1

Onderwerp: ATB

Heee forum,

Ik wil graag aan atb'en van de winter. De racefiets hangt door het slechte weer al enige tijd in de schuur. Heeft iemand tips bij de aanschaf van een atb? Ik hoorde dat je voor in Nederland beter geen schijfremmen kan nemen omdat die gaan aanlopen? Of is dat een fabeltje? Zij oliedruk remmen beter of verslijten je velgen dan heel snel?
Er zij nog niet zoveel mensen op dit forum maar misschien toch iemand die een tip kan geven?
En weet iemand op wat voor banden je het beste door een beetje modderige bospaadjes kan rijden?

2

Re: ATB

Schijfremmen gaan inderdaad vaak aanlopen. Je zou beter kiezen voor schijf als je stijle lange hellingen afgaat en die remkracht kan benutten. Je velgen gewoon iets zwaarder nemen slijten ze niet door van oliedruk.

3

Re: ATB

Ik zou schijfremmen nemen. GOed laten informeren want er zijn nu goeie op de markt. Kost wel wat. Oliedruk is ook goed maar toch.............

4 Laatst bewerkt door triazael (03-09-06 20:07:35)

Re: ATB

Schijfremmen nemen, hydraulisch, zelf heb ik nog met kabel sad en voor de banden geen slicks maar met lekker wat profiel erop.
Ik weet niet uit welke buurt je komt maar persoonlijk heb ik goede ervaring met Goossens raceshops uit Borculo en Groenlo laat je daar anders eens adviseren. Scherp geprijsde fietsen kun je vinden bij RoseVersand in Bocholt Duitsland (ze spreken nederlands zie www.roseversand.de bestel de catalogus en kwijl tongue kun je ook prima advies inwinnen.

><> swim-bike-run <><

5

Re: ATB

De keuze van welke remmen hangt, mi, voor een groot deel af waar je het meeste rijdt. V-brakes van avid doen niet onder in remkracht op een vlak parcours. Ik heb ooit met schrijfremmen gereden, maar heb terug een overstap gemaakt naar v-brakes. Schijfremmen vraagt meer onderhoud (ontluchten, oppassen als je je wiel uit de fiets haalt, bij een bandwissel kun je niet snel even je fiets op z'n kop zetten, brake-pads moeten ingeremd worden anders slijten ze enorm hard).
Vooral de eenvoud in onderhoud en voldoende remkracht op een vlakparcours waren bij mij de doorslaggever.