1

Onderwerp: Water met elektrolytes en/of puur water

Even nog een voeding/drink vraagje. Ik heb zaterdag in ieder geval 4bidons ter beschikking en poeder met elektrolyten om te mengen. Is het vanwege het warme weer aan te bevelen om in alle waterbidons poeder toe te voegen of moet je naast elektrolytwater ook puur water blijven drinken?

2

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Ik gooi het in alle bidons, ook bij de sportvoeding.
Sterker nog, ik drink sinds gisteren geen water meer zonder! Buffertje maken dus.
Maar tijdens de wedstrijd sowieso overal in met deze temperaturen.
En de dag zelf na je finish en de dag erna ook nog blijven aanvullen!

3

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Ik ook, alle bidons met sportdrank.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Lijkt me alleen echt vies om een gelletje weg te moeten spoelen met sportdrank....??

5

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Gel + sportdrank is geen goed idee, dat is in totaal te veel koolhydraten (hypertoon) en daar droog je juist van uit omdat je maag en darmen water nodig hebben om al die koolhydraten te verwerken. Je kan er du ook maag-darmproblemen van krijgen (veelgemaakte fout!).

Dus bij je voeding gewoon water of water met alleen electrolyten (sportdrank zonder koolhydraten), en daarnaast sportdrank voor als je alleen drinkt.

Ikzelf vind electrolyten in alles niet fijn voor de smaak, dus ik heb ook altijd gewoon water erbij. Maar volgens mij kan het wel in alles.

Louise

6

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

jolienspoler schreef:

Lijkt me alleen echt vies om een gelletje weg te moeten spoelen met sportdrank....??

Geen probleem mee, tijdens een triathlon zijn andere dingen veel zwaarder.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Ik deed altijd 1 bidon met water en 1 met sportdrank.

Maar sinds een jaartje mik ik overal sportdrank in, baat het niet dan schaadt het niet dacht ik. Maar goed, ik maak dus een veelgemaakte fout lees ik. Zal mij eens wat meer gaan verdiepen erin, ik haal ook vaak hypotoon en hypertoon door elkaar neutral

8

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Je kan er zelf aan rekenen: optimaal is 6-8 gram koolhydraten per 100 ml water. Minder koolhydraten betekent dat je vocht aanvult (noemen ze ook wel dorstlesser); meer dat je vocht onttrekt aan je lichaam en/of de koolhydraten niet goed opneemt (waardoor ze kunnen gaan rommelen in je buik). Voor die koolhydraten moet je alles meetellen, dus je sportdrank, maar ook je gels, repen, krentenbollen, snoepjes enzovoort. 

Louise

9

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Dank allen, ik ga nog even puzzelen, ik heb tenslotte nog een dag;-). Goed om te weten dat het ook weer teveel kan zijn.

10

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

mcguyver schreef:

Ik ook, alle bidons met sportdrank.

Sportdrank is niet hetzelfde als electrolyten he...

11

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Stoelio schreef:

Dank allen, ik ga nog even puzzelen, ik heb tenslotte nog een dag;-). Goed om te weten dat het ook weer teveel kan zijn.

Stoelio, er worden 2 dingen door elkaar besproken nu:

Koolhydraten (sportdrank, gel en repen etc) kun je idd teveel nemen. Wat jij kunt hebben vind je uit tijdens de trainingen. Het ligt tussen de 60-90gr kh per uur.

Electrolyten (zouten en mineralen)kun je onbeperkt tot je nemen en worden belangrijker om aan te vullen bij warm weer, omdat je dan nog meer transpireert.

12

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Dit heb ik ook altijd gehoord: beperkt gel en repen enz... maar zouten en mineralen kun je vooral bij warm weer tekort komen. Voor mij altijd tijdens het sporten water met electrolyten. Erna hou ik het bij gewoon water.

13

Re: Water met elektrolytes en/of puur water

Hedcandy schreef:

Electrolyten (zouten en mineralen)kun je onbeperkt tot je nemen en worden belangrijker om aan te vullen bij warm weer, omdat je dan nog meer transpireert.

Zeker niet onbeperkt! Sterker nog, plotseling bij een wedstrijd in warm weer een lading zout toevoegen aan de voeding is de hoofdreden dat er bij warm weer zoveel atleten misselijk worden of gaan overgeven onderweg.

Van zweten verlies je relatief meer water dan zout (de concentratie zout is veel hoger in je lichaam dan in zweet). Dus van zweten wordt je lichaam juist zouter. Dit zouter worden versterkt de dorstprikkel. Je lichaam stuurt sterk aan op het constant houden van de zoutconcentratie. Zoutverlies wordt dus pas een probleem bij het aanvullen van hele grote hoeveelheden vocht. Dus als je bijvoorbeeld 10 liter water zou drinken in een hele triathlon kun je problemen krijgen. Het eerste dat er dan gebeurt is dat de dorstprikkel minder wordt en/of dat je om de haverklap moet pissen! Dit is het omgekeerde van hierboven, je lichaam probeert water kwijt te raken om de zoutconcentratie op peil te krijgen. Als je dat gebeurt onderweg bij heel warm weer en na heel veel drinken, moet je zien dat je eerst zout binnenkrijgt en zeker niet met tegenzin door drinken. Dat kan uiteindelijk gevaarlijk worden.

Bij kortdurende inspanning waarbij minder dan een paar liter gedronken wordt is zout geen probleem.

Over de zoutconcentratie in de betere isotone sportdranken is vaak redelijk goed nagedacht. Ik heb nooit aanvullend zout gebruikt. Ook niet bij hele triathlons en 34 graden.

Je moet nooit plotseling met extra zout experimenteren. Zeker niet in wedstrijden. Als je dat wilt, moet je het bij elke lange training doen. Teveel zout is een makkelijke manier om misselijk te worden onderweg.