1 Laatst bewerkt door amadeeke (30-07-19 00:22:04)

Onderwerp: 14e triatlon debres 3 augustus

Geschat voor deze 1/10 recreatieve wedstrijd.
zwemmen tegen 2:15'/100m   =  9' (getimed comfortabel zwembadzwemmen)
fietsen 20 km ( 2 x 10km met 10 x 90° en 6 x 45° bochten ) 30 km/u   = 40'
lopen 4 km hopelijk 6:00'/km, maar tijdens een trial vandaag lukte dat niet. = 24'
t1 2'
t2 2'

Afgerond  1 uur 20' en hopelijk niet de laatste +40 heer ben ik blij. maar met finishen ook tevreden.
't Is wat het is.
Ron

2

Re: 14e triatlon debres 3 augustus

Na mijn try-out gisteren dacht ik vandaag een recuperatie ritje naar mijn werk te doen.
Fiets op, hartslagmeter aan, rustig fietsen. maar die ging snel de hoogte in bij amper snelheid. Ik moest mijn snelheid echt beperken tot bijna niet omvallen. Na 35 minuten ging mijn hartslag wat naar beneden en na 45 minuten pas naar 100-105 en kon ik toch de 25-27 km/h fietsen. Der zitten een paar bruggen in het traject , daarom de dalen in de grafiek.
Meestal als ik interval doe met hartslag 150-160 heb ik het gevoel dat ik een long te kort kom. Nu niet , geen krampen, of vermoeide spieren. Nooit meegemaakt of gevoeld, hartslagmeters die hadden we vroeger natuurlijk niet.
Ik heb na mijn try-out gisteren wel intensief geweest met lopen. Geen cool down na de 3 disciplines. Ik zie wielrenners wel eens op de rollen na een wedstrijd.  Toch maar half uurtje na de wedstrijd op hometrainer ?
Oorzaak : melkzuur ? Suikers te weinig aangevuld ? De weg naar huis was weer normaal.

3

Re: 14e triatlon debres 3 augustus

Deze avond het fiets parkoers gaan verkennen.
Rustig fietsen, en ik was mijn helm, bril, handschoenen vergeten thuis. Dus dubbel rustig.
Iemand toevallig een 'Ik neem mee op Triatlon' lijst liggen ? Mag me altijd mailen.
Het parkoers
Der zijn enkel 'Belgische' stukken tussen. Maar valt wel mee. Geen 'kinderkopkes' !
Enkel die fietser/voetgangersbrug waar we over moeten met de daar voorafgaande wegenwerken ga ik voorzichtig nemen.
Morgen nog een rustig losloop lopen, bingo-avond, kermis in de wijk en dan uitslapen zaterdag.

't 3@lon leven kan hard zijn.
Ron

4

Re: 14e triatlon debres 3 augustus

amadeeke schreef:

Iemand toevallig een 'Ik neem mee op Triatlon' lijst liggen ? Mag me altijd mailen.

https://www.vrouwentriathlon.nl/checkli … rijddag-4/ Ook voor mannen wink Op die site staan bij 'tips 'n trucs' nog meer handige dingen.

Over die hoge hartslag zou ik me geen zorgen maken, hartslag doet wel vaker vreemde dingen. Paar dingetjes erover: melkzuur veroorzaakt dat zeker  niet. Melkzuur is alleen maar een bijproduct van zware inspanning  en nog nuttig ook, want je spieren kunnen het als brandstof gebruiken. Het heeft een slechte naam, maar wat in de volksmond 'verzuring' heet, is eigenlijk gewoon vermoeidheid.  Melkzuur veroorzaakt geen narigheid. Van te weinig suikers blijft je hartslag eerder te laag. En die rollen zijn eigenlijk alleen nuttig als je de dag erna weer moet - sneller herstel. Of als je je er stoer van gaat voelen - net Wout van Aert na de cross, zeg maar wink

Louise

5

Re: 14e triatlon debres 3 augustus

Bedankt Louise voor de link naar lijst. Heb het gekopieerd en al wat aangevuld.

Gefinisht dus "tevreden''.
Mijn ''blij'' doel ver van gehaald.  sad
't ging al mis met zwemmen. Stond vanachter in de rij, water in en enkele seconden later startschot al.
Gestart met borstcrawl, maar met links recht en voor me schoonslagzwemmers geraakte ik steeds uit mijn ritme. Ergens een tip gelezen om dan op rugslag te zwemmen, even gerelativeerd ( lucht is blauw en gras groen ) en verder schoonslag gezwommen.
De T1, omdat watertemp ~20 °C met wetsuit gezwommen, maar in T1 vond ik mijn koordje niet om rits naar beneden te trekken. nat en blijven plakken op mijn rug ? Was de eerste keer dat ik open water zwom in jaren. Moet dat toch mee inoefenen.T1 pas uit na 12'37.
Fietsen; met opzetten bril brak die in twee, zonder bril dus. Het fietsen heb ik zonder stayeren afgelegd, bewust hartslag niet te hoog laten gaan en met een hoge trapfrequentie. Aero waar kon op mijn oud fietske. tijd 47'46     
T2 ; Op de plaats waar ik mijn schoenen had gezet stond een fiets. Andere plaats voor fiets gezocht, maar was redelijk vol. Terug voor mijn schoenen te halen.
Lopen: Waar  ik het meeste schrik voor had ging vanzelf, geen ademnood, geen vermoeide benen. Kon met een medeloper die het moeilijk had nog een praatje maken. tijd 27:39 totaaltijd 1:28:01.
Werkpunten genoeg, maar ik heb me wel geamuseerd en kon nog lachend over de finish komen. Dit had ik 3 jaar geleden niet gedacht van te kunnen. Verder trainen voor een kwartje volgend jaar.
Ron

6

Re: 14e triatlon debres 3 augustus

Klinkt wel alsof je in één triathlon meer pech en gedoe bent tegengekomen als normaal in een heel seizoen! Mooi dat je bent gefinisht en je hebt geamuseerd.

Louise

7

Re: 14e triatlon debres 3 augustus

Ja, wel geamuseerd. En smaakt naar meer.
't Was mijn opzet om meer te sporten, dat is gelukt. De totaaltijd speelde minder een rol. ( maar ja, dat streverduiveltje in mij ..... )

Niet dat ik veel en lang trainde , maar na de wedstrijd of dagen erna niets van last van vermoeidheid, gewrichten of spierpijn.
Blijkbaar toch genoeg getraind voor deze afstand, op openwaterzwemmen na dan.

Ron