1 Laatst bewerkt door sanger (27-03-19 11:22:15)

Onderwerp: Ironman West-Friesland sprint

Nieuw hier, dus hoop dat ik het goed doe wink

Gister begonnen met trainen (zwemmen). Zwemmen zal ook de grote onbekende zijn, evenals de stapeling van de diverse onderdelen. Doel is gebaseerd op wat ik nu zou kunnen als ik de onderdelen afzonderlijk zou doen (m.n. fietsen en lopen weet ik dat wel).

Zwemmen 10 min
T1 4 min
Fietsen 39 min
T2 2 min
Lopen 22 min
Totaal 1.17 uur

Maar om eerlijk te zijn ben ik met alles onder de 1.30 tevreden voor een eerste keer.

2

Re: Ironman West-Friesland sprint

Als ik het optel kom ik volgens mij op 1:17 uit.... wink . Dat lijkt me een prima tijd voor de eerste keer!

triathlon is 3x leuker!

3

Re: Ironman West-Friesland sprint

HansH schreef:

Als ik het optel kom ik volgens mij op 1:17 uit.... wink . Dat lijkt me een prima tijd voor de eerste keer!

Zo he... Dat is slordig ;')

Ik kan dus niet echt plaatsen of dat goed is of niet, zeker voor een eerste keer. Maar zonder doel werken is ook niets tongue

4

Re: Ironman West-Friesland sprint

Een doel stellen is inderdaad heel belangrijk. In hoeveel tijd je je programma afwerkt zal – vooral in het begin – van je eigen mogelijkheden afhangen. Als ik enkel train om in ‘shape’ te blijven, dan speelt tijd voor mij niet zo’n grote rol en concentreer ik mij vooral op souplesse en uithoudingsvermogen. Een heel ander verhaal wordt het natuurlijk als je begint te trainen voor een wedstrijd...

5 Laatst bewerkt door sanger (07-07-19 07:29:42)

Re: Ironman West-Friesland sprint

sanger schreef:

Nieuw hier, dus hoop dat ik het goed doe wink

Gister begonnen met trainen (zwemmen). Zwemmen zal ook de grote onbekende zijn, evenals de stapeling van de diverse onderdelen. Doel is gebaseerd op wat ik nu zou kunnen als ik de onderdelen afzonderlijk zou doen (m.n. fietsen en lopen weet ik dat wel).

Zwemmen 10 min
T1 4 min
Fietsen 39 min
T2 2 min
Lopen 22 min
Totaal 1.17 uur

Maar om eerlijk te zijn ben ik met alles onder de 1.30 tevreden voor een eerste keer.

OK, het zit er op!

Zwemmen 05:51
T1 04:45
Fietsen 41:08
T2 01:49
Lopen 19:24
Totaal 1.12:55

Wel enkele kanttekeningen...

Zwemmen was in dusdanig ondiep water dat vrijwel iedereen er doorheen waadde. Ik probeerde wel te zwemmen maar kreeg daar hierdoor niet echt de kans toe en moest meerdere keren ook een stukje waden. Ook heb ik twijfel of de afstand wel helemaal juist was. Tijd lijkt mij hierdoor niet representatief.

In T1 maakte ik een echte beginnersfout, of eigenlijk al voor de race. Ik kom mijn startnummerband niet vinden.... Niet in de fietstas, maar ook niet in de rentas. Ook niet bij de fiets. Veel tijd verloren door zoeken, andere tas bekijken, terug naar de fietstas, kijken bij fiets en vervolgens bij official navragen of het mocht en of ik penalty zou krijgen. Denk dat ik hier zeker wel een minuut verloren heb. Achteraf bleek hij in de schone kleding tas te zitten :')

Fietsen ging lekker, erg lekker zelfs. Maar toch langer over gedaan dan mijn doel; de afstand was dan ook geen 18km volgens mijn TomTom en fietscomputer. De TomTom komt op ruim 21k en de fietscomputer op 23,5k. Gemiddelde snelheid was 30,9km/h, doel had ik vooraf bepaald op 30 km/h al haalde ik dat in die paar trainingen die ik gedaan heb steeds niet, dus ben ik zeker tevreden over.

Heb nog tijd verloren bij T2 door een opstopping bij binnenkomen transitiezone. Stond een soort van file. Verder ging deze wel echt soepeltjes.

Lopen ging lekker. Op sneller schema begonnen dan gepland en voelde goed, dus ook nog versneld. De eerste km gevoel van opkomende kramp en daardoor niet direct versneld. Afstand was volgens mij geen 4k, maar iets korter.

Al met al heb ik me prima vermaakt en smaakt dit zeker naar meer!

6

Re: Ironman West-Friesland sprint

Nette tijd voor je eerste triathon! En altijd fijn om te weten dat het de volgende keer nog sneller kan wink een deel van de tijd die je hebt verloren komt ook door de organizatie zo te lezen, ik heb nog nooit meegemaakt dat er een opstopping voor T2 is. Was het heel smal dan of kwamen er gewoon veel mensen tegelijk?

7 Laatst bewerkt door HansH (07-07-19 10:01:23)

Re: Ironman West-Friesland sprint

Gefeliciteerd! Ik ga zo de OD doen, maar ondiep water en een opstopping bij T2 klinkt niet lekker....

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Ironman West-Friesland sprint

Sandra86 schreef:

Nette tijd voor je eerste triathon! En altijd fijn om te weten dat het de volgende keer nog sneller kan wink een deel van de tijd die je hebt verloren komt ook door de organizatie zo te lezen, ik heb nog nooit meegemaakt dat er een opstopping voor T2 is. Was het heel smal dan of kwamen er gewoon veel mensen tegelijk?

Ben ook erg tevreden, al denk ik wel dat de zwemtijd echt niet representatief is... In het zwembad haal ik deze tijd bv niet....

Er kwam een hele grote groep tegelijk binnen inderdaad. En dat moest dan tegelijk de zone in. Sowieso veel groepjes gezien onderweg, stayeren mocht dan ook. Ik had net de pech net achter zo een groep binnen te komen.

9 Laatst bewerkt door sanger (07-07-19 11:19:02)

Re: Ironman West-Friesland sprint

HansH schreef:

Gefeliciteerd! Ik ga zo de OD doen, maar ondiep water en een opstopping bij T2 klinkt niet lekker....

In ieder geval tot de eerste boei kom je niet dieper dan knie/heup..... Voor de OD ga je daarna al snel de diepte in omdat je dan van de oever wegzwemt, maar bij de aankomst is het deel van de laatste boei tot de matten slechts kniediepte. Je kunt dus waarschijnlijk al veel eerder lopen.

Ik vraag me wel af wat sneller is. Door het water heen ploeteren lopend of zwemmend.... Ik haalde zwemmend best wat lopers in, maar werd ook wel ingehaald door lopers....

Succes zo in ieder geval!

10

Re: Ironman West-Friesland sprint

Het snelste in ondiep water zijn de zgn dolfijn sprongen.
Het is alleen niet echt een aanrader dat lang te doen want doodvermoeiend...
Maar bij een start vanaf het strand zie je ze wel voorbij komen, rennen, dan 3-4sprongen alvorens jekunt zwemmen...

11

Re: Ironman West-Friesland sprint

Zo'n opstopping voor de T2 is inderdaad balen, niet alleen wat het aantal mensen betreft, maar ook vast en zeker om je in die hele groep te kunnen concentreren én je spullen terug te vinden. Een van de oplossingen: trainen, trainen, trainen en dit ook op de transities...

12 Laatst bewerkt door HansH (08-07-19 08:21:07)

Re: Ironman West-Friesland sprint

Verplaatst naar triathlons

triathlon is 3x leuker!