijne trainingsuurjes gewenst,
Ton

2

Re: Hallo van een andere beginneling

TriAmsterdam was vorig jaar ook mijn eerste triathlon, mooi evenement!

Probeer niet te haasten met het zwemmen, gewoon lekker uitzwemmen en daarna de andere onderdelen vlammen.

Betere zwemtijden komen vanzelf.

Zou ook niet te lang wachten met in open water oefenen.

3

Re: Hallo van een andere beginneling

Ton welkom! TriAmsterdam is een leuk en goed georganiseerd evenement, ik doe dit jaar voor de derde keer mee aan de halve. Zwemmen in de Amstel is nog verbazingwekkend aangenaam trouwens, maar probeer inderdaad wel om voor die tijd eens serieus in het open water te hebben gezwommen. En om eens een koppeltraining te doen, dus meteen na het fietsen een stuk hard te lopen.

Succes en wellicht tot daar!

4

Re: Hallo van een andere beginneling

Schoolslag mag gewoon smile
Probeer ook eens de wissel van zwemmen naar fietsen te oefenen, of in ieder geval het uit het water komen en gaan rennen, snel uittrekken pak, en dan nog even lopen. Als je van het horizontale zwemmen naar het vertikale lopen gaat krijgt je hart het ineens een stuk zwaarder en schiet je hartslag omhoog. Dat vind ik persoonlijk een lastigere wissel dan fietsen naar lopen.

5

Re: Hallo van een andere beginneling

Welkom, en veel plezier!

6

Re: Hallo van een andere beginneling

Welkom mede beginneling!

Ik kom hoogstwaarschijnlijk kijken bij de TriAmsterdam, ter voorbereiding op mijn eerste. Beetje afkijken bij de wisselzones vooral :')

7

Re: Hallo van een andere beginneling

Bedankt voor het welkom en tips. Ik ga ze meenemen.

Ik ben ondertussen (last minute) gestrikt als invaller voor het zwemmen bij de triathlon Nieuw West, morgen. #spannend

8

Re: Hallo van een andere beginneling

Welkom Tn en alvast veel succes met je voorvereidingen!
Ik ben er ook die dag, maar dan als jury achterop de motor.

9

Re: Hallo van een andere beginneling

Welkom, benieuwd te horen hoe het inval-zwemmen je vergaan is - als onderdeel van een trio dus kennelijk? Eerste keer open water? Da's wel een vuurproef geweest dan?!

Louise

10

Re: Hallo van een andere beginneling

Louise schreef:

Welkom, benieuwd te horen hoe het inval-zwemmen je vergaan is - als onderdeel van een trio dus kennelijk? Eerste keer open water? Da's wel een vuurproef geweest dan?!

Louise

De Sloterplas, met een stevig windje, is toch net even anders dan een 50m bad smile
Ik maakte mij vooraf nog de meeste zorgen om de watertemperatuur, maar dat viel enorm mee. Het was zelfs een soort van lekker.

Al snel bleek dat mijn beperkte borstcrawl techniek niet toereikend was voor het open water. Dus die ging overboord en werd vervangen door de good-old schoolslag.

Bijzonder was ook het gevoel in je benen als je weer op het droge staat en een 100m moet gaan ‘hardlopen’. Zoekende naar houvast, alsof ik zou omvallen. Vreemd smile

Ik heb er uiteindelijk 37 minuten over gedaan. Op zich tevreden.

11

Re: Hallo van een andere beginneling

Mooi hoor, voor zo'n eerste keer, en dan meteen al die afstand, pfoe... Ik denk dat er heel veel nog onervaren borstcrawlers op schoolslag moeten overstappen bij hun eerste triathlon - ikzelf in elk geval ook, het hele eerste seizoen nog wel, als ik me dat goed herinner.

Onvaste benen is altijd wel een beetje na het zwemmen, maar kan erger zijn bij koud water. Het is sowieso een rare overgang voor je lijf: het moet ineens weer verticaal én met de zwaartekracht omgaan. Hartslag vliegt omhoog!

Louise