Re: Challenge Praag (MD triathlon)
- In het begin van de training/wedstrijd ga ik proberen eerst wat vast voedsel op te nemen.
- De gelletjes op de fiets ga ik in een drinkbus doen en verdunnen met water + afwisselen met sportdrank=> Zodat ik in in totaal minder gelletjes moet opnemen en toch voldoende koolhydraten binnen heb.
Dat klinkt voor mij wel als riskant: te veel koolhydraten in verhouding met water. Het gaat niet zozeer om zo veel mogelijk koolhydraten binnen krijgen, maar om de juiste vocht-koolhydratenverhouding: 6-8 gram koolhydraten per 100 ml - water, niet sportdrank, of nouja, van de sportdrank tellen de koolhydraten mee.
Sportdrank heeft meestal die optimale verhouding, maar met gels en vast voedsel erbij schuift de verhouding naar te veel koolhydraten. En daar kun je juist maag-darmproblemen van krijgen (en/of van uitdrogen). Bij verdunde gel moet je nog steeds water drinken, tenzij je het heel erg verdunt, maar dan kun je net zo goed alleen maar (isotone) sportdrank drinken. En bij vast voedsel zeker.
Je kunt daar trouwens prima aan rekenen, met de ingrediëntenlijsten. En dan oefenen.
Verder lijkt Hedcandy's advies me ook verstandig: bij die lange afstanden kunnen gekke, onverwachte dingen gebeuren, en staat eerst finishen, ervaren en genieten voorop.
Louise