1

Onderwerp: Buikspieren nog niet hersteld na bevalling

Hallo!

Ongeveer 7 maanden geleden ben ik bevallen. Door omstandigheden kon ik niet snel werken aan mijn herstel en sporten.
Momenteel ben ik veel aan het wandelen en fietsen op de stadsfiets met de kleine in de fietskar.
Helaas is mijn core nog niet wat het was.
De blokjesbuik heeft plaatsgemaakt voor een 'blubberbuik'. Bij de diastase check krijg ik nog 2 vingers van ruim een kootje diep tussen de buikspieren. (Ik geeft nog borstvoeding).
Hebben meer mensen ervaring met het oppakken van trainingen met een diastase recti? Graag wil ik weer op de racefiets en hardlopen. Er is veel tegenstrijdige info te vinden.

2 Laatst bewerkt door Laris (03-06-19 22:51:36)

Re: Buikspieren nog niet hersteld na bevalling

Wat vervelend! Ik heb er gelukkig geen ervaring mee ben zelf enkele weken na de bevallingen wel weer (rustig) gaan fietsen. Hardlopen deed ik toen nog niet.

Ben je al onder behandeling bij een fysiotherapeut?

Ik kan me niet voorstellen dat de borstvoeding een rol speelt, maar die vraag zou je gerust eens kunnen stellen op de fora voor langvoedende moeders, bijv. https://forum.dragen-en-voeden.nl/ of borstvoedingsforum.nl.

3

Re: Buikspieren nog niet hersteld na bevalling

Wat leuk, nog een jonge moeder op het forum! Ik ben zelf 11 maanden geleden bevallen, maar ervaring met diastase recti heb ik helaas (gelukkig voor mij) niet.

Ik zou inderdaad een keer naar de fysio of een andere 'bewegingsexpert' gaan, die kunnen we waarschijnlijk wat beter onderbouwd advies geven. Er zijn volgens mij best veel core oefeningen die je kan doen ook met diastase. Het verband met borstvoeding zie ik zo ook niet direct. Een beetje diastase hoeft ook geen probleem te zijn, ik ken sportieve vrouwen die er al jarenlang zonder problemen mee rondlopen. Maar wat 'een beetje' is, geen idee...

4

Re: Buikspieren nog niet hersteld na bevalling

Ik heb niks toe te voegen, behalve dan dat ik wel benieuwd ben wat je vindt/leert als je hier verder naar op zoek gaat, dus als je dat dan hier wilt delen - graag.

Beetje achtergrond: ik ben al een tijd bezig met vrouwspecifieke sportzaken, vooral die waarvoor het moeilijk is om een antwoord te vinden. (Ik heb vorige maand bijvoorbeeld een workshop gegeven over vrouw-specifieke fietsongemakken). Soms is het frappant hoe weinig informatie er is. Een vriendin van mij heeft het internet best grondig doorgespit naar informatie over sporten/trainen tijdens borstvoeding, maar ze vond eigenlijk niks fatsoenlijks, niet meer dan 'doe voorzichtig', wat wel erg globaal is natuurlijk. Het zou fijn mooi als er over dit soort dingen meer bekend werd!

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

5

Re: Buikspieren nog niet hersteld na bevalling

Normaal gezien groeien de buikspieren na een tijd vanzelf weer naar elkaar toe. Zolang het ‘gat’ niet helemaal weg is, mag je eigenlijk geen rechte buikspieren oefenen en is het interessanter om schuine buikspieren te oefenen. Racefietsen en hardlopen zou ik nog niet meteen doen. Zachtjes aan beginnen met gewoon fietsen en langzaam je buikspieren weer opbouwen. Je neemt het beste eens contact op met een fysiotherapeut zodat je weet wat je wel en (nog) niet mag doen.

6

Re: Buikspieren nog niet hersteld na bevalling

Hartelijk dank voor de reacties.
Inmiddels ben ik bij een bekkenbodem fysiotherapeut langs geweest.

Voor de mensen die interesse hebben in het meegekregen advies:

9 maanden zwanger is ook 9 maanden ontzwangeren. Zelfs tot een jaar. 'Je hebt dus nog even de tijd'.
De sporten mogen gewoon beoefend worden zolang ik maar rustig aan doe.
Onderschat borstvoeding niet. Dit doet hormonaal ook iets met je lichaam. (Wat, werd na doorvragen niet toegelicht).
De buikspieren gebruiken/trainen is niet erg volgens nieuwe inzichten zolang er maar niet een bult/tuut ontstaat op de buik.
Als oefening kreeg ik planken tegen de muur mee. Waarbij de voeten steeds iets verder van de muur gezet worden na mate het goed vol te houden is.