1 Laatst bewerkt door Erica (28-06-19 10:39:38)

Onderwerp: Langzamer in open water

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met zwemmen in open water ten opzichte van zwembad. Ik ben in het zwembad iets sneller geworden, maar tot mijn frustratie word ik in het open water voorbijgezwommen door clubgenoten die ik normaal tijdens het inzwemmen op 400 meter zeker 2x inhaal.

Volgens mijn Garmin ben ik zo’n 10 seconden langzamer in open water (met wetsuit) per 100 meter. Ik heb er wel een verklaring voor, niet kunnen afzetten, navigeren, stroming, maar je zou toch zeggen dat door de wetsuit dit verschil minimaal is? Voor de clubgenoten die me nu voorbijstreven heb ik ook wel een verklaring, in het zwembad hangen zij ongeveer verticaal in het water.

Toch vraag ik me af of ik misschien iets kan aanpassen aan mijn techniek om ook buiten wat sneller te gaan. Langere of juist kortere slagen. Misschien toch eens overgaan op 1 op 3 ademhaling in plaats van 1 op 2? Of gewoon dieper gaan, want hoewel het hetzelfde aanvoelt is mijn gemiddelde hartslag wel lager met open water zwemmen.
En klopt mijn ervaring of zijn jullie juist sneller in open water met wetsuit aan?

2

Re: Langzamer in open water

Ik ben ook niet merkbaar sneller met wetsuit, en wat ik heb begrepen geldt dat sowieso voor vrouwen meestal minder dan voor mannen, omdat we al beter liggen, minder last hebben van afzakkende benen (lager zwaartepunt, meer vet). Maar ik ben ook niet langzamer. Zit je wetsuit wel goed, is het niet te groot, dus dat je aanhangend water meesleept?

Louise

3

Re: Langzamer in open water

Bijzonder! Ik ben stabiel in wetsuit 10 s per 100 m sneller. Ik voel dat ik beter in het water lig met wetsuit. Mijn voeten komen bij het trappelen uit het water. In het zwembad niet. Daarnaast kan ik niet keren in het zwembad en verlies dus per 50 m, zeg, een seconde.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Langzamer in open water

Ik ben met wetsuit aanmerkelijk sneller en hou het ook langer vol. Hoef me namelijk veel minder (niet per se een goed teken) te concentreren op mn beenwerk en core stability. Dat zorgt ervoor dat ik veel efficienter en makkelijker mn armen en ademhaling kan gebruiken.

Wat mij opviel bij het bestuderen van diverse filmpjes en info van openwater zwemmen is dat de techniek onder water een stuk belangrijker wordt, dus boven water en de insteek van je hand / arm doet er wat minder toe als de onderwaterfase maar heel goed wordt uitgevoerd.

Is ergens op youtube ook wel prima te vinden met ook uitleg van lucy charles en daniela ryf.

5

Re: Langzamer in open water

Louise schreef:

Ik ben ook niet merkbaar sneller met wetsuit, en wat ik heb begrepen geldt dat sowieso voor vrouwen meestal minder dan voor mannen, omdat we al beter liggen, minder last hebben van afzakkende benen (lager zwaartepunt, meer vet). Maar ik ben ook niet langzamer. Zit je wetsuit wel goed, is het niet te groot, dus dat je aanhangend water meesleept?

Louise

Te groot is mijn wetsuit zeker niet, en ik denk ook niet te klein. Ik kan me goed uitstrekken. Toch heb ik het gevoel dat ik met een wetsuit aan minder water pak dan zonder. Hoewel dit gevoel misschien niet klopt. In het zwembad zie je de bodem onder je door gaan, waardoor je gevoel hebt van snelheid. In dat troebele water zie ik niets en kom ik voor mijn gevoel geen centimeter vooruit.

6

Re: Langzamer in open water

davidr schreef:

Wat mij opviel bij het bestuderen van diverse filmpjes en info van openwater zwemmen is dat de techniek onder water een stuk belangrijker wordt, dus boven water en de insteek van je hand / arm doet er wat minder toe als de onderwaterfase maar heel goed wordt uitgevoerd.

Is ergens op youtube ook wel prima te vinden met ook uitleg van lucy charles en daniela ryf.

Hier zou het probleem wel kunnen zitten. Omdat ik niet zie wat ik doe heb ik veel minder gevoel bij mijn onderwaterfase.

Overigens heb ik toen ik mijn wetsuit kocht vorig jaar deze getest in het zwembad. Ik was toen wél 2 tot 3 seconden sneller per baantje dan normaal.

7

Re: Langzamer in open water

Ik heb ook niet het gevoel dat ik met wetsuit sneller ga. In het zwembad wel maar in buitenwater? Normaal zou het wel moeten maar tja... Ben nu eenmaal een slechte zwemmer ik ga het daar maar op steken ;-)

8 Laatst bewerkt door Erica (28-06-19 13:15:54)

Re: Langzamer in open water

ronnyke schreef:

Ik heb ook niet het gevoel dat ik met wetsuit sneller ga. In het zwembad wel maar in buitenwater? Normaal zou het wel moeten maar tja... Ben nu eenmaal een slechte zwemmer ik ga het daar maar op steken ;-)

Opsteker voor mij dat ik niet de enige ben smile

9

Re: Langzamer in open water

Ik ben in open water met safeswimmer circa 10 seconden langzamer dan in het zwembad.

Zonder safeswimmer ga ik ongeveer even snel.

Met wetsuit in open water ga ik maar liefst 15 seconden per 100 meter sneller.

Ik heb trouwens een negatief drijfvermogen en zink als een baksteen. Alleen als ik echt volledig mijn longen helemaal vol zuig blijf ik ongeveer een meter onder het wateroppervlak op dezelfde plek hangen.

10

Re: Langzamer in open water

Ik ben met wetsuit in open water niet sneller dan in het zwembad, ik heb nou ook niet echt een geweldig keerpunt. Zwem meestal ook langzamer met een pullbuoy. Voel me gevangen in mijn wetsuit en heb vaak het idee dat ik niet goed kan strekken.

11

Re: Langzamer in open water

Ik ben in wetsuit - openwater ook beduidend trager dan in een zwembad.

Na een video analyse bleek ik volledig de volgende eigenschappen te bevatten:
https://www.swimtypes.com/overglider/

Voor mij persoonlijk is het volgens de analyse: te veel overglijden, trage frequentie en te weinig body rotatie.

12

Re: Langzamer in open water

MontanaMan schreef:

Ik ben met wetsuit in open water niet sneller dan in het zwembad, ik heb nou ook niet echt een geweldig keerpunt. Zwem meestal ook langzamer met een pullbuoy. Voel me gevangen in mijn wetsuit en heb vaak het idee dat ik niet goed kan strekken.

Dan kan een ander wetsuit echt veel verschil maken!
Ik ging van een dhb instapmodel naar de Dare2Tri Mach3S en wat een verschil! In dit wetsuit wil je je arm juist strekken.

Maar nog altijd ben ik zelf sneller zonder. Afgelopen zaterdag weer bewezen op de OD in Zeewolde, heerlijk gezwommen en met 26 min klaar ipv 28...

13

Re: Langzamer in open water

MontanaMan schreef:

Zwem meestal ook langzamer met een pullbuoy.

Dat is ook een belangrijk verschil. Ik zwem met pullbuoy echt duidelijk sneller, en heb dat positieve effect dus van mijn wetsuit ook.

Dit weekend wel voor het eerst snel gezwommen zonder pak, maar wie weet was ik mét nog sneller. Lastig te meten wink

14

Re: Langzamer in open water

Gisteren zonder pak maar met trisuit gezwommen en ik lag precies stil in het water. Dat ding creëerde blijkbaar enorm veel weerstand. Zwem normaal rond de 2min/100m nu 3 dus... dik ontevreden.

15

Re: Langzamer in open water

Hedcandy schreef:
MontanaMan schreef:

Ik ben met wetsuit in open water niet sneller dan in het zwembad, ik heb nou ook niet echt een geweldig keerpunt. Zwem meestal ook langzamer met een pullbuoy. Voel me gevangen in mijn wetsuit en heb vaak het idee dat ik niet goed kan strekken.

Dan kan een ander wetsuit echt veel verschil maken!
Ik ging van een dhb instapmodel naar de Dare2Tri Mach3S en wat een verschil! In dit wetsuit wil je je arm juist strekken.

Maar nog altijd ben ik zelf sneller zonder. Afgelopen zaterdag weer bewezen op de OD in Zeewolde, heerlijk gezwommen en met 26 min klaar ipv 28...

Wil wel eens een ander wetsuit proberen ja. Maar aan de armen zal het bij het huidige wetsuit niet liggen, die is namelijk sleeveless, maar het kost al moeit om mijn schouders te strekken.

16

Re: Langzamer in open water

ronnyke schreef:

Gisteren zonder pak maar met trisuit gezwommen en ik lag precies stil in het water. Dat ding creëerde blijkbaar enorm veel weerstand. Zwem normaal rond de 2min/100m nu 3 dus... dik ontevreden.

Sluit je trisuit wel goed aan?

17

Re: Langzamer in open water

Een goed passend wetsuit kan ook nog om onduidelijke redenen langzaam zijn voor iemand. Ik heb ooit een hele set goeie wetsuits van verschillende merken getest en die waren allen passend. Er was een gigantisch verschil in zwemtijden. Ik was in wetsuits van sailfish bijvoorbeeld niet vooruit te branden. Ik had ook een rare balans in het water met die pakken. Sailfish heeft echter prima wetsuits waar veel mensen snel mee zwemmen. Sailfish paste mij ook fantastisch.

Qua techniek, zwemmers met een hoger armritme, lager beenritme, 1 op 2 ademen, vaak vooruit kijken en goed zijn met pull buoy zwemmen gemiddeld vaak beter in open water.

Open water komt ook meer op conditie aan dan de gemiddelde training op een triathlon club. Als iemand meer conditie training doet dan jou, kan die je voorbij zwemmen in open water terwijl jij veel beter bent in de techniek training en de veel te korte sets die op de meeste triathlon clubs gegeven worden. Ik heb hier extreme voorbeelden van gezien! De gemiddelde zwemtraining op een triathlonclub heeft qua belasting weinig overeenkomst met open water.

18

Re: Langzamer in open water

Mijn 1x in de week in het zwembad set is toch altijd gericht op duur.
Tig keer een 100, 50 of 25 meter zwem ik ook goed in het zwembad, alleen komt die situatie nooit voor bij een triathlon.
Dus mijn sets zijn of een piramide (bv 100, 200, 250, 300, 400, 300, 250, 200, 100) of blokken van de ene keer 250m, 300m of 500m.

19

Re: Langzamer in open water

Jörgen schreef:
ronnyke schreef:

Gisteren zonder pak maar met trisuit gezwommen en ik lag precies stil in het water. Dat ding creëerde blijkbaar enorm veel weerstand. Zwem normaal rond de 2min/100m nu 3 dus... dik ontevreden.

Sluit je trisuit wel goed aan?

Ik vind zelf van wel. Was eigenlijk de eerste keer dat ik enkel met trisuit zwom trek er normaal een swimskin over dus heb geen referentie. Ik zag erop met die warmte om die swimskin aan te trekken maar had het dus toch maar beter gedaan achteraf gezien.

20

Re: Langzamer in open water

Afgelopen week heb ik de avondzwemdaagse in het dorp gebruikt als 1000 m test. Dit is een 50 m buitenbad, met nogal wat hinder van kinderen die het concept banenzwemmen niet snappen.

Zaterdagavond was het meer warm genoeg om in trisuit te zwemmen. Het rondje van ongeveer 1000 meter ging even snel als dat ik met wetsuit zwem, maar ik was per 100 meter zo’n 13 seconden langzamer als in het zwembad.

Verschil tussen wel of niet wetsuit is er dus niet merkbaar. Open water of zwembad scheelt wel enorm.

21

Re: Langzamer in open water

ronnyke schreef:
Jörgen schreef:
ronnyke schreef:

Gisteren zonder pak maar met trisuit gezwommen en ik lag precies stil in het water. Dat ding creëerde blijkbaar enorm veel weerstand. Zwem normaal rond de 2min/100m nu 3 dus... dik ontevreden.

Sluit je trisuit wel goed aan?

Ik vind zelf van wel. Was eigenlijk de eerste keer dat ik enkel met trisuit zwom trek er normaal een swimskin over dus heb geen referentie. Ik zag erop met die warmte om die swimskin aan te trekken maar had het dus toch maar beter gedaan achteraf gezien.

Wellicht eens ander merk proberen? Ik vind het verschil echt absurd groot.

Zelf zwem ik in het zwembad iets onder de 2:00 (1.500 meter achter elkaar als training) en zaterdag in Holten in trisuit in 1:55.

22

Re: Langzamer in open water

Kaniman schreef:

Ik ben in wetsuit - openwater ook beduidend trager dan in een zwembad.

Na een video analyse bleek ik volledig de volgende eigenschappen te bevatten:
https://www.swimtypes.com/overglider/

Voor mij persoonlijk is het volgens de analyse: te veel overglijden, trage frequentie en te weinig body rotatie.

yikes .... Zo herkenbaar!

23

Re: Langzamer in open water

Idd alle kenmerken die ze bij mij ook opsomde. Heb eraan gewerkt intussen maar nog steeds traag :-(

24

Re: Langzamer in open water

Grappig om te lezen, die zwemtypes. Ik herken mezelf ook het meest in de overglider, maar ben aan het bijleren!

25

Re: Langzamer in open water

Herkenbaar...

Gisteravond meteen mee aan de slag en ik merkte direct verschil. De eerste paar honderd meter zwom ik 1:45 waar ik normaal 1:55 zwem. Aantal slagen per baan bleef ongeveer hetzelfde, ademhalen is door de snellere slag wel weer een aandachtspuntje geworden. Ik heb de neiging m'n slag weer te vertragen om rustiger te kunnen ademhalen.