1

Onderwerp: Triathlon Holten

Dus, aanstaande zaterdag mijn eerste kwart (OD), wordt het 30+ graden.... Ik kan slecht tegen de hitte dus heb erg de neiging om me af te melden om 'teleurstelling' te voorkomen. Alleen is bij voorbaat afmelden misschien een nog grotere teleurstelling. Starttijd 10.35 uur. Dus, wat ik hoop te bereiken:

Zwemmen 1,5km: 29' (had gehoopt met wetsuit te kunnen zwemmen en een 26'of 27' neer te zetten, maar ben bang dat het water wel 22+ graden zal zijn)
Fietsen 40km: 1.25 . Het is een parcours met best wat hoogtemeters (ongeveer 400 wat ik in oude posts hier op het forum terug lees, maar hoe zich dit zal verhouden, geen idee. Normaal fiets ik zo'n 31km/u gemiddeld, nu dus op 28km/u ingezet.
Lopen 10km: doel is uitlopen. Ik ben een slechte loper en had 1 uur in gedachten, maar met deze temperaturen ben ik al lang blij wanneer ik de finish haal.

Al met al is het een voorspelling op basis van niets. Geen ervaring met OD's, geen ervaring met een fietsparcours met hoogtemeters, geen ervaring met deze hitte. Finishen wordt dus het eigenlijke doel!!

Nog meer mensen die meedoen in Holten?

2

Re: Triathlon Holten

Gewoon gaan, het wordt vast heerlijk! je bent niet de enige die het warm zal hebben. Gisteren stond er een halve marathon op mijn schema en die heb ik op lage hartslag gelopen om mijn lichaam niet de vernieling in te helpen. Dat ging niet snel maar ik kwam er wel. Het tempo lag dermate laag dat het niet inspannend was. Uiteraard, maar niet te vergeten: drinken, drinken, drinken

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Triathlon Holten

Ik zou toch niet zo laconiek met de warmte omgaan.
Genoeg mensen worden onwel tijdens, dan wel na een sportevenement bij hoge temperaturen.

Onderstaand artikel geeft een mooie opsomming hoe om te gaan met dit soort temperaturen:
https://www.sportzorg.nl/bibliotheek/wa … inspanning

Sporten bij warmte is onverstandig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom geven wij een aantal adviezen en informatie om te zorgen dat je verantwoord kunt blijven sporten. Ken wel je eigen grenzen. Stop als je lichaam het laat afweten.

4

Re: Triathlon Holten

Arnoutdv schreef:

Ik zou toch niet zo laconiek met de warmte omgaan.
Genoeg mensen worden onwel tijdens, dan wel na een sportevenement bij hoge temperaturen.

Onderstaand artikel geeft een mooie opsomming hoe om te gaan met dit soort temperaturen:
https://www.sportzorg.nl/bibliotheek/wa … inspanning

Sporten bij warmte is onverstandig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom geven wij een aantal adviezen en informatie om te zorgen dat je verantwoord kunt blijven sporten. Ken wel je eigen grenzen. Stop als je lichaam het laat afweten.

Holten is een van de spastischer organisaties als het om hitte gaat. Als het 30+ wordt reken maar op halvering van de loopafstanden. En als het 35+ wordt zou het maar zo kunnen zijn dat ze de open wedstrijden aflassen.

Maar deze warmte adviezen lezen is zeker een goed idee, of het nou 28 of 32 graden is :-)

5 Laatst bewerkt door Jörgen (24-06-19 20:32:03)

Re: Triathlon Holten

Zojuist even op de site gekeken, het wordt zeker non-wetsuit:

24,8 °C 24-06-2019 Middag
23,0 °C 24-06-2019 Ochtend

Weinig wind, dus heerlijk zwemmen.

@ jolien, hoogtemeters zou ik me niet druk om maken. Er is genoeg tijd om tussen de klimmetjes te herstellen.

Hardlopen wordt wel afzien met deze temperaturen, dat geldt voor iedereen.

6

Re: Triathlon Holten

Het fietsparcours is wel 1 om rekening mee te houden; de steile Motieweg zit er nu vaker in dan voorheen en de diepe Hel (richting Nijverdal) niet meer. Belangrijk om superklein naar boven te rijden dan is het wel te doen hoor.

Wat ik me herinner van vorig jaar is dat er op het loopparcours ook een aantal sproeiers stonden.

7

Re: Triathlon Holten

Waar loopt het parcours dit jaar anders? Als ik naar het kaartje kijk en die vergelijk met mijn track van vorig jaar dan zie ik geen verschillen. De motieweg zit er twee keer in, elke ronde één keer.

https://www.triathlonholten.nl/doc/36988-TriHO-AG.pdf

8

Re: Triathlon Holten

Laris schreef:

Het fietsparcours is wel 1 om rekening mee te houden; de steile Motieweg zit er nu vaker in dan voorheen en de diepe Hel (richting Nijverdal) niet meer. Belangrijk om superklein naar boven te rijden dan is het wel te doen hoor.

Wat ik me herinner van vorig jaar is dat er op het loopparcours ook een aantal sproeiers stonden.

Volgens mij geldt dat alleen voor de achtste en zit de diepe hel er wel in bij de OD. Heb een paar weken terug het fietsparcours verkend, dus gelukkig weet ik wat me te wachten staat smile

9

Re: Triathlon Holten

jolienspoler schreef:
Laris schreef:

Het fietsparcours is wel 1 om rekening mee te houden; de steile Motieweg zit er nu vaker in dan voorheen en de diepe Hel (richting Nijverdal) niet meer. Belangrijk om superklein naar boven te rijden dan is het wel te doen hoor.

Wat ik me herinner van vorig jaar is dat er op het loopparcours ook een aantal sproeiers stonden.

Volgens mij geldt dat alleen voor de achtste en zit de diepe hel er wel in bij de OD. Heb een paar weken terug het fietsparcours verkend, dus gelukkig weet ik wat me te wachten staat smile

Ah, gevalletje niet verder gekeken dan mijn neus lang is. Idd alleen de 8ste...

10

Re: Triathlon Holten

Tot nu toe is het programma ongewijzigd:
https://www.triathlonholten.nl/nieuws/a … -zaterdag/

Volgens KNMI loopt de temperatuur lokaal op van 25 graden om 11 uur tot 31 graden om 2 uur. Er is bijna geen wind en veel zon.

11

Re: Triathlon Holten

Jörgen schreef:

Tot nu toe is het programma ongewijzigd:
https://www.triathlonholten.nl/nieuws/a … -zaterdag/

Volgens KNMI loopt de temperatuur lokaal op van 25 graden om 11 uur tot 31 graden om 2 uur. Er is bijna geen wind en veel zon.

Ik ga gewoon starten en genieten van het evenement, niet te gek doen. Tijdsdoel heb ik losgelaten. Als het met het lopen echt niet meer gaat stap ik uit. Heb al besloten dat ik dit seizoen nog een kwart gaan doen en daar ga proberen m'n tijdsdoel te halen. smile

12 Laatst bewerkt door Jörgen (29-06-19 20:46:25)

Re: Triathlon Holten

En, genoten?

Ik blijf het een geweldig evenement vinden, ook dit jaar heb ik weer genoten. Organisatie is top en parcours mooi afwisselend. Uiteindelijk 3 minuten sneller dan vorig jaar, dat viel me mee na en een drukke week met veel feestjes/etentjes en weinig slaap. Uiteindelijk na 2:47 weer binnen (pos. 131 van 386).

Vooraf maakte ik me wel een beetje zorgen over de warmte, maar het viel me uiteindelijk eigenlijk (ook) wel mee. Vorig jaar was het ook warm, toen ging ik meer stuk bij het lopen. Wat dit jaar mee hielp is dat de start eerder was, vorig jaar stonden we vooraf al te garen in de zon.

Edit
Dit was m'n voorspelling en dat werd het ook:
Zwemmen: 0:30
Fietsen: 1:18
Lopen: 0:55
Wissels: 0:04
Totaal: 2:47

13

Re: Triathlon Holten

Ik ben net een uurtje weer thuis. Bij de 8ste mochten we maximaal 1 ronde lopen. Het was ook wel erg heet; toen ik om half 8 naar huis reed nog 34 graden. Ik ben wel tevreden, zwemtijd enorm verbeterd en fietsen ging lekker vlot.Lopen ging minder, ik kwam net lekker op gang en daar was de finish.

14 Laatst bewerkt door Jörgen (29-06-19 21:33:21)

Re: Triathlon Holten

Klinkt goed. Zelf geen last gehad van de warmte?

15

Re: Triathlon Holten

Jörgen schreef:

Klinkt goed. Zelf geen last gehad van de warmte?

Het lopen vond ik wel zwaar, maar ik heb wel iets sneller gelopen dan vorig jaar. Heb sponzen in mijn pak gestopt en daarmee was het te doen. Ik begreep van mijn man die de livestream bekeek dat er verschillende mensen zwalkend over de finish kwamen.

En jij?

16 Laatst bewerkt door Jörgen (29-06-19 22:02:14)

Re: Triathlon Holten

Lopen ging vrij goed, althans vorig jaar had ik meer last van de warmte. Wellicht betaalt al het lopen aan het begin van het seizoen zich uit, en zat ik daardoor minder snel aan m'n max.

17

Re: Triathlon Holten

Jörgen schreef:

En, genoten?

Ik blijf het een geweldig evenement vinden, ook dit jaar heb ik weer genoten. Organisatie is top en parcours mooi afwisselend. Uiteindelijk 3 minuten sneller dan vorig jaar, dat viel me mee na en een drukke week met veel feestjes/etentjes en weinig slaap. Uiteindelijk na 2:47 weer binnen (pos. 131 van 386).

Vooraf maakte ik me wel een beetje zorgen over de warmte, maar het viel me uiteindelijk eigenlijk (ook) wel mee. Vorig jaar was het ook warm, toen ging ik meer stuk bij het lopen. Wat dit jaar mee hielp is dat de start eerder was, vorig jaar stonden we vooraf al te garen in de zon.

Edit
Dit was m'n voorspelling en dat werd het ook:
Zwemmen: 0:30
Fietsen: 1:18
Lopen: 0:55
Wissels: 0:04
Totaal: 2:47

Zeker genoten, hoewel het ook afzien was. Maar dit was vooral omdat ik echt slechte benen had en dan is zo'n fietsparcours wel pittig. Ook het lopen ging voor geen meter, dus rustig uitgelopen met veel wandelen tussendoor. De warmte viel me ook echt mee! Ik had mazzel met de start om 10.35 uur, hoefde niet op het heetst van de dag te lopen. Loopparcours was ook veel in de schaduw en er waren genoeg waterposten en sproeiers.  Top georganiseerd en al die vrijwilligers... chapeau! Start was wel erg gehaast en rommelig, hadden jullie hier ook last van? Uiteindelijke tijden;

Zwemmen: 25.57 (echt sneller dan ik had verwacht. Was het wel 1500 meter?)
Fietsen 41,3km: 1.31.24
Lopen 10,5km: 1.13.19 (oeps)

18 Laatst bewerkt door Jörgen (01-07-19 17:51:38)

Re: Triathlon Holten

Nette zwemtijd hoor, en fijn dat je ook genoten hebt ondanks warmte en hoogtemeters.

Wat betreft zwemmen, mijn Garmin gaf 1581 meter aan. Ik denk dat die 1.500 meter wel klopt, m'n track volgt netjes het parcours.

Voor de start was er bij ons niet veel tijd om alles klaar te zetten omdat we moesten wachten op de eerste startgroep (ik zat in tweede startgroep). Verliep op zich wel netjes, maar ik had graag iets langer ingezwommen. Uiteindelijk geen last van gehad gelukkig.

19

Re: Triathlon Holten

jolienspoler schreef:
Jörgen schreef:

En, genoten?

Ik blijf het een geweldig evenement vinden, ook dit jaar heb ik weer genoten. Organisatie is top en parcours mooi afwisselend. Uiteindelijk 3 minuten sneller dan vorig jaar, dat viel me mee na en een drukke week met veel feestjes/etentjes en weinig slaap. Uiteindelijk na 2:47 weer binnen (pos. 131 van 386).

Vooraf maakte ik me wel een beetje zorgen over de warmte, maar het viel me uiteindelijk eigenlijk (ook) wel mee. Vorig jaar was het ook warm, toen ging ik meer stuk bij het lopen. Wat dit jaar mee hielp is dat de start eerder was, vorig jaar stonden we vooraf al te garen in de zon.

Edit
Dit was m'n voorspelling en dat werd het ook:
Zwemmen: 0:30
Fietsen: 1:18
Lopen: 0:55
Wissels: 0:04
Totaal: 2:47

Zeker genoten, hoewel het ook afzien was. Maar dit was vooral omdat ik echt slechte benen had en dan is zo'n fietsparcours wel pittig. Ook het lopen ging voor geen meter, dus rustig uitgelopen met veel wandelen tussendoor. De warmte viel me ook echt mee! Ik had mazzel met de start om 10.35 uur, hoefde niet op het heetst van de dag te lopen. Loopparcours was ook veel in de schaduw en er waren genoeg waterposten en sproeiers.  Top georganiseerd en al die vrijwilligers... chapeau! Start was wel erg gehaast en rommelig, hadden jullie hier ook last van? Uiteindelijke tijden;

Zwemmen: 25.57 (echt sneller dan ik had verwacht. Was het wel 1500 meter?)
Fietsen 41,3km: 1.31.24
Lopen 10,5km: 1.13.19 (oeps)

Jammer van de slechte benen, volgende keer beter! Bij mij lag het loopparcours juist grotendeels in de bakkende zon, vooral dat stuk achter Holten bergop vlak voor de drankpost. Maar ik hoefde maar 1 rondje, sterker mocht maar 1 rondje. Zwemmen was voor mij in zwembad, dat was wel prima georganiseerd.