1 Laatst bewerkt door floriswbent (31-07-19 13:02:49)

Onderwerp: Voorbereiden 1km

Beste allemaal,

Ik ben vrij nieuw in het zwemmen en ik heb als leuke uitdaging mezelf ingeschreven voor een zwemwedstrijd 1000 meter in open water. Ik heb 5 weken om te trainen en ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende stelling:

- Is het mogelijk dat ik de 1000 meter volledig borstcrawl kan zwemmen?
- Is het mogelijk om de afstand in 25 minuten af te leggen?


Over mezelf: Ik ben 22 jaar en sportief gebouwd. Altijd bezig geweest met fitness dus wat dat betreft heb ik wel spieropbouw. Ik ben 1.97m en weeg 93 kilo. Ik kan de komende weken 4x in de week trainen, aangezien ik op IJburg (Amsterdam) woon en aan de kade kan zwemmen of het strand 5 min verderop. Ik heb geen beschikking tot een zwembad.

Ik vermoed na wat onderzoek gedaan te hebben dat ik zal gaan afwisselen met de schoolslag. Mijn doel is rond de 25 minuten (liefste tussen 20 en 25)  te komen, is dat met een vrije slag/schoolslag combinatie mogelijk denken jullie?

Vanochtend zwom ik gemiddeld 2,4 km/u bij een afstand van 400 meter (de accuratie van de meting durf ik niet met 100% te zeggen)

Ik ben benieuwd naar jullie mening/advies!

Groeten,

Floris

2

Re: Voorbereiden 1km

Zwemmen is vooral een technische sport dus aan die spieren ga je weinig hebben. Maar weet niet hoe je zwemsteil ofz verder is natuurlijk want 1km op 25min is op zich geen probleem.

3

Re: Voorbereiden 1km

Kijk wat youtube (of andere) videos van swimsmooth om wat ideeen over techniek te krijgen. En zwemmen in een zwembad kan best handig zijn, vooral om techniek oefenen voor een bepaalde afstand te doen. Volgens mij zijn er wel wat zwembaden bij IJburg in de buurt. Lessen of een weekendcursus gefocused op techniek zou ideaal zijn, maar weet niet of dat op korte termijn mogelijk is zodat je ook nog tijd over houdt om erop te trainen.

4

Re: Voorbereiden 1km

Ik denk dat je met alleen schoolslag al een heel eind komt. Als ongeoefende zwemmer in de borstcrawl is dat vaak sneller, alleen niet zo handig voor een triathlon.

Met je huidige snelheid zou 25 minuten al haalbaar zijn, dus dan kan je je de komende tijd vooral richten om de afstand op te bouwen tot bijv. 800 m. Dat gaat prima bij je voor de deur.

Om sneller te worden moet je toch op je techniek gaan letten, dat gaat het beste in een zwembad. In zee is dat bijvoorbeeld helemaal niet te doen.