26 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (03-07-19 11:14:15)

Re: Langzamer in open water

Jörgen schreef:

Herkenbaar...

Gisteravond meteen mee aan de slag en ik merkte direct verschil. De eerste paar honderd meter zwom ik 1:45 waar ik normaal 1:55 zwem. Aantal slagen per baan bleef ongeveer hetzelfde, ademhalen is door de snellere slag wel weer een aandachtspuntje geworden. Ik heb de neiging m'n slag weer te vertragen om rustiger te kunnen ademhalen.

Er zijn testen om je optimale slagfrequentie te bepalen. En dan een tijdje trainen met een tempotrainer, ga je echt hard vooruit.

Als je in regio Rotterdam woont, heeft Tri-Experience in het najaar weer een cursus waar ze zich daarop richten.

27

Re: Langzamer in open water

Denk ook dat zo'n boeitje dat je meetrekt een vertragende werking heeft.

Mooi artikel met grafiek over slagfrequentie op de site van tri-experience-->techpage-->artikelen-->slaglengte en frequentie.

28 Laatst bewerkt door Jörgen (17-07-19 11:28:31)

Re: Langzamer in open water

Duidelijk artikel.

Als ik naar m'n eigen slagfrequentie kijk en dat plot in het schema heb ik nog wel wat werk te doen. Ik kom meestal niet boven de 30 slagen per minuut, bij een tempo tussen de 1:50 en 1:55.

Dat m'n frequentie omhoog moet weet ik wel, maar het verschil tussen 30 en de geadviseerde 45 is wel heel groot...

@ Linda, bedankt voor de tip. Rotterdam zit voor mij niet om de hoek, maar ik ga er toch maar eens mee aan de slag. In het najaar maar eens wat tijd voor vrij maken.

29

Re: Langzamer in open water

Haal je niet slagfrequentie en slagen per minuut door elkaar?

Volgens mij is de tabel slagen per minuut. Dus slagfrequentie van 22,5

30

Re: Langzamer in open water

zico schreef:

Haal je niet slagfrequentie en slagen per minuut door elkaar?

Volgens mij is de tabel slagen per minuut. Dus slagfrequentie van 22,5

Slagfrequentie druk je toch uit in slagen per minuut?

Uit het artikel:
Slagfrequentie (SF): Het aantal zwemslagen dat een zwemmer maakt per minuut.

Volgens Garmin is de 'slagsnelheid' bij mij rond de 30 slagen per minuut.

En die heb ik opgezocht in de tabel, die inderdaad op slagen per minuut is gebaseerd.

Of bedoel je iets ander?

31

Re: Langzamer in open water

Volgens mij verwarren we slagcycli met frequentie.

Volgens mij laat je Garmin namelijk jouw slagcycli zien. Anders kom ik namelijk ook totaal niet uit met die tabel. Dan zou ik lager dan de onderste mogelijkheid in de tabel zitten. 11 slagen per baan.

Hieronder een quote van tri-experience.

Officieel wordt dit uitgedrukt in slagcycli / min. (een slagcyclus is een volledige omwenteling van beide armen). Maar in de praktijk wordt het ook vaak uitgedrukt in het aantal armslagen (- bewegingen) / min. Wat een verdubbeling van het getal oplevert: 1 arm cyclus = 2 armslagen.

32

Re: Langzamer in open water

Kaniman schreef:

Ik ben in wetsuit - openwater ook beduidend trager dan in een zwembad.

Na een video analyse bleek ik volledig de volgende eigenschappen te bevatten:
https://www.swimtypes.com/overglider/

Voor mij persoonlijk is het volgens de analyse: te veel overglijden, trage frequentie en te weinig body rotatie.

Wow, wat een eye-opener. Alsof ik in de spiegel kijk. Ook de tips die ik krijg van de instructeur duiden op dit type zwemmer. Thanks voor de link.

33

Re: Langzamer in open water

Ah, dat zou wel eens de verklaring kunnen zijn. Dan heb ik een ander aandachtspunt.

Toch maar eens zwemanalyse laten doen.

34

Re: Langzamer in open water

Jörgen schreef:

Toch maar eens zwemanalyse laten doen.

Ik kan je zo'n sessie in een endless pool aanraden!
Dit is te doen in Lelystad bij tri2one
En in Uden staat er ook een bij de triathlonwinkel daar.

Voordeel is dat er van alle kanten van heel dichtbij gefilmd kan worden en je jezelf ook ziet dmv spiegels op de bodem (wat best een beetje wennen isin het begin)

35

Re: Langzamer in open water

Ja zal best confronterend zijn die spiegels. Na de vakantie maar eens iets plannen.