1

Onderwerp: Beginners racefiets

Weer een topic voor een racefiets waarmee ik kan beginnen, mogelijk dat ik mijn eerste dan toch op een fatsoenlijke doe- of dat ik alvast goed voorbereid ben wanneer ik de smaak te pakken krijg.

Het budget kan rond de €1000,- liggen voor een nieuwe fiets en ik zie bij Decathlon prima fietsen staan. Nu ben ik verre van een kenner en lees ik op internet ook veel negatieve verhalen over de btwin fietsen.

Nu vraag ik mij af waar ik op kan letten en waar ik online goede fatsoenlijke informatie over fietsen kan vinden. Zijn er winkels waar jullie tevreden over zijn?

2 Laatst bewerkt door ic3d (27-06-19 10:50:45)

Re: Beginners racefiets

Let vooral op de groepset. Voor 1000 euro heb je tweedehands echt wel een mooi carbon fietsje met bijv. Ultegra waar je jaren mee vooruit kunt. Soms moet je een paar weken geduld hebben, maar er komt altijd iets voor bij.

Lager dan 105 (mits Shimano) zou ik niet doen. Let ook goed op je maat en uiteraard of de fiets fijn fietst.

3

Re: Beginners racefiets

Vriend van me heeft een Sensa Romagna met 105 nieuw gekocht en is er erg tevreden mee!

https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-roma … escription


Tweedehands kan je voor dat bedrag hele mooie fietsen kopen maar is het altijd gokken.

Op facebook heb je een groep die heet 'racefiets marktplaats' waar vaak mooie fietsen langskomen.

4 Laatst bewerkt door mcguyver (27-06-19 11:14:12)

Re: Beginners racefiets

Ik heb ook een tweedehandsfiets en heb goed gelet op: framemaat (is het de juiste), groepset en speling op alle lagers (stuur, voorwiel en achterwiel) en de velgen op slijtage (er zit een klein putje in de velgen waaraan je kan zien of die versleten is)  Ik was voor € 400 klaar. En ik fiets er inmiddels 2 jaar mee.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Beginners racefiets

Ik zou ook niet naar de decathlon gaan voor een fiets. Maar voor rond de 1000 euro heb je inderdaad 2e hands echt wel een (tt) fiets met ultegra.
Voor een gewone fiets waarmee je misschien ook nog in gebied met hoogteverschillen gaat fietsen, zou ik minimaal voor ultegra kiezen.
Op een tt, in de veronderstelling dat je die niet gaat gebruiken in situaties waarin je heel plotseling moet schakelen, volstaat 105 prima!

6

Re: Beginners racefiets

Hi Esrem,

Ik heb ongeveer 12 jaar geleden mijn fiets gehaald bij Rose Versand in Bocholt (net over grens). Toen de Red Bull Pro-SL 3000 gehaald met Ultegra/ Dura-Ace derrailleur voor ongeveer 1450 euro +- 7,5 kg. Ben er nog steeds heel blij mee, ondanks dat ik er wel nieuwe wielen in heb gezet (Ksyrium SL).

Is echt wel de moeite hoor om eens te gaan kijken. Kost 1117 euro met 105.

https://www.rosebikes.nl/rose-pro-sl-10 … ow-2672333

Hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Bart

7

Re: Beginners racefiets

105 is echt prima spul. Je kan, na slijtage, altijd nog upgraden naar ultegra.

Belangrijkste van een (nieuwe) fiets is dat hij moet passen of pasbaar te maken moet zijn. Als je budget 1000,- is dan zou ik toch ook kijken naar een fietsmeting tenzij je zelf genoeg ervaring hebt om te weten of een fiets past (of passend te maken is) of niet.

Tweedehands is er genoeg te vinden. Ook qua wielsets al moet je soms wat geduld hebben. Je kan een prima (2e hands?) fiets kopen en daar dan een duurdere, 2e hands, wielset op kopen. Wat voor sommigen niet licht genoeg is, is voor andere echt een mooie upgrade smile.

In elk geval succes! Als het kan zou ik iemand meenemen met verstand van racefietsen als je ergens (nieuw of via MP) gaat kijken.

8

Re: Beginners racefiets

105 is echt prima spul. Je kan, na slijtage, altijd nog upgraden naar ultegra.

Belangrijkste van een (nieuwe) fiets is dat hij moet passen of pasbaar te maken moet zijn. Als je budget 1000,- is dan zou ik toch ook kijken naar een fietsmeting tenzij je zelf genoeg ervaring hebt om te weten of een fiets past (of passend te maken is) of niet.

Tweedehands is er genoeg te vinden. Ook qua wielsets al moet je soms wat geduld hebben. Je kan een prima (2e hands?) fiets kopen en daar dan een duurdere, 2e hands, wielset op kopen. Wat voor sommigen niet licht genoeg is, is voor andere echt een mooie upgrade smile.

In elk geval succes! Als het kan zou ik iemand meenemen met verstand van racefietsen als je ergens (nieuw of via MP) gaat kijken.

9

Re: Beginners racefiets

Wat een fijne antwoorden! Mijn fiets zal nieuw zijn want kan hem via het werk bestellen en dan moet er een factuur zijn :-). Wat ik mee kan nemen is informatie over de groepenset: Ultegra is goede kwaliteit en 105 van Shimano zou voor een beginner ook moeten volstaan.

Wat zouden jullie van deze vinden?
https://www.rosebikes.nl/rose-pro-sl-ul … ze=53cm-28

10

Re: Beginners racefiets

Zeker weten, die heb ik zelf ook, alleen dan de editie van 12 jaar geleden ongeveer. Denk prijs/kwaliteit echt wel heel prima. Ik heb bij Ultegra nooit zwaar onderhoud moeten doen.

Wel 1 tip, wat ik altijd heb geleerd. Je kan Dura-Ace, Ultegra, 105 of Tiagra hebben. Bij slecht onderhoud gaat alles sneller kapot, bij goed onderhoud blijft het spul mooi.

Af en toe even met een sate prikker en een doek de derraileur schoonmaken, af en toe de casette er af halen en met een doek schoonmaken, dan blijft alles mooi klinken.

Groet, Bart

11

Re: Beginners racefiets

Be good to the bike
And the bike is good for you

12 Laatst bewerkt door HansH (27-06-19 19:29:36)

Re: Beginners racefiets

Ik heb ook een oude variant hiervan, 13 jaar oud ultegra en heb er behalve schoonmaken eigenlijk nooit iets aan hoeven doen. Na het opmeten bij Rose paste de fiets perfect. Alleen jaren later wat spacers eruit gehaald... Topfietsje!

triathlon is 3x leuker!

13

Re: Beginners racefiets

Mooi ding!
Koop m wel in het rood, er zijn al (te) veel zwarte fietsen... :-)

Red ones go faster!

14 Laatst bewerkt door Barthed (02-07-19 08:30:52)

Re: Beginners racefiets

Wat betreft de discussie 105 vs ultegra of zelfs dura-ace. De verschillen van de laatste versies van deze groepen zijn minimaal. Het grootste verschil zit hem in de gebruikte materialen en productie processen, met als resultaat dat ze nagenoeg even soepel schakelen (er ook behoorlijk hetzelfde uitzien). Je moet dan wel 105 R7000 hebben, niet de oudere R5800. Het belangrijkste verschil is de prijs en het gewicht.
Hier worden de 2 groepen min of meer blind getest: https://www.youtube.com/watch?v=6si2XSCbdGQ

Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor het beste (lichtste?) frame en geometrie die bij je past. En die Rose fietsen zien er erg mooi uit, ook in het echt.