1

Onderwerp: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Deze link kwam ik tegen. Voor jullie ter info.

https://3athlon.nl/krachttraining-heeft … restaties/

Jammer is dat het onderzoek niet verder benoemd wordt. Ik ga voorlopig door met mijn sportschooloefeningen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Inderdaad al 'wat ouder', 2004:

https://www.trouw.nl/home/krachttrainin … ~a3eae066/
https://www.nrc.nl/nieuws/2004/11/27/zi … 02-a277783
https://www.volkskrant.nl/sport/voorzic … ~bf85189b/

En het artikel zelf:
https://hbo-kennisbank.nl/details/share … 17d0358c1f

3

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Dank je voor het plaatsen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Ik denk maar zo, ik ben echt ongelooflijk slap en heb 50 minuten op 3,8 km gezwommen. Bijna iedere volwassen mens is 10% sterker dan ik ben. Bijna iedereen is dus sowieso sterk genoeg voor 45 minuten op 3,8km.

Als je geen 30km in de week zwemt moet je meer zwemmen, niet meer gewichten tillen. Als je wel 30km in de week zwemt en voldoende fietst en loopt, ga je na het trainen beter een half uur op bed liggen dan ook nog gewichten tillen.

5

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

thijs schreef:

Ik denk maar zo, ik ben echt ongelooflijk slap en heb 50 minuten op 3,8 km gezwommen. Bijna iedere volwassen mens is 10% sterker dan ik ben. Bijna iedereen is dus sowieso sterk genoeg voor 45 minuten op 3,8km.

Als je geen 30km in de week zwemt moet je meer zwemmen, niet meer gewichten tillen. Als je wel 30km in de week zwemt en voldoende fietst en loopt, ga je na het trainen beter een half uur op bed liggen dan ook nog gewichten tillen.

Precies. Net als het verbeteren van je beenslag. Ik ben daar echt heel slecht in, en heb best wat gelezen over hoe ik snel resultaat kan boeken. Maar het beste is toch echt simpelweg meer oefenen ;-).

6

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

thijs schreef:

Ik denk maar zo, ik ben echt ongelooflijk slap en heb 50 minuten op 3,8 km gezwommen. Bijna iedere volwassen mens is 10% sterker dan ik ben. Bijna iedereen is dus sowieso sterk genoeg voor 45 minuten op 3,8km.

Als je geen 30km in de week zwemt moet je meer zwemmen, niet meer gewichten tillen. Als je wel 30km in de week zwemt en voldoende fietst en loopt, ga je na het trainen beter een half uur op bed liggen dan ook nog gewichten tillen.

Slap is relatief, dat is hier volgens mij niet relevant.
Ik geloof meteen dat krachttraining geen direct effect op zwemsnelheid heeft, maar er zijn heel veel redenen om krachttraining te doen. Voor het lopen en fietsen is het namelijk wél aangetoond dat krachttraining een direct effect kan hebben.

30km in de week zwemmen vind ik overigens wel héél veel, dat ga ik sowieso niet doen voor die relatief kleine winst
Trouwens, krachttraining kun je ook zo inplannen dat je er met zwemmen, fietsen en lopen helemaal geen rekening mee hoeft te houden.

Verder is het één onderzoek, waarbij de krachttraining zich overwegend op dominante spiergroepen richt.
Het is al eerder aangetoond dat bij sterk gecoördineerde bewegingen (zoals bijvoorbeeld honkbal of tennis), de training van dieper liggende, stabiliserende spieren, blessures voorkomt en de prestaties verbeterd.
Mogelijk is bijvoorbeeld een andere vorm wel van meerwaarde.

7

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

ferrarimanddw schreef:

Verder is het één onderzoek, waarbij de krachttraining zich overwegend op dominante spiergroepen richt.
Het is al eerder aangetoond dat bij sterk gecoördineerde bewegingen (zoals bijvoorbeeld honkbal of tennis), de training van dieper liggende, stabiliserende spieren, blessures voorkomt en de prestaties verbeterd.
Mogelijk is bijvoorbeeld een andere vorm wel van meerwaarde.

Ja, precies, en wat ik van sport-onderzoek in het algemeen weet is dat de individuele variatie heel groot is. Dus een 'bewezen' trainingsmethode hoeft voor jou niet te werken, en iets wat zich niet bewezen heeft, zoals dit, kan juist voor jou weer wel werken. Onderzoek gaat altijd om gemiddeldes.

Vaak ook nog zijn de onderzochte groepen bij sportwetenschappelijk onderzoek getalenteerde jonge mannen, dus hoe meer je daarvan afwijkt, des te anders kan het liggen.  Dat is overigens hier ook zo, zag ik: die zwemmers waren van nationaal niveau en trainden 5 keer in de week. Moeilijk om daarvandaan te generaliseren over matig zwemmen triatleten die, zeg, op hun 40e met pijn en moeite hebben leren borstcrawlen.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

8

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Louise schreef:

Moeilijk om daarvandaan te generaliseren over matig zwemmen triatleten die, zeg, op hun 40e met pijn en moeite hebben leren borstcrawlen.

Louise

+1 en daar ben ik er 1 van.

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Kracht is geen limiterende factor in triathlon. Hoe later je leert zwemmen, hoe meer dit geldt. Dan moet je alle tijd die je hebt investeren in inslijpen van de zwembeweging, niet in alternatieve training. De gemiddelde 40’er is sterk genoeg voor de kopgroep in Hawaï.

10

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

thijs schreef:

Kracht is geen limiterende factor in triathlon. Hoe later je leert zwemmen, hoe meer dit geldt. Dan moet je alle tijd die je hebt investeren in inslijpen van de zwembeweging, niet in alternatieve training. De gemiddelde 40’er is sterk genoeg voor de kopgroep in Hawaï.

Waar blijkt dat uit?

11 Laatst bewerkt door Arnoutdv (19-06-19 09:48:40)

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Ik heb geen idee waar het uit blijkt.
Wat ik wel weet dat mijn nu 18 jarige dochter op haar 11e begon met waterpolo.
Vanaf dat moment ook minimaal 1x per week zwemtraining kreeg en op haar 12e/13e veel harder kon zwemmen dan ik die op zijn 42e is begonnen met zwemmen (nu 52). Ze zwom toen al makkelijk rond de 1:40 terwijl ik moe(s)t ploeteren voor 1x een honderd meter rond 1:45.
Ze zwemt nu als 18 jarige die nog maar weinig traint gemakkelijk 1:15 op de honderd meter en dat ook kilometers lang.
Ik heb geen snelheid meer pap zegt, ze dan ook nog :-P

Zwemmen is echt 95% techniek en 5% kracht.

12

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Zwemmen is zeker een sport waar je jong mee moet beginnen om écht goed te worden, en zeker vooral techniek. Maar voor een goede techniek heb je ook kracht nodig. Bijvoorbeeld om een 'hoge elleboog'  te maken, dat is een rare beweging waar je op een gekke plek vanuit je schouders voldoende kracht voor moet hebben - het is een rare beweging eigenlijk en je moet toch  minstens de weerstand van het water overwinnen. Dat is dan meer in de richting van wat ferrariman hierboven zegt: je kunt puur 'krachtpatsen' maar je kunt krachttraining ook coördinatief inzetten. Niet voor die toppers, die kunnen dat al, maar voor de mindere goden, wie weet levert dat wat op.

Komt nog bij voor ons soort zwemmers, lijkt me, dat het niet zozeer gaat om alternatieve training, dus niet om 'heeft het zin om een keer zwemmen te vervangen door krachttraining' - nou nee. Maar wél: 'als ik dan toch één of twee keer in de week naar de sportschool ga, heeft het dan zin om in die oefeningen ook iets te doen met het oog op het zwemmen, en zo ja, wat dan?'

Dus: best wel andere onderzoeksvragen eigenlijk, die mij zouden interesseren.

En over de kracht van de kopgroep: ik weet nog dat mijn allereerste indruk van triathleten was dat die allemaal zo breedgeschouderd waren. Ik kwam toen vanuit het fietsen, en ik wist niet wat ik zag, in vergelijking met fietsers: die enorme torso's op die smalle fietsjes. Daar zit toch echt wel wat kracht in.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

13

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Ik zou inderdaad niet zeggen dat de meeste goede triathleten en zwemmers slap zijn in het bovenlichaam. Door veel te zwemmen bouw je natuurlijk ook al de nodige kracht op.

Ikzelf train niet specifiek op zwemkracht, maar merk wel dat de core trainingen positief zijn voor mijn ligging en rotatie in het water.

14

Re: Onderzoek zwemmen en krachttraining

Voor de hoge elleboog onder water is maar een specifieke krachtoefening beschikbaar en dat is gewoon zwemmen.

Het tempo van de kopgroep in kona wordt makkelijk gezwommen door jonge junioren. Daar is de kracht van een gemiddelde volwassene dus ruim voldoende voor. Het gaat om voldoende techniek om de snelheid te halen en het opbouwen van conditie. Beide zaken leer je niet op land.