1

Onderwerp: Zwemmen met astmatische-bronchitis

Goedemorgen. Wilde dit aan jullie voorleggen. Zwemmen gaat bij mij technisch goed maar red t niet om in buitenwater en dus bij triathlons door te zwemmen. Net of ik door een rietje adem. Heb astmatische-bronchitis en gebruik allerlei puffers. Ik baal van de hortend en stotend zwemmen. Wilde eigenlijk naar een goede long/sportarts die me hierbij kan helpen. Iemand zelfde ervaringen en wellicht tips? Zou ik heel blij mee zijn.

2

Re: Zwemmen met astmatische-bronchitis

tjotjo schreef:

Goedemorgen. Wilde dit aan jullie voorleggen. Zwemmen gaat bij mij technisch goed maar red t niet om in buitenwater en dus bij triathlons door te zwemmen. Net of ik door een rietje adem. Heb astmatische-bronchitis en gebruik allerlei puffers. Ik baal van de hortend en stotend zwemmen. Wilde eigenlijk naar een goede long/sportarts die me hierbij kan helpen. Iemand zelfde ervaringen en wellicht tips? Zou ik heel blij mee zijn.

Ik heb zelf ook astma, maar bij zwemmen eigenlijk nergens last van. Moet wel altijd even mn ademhaling onder controle krijgen net na de start in koud water,  maar dat heeft iedereen wel.

Mn hartslag is wel het hoogst van een hele triathlon als ik uit het water kom, dus kan me wel voorstellen dat het een rol speelt.

Kan je eens proberen met diverse manieren van opwarmen? Sprintjes (lopend) trekken, of juist heel voorzichtig zwemmen.

En neem je medicijnen voor de start? Ik pak srandaard een kortwerkende luchtwegverwijder een kwartiertje voor de start.

3

Re: Zwemmen met astmatische-bronchitis

Linda, dank je wel.

4

Re: Zwemmen met astmatische-bronchitis

Ik heb ongeveer hetzelfde als Linda, ook astmatische bronchitis maar eigenlijk bij zwemmen (ook binnen) nooit echt last van astma, tenzij ik verkouden ben. Maar inderdaad met wedstrijdspanning / stress/ koud water kan ik bij een zwemstart ook wel eens het gevoel hebben niet goed te kunnen ademen, maar volgens is dat 'normaal' gezien de omstandigheden. Ik pak ook salbutamol ongeveer 30 minuten voor de start, maar dan dus vooral voor het fietsen en lopen.

5

Re: Zwemmen met astmatische-bronchitis

Wederom thanks. Gisteren geprobeerd met puffertje en langzaam beginnen. Ging eigenlijk wel aardig. Ga dit opbouwen. Met fietsen en lopen heb ik gelukkig geen last. Thanks voor de reacties.

6

Re: Zwemmen met astmatische-bronchitis

Mogelijk ook nog een kleine, hoopvolle duit in het zakje: ik heb een lichte vorm van inspanningsastma, alleen last van bij extreme omstandigheden (veel pollen, hooggebergte, mist e.d.). Gebruik geen medicijnen, daarvoor is het niet erg genoeg. De eerste seizoenen openwaterzwemmen had ik het ook steeds daarbij, in elk geval in koud water aan het begin van het seizoen en ook wel in de chaos van de triathlonstart. Het heeft één keer tot een DNF geleid zelfs. Het water was toen koud en de buitenlucht ook, veel pollen bovendien, en toen kreeg ik geen lucht meer, zelfs niet met alleen dobberen, laat staan dat ik nog vooruit kon komen.

Maar langzaam-maar-zeker is het verbeterd, en dit jaar heb ik nergens meer last van gehad, ondanks dat het open water eerst heel koud was: Brouwersdam was mijn triathlon met de laagste watertemperatuur ooit en ook de lucht was koud. Maar geen problemen, was ik erg blij mee.

Dus: het went, afharden helpt, meer ervaring helpt, en technisch beter gaan zwemmen ook (denk ik). Dat heeft alleen allemaal tijd nodig. 

Mij heeft heel voorzichtig beginnen ook wel geholpen: eerst schoolslag en dan geleidelijk hoofd/gezicht in het koude water, en daarna pas gaan crawlen.

Louise