1

Onderwerp: Waar op te letten bij zeezwemmen?

Vandaag en gister in de zee gezwommen, verbaasde mij over de fijne temperatuur. Wat zijn jullie ervaringen?

Waar zwemmen jullie bijvoorbeeld, achter de zandbank of daarvoor? Alleen, of altijd samen? Wanneer wordt het te heftig? Hoe het water lezen? Heen zwemmen, terug lopen? Etc.

2

Re: Waar op te letten bij zeezwemmen?

Nog niet in zee gezwommen. Ik zwem graag in de zee, maar woon er niet in de buurt. Zowel alleen als samen. Sinds kort heb ik een saferswimmer/zwemboei voor als ik alleen ben. Ben je ook beter zichtbaar.
Heen zwemmen en terug lopen alleen als het heel lekker weer is wat uitnodigt voor een wandeling en als ik geen wetsuit aan heb. Meestal zwem ik gewoon heen en weer. Eerste stukje even bestuderen hoe de golven gaan zodat je daar rekening mee kan houden met ademen en navigeren e.d.

3 Laatst bewerkt door Louise (02-06-19 20:05:08)

Re: Waar op te letten bij zeezwemmen?

Ik zou de zee in elk geval niet onderschatten. Het verschilt nogal per plek, maar ik ben opgegroeid in Vlissingen en daar heb je best een aantal flinke risico's, o.a. de vaargeul dichtbij en sterke stroming met het getij als je eenmaal buiten de paalhoofden bent. Vooral link bij afgaand water - ertegenin zwemmen is als matige zwemmer gewoon kansloos. Buiten die paalhoofden (c.q. als je niet meer kan staan) zou ik daar niet alleen gaan zwemmen, en bijvoorbeeld ook niet bij oostenwind (landafwaarts). Als ik het niet ken, een zee, ga ik ook nooit dieper dan waar ik nog kan staan.

Dus wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: je moet de plaatselijke omstandigheden goed kennen. Hoe je die moet 'lezen' weten de locals het beste.

Louise

4

Re: Waar op te letten bij zeezwemmen?

Ik heb meerdere clinics gevolgd en vind het nog steeds een beetje eng. Vooral als ik dan al merk dat ik er niet direct uit kan, als ik wil. Ga dus alleen het water in met een ervaringsdeskundige, en daar blijf ik goed bij in de buurt.

Nog kunnen staan is inderdaad een goede, maar dan zwem je vaak in de branding. Terwijl als je voorbij de golven wil, je echt een eind van de kust bent.

Volgensmij geeft Zwemanalyse weer clinics in Wassenaar deze zomer. Voordeel is ook dat je dan achteraf met een groepje de zee in kan.

5

Re: Waar op te letten bij zeezwemmen?

ik ga dit jaar ook zo'n zeezwemclinic doen, lijkt me leuk, wel hopen met mijn kwallenangst dat dat geen spelbreker wordt.

LindaRotterdam schreef:

Nog kunnen staan is inderdaad een goede, maar dan zwem je vaak in de branding.

Dat is voor de kust van Walcheren dan weer niet zo, daar loopt het strand heel geleidelijk af zonder zandbanken en dus ook nauwelijks branding. De golven breken zeg maar ter hoogte van je bovenbenen. Dat zijn van die plaatselijke verschillen die uitmaken wat je wel en niet goed kunt doen.

Louise

6

Re: Waar op te letten bij zeezwemmen?

Louise schreef:

ertegenin zwemmen is als matige zwemmer gewoon kansloos.


Ik heb geleerd om niet tegen de stroming in te zwemmen, als de stroming je wegdrijft van de kant, zwem dan haaks op de stroming tot je aan de rand van de stroming komt en uit de stroming kun zwemmen, en daarna terug naar de kant.

7

Re: Waar op te letten bij zeezwemmen?

Persoonlijk train ik nooit in de zee, net zoals velen vind ik het eng en vrij gevaarlijk omdat er verradelijke stromingen kunnen zijn. Toch vind ik het heerlijk om buiten te zwemmen en kies ik meestal – in de zomer – voor buitenzwembaden of net over de grens met Zeeland in Belgie voor het kanaal Brugge-Sluis. Heerlijk zwemmen daar!

8 Laatst bewerkt door Louise (02-07-19 16:02:13)

Re: Waar op te letten bij zeezwemmen?

Even illustratietje bij dit onderwerp. Ik had het hierboven over lokale omstandigheden en noemde de scheepvaart bij Vlissingen al. Dat was nog in het nieuws gisteren: https://nos.nl/artikel/2291398-vloedgol … n-zee.html De vloedgolf is het probleem niet, maar net daarvoor trekt het water helemaal weg en daar moet je niet in zitten als zwemmer.

Ik ken die hekgolven van vroeger, toen gebeurde het veel vaker en mijn ouders hebben me goed ingepeperd erop te letten. Als ik me goed herinner is er ooit een maximumsnelheid ingesteld en sindsdien is het bijzonderder geworden - ik wist niet eens dat het nog voorkwam. Dus zo bijzonder is/was het niet, maar het is kennelijk wel zeldzaam genoeg om het nieuws te halen. Tegen het schip is aangifte gedaan vanwege te hard varen.

Louise