1

Onderwerp: Voorstellen Virgil

Hoi Allemaal,

Ik ben 33 jaar en sinds een aantal jaren steeds meer actief bezig met mijn gezondheid. Eerst drie jaar geleden van pakweg 100 kilo naar 80 door te diëten en sinds anderhalf jaar zwem ik wekelijks. Vorig jaar ben ik begonnen met wandelen en tijdens dat wandelen begonnen met hardlopen. Dit jaar heb ik mijn eerste 5k gelopen waar ik erg trots op ben!

Omdat ik op YouTube veel video's aan het bekijken was over zwemmen en hardlopen suggereerde YouTube dat ik wellicht triathlon leuk zou vinden en dat sprak mij erg aan! Ik heb heul veul video's gekeken en opeens kwam ik een triathlon vlak in de buurt tegen: een sprint in Nijmegen. Ik heb mij ervoor ingeschreven en ben vorige week ook maar begonnen met fietsen big_smile. Ik heb maar een gewone stadsfiets en dat maakt volgens mij niets uit. Gewoon meedoen, met fietstassen en al ;-). Hoe vaak zie je beginners met een stadsfiets?

Ik zwem wekelijks 1500 tot 2000 meter. Afhankelijk van de drukte zo'n 2,5 minuten per 100 meter en vooral schoolslag.
Ik loop wekelijks 2 a 3 maal 5 kilometer waarvan ik er één altijd snel wil doen en de ander wat langzamer met bruggen.
Vorige week dus begonnen met fietsen. Eerst 14 kilometer in pakweg 40 minuten en gisteren 10 kilometer gefietst (in 25 minuten) met daarna meteen 1,5 kilometer hardlopen. Dat was echt lastig maar wel fijn om gedaan te hebben!

Vrolijke groet!

2

Re: Voorstellen Virgil

Ik heb meerdere stadsfietsen gezien. Gewoon doen. Mijn eerste kwart was op een moutainbike.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Voorstellen Virgil

Superleuk dat je het avontuur aangaat!
En ja, we zien vaker stadsfietsen hoor, zeker bij een sprint, wat maakt het uit smile
Zo lang je maar een helm draagt.
Alvast heel veel plezier gewenst, laat je weten hoe t ging ??

4

Re: Voorstellen Virgil

Leuk! Stadsfietsen zie je inderdaad wel eens, heb zelfs wel eens OV-fietsen gezien big_smile
Zwem/fiets en loop jezelf niet voorbij, het is erg makkelijk om te snel te veel te doen bij triathlon, maar als je al goed gewend bent aan je zwem en loop trainingen dan is het waarschijnlijk niet zo risicovol om er een paar keer bij te gaan fietsen. Fietsen heeft minder impact op je lichaam dan lopen.
En mooie progressie met je gewicht ook!

Welke videos trokken je aan op youtube? Misschien zijn er hier nog mensen die je tips kunnen geven voor andere inspirirende videos.

5 Laatst bewerkt door esrem (11-06-19 18:49:06)

Re: Voorstellen Virgil

Ik was eerst aan het zoeken naar trainings videos voor een langere afstand.

https://youtu.be/aGvTj5cCkvw en youtu.be/1fkMGw2U25U

Daarna kwam ik video's tegen van de YouTube groep Global Triathlon Network met hoe je een snelle 5k kan trainen:
youtu.be/AdXG152joks

De video's van hun zijn erg informatief, leuk in elkaar gezet en maken triathlon toegankelijk. Heb ze bijna allemaal al gezien

Daarna kwam ik Kona tegen en heb die filmpjes verslonden. Vooral de Quest for Kona video's van ogenschijnlijk normale mensen die zo'n belachelijke afstand doen. Ergens hoop ik zoiets ook ooit te doen

6

Re: Voorstellen Virgil

Ik heb vandaag ook maar de Decathlon bezocht en een trisuit aangeschaft. Goedkoop beginnen en dan kan ik altijd nog upgraden.

7

Re: Voorstellen Virgil

Opoefiets en op klompen kan ook best

(o nee dat was op de zwarte mtb-route Hellendoorn)

Gewoon lekker doen en genieten!

8

Re: Voorstellen Virgil

Ik heb ook alle samenvattingen van Kona volgens mij gezien (die ieder ongeveer 1u duren).
Verder vind ik de videos van Lionel Sanders (van hemzelf maar ook die door Talbot Cox) leuk en vaak ook motiverend (vooral Chasing the lion, waarin ook een beetje wordt ingegaan op zijn toen hij veel drugs gebruikte).
Triathlon Taren vind ik persoonlijk iets minder, maar die heeft wel ontzettend veel filmpjes op youtube staan inmiddels, en bewonderenswaardig hoe lang hij het heeft volgehouden om elke dag iets plaatsen (sinds kort niet meer elke dag). Maar hij brengt alles met veel enthousiasme, en is zeker niet onaardig om naar te kijken.

9

Re: Voorstellen Virgil

Zelfs bij ironmans heb je af en toe figuren die het nog moeilijker maken dan het al is. Victor Mellerin deed Ironman Zwitserland vorig jaar met een single-speed stadsfiets (complete met toblerone's op het frame ipv gels). Alsof dat nog niet genoeg was deed hij het zwemmen vlinderend en het lopen in crocs...

Maar je kunt dus zelfs bij ironmans gewoon met je gewone fiets met tassen aankomen! Dan kun je wel mooi al je eten en drinken in die tassen doen!

https://www.nzherald.co.nz/sport/news/a … d=12100701

10

Re: Voorstellen Virgil

In Almere deed in 2016 ook een man mee op een herenfiets en hij liep op klompen.
Hij zwom zonder wetsuit, had een enorme bos dreads, interessant figuur! Heb n poos met hem gekletst toen hij zn startnummer kwam halen...

11

Re: Voorstellen Virgil

Leuk!

Wanneer is die in Nijmegen?
En wellicht is deze ook nog interessant:

http://giesbeektriathlon.nl/

Succes!

12 Laatst bewerkt door esrem (12-06-19 10:04:30)

Re: Voorstellen Virgil

MontanaMan schreef:

Ik heb ook alle samenvattingen van Kona volgens mij gezien (die ieder ongeveer 1u duren).
Verder vind ik de videos van Lionel Sanders (van hemzelf maar ook die door Talbot Cox) leuk en vaak ook motiverend (vooral Chasing the lion, waarin ook een beetje wordt ingegaan op zijn toen hij veel drugs gebruikte).
Triathlon Taren vind ik persoonlijk iets minder, maar die heeft wel ontzettend veel filmpjes op youtube staan inmiddels, en bewonderenswaardig hoe lang hij het heeft volgehouden om elke dag iets plaatsen (sinds kort niet meer elke dag). Maar hij brengt alles met veel enthousiasme, en is zeker niet onaardig om naar te kijken.

Ik heb maar een paar filmpjes van Triathlon Taren bekeken en zal eens op zoek gaan naar die videos van Lionel Sanders en Talbot Cox. Ik ken deze namen nog niet :-).

MontanaMan schreef:

Zelfs bij ironmans heb je af en toe figuren die het nog moeilijker maken dan het al is. Victor Mellerin deed Ironman Zwitserland vorig jaar met een single-speed stadsfiets (complete met toblerone's op het frame ipv gels). Alsof dat nog niet genoeg was deed hij het zwemmen vlinderend en het lopen in crocs...

Maar je kunt dus zelfs bij ironmans gewoon met je gewone fiets met tassen aankomen! Dan kun je wel mooi al je eten en drinken in die tassen doen!

Wow! Dat is echt insane. Misschien toch maar blijven trainen op mijn trouwe Batavus :')

PGN10T schreef:

Leuk!

Wanneer is die in Nijmegen?
En wellicht is deze ook nog interessant:

Succes!

Die in Nijmegen is op 18 augustus, dus helaas tegelijkertijd met die in Giesbeek.

Nog 9,5 week! Dat is meer dan voldoende tijd om gereed te zijn voor de hele afstand achter elkaar. Meer info:
https://www.trinijmegen.nl

Helaas is er nog geen parcours bekend en ik denk dat die niet veel anders zal zijn dan het parcours van vorig jaar.

13

Re: Voorstellen Virgil

Welkom Virgil, en leuk dat je het avontuur aan gaat!

Als je met het virus besmet raakt komen upgrades aan spullen vanzelf, eerst maar eens ontdekken wat een leuke sport het is smile   Veel succes en plezier in de voorbereiding en de uitvoering!

14

Re: Voorstellen Virgil

Welkom Virgil!

Goed bezig en veel plezier hier en met trainen en filmpjes kijken!

Vwb triathlon taren, ik vind die zelf wel erg interessant, focussen best goed op de beginnende triathleet met tips en tricks.

15

Re: Voorstellen Virgil

Welkom Virgil!

Hoewel ik de vraag over de fiets heel goed snap, vind ik hem persoonlijk irrelevant.
Als het je leuk lijkt, moet je het gewoon doen. Ook al doet niemand anders het.
Je bent erg enthousiast en dat is mooi om te zien/lezen. Probeer dat enthousiasme bij het trainen te gebruiken, maar loop jezelf niet voorbij. Dan ga je een hoop plezier beleven aan deze mooie sport!

16

Re: Voorstellen Virgil

Welkom! Ik vind de triathlons met de stads- en OV-fietsen naast de TT-bolides eigenlijk de leukste, lekker gemêleerd deelnemersveld. Groot gelijk om eerst te kijken of je het leuk vindt voordat je dure dingen gaat kopen. Tassen erop laten vind ik dan weer not-done, het is wel een wedstrijd. Dat heb ik trouwens ooit maar één keer gezien.

Hedcandy schreef:

In Almere deed in 2016 ook een man mee op een herenfiets en hij liep op klompen.
Hij zwom zonder wetsuit, had een enorme bos dreads, interessant figuur! Heb n poos met hem gekletst toen hij zn startnummer kwam halen...

Heb je toevallig gezien of die bij Brouwersdam ook meedeed? In mijn startserie zwom een kerel met dusdanige dreads dat hij geen gewone badmuts op kon, hij had een eigen, zwarte cap op. Wel wetsuit, maarja, dat was toen ook verplicht. Heel opvallend figuur tussen de triatleten!

Louise

17 Laatst bewerkt door esrem (13-06-19 15:47:25)

Re: Voorstellen Virgil

Haha, ik heb vandaag een leuke video gezien die hierop aansluit!

https://www.youtube.com/watch?v=WNueF5dovGg

Louise schreef:

Tassen erop laten vind ik dan weer not-done, het is wel een wedstrijd. Dat heb ik trouwens ooit maar één keer gezien.

Dit zal ik dan ook niet doen smile

18

Re: Voorstellen Virgil

Louise schreef:

Welkom! Ik vind de triathlons met de stads- en OV-fietsen naast de TT-bolides eigenlijk de leukste, lekker gemêleerd deelnemersveld. Groot gelijk om eerst te kijken of je het leuk vindt voordat je dure dingen gaat kopen. Tassen erop laten vind ik dan weer not-done, het is wel een wedstrijd. Dat heb ik trouwens ooit maar één keer gezien.

Hedcandy schreef:

In Almere deed in 2016 ook een man mee op een herenfiets en hij liep op klompen.
Hij zwom zonder wetsuit, had een enorme bos dreads, interessant figuur! Heb n poos met hem gekletst toen hij zn startnummer kwam halen...

Heb je toevallig gezien of die bij Brouwersdam ook meedeed? In mijn startserie zwom een kerel met dusdanige dreads dat hij geen gewone badmuts op kon, hij had een eigen, zwarte cap op. Wel wetsuit, maarja, dat was toen ook verplicht. Heel opvallend figuur tussen de triatleten!

Louise

Die man heb ik idd ook gezien! Mooi hoe hij zijn haar eronder had gefrommeld.
Maar dit was een ander.
Toch vind ik het wel gaaf dat zulke excentrieke mensen dan triathlonnen. Over het algemeen zijn zulke figuren eerder kunstenaar dan sportgek (even gecharcheerd)

19

Re: Voorstellen Virgil

Die kerel met zijn dreads heb ik in Almere ook al tegengekomen deed daar toen de halve en ook met een hele grote badmuts op.

20

Re: Voorstellen Virgil

Ja, ik vind excentrieke figuren ook een aanwinst. En komisch inderdaad als je dusdanig haar hebt dat je een maatwerk-badmuts nodig hebt!

Louise

21

Re: Voorstellen Virgil

Er liep er gisteren ook weer een rond in Luxemburg, misschien dezelfde?
Zag hem mij passeren bij het lopen, dreds tot over zijn kont! Zal eens bij de foto's kijken als die online komen, hoe daar een badmuts en fietshelm over ging smile

22

Re: Voorstellen Virgil

@esrem: volgens mij (kreeg ik te horen van enkele hardloopmaatjes) is dat wel een rottig parcours, met echt veel kleine bochtjes en zo. Daar zou ik sowieso naar kijken.
Succes!

23

Re: Voorstellen Virgil

PGN10T schreef:

@esrem: volgens mij (kreeg ik te horen van enkele hardloopmaatjes) is dat wel een rottig parcours, met echt veel kleine bochtjes en zo. Daar zou ik sowieso naar kijken.
Succes!

Ik ben ook benieuwd naar het parcours, hij staat nog niet online en dat is best jammer. Gelukkig woon ik  nog geen vijf minuten er vandaan en loop ik daar al geregeld. Ik kan dus oefenen.