151 Laatst bewerkt door ic3d (07-07-19 23:03:19)

Re: 70.3 west friesland

Het wisselen was goed te doen. Ik vond het een leuk evenement. Mooie omgeving, veel toeschouwers, finish in de stad, organisatie vrij redelijk.

Ook een paar (flinke) minpunten:

  • Allerbelangrijkste minpunt was het zwemmen. Omdat het water zo ondiep was, heeft meer dan de helft de gehele zwemafstand gelopen. Hier had de organisatie op enige wijze tegenop moeten treden.

  • Parcours was slecht aangegeven. Ik heb op de fiets mensen verkeerd zien rijden. Toen ik iedereen (zichtbaar) voorbij was heb ik ook echt delen gehad dat ik bang was verkeerd gereden te zijn omdat er gewoon niks of niemand was. Wat pijlen op de weg her en der hadden al iets geholpen.

  • Het was zeer onduidelijk waar alles te vinden was. Ik ben door de vrijwilligers ook heel de stad doorgestuurd met al mijn spullen om mijn startbewijs op te halen, die ik (ondanks startbewijs, legitimatie, startnummer, etc.) na veel moeite pas mee.

  • 1 uur van te voren sluit de wisselzone. Dan sta je daar op je blote voeten zonder spullen e.d. Het zal er bij horen, maar ik ben het niet gewend. Je mocht ook niet warm zwemmen.

  • Afstanden klopten niet. Fietsen was 21.3 KM (ipv 18). Lopen was 3.6 ipv 4.

Na al het gezeik, pluspunten waren er ook

  • Gratis rugzak

  • Gratis t-shirt

  • Mooie stad, mooi loop parcours

  • De Ironman vlag geeft toch iets extra's, ondanks de korte afstand

  • Enthousiast publiek

  • Geen daverend niveau, wat het wat gemoedelijker maakt.

Doel was onder het uur, maar nét niet gehaald door de iets langere fietstocht.

152

Re: 70.3 west friesland

Officieel staat in de regels dat je mag waden... dus er wordt daarom niet tegen op getreden.
Dat het niet leuk is dat iedereen het doet is wat anders! Ik vond dat toen in zandvoort ook niet leuk. Toen renden ze zelfs al over het strand...(dat mag overigens dan weer niet volgens de regels)

153

Re: 70.3 west friesland

Daarnaast mogen bij een wedstrijd tm OD de afstanden 10% afwijken en bij een MD en FD 5%.
Het is nou eenmaal niet altijd mogelijk tot op de meter nauwkeurig een parcours te krijgen, ook wel logisch toch!

154

Re: 70.3 west friesland

Dat is nogal een lijst met minpunten. Het is natuurlijk een eerste editie en volgend jaar zal het vast beter gaan. Maar dan nog...

Niet bang geweest je voeten open te halen bij het zwemmen?

155

Re: 70.3 west friesland

Gisteren meegedaan aan de OD en ik moet zeggen dat het eigenlijk allemaal wel erg goed geregeld was voor de eerste keer.
Waar het zaterdag bij de sprint inderdaad ondiep was, was dit bij de OD een stuk beter. Tot de eerste boei kon je lopen, maar daarna werd het al snel een stuk dieper en moest je gewoon lekker zwemmen.

Het fietsparcours was echt heerlijk, de wind stond ook enorm gunstig, waardoor we bijna nergens wind tegen hadden. Uiteindelijk had ik de 10e fietstijd overall met ruim 40 gemiddeld. Ik herken trouwens niet dat het slecht aangegeven was, overal stonden netjes pijlen.

Hardloopparcours was 2 rondjes door Hoorn. ik heb wel wat mensen verkeerd zien lopen de eerste ronde, maar wat mij betreft stond alles duidelijk aangegeven. De tweede rond waren er ook nog wat zijwegen afgesloten met lint.

Ben uiteindelijk tevreden met mijn tijd van 02:23:02 en een 12e plaatst in de 40/45 categorie, toch altijd zwaar bezet :-)

Met wat (kleine) verbeteringen kan dit een hele mooie 70.3 worden volgend jaar, ik ben er in ieder geval bij.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/4Izq_zlhcHs6wVx1pggga10lAFTRasaKfXRc7BB5feY-2048x2048.jpg

156 Laatst bewerkt door HansH (08-07-19 10:38:40)

Re: 70.3 west friesland

Was een erg leuke OD! Zwemmen inderdaad dolfijnen in het begin, maar zo snel mogelijk zwemmen, want dat is best vermoeiend. Fietsen was snel parcours, wind mee op de dijk en terug wat beschutting in de polder. Lopen lekker afwisselend met heel veel enthousiast publiek. Heel tevreden met mijn 2:39. Eerste plaats in mijn agegroup, maar daarvoor had ik me niet zo hoeven in te spannen: ik was de enige in de super masters smile. Dat is dan weer een beetje jammer...  Maar zoals Johan Cruijff zou zeggen: "Als je wilt winnen moet je wel zorgen dat je meedoet" smile Echte aanrader met wat schoonheidsfoutjes, zo was de "balk" naar T2 onopvallend zwart ipv geel zoals gebruikelijk, wat hier en daar waarschuwingen of misschien zelfs kaarten opleverde. Ook stond daar niemand te waarschuwen, wat wel standaard is. Maar verder top.

triathlon is 3x leuker!

157

Re: 70.3 west friesland

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de organisatie gister (OD). Voor mij persoonlijk ging het echt top, benen waren goed en ben daardoor ruim onder mijn streeftijd gekomen en voor het eerst onder de 2.30. Zwemmen was de eerste 100m lopen, daarna 1350m zwemmen en nog weer eens 50m lopen, mijn in ziens prima met laag water. Fietsparcours was top waar de wind nooit helemaal mee of tegen was. Veel zijwind wat op een tijdritfiets af en toe schrap houden was maar goed te doen.

Zwemmen (met wetsuit):                    28,30 (28,56)
T1:                                                    2,30   (3,46)
Fietsen:                                             1:11   (1,07;13)
T2:                                                    1,30   (1,32)
Lopen:                                               48      (45,15)

Totaaltijd:                                        2 uur 31 minuten en 30 seconden ( 2 uur 26 minuten en 39 seconden!)

Buitengewoon tevreden met mijn prestatie. Zwemmen ging precies naar planning, T1 iets langzamer en T2 prima, maar ik had met name goede fiets- en ook loopbenen. Lopen ging zo soepel dat ik bang was dat de kramp er in zou springen in de tweede helft maar niets was minder waar. Achteraf misschien zelfs nog teveel met de rem erop gelopen.

Ik ben in ieder geval heel tevreden met de organisatie, het parcours en het PR.

Tot volgend jaar bij de halve.

158

Re: 70.3 west friesland

En Hans, volgens mij hebben wij elkaar gesproken voor de start!

159

Re: 70.3 west friesland

zico schreef:

En Hans, volgens mij hebben wij elkaar gesproken voor de start!

grappig, ik dacht dat jij degene was die me in haalde bij de start van het lopen, waar je aangaf je zorgen te maken over kramp?

triathlon is 3x leuker!

160

Re: 70.3 west friesland

Nee dat was ik niet.

Wij spraken voor de start over welke triathlons er nog op het programma stonden en over dat er geen zwemtijden bordjes waren.

Hebben het ook nog even over de halve van Luxemburg en Almere gehad. Mijn doel was dus 2.30 en dat is gelukt. Zie dat jouw zwemtijd onder de 30 en eindtijd onder de 2.40 dus ook is gelukt!

Ik had een Blueseventy wetsuit aan, ongeveer 1,87m en 27 jaar.

161

Re: 70.3 west friesland

Ik heb gisteren ook mee gedaan en vond het erg geslaagd. Er zijn nog wel voldoende verbeterpunten inderdaad, maar ik ga er vanuit dat dit volgend jaar wel beter zal zijn. Een tijdsindeling bij het zwemmen was bijvoorbeeld wel handig geweest, tegelijkertijd was er dusdanig veel ruimte in zowel het water als qua rolling start dat je nooit in de verdrukking zou raken als je als langzame zwemmen vooraan zou starten. Wel vraag ik me af of het gereserveerde terrein voor de expo groot genoeg is om uit te breiden met bijvoorbeeld een IM-store, wat volgens mij toch wel gebruikelijk is bij een 70.3. Ook de wisselzone was niet bijzonder ruim. Mijn fiets stond aan de zijkant en daar was geen ruimte om anderen in de wisselzone in te halen. Bij een groter deelnemersveld lijkt me dit toch ook lastig kunnen worden.

Over de race zelf ben ik erg tevreden. Zwemmen blijft qua snelheid een probleem (staat voor het najaar op de planning om aan te gaan werken), maar fietsen en lopen gingen erg goed. Zo ben ik van plek 516 na het zwemmen, naar plek 365 na het fietsen en plek 257 na het lopen opgeschoven. Uiteindelijk 2:36:58 erover gedaan. Erg leuk fietsparcours, de wind stond inderdaad wel echt ideaal. Ook het looprondje was leuk en afwisselend, bovendien hing er een erg leuke sfeer. Bij de 70.3 volgend jaar ben ik er zeker weer bij!

162

Re: 70.3 west friesland

Ook ik deed gisteren de olympische afstand. Het was mijn eerste in die afstand en ben zeer tevreden!


Gefinisht in 2.31.57. Veel sneller dan mijn kwart vorige week maar toen was het 32 graden.

1.5 km    01:51 min/100m    00:27:46   
T1        00:04:55   
40 km    35.92 km/h    01:06:50
T2        00:02:54   
9.7 km    05:07 min/km    00:49:35   
02:31:57

Een 176e plaats overall en 23e in mijn agegroup 45-49. Had ik nooit verwacht. Wissels moeten wel veel sneller...

Waren wat schoonheidsfoutjes maar de overall beleving was prima bij mij.

Volgende keer de halve!

163

Re: 70.3 west friesland

zico schreef:

Nee dat was ik niet.

Wij spraken voor de start over welke triathlons er nog op het programma stonden en over dat er geen zwemtijden bordjes waren.

Hebben het ook nog even over de halve van Luxemburg en Almere gehad. Mijn doel was dus 2.30 en dat is gelukt. Zie dat jouw zwemtijd onder de 30 en eindtijd onder de 2.40 dus ook is gelukt!

Ik had een Blueseventy wetsuit aan, ongeveer 1,87m en 27 jaar.

Yep! Nu weet ik het weer. Gefeliciteerd met je resultaat!

triathlon is 3x leuker!

164 Laatst bewerkt door olaf2004 (09-07-19 11:24:55)

Re: 70.3 west friesland

Zondag mijn tweede OD in Hoorn gedaan, vijfde triathlon in totaal (2 x 1/8ste, 1/2 in Almere en 1 OD in Didam).
Misschien toch goed als ik een x wat schema's ga volgen. Doe nu eigenlijk maar wat qua training. Is ook wel af te zien aan mijn tijden (als ik die van andere hier lees).

1.5 km    02:16 min/100m    00:34:01   
T1        00:04:30   
40 km    31.98 km/h    01:15:04
T2        00:02:01   
9.7 km    05:51 min/km    00:56:48   
02:52:22

En met 64ste plek van de 80 bij de m45-49 best tevreden.

Er is in ieder geval ruimte voor verbetering.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

165

Re: 70.3 west friesland

Met gestructureerd trainen kun je veel winst behalen zonder teveel te doen, dus zeker de moeite waard. Ik zou het ook meer moeten doen. roll

Hoe heb je het evenement ervaren?

166

Re: 70.3 west friesland

Leuk evenement. Vrijdag al meegedaan met de nightrun (eerste 5km loop van mijn vriendin, met haar meegelopen). Hier stonden weinig mensen langs de kant of ze wisten niet wat het was. De OD zondag was drukker bezocht. Maar nog wel wat verbeterpunten voor de organisatie (maar daarvoor is zo'n eerste x denk ik ook bedoeld). Je merkt dan toch het verschil tussen Didam waar ik vorig jaar een OD heb gedaan en Ironman. Bij de Ironman proberen ze er een heel event van te maken. Dat verklaart ook het verschil van de prijzen.
Maar leuk parcours ook. En de datum voor volgend jaar, de 70.3, staat al in mijn agenda.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

167

Re: 70.3 west friesland

Iemand al ergens gehoord of gelezen wanneer de inschrijving open gaat voor volgend jaar? Ik dacht dat dat bij IM gelijk na het evenement al was.

168

Re: 70.3 west friesland

wilagro schreef:

Iemand al ergens gehoord of gelezen wanneer de inschrijving open gaat voor volgend jaar? Ik dacht dat dat bij IM gelijk na het evenement al was.

Ik was ook al aan het kijken, nog niet bekend. Op de IM site staat de datum nog op TBA, terwijl in de athletengids al een datum genoemd staat.

169

Re: 70.3 west friesland

Al datum gekend vr de halve im in 2020?

170

Re: 70.3 west friesland

el corredor schreef:

Al datum gekend vr de halve im in 2020?

Uit de athletengids van dit jaar

https://i.ibb.co/sCV3GGn/Ironman.jpg

(gepikt uit eerdere post).

171 Laatst bewerkt door sanger (02-08-19 11:56:25)

Re: 70.3 west friesland

Ik heb inmiddels een mail gekregen dat de inschrijving voor de 70.3 op 13 augustus a.s. open zal gaan om 16:00.

Iemand enig idee wat de kosten zijn van een 70.3? Dat kan ik dan weer nog nergens terug vinden.

172

Re: 70.3 west friesland

Meestal met registratie kosten iets van 250 Euro ...

173

Re: 70.3 west friesland

@Jeanette schreef:

Meestal met registratie kosten iets van 250 Euro ...

Dat is behoorlijk wat duurder dan een 418 of 5i50 yikes

174 Laatst bewerkt door Arnoutdv (02-08-19 13:13:36)

Re: 70.3 west friesland

250 euro is wel de ondergrens denk, kan oplopen tot 350 afhankelijk van hoe vroeg/laat je inschrijft.

https://www.ironman.com/triathlon/event … sland.aspx

175

Re: 70.3 west friesland

Idd. Ik was voor Luxemburg in de 2e tranche al 275 kwijt en daar kwam nog ff 20% tax overheen....