1

Onderwerp: Problemen door processierups

Ik zie dat het laatste bericht over de processierups alweer uit 2012 komt, dus ik open een nieuw topic:

Nu die vervelende beestjes weer actief zijn - toch in ieder geval erger dan ooit hier in omgeving Eindhoven - wat doen jullie eraan?

Ik ben ondertussen geneigd te gaan Tacxen in de garage in plaats van buiten fietsen, ik word gek van die bultjes en het is iedere keer raak. Met hardlopen (in woonwijken) en zwemmen geen last gelukkig.

Passen jullie je training aan?

2

Re: Problemen door processierups

Niks aangepast.

Ik zit er vol mee, lijkt wel of ik de waterpokken heb.
Gisteren was de jeuk echt vreselijk, vandaag is het koeler en dat scheelt. Ik begreepdat het met 4 dagen afneemt, aftellen dus...

3

Re: Problemen door processierups

Hier idem, dacht eerst dat het van in vervuild water te zwemmen was want wist echt niet wat het was maar toen ik de berichte zag van andere tja.. Dus sta nu ook vol pukkels en jeuk tot en met. Maar ga nu echt wel niet op de rollen rijden met dit weer :-)

4

Re: Problemen door processierups

Ik zit ook onder. Ik lijk wel een stippeltjesworst: wit met rode stippen. Ook collega fietsers en hardlopers zitten onder. Regio Breda. Ik ga niet naar binnen maar pas mijn kleding aan.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Problemen door processierups

Ik ben er ondertussen klaar mee.

Ga nu fietsen op de ringvaart Haarlemmermeer, daar zou het mee moeten vallen.

Groene Hart vanuit Amsterdam doe ik niet meer, teveel jeuk tijdens slaap en werk.

Vriend van me zit echt helemaal onder en die slaapt nu zo slecht dat hij overdag er half hallucinerend bij loopt.

6

Re: Problemen door processierups

Hier in Limburg eigenlijk geen last. De rode bultjes die ik heb, komen van het leger muggen dat hier rondzoemt wink

7

Re: Problemen door processierups

Ik heb dit weekend in Brabant gefietst en er ook last van. In m'n knieholtes vooral.

Hier in de regio (Rotterdam) eigenlijk nergens last van.

8

Re: Problemen door processierups

Hoe ziet dat er uit eigenlijk?

9

Re: Problemen door processierups

https://nl.wikipedia.org/wiki/Eikenprocessierups

10

Re: Problemen door processierups

LindaRotterdam schreef:

Hier in de regio (Rotterdam) eigenlijk nergens last van.

+1. Er is tussen het vliegveld en Rodenrijs een klein eikenbosje met een waarschuwingsbord erbij, maar daar ben ik vorige week probleemloos langsgefietst.

Ik denk dat we hier boffen - ik heb bij wijze van spreken geen idee waar jullie het over hebben, nouja, ik heb wel de verhalen gehoord. Het klinkt heel naar, de heftigheid en de langdurigheid van de jeuk.

Louise

11

Re: Problemen door processierups

Hier ook een gelukkig persoon, woon in de Flevopolder en fiets altijd op de boerenwegen in het midden van de polder.
Daar staan geen eiken big_smile

12

Re: Problemen door processierups

Ik train hoofdzakelijk rondom Leiden, Leiderdop, Alphen aan de Rijn, Hazerswoude, Boskoop, Waddinxveen. Alles door de polder en net als Arnouddv (nog) nergens last van.

13 Laatst bewerkt door Tri-John (27-06-19 19:38:23)

Re: Problemen door processierups

Hier in Brabant zuid-oost is het echt heel erg.

Ik sta al 1 1/2 week helemaal onder de bultjes en word er zo langzamerhand gek van.

Ook trainen is niet leuk meer met bultjes in het vooruitzicht.
Gisteren binnen geprobeerd te hardlopen op de band maar dat is met dit weer ook niet te doen, binnen 5 min veel te heet en een hartslag van 180.
Hopen dat de overheid iets gaat doen om de gemeentes te stimuleren, zo is het geen doen meer. (Vorig jaar was het hier ook al te gek voor woorden)

14

Re: Problemen door processierups

Hier ook iemand uit brabant (regio Breda). Er is niet zoveel aan te doen helaas. Menthol poeder of creme schijnt wat te helpen, maar dat is op veel plaatsen op.

Na een lange fietstocht afgelopen zondag had ik vooral bulten in mn knieholten en bij mn ellebogen. Het was wel na 3 dagen weer weg. Gisteren gewoon gaan hardlopen buiten en eerst dacht ik nog de eiken te vermijden maar dat is niet te doen. Door de wind waaien die haartjes van die terror rups toch overal naartoe.

Geloof wel dat we nu de ergste periode gehad hebben. T worden nu allemaal lelijke vlinders die eitjes gaan leggen... dus finger crossed voor een hele koude winter en wie weet vriest alles dan dood.

15

Re: Problemen door processierups

davidr schreef:

T worden nu allemaal lelijke vlinders die eitjes gaan leggen... .

Dat vroeg ik me af, daar heb ik niks over gelezen: het moet straks dan toch ook gaan barsten van de nachtvlinders?

Louise

16

Re: Problemen door processierups

Ja, maar die vlinders gaan relatief snel weer dood. Ze leggen dan 20-50 eitjes per vlinder en dan begint de ellende volgend jaar opnieuw, factor x keer erger.

17

Re: Problemen door processierups

Ah, ja, die leven niet zo lang dus.
Het is te hopen dat er een oplossing voor komt!

Louise

18

Re: Problemen door processierups

Hmm ik denk nog een bijkomstig probleem te ondervinden. Heb al enkele dagen/week last van mijn ademhaling vooral bij aanvang van de trainingen of gewoon thuis en op het werk en ook hier zouden deze beestjes de hand in kunnen hebben. Schijnt dat de haartjes die je inademt je luchtwegen kunnen irriteren. Heb al enkele foto's gezien van honden die ze in hun mond of ogen kregen en dat is niet normaal wat dat doet.

19

Re: Problemen door processierups

De rups haalt nu ook een streep door de triathlon van Beesd: https://nieuwsbladgeldermalsen.nl/deel- … ast-613484

Louise

20

Re: Problemen door processierups

De overheid heeft de verantwoordelijkheid overgehevelt naar de gemeentes en daardoor is het overzicht en coordinatie van de bestrijding ernstig tekort gekomen. Nu loopt men achter de feiten aan en het zal wel een paar jaar duren voordat er progressie wordt geboekt met de bestrijding. Helaas.

21

Re: Problemen door processierups

Dat Beesd uitvalt had ik inderdaad ook al gelezen ...
En vanuit Didam ook een emali gekregen over de processie rups , al is daar nu nog geen
echt probleem ...de gemeente is er intensief mee bezig .

22 Laatst bewerkt door TumTumTum (03-07-19 10:27:14)

Re: Problemen door processierups

Tip van een boswachter; plakband op je huid plakken en weer los trekken, steeds opnieuw, om de haartjes te verwijderen.

Ik fietste vorige week per ongeluk langs de enige boom in heel het Kralingse bos waar ze in zitten en kennelijk stond de wind net verkeerd, heb dagen jeuk gehad aan mijn armen. Maar de plakband truuk helpt wel.

Gisteren wel ergens om gefietst toen ik zag dat er veel van die bomen stonden. Was bij Krimpen, werd goed aangegeven met linten.

In Rotterdam zelf valt het mee, maar in het Zuiderpark staan wel een paar bomen met die rupsen erin dus het is maar goed dat de Ladiesrun al is geweest.

23

Re: Problemen door processierups

Als je onder de jeuk en bulten zit even naar de sauna. Iets met de allergene werking van eiwitten die dan stopt.

Werkt bij mij prima en daarnaast is sauna natuurlijk gewoon lekker.

24

Re: Problemen door processierups

Goed excuus om naar de sauna te gaan, thanks!

Wat ik gisteren hoorde op de training is dat je ook met een zo heet mogelijke föhn je jeuk kan verminderen, omdat je dan ook die eiwitten kapot maakt (boven de 42 graden). Ikzelf heb het niet geprobeerd maar een clubgenoot wel, bij haar hielp het!

25

Re: Problemen door processierups

Hier (omgeving Arnhem) is het ook redelijk erg. Heb om m'n werk nu de ramen dicht want er staan veel eiken met rupsen in de buurt :-/ jammer maar helaas.

Tape: ja, wel telkens een nieuw stukje nemen. ook gehoord/gelezen van bestrijders dat ze hun huid met heel heet water wassen/spelen ("zo rood als een kreeft") en dan schoonspoelen/drogen.
De haartjes wegblazen zou in eerste instantie ook moeten helpen.


Die sauna klinkt logisch na dat verhaal van dat hete water van die bestrijders. Da's een mooie tip! smile