1

Onderwerp: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Ik moet even wat frustratie van mij afschrijven. Afgelopen zondag plotseling en vanuit het niets getroffen door een spontane klaplong. Drain geplaatst en na 5 dagen ziekenhuis mocht ik gisteren(vrijdag) weer naar huis. Nu 6 weken rust van werk en sport (max 1 kilo tillen en geen inspanning of training). Komt waarschijnlijk allemaal wel weer goed, maar zeer vervelend. Zeker gezien het moment...

Was in voorbereiding voor mijn 1e Middle Distance in Zeewolde(29 juni). 1 juni de OD gedaan in Amersfoort Vathorst en lag op zich prima op schema. Helaas dus een streep door mijn grote doel van dit jaar.

Afgelopen week via de mail contact gezocht met de organisatie in Zeewolde. Allereerst om mij netjes af te melden en ook om te kijken of ik nog mijn inschrijfgeld(100€) terug kon krijgen. Helaas, korte en bondige boodschap van hun kant. Naar mijn centen kan ik fluiten, overschrijving naar een andere deelnemer is onmogelijk, kortom: geen enkele tegemoetkoming van de zijde van de organisatie. Nog wat vragen gesteld via de mail, maar geen reactie, dus deur zit dicht.

Lig je daar in het ziekenhuis. Vol frustratie over je eigen lichaam en dan óók nog zo'n teleurstellende reactie. Kan iemand mij nog een tip geven om iets te bereiken in deze situatie? En waarom zijn triathlon organisaties zo onmogelijk mbt overschrijving naar andere personen. Snap het probleem ivm licenties en het staat in het reglement. Maar waarom is dat zo'n probleem?

2

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Geen idee, maar het komt mij bekend voor bij andere triathlon evenementen. Ik neem aan dat je de kleine lettertjes hebt gelezen? Een gok: mogelijk zijn ze bang voor missers in de administratie, het krappe budget en geen geld willen teruggeven.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Geld terug geven zullen ze niet graag doen .
Maar het minste zou zijn een startplaats voor volgend jaar aan te bieden .
En beterschap uiteraard !!

4

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

In de eerste plaats beterschap gewenst! Spontaan een klaplong, dat klinkt griezelig, enig idee hoe dat zo kon gebeuren?

In zo'n geval als dit kan ik me je frustratie erg goed voorstellen. Ik ben bang dat je geen poot hebt om op te staan, gezien de kleine lettertjes. Maar lullig is dat wel. Een startnummer overdragen aan iemand anders, daar zouden ze toch een beetje coulant in mogen zijn, ja, dat vind ik ook.

Dat ze niet aan geld terug doen, dat snap ik wel, daar zou heel veel misbruik van gemaakt worden (dan schrijf je je voor tig wedstrijden in en als je je een beetje minder voelt of het weer slecht is, heb je ineens een 'blessure').

Consequentie is wel dat de organisaties behoorlijk verdienen aan de no-show. Bij mijn eigen Ironman waren tientallen DNS'en, à meer dan € 450 pp. Nouja, zo lang het nog allemaal uitverkoopt, kunnen ze zich dat permitteren....

Louise

5

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Dank voor jullie medeleven en reacties. Ik denk dat jullie gelijk hebben, dat het vooral een geld kwestie is. Met een startbewijs voor de volgende editie(ook al met wat bijbetaling) zou ik al blij zijn, maar ik krijg niet eens meer een reactie als ik om enige tegemoetkoming vraag. Al met al zeer teleurstellend. Zeewolde heb ik vorig jaar mijn 1e triathlon gedaan, zou nu de Middle Distance doen. Kom daar uit de buurt, dus zou graag ieder jaar aan de start staan daar. Maar op deze manier ga ik wel op zoek naar wat anders...

Mbt klaplong: ik val in de risico groep, slanke man tussen de 20 en 40 jaar oud. Ik heb vele vragen gesteld aan de dokter over oorzaken, gevolg, herstel en herhaling. Maar eigenlijk zonder écht een duidelijk antwoord. Kan zo spontaan gebeuren, zwak plekje in de long is voldoende. Nu 6 weken géén inspanning en maximaal 1 kilo tillen. Bij 20% van de gevallen is er herhaling binnen een jaar. Het zal vast allemaal goed komen en ga ook niet failliet van die 100€, maar had heel iets anders voorgesteld van mijn 2e seizoen triathlon...

6

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Heel herkenbaar. Ben wel eens van de trap gekukeld en kon destijd twee evenementen niet doen. Dat waren een Mud masters en een Strong Viking een paar jaar geleden. Gebeld, gemaild, geen geld terug, geen startbewijs voor volgende editie, geen shirt, nada. Jammer.

7

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Sterkte! Je zal ook weer vertrouwen in je lichaam moeten krijgen denk ik als dat zo plotseling gebeurd, en dat kan wel langer dan 6 weken gaan duren.

Veel kosten die een organisatie maakt maken ze lang vantevoren, dus ze hebben simpelweg het meeste van je inschrijfgeld al uitgegeven. Wat ook nog kan meespelen is dat de organisatie je gegevens deelt met de ehbo partij die ze inhuren. Als jij buitenwesten langs het parkoers ligt en ze zien dat jij nummer 153 bent en daarvan is op hun lijst aangegeven wie dat is en of diegene bepaalde medische aandoeningen of allergien heeft dan kan dat heel belangrijk zijn op dat moment. Draag jij je startnummer over aan iemand anders zonder medeweten van de organisatie dan kan dat verkeerd uitpakken. En de organisatie heeft een deadline om die gegevens met de ehbo partij te delen.

Misschien is het te claimen op een verzekering? Doorlopende reisverzekering misschien?

8

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Sommige evenementen verkopen 10 % meer startbewijzen dan ze op parcours willen hebben omdat statistisch 10% niet op komt dagen.

Sommige evenementen bieden een vrijwillige annuleringsverzekering aan. Anders komen jouw annuleringskosten bij de andere deelnemers te liggen. Als je vaak wedstrijden doet ben je natuurlijk nooit goedkoper uit door altijd vrijwillig annuleringsverzekeringen te kopen.

De meeste triathlon evenementen leveren geen geld op, draaien met vrijwilligerswerk net goed genoeg om te blijven bestaan en maken de meeste kosten voordat je aan de start staat. Dus bij een late annulering zijn je kosten al gemaakt. Dus als 10% annuleert moet bij restitutie voor iedereen het startgeld met 10% omhoog...

Ik vind het aanbieden van een vrijwillige annuleringsverzekering het mooiste. Ik zou die vervolgens zelf nooit kopen.

De meeste wedstrijden worden door vrijwilligers georganiseerd die tijd en middelen te weinig hebben om het perfect te doen...

Beterschap

9 Laatst bewerkt door Louise (16-06-19 11:28:50)

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

thijs schreef:

Sommige evenementen verkopen 10 % meer startbewijzen dan ze op parcours willen hebben omdat statistisch 10% niet op komt dagen.

Ja, precies - het is onderdeel van het verdienmodel. En inderdaad zijn de meeste triathlons blij als ze uit de kosten zijn, en dat zal voor Zeewolde ook gelden, neem ik aan. Maar aan de Ironman wordt wel verdiend en zo zijn er misschien nog wel meer commerciële organisaties.

Ik heb voor de Kustmarathon een paar jaar geleden een startnummer overgenomen van iemand, dat kon daar via een vraag-en-aanbod-pagina van de organisatie zelf, dat doen ze zodra die uitverkoopt. Dat is wel heel netjes. En dus ook officieel. Nou is dat niet mega-groot, maar het is wel: waar een wil is, is een weg. [ Edit even later - mits je daar dan de vrijwilligers voor hebt, want dat is inderdaad wel een bottleneck ].

Louise

10

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

@Jeanette schreef:

Geld terug geven zullen ze niet graag doen .
Maar het minste zou zijn een startplaats voor volgend jaar aan te bieden .
En beterschap uiteraard !!

Dat is wat ze idd bij de amsterdamse triathlons altijd doen, wel netjes!

11

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Voor nu vooral veel beterschap Marius, ik kan me jouw frustratie heel goed indenken!

12

Re: Annuleren/ terugbetaling inschrijfgeld onmogelijk

Hedcandy schreef:
@Jeanette schreef:

Geld terug geven zullen ze niet graag doen .
Maar het minste zou zijn een startplaats voor volgend jaar aan te bieden .
En beterschap uiteraard !!

Dat is wat ze idd bij de amsterdamse triathlons altijd doen, wel netjes!

Zeker netjes dat ze dat bij de Amsterdamse triathlons doen. Maar dat zullen ze ook niet doen als je je een paar dagen vantevoren afmeldt lijkt.

Bij grotere triathlons kunnen ze redelijk veilig een bepaalde marge aanhouden voor mensen die niet op komen dagen. Dus iets minder tshirts bestellen, iets minder medailles, je huurt 1 dixie per x deelnemers, etc. Maar je maakt wel kosten voor elke aanmelding en je kunt niet al die kosten doorschuiven naar het volgende jaar, want dan moet je ze opnieuw maken. Inschrijven houdt een risico. Je kunt ziek worden, een blessure oplopen etc. Dat risico ligt niet bij de organisatie, maar bij jou. Stel dat je de ironman op Lanzarote zou doen en je raakt geblesseerd dan kun je mogelijk wel je inschrijfgeld terugkrijgen van een reisverzekering. Ik weet niet hoe dat zit met een race waar je op dezelfde dag naar toe zou reizen en van terug zou komen.