1 Laatst bewerkt door MontanaMan (19-07-19 15:39:30)

Onderwerp: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Een clubgenoot organiseert dit jaar voor het eerst een serie van 3 triathlons (juni, juli en september).
Vorige maand de eerste gedaan, en deze zondag de tweede. De derde kan ik helaas niet aan meedoen omdat die een dag na Almere is.

Ik heb me vooral ingeschreven omdat er veel bekenden meedoen, het dichtbij is en ik kan zien of ik wat progressie maak aangezien het op hetzelfde parkoers is. Een kleine, gemoedelijke triathlon. Vorige keer 115 finishers en ik finishte als 24ste (en eerste M40-44 big_smile ). 
Het enige verschil met juni zal zijn dat het lopen iets langer is, omdat ze dat toen ingekort hadden vanwege veel modder op een deel van het parkoers.

Afgelopen maand behoorlijk goed getraind, en op het zwemmen na (stabiel), gaat voor mijn gevoel alles beter. Ik hoop dus iets sneller te fietsen (wordt eerste wedstrijd met een power meter), iets sneller te lopen, en hoop dat T1 iets sneller gaat door mijn wetsuit sneller uit te krijgen (stuk van de pijpen afgeknipt).

Hieronder de tijden van juni en de gehoopte tijden van aankomende zondag. Omdat lopen iets langer is (7,5k versus 5.6k) kijk ik daar meer naar de pace dan totaaltijd.

De afstanden in juni waren 1000m zwemmen (was 1004 op de gps), 32.5k fietsen en 5.6k lopen.
Nu hetzelfde maar als het goed is 7.5k lopen.

Het weer lijkt ongeveer hetzelfde te worden. Het water is ongeveer 20-21 graden en een wetsuit is verplicht door de organisatie.

Zwemmen: Juni: 16:43, nu 16:00 (moet vooral focussen op techniek en rustig zwemmen)
T1: Juni 1:59, nu 1:30
Fietsen: Juni 59:26, nu 58:00 (doel is 220-245 watt aan te houden, ongeveer 80-90% ftp (vandeweek op de trainer zonder problemen 75min 80-85% kunnen doen).
T2: Juni 00:50, nu 00:50
Lopen: Juni 4:46/km, nu <4:35 km

Totaal juni: 1:46:03 (zou dat 7.5k ipv 5.6 zijn geweest zou dat ongeveer 1:59:00 zou geweest).

Nu rond de 1u50m.

Gister behoorlijk kramp in mijn been van het zwemmen waar ik vandaag wel last van heb, maar vertrouw erop dat dat geen invloed zal hebben op zondag. Aangezien dit een wedstrijdje tussendoor is taper ik er niet voor, en zal ik morgen geen lange loop of fietstocht gaan doen, maar waarschijnlijk wel even fietsen met wat versnellingen erin.

2

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Veel succes en plezier gewenst, MontanaMan. Lijkt me wel leuk concept eigenlijk, een paar keer in een seizoen dezelfde triathlon doen. Volgens mij is dat hier nergens.

Louise

3

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Van mij mogen ze het elke maand wel doen ja, van mei tot september. Een mooie complete training, en eentje waar je net wat dieper gaat, maar niet te lang om echt voor te moeten taperen en herstellen. Tenminste, als je zoals ik voor een halve traint. Ik kan me mijn eerste sprint tri nog wel herinneren. Dagen van te voren nerveus, pasta eten, taperen en de volgende dagen stijf van de spierpijn! Als ik daaraan terugdenk besef ik eigenlijk pas goed hoeveel ik vooruit gegaan ben! Niet zozeer in snelheid, maar ook in hersteltijden, afstanden en workload die mijn lichaam nu aan kan.

4

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Dat ging lekker vandaag! Het heeft weken niet geregend, maar afgelopen donderdag wel, en dat was genoeg om hetselfde stuk parkoers weer onbereikbaar te maken, dus deze triathlon was precies hetzelfde als die van vorige maand.

Zwemmen: Juni: 16:43, hoope nu op 16:00

Flink lopen stoeien de eerste 100m, en daarna kwam ik weer 'vast' achter een stuk of 5 man die schouder aan schouder zwommen, dus gaan focussen op rustig zwemmen en techniek.

In juni meette mijn garmin 1004 meter, nu 1211, maar het parkoer leek vrijwel hetzelfde (een boei leek iets verder te liggen). Tijd nu 16:38 (voor 1200m zou dat 1:20/100m zijn wat ik niet kan zwemmen, dus denk dat de gemeten afstand wat meer is dan het was. CSS in zwembad is ongeveer 1:32/100m). Voor mijn gevoel een stuk beter gezwommen, maar niet echt veel tijdwinst. In juni had ik de 21ste zwemtijd, nu de 15e (van 115 en 109 deelnemers respectievelijk). 

T1: Juni 1:59, nu 1:30

1:38, iets sneller dus, maar nog steeds 3 posities verloren in T1.

Fietsen: Juni 59:26, nu hoopte ik op 58:00 --> 56:22 (vanaf dismount lijn)
Ging lekker, al duurde het lang voordat mijn hartslag omlaag kwam. Wattage is lager dan gehoopt (average 206W, NP 212W). Gemiddeld 34.7km/u, wat het snelste is wat ik ooit in een triathlon gefietst heb. Tot nu toe was dat 33.7k in een halve triathlon vorig jaar.

T2: Juni 00:50, hoopte nu 00:50 --> 1:01

Denk dat de wisseltijd van juni was van entry to exit parc ferme, en nu van de dismount lijn + 50m lopen + parc ferme. Dus eigenlijk wat ik hoopte.


Lopen: Juni 4:46/km (26:53 voor 5.6km), nu hoopte ik op <4:35 km --> 4:32/km (25:25 voor 5.6km). Nog nooit zo'n snel tempo gelopen!

Totaal juni: 1:46:03 --> nu 1:41:40

Bijna 5 minuten sneller dus en nog nooit zo snel gefietst of gelopen, terwijl mijn hartslagen voor elk onderdeel wat lager waren dan een maand geleden (maar de effort wel ongeveer hetzelfde). Duidelijk dat ik progressie boek, hopelijk blijft dat doorgaan de komende 8 weken tot Almere!

5

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Prima gedaan dus. Nog leuke teksten gelezen?

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Er was weinig Engelse humor dit keer, of ik was nog niet wakker genoeg om het op te merken. Wel deed er een echte topper mee, de winnares van IM UK vorige week (was geen PRO race). Die werd gister 4e.

Nog een teken dat ik fitter aan het worden ben, ik voel me fris vandaag. Geen spierpijn, de benen voelen zelfs niet vermoeid. Vandaag wel een dagje rust nemen, maar gewoon lekker door blijven trainen verder.

7

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Mooi gedaan MontanaMan. Leuk om zo je vooruitgang eens te kunnen zien op hetzelfde parcours, en niet met een heel jaar er tussen.

Succes de laatste weken in aanloop naar Almere!

8

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Zeker mooi gedaan, en dus eigenlijk wel leuk dat het parcours hetzelfde was.
Fiets jij op hartslag of op vermogen?

Louise

9

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Ik fietste altijd op hartslag, maar heb sinds 2 weken een garmin vector 3s power meter (1-sided), dus lette nu meer op vermogen dan hartslag. Mijn snelheid was hoger dan vorige keer en mijn vermogen zal dus ook hoger zijn geweest. Mijn hartslag op de fiets was gemiddeld 5 slagen lager dan vorige keer, maar bleef wel heel lang hoog en ik denk dat ik zonder vermogensmeter wat meer ingehouden zou hebben om de hartslag wat omlaag te krijgen. Kon trouwens ook goed zien wat het effect van drafting was op het wattage. Zelfs ongeveer 10m achter een voorganger die me net inhaalde bleef de snelheid ongeveer gelijk, maar kon dat met 20-50 watt minder (kan ook aan wind of stuk van de weg hebben gelegen). Maar moet nog wel wennen aan het fietsen op vermogen, buiten is dat toch een stuk anders dan op de tacx binnen (in ERG mode).

10

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

MontanaMan schreef:

Kon trouwens ook goed zien wat het effect van drafting was op het wattage. Zelfs ongeveer 10m achter een voorganger die me net inhaalde bleef de snelheid ongeveer gelijk, maar kon dat met 20-50 watt minder (kan ook aan wind of stuk van de weg hebben gelegen).

Ik hoor Mollema en de commentatoren bij de Tour ook mopperen op de motards, die zouden de koplopers bevoordelen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

MontanaMan schreef:

Ik fietste altijd op hartslag, maar heb sinds 2 weken een garmin vector 3s power meter (1-sided), dus lette nu meer op vermogen dan hartslag. Mijn snelheid was hoger dan vorige keer en mijn vermogen zal dus ook hoger zijn geweest. .

Dat hoeft niet - dat vind ik één van de interessante dingen die een vermogensmeter oplevert: de invloed van de omstandigheden. Bij de tweede van mijn twee langere triathlons (Klazienaveen) heb ik 10 Watt meer geleverd dan bij de eerste (Brouwersdam), iets hogere hartslag ook, en toch meer dan 1 km/u langzamer gefietst, terwijl het parcours minder technisch was. Eén verklaring: de wind. Als ik  geen vermogensmeter had gehad, was ik na Klazienaveen enigszins vertwijfeld geweest over mijn fietsbenen wink

Louise

12

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

Op zich was het parkoers hier hetzelfde, en dus ook dezelfde ruwe, hobbelige, Engelse weg, maar de wind stond wel gunstiger nu volgens mij. In ieder geval mentaal. In principe fiets je een rondje natuurlijk, maar vorige keer leek hij op 2 kanten tegen te staan, waaronder op de kant met de lange, rechte, snelle stukken. Nu stond hij tegen op het einde van het rondje, wat nogal bochtig is met erg ruwe wegen. Maar buiten fietsen met een powermeter is nog heel nieuw voor me, nog genoeg te leren en ontdekken smile .

13

Re: Oxford Triathlon Series Race 2 (en 1)

MontanaMan schreef:

In principe fiets je een rondje natuurlijk, maar vorige keer leek hij op 2 kanten tegen te staan, waaronder op de kant met de lange, rechte, snelle stukken. Nu stond hij tegen op het einde van het rondje, wat nogal bochtig is met erg ruwe wegen. Maar buiten fietsen met een powermeter is nog heel nieuw voor me, nog genoeg te leren en ontdekken smile .

Ja, Klazienaveen was ook een rondje, en ook recht tegen en bochtig en beschut mee, wat voelt als alles tegen, althans, nooit echt mee voor je gevoel.
Vermogensmeter is leuk speelgoed! Ik heb 'm nou een jaar en er al veel aan gehad. Terwijl ik er niet eens heel geavanceerde software bij heb, maar zelfs dan is het dus al nuttig.

Louise