26

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

ruben_vandenberghe schreef:

- In het begin van de training/wedstrijd ga ik proberen eerst wat vast voedsel op te nemen.
- De gelletjes op de fiets ga ik in een drinkbus doen en verdunnen met water + afwisselen met sportdrank=> Zodat ik in in totaal minder gelletjes moet opnemen en toch voldoende koolhydraten binnen heb.

Dat klinkt voor mij wel als riskant: te veel koolhydraten in verhouding met water. Het gaat niet zozeer om zo veel mogelijk koolhydraten binnen  krijgen, maar om de juiste vocht-koolhydratenverhouding: 6-8 gram koolhydraten per 100 ml - water, niet sportdrank, of nouja, van de sportdrank tellen de koolhydraten mee.
Sportdrank heeft meestal die optimale verhouding, maar met gels en vast voedsel erbij schuift de verhouding naar te veel koolhydraten. En daar kun je juist maag-darmproblemen van krijgen (en/of van uitdrogen). Bij verdunde gel moet je nog steeds water drinken, tenzij je het heel erg verdunt, maar dan kun je net zo goed alleen maar (isotone) sportdrank drinken. En bij vast voedsel zeker.
Je kunt daar trouwens prima aan rekenen, met de ingrediëntenlijsten. En dan oefenen.

Verder lijkt Hedcandy's advies me ook verstandig: bij die lange afstanden kunnen gekke, onverwachte dingen gebeuren, en staat eerst finishen, ervaren en genieten voorop.

Louise

27

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Hedcandy schreef:

Ik denk dat je voor een eerste halve de lat hoog had liggen.
Die laatste zin, gewoon fi ishen, moet m.i. je enige doel zijn bij je eerste lange wedstrijd. Je hebt nl echt nog geen idee waar je aan begint en het is meer dan zwemmen, fietsen en lopen.
Dus advies voor je volgende: laat alle tijden lekker overboord en ga er eerst eens van genieten!!

Dat zit jammer genoeg niet echt in mij, dat "gewoon finishen".
Zeker niet als ik met die gedachte aan een uitdaging moet beginnen.
Ik was na de finish ook wel trots op mijn prestatie hoor. Teleurgesteld ook, maar tegelijk ook gewoon trots dat ik heb volgehouden, dat ik fantastisch goed had gezwommen en gefietst (mijn nieuwe sporten) en dat ik echt wel juist had toegewerkt naar deze wedstrijd qua vormpiek.

Maar ik begrijp je advies wel hoor! Het zou op bepaalde manieren wel handig zijn moest ik soms iets minder ambitieus kunnen zijn.


En om nog eens terug te komen op de voeding ook.
Uiteraard zal ik zorgen dat de hoeveelheid koolhydraten juist zit.
Het voorgestelde plan ziet er als volgt uit.
Tijdens het fietsen (2u20 a 2u30) 140gr koolhydraten op volgende manier:
- 1x sportfruit (20gr koolhydraten)
- 750ml sportdrank (40.5gr koolhydraten)
- 2x grote gel opgelost in 680ml water (80gr koolhydraten)

Tijdens het lopen dan nog 2x kleine gelletjes (km 7 en 14) en dus nog 44gr koolhydraten.

Het zijn natuurlijk ook maar tips, (wel van mensen met aardig wat triathlons in de benen). De komende weken ga ik er mee experimenteren en we zien wel wat mijn maag er van vindt.

28

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

En wat neem je na het zwemmen en in T2?
Wat je nu opsomt vind ik erg karig hoor... maar goed, je hebt er vast een bepaald idee bij.

29

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Hedcandy schreef:

En wat neem je na het zwemmen en in T2?
Wat je nu opsomt vind ik erg karig hoor... maar goed, je hebt er vast een bepaald idee bij.

Na het zwemmen (in T1) en na het fietsen (in T2) moet je alleen wisselen. Alles andere kost tijd en je kan best even die minuut wachten tot je weer onderweg bent en dan wat drinken/voeding nemen.
Zelf heb ik geen goede ervaring met gel opgelost in water in een bidon maar dat hangt misschien van het type gel af. Sowieso ben ik van gelletjes en repen afgestapt en neem nu alleen maar vloeibaar in. Werkt voor mij veel beter en een meer constante inname van koolhydraten ipv af en toe een boost door een gel of reep.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

30

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Ik hang in T1 een smoothie in mijn mond en die zuig ik leeg rerwijl ik mn fietsschoenen aandoe. Kost nul extra tijd.

En idd, vlak voor T2 neem ik nog wat, maar dat 'reken' ik zelf als T2.

Blijft dat ik het weinig vind.
Ook ik ben geen voorstanders van gels opgelost in water, mede door wat Louise hierboven schetst. Maar ja, als je er goed op gaat dan zou ik het niet laten...

31

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Verschillende meningen, zo hoort het te zijn.
Geen idee of dit voor mij gaat werken, maar ik ga het toch eens proberen.
En werkt het niet, dan probeer ik weer iets anders tot ik heb gevonden wat voor mij werkt.

En qua hoeveelheid probeer ik me gewoon aan 60gr koolhydraten per uur te houden tijdens het fietsen.
Tijdens het lopen blijf ik er iets onder zitten, maar hier is de vrees voor maagproblemen groter dan de angst om zonder energie te vallen.

Maar ik ben een beginner op het vlak van die lange afstanden dus ik neem jullie meningen ook zeker mee!

32

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Ik zou er in elk geval nog minstens een bidon water aan toevoegen, op de fiets. Volgens mijn berekening kom je nu minstens 320 ml water te kort (je drank samen is nu 1,43 liter, als ik goed reken, terwijl 140 gram koolhydraten à 100 ml per 8 gram vraagt om 1,75 liter water, wat nog steeds niet heel veel is voor 2,5 uur sporten, zeker niet als het warm is). Ik zou altijd willen voorkomen al uitgedroogd/hypertoon aan het lopen te beginnen. Voldoende drinken is bij lopen immers lastiger dan bij fietsen.

Louise

33

Re: Challenge Praag (MD triathlon)

Louise schreef:

Ik zou er in elk geval nog minstens een bidon water aan toevoegen, op de fiets. Volgens mijn berekening kom je nu minstens 320 ml water te kort (je drank samen is nu 1,43 liter, als ik goed reken, terwijl 140 gram koolhydraten à 100 ml per 8 gram vraagt om 1,75 liter water, wat nog steeds niet heel veel is voor 2,5 uur sporten, zeker niet als het warm is). Ik zou altijd willen voorkomen al uitgedroogd/hypertoon aan het lopen te beginnen. Voldoende drinken is bij lopen immers lastiger dan bij fietsen.

Louise

Dat had ik er inderdaad nog moeten aan toevoegen.
Ik zweet ook behoorlijk veel dus zal afhankelijk van het weer nog aardig wat water proberen bij drinken.

Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte van hoe het uitpakt tijdens de volgende wedstrijden.