1

Onderwerp: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik gebruik momenteel een TomTom Multisport en an sich bevalt deze prima. Hij doet wat hij moet doen in de zin dat hij alles registeert, zei het met enige moeite bij het zwemmen. Ik vind de app van TomTom en ook de online pagina niet echt geweldig (onoverzichtelijk). Zo is het online en in de app bv. niet mogelijk de swolf te zien, dat kan alleen op het horloge zelf.

Nu kan ik voor relatief weinig een Garmin Forerunner 910XT triathlon specifiek horloge bemachtigen. Vraagprijs is EUR 85 en daar kan nog wel wat vanaf ook.

Oftewel is het een upgrade om vanaf de TomTom naar de ongeveer net zo oude Garmin over te stappen? Of kan ik nog beter 'doorsparen' voor bv. een 735XT of een 920/935XT?

Vwb gebruik, ik heb net mijn eerste sprint achter de rug en doe er dit jaar nog 2. Volgend voorjaar wil ik een OD doen en halverwege het jaar een 70.3. Ook met het oog op de training heb ik wellicht iets meer baat bij uitgebreidere en specifiekere data?

2

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik zou doorsparen en dan liever een 735 dan een 920. Binnen mijn triathlonvereniging (in Engeland) werd een paar weken geleden een 735XT 2e-hands aangeboden voor £100...
De 735 en 935 hebben meer metrics en ook compatibel met apps uit de garmin IQ store.

3

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik zou de 910 helemaal links laten liggen en de 920 ook. Dit zijn echt de oudere modellen.
Ga voor een 735 of de nieuwere 935.
De 735 is ook al voor vrij weinig goed aan te komen...

4

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik ben zelf ook nog wat aan het verder kijken en de 910 lijkt me inderdaad niet echt een nuttige upgrade. De 735 is inderdaad niet al te duur meer. Het prijsverschil tussen de 735 en 935 is wel nog vrij flink....

Dat wordt dan dus een 735 denk ik zomaar smile

5

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik heb onlangs ook de overstap gemaakt van een TomTom naar de Garmin 735xt. Niet echt het nieuwste model, maar registreert alles goed en dat vind ik het meest belangrijke! Bovendien is deze ook een stuk betaalbaarder dan bijvoorbeeld de 935, Fenix 5 plus of de Polar Vantage V.

Wil je in de nabije toekomst gaan trainen voor een hele, dan is wellicht toch een horloge met een langere batterijduur een betere keuze.

6

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Daarnaast verwacht ik dat TomTom gaat stoppen met horloges.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

mcguyver schreef:

Daarnaast verwacht ik dat TomTom gaat stoppen met horloges.

Dat speelt bij mij ook een grote rol :Y Ze hebben ook aangekondigd dat het daadwerkelijk zo is dacht ik.

8

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

jolienspoler schreef:

Ik heb onlangs ook de overstap gemaakt van een TomTom naar de Garmin 735xt. Niet echt het nieuwste model, maar registreert alles goed en dat vind ik het meest belangrijke! Bovendien is deze ook een stuk betaalbaarder dan bijvoorbeeld de 935, Fenix 5 plus of de Polar Vantage V.

Wil je in de nabije toekomst gaan trainen voor een hele, dan is wellicht toch een horloge met een langere batterijduur een betere keuze.

Hoe is de overstap bevallen? Verschil tussen de apps en online gebruik?

De bazin hier in huis vind het overigens ook een leuk kerstcadeau, dus wellicht stel ik het uit tot de winter. Maar dan wordt het wel de 935 smile Heb ik tijdens de wintertrainingen ook tijd zat om er bekend mee te raken.

9

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik ben 3 jaar geleden overgestapt van TT naar de roen nieuwe 735.
Niet te vergelijken.
De Garmin is zoveel uitgebreider, helemaal als je hem gebruikt met de borstband.
Daarnaast is de multisport functie imo onmisbaar voor een triathleet, die had mijn TT niet.
De app en site zijn goed te bedienen en overzichtelijk,  niet ingewikkeld te noemen.
Ik heb mn fietscomputer ook van Garmin en alleskomt mooi samen in 1 overzicht.

10

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

En dan bedoel je de tri hartband neem ik aan? Meet die nu wel of niet de HR wanneer onder water? Lees verschillende dingen....

11

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

De tri band van garmin meet idd ook je zwemmen (onder water dus) ikzelf ga nu mijn fenix3 inwisselen voor de fenix5. De 910xt dat is gewoon te veroudert om deze nu nog te kopen, wie zo eentje heeft zal die nog met plezier gebruiken natuurlijk maar om er nog geld in te investeren?

12

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

ronnyke schreef:

De tri band van garmin meet idd ook je zwemmen (onder water dus) ikzelf ga nu mijn fenix3 inwisselen voor de fenix5.

Ik heb ook de fenix 5. Benieuwd wat jij ervan vindt?

Je moet sneller dan de klos zijn.

13

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Waarom gekozen voor de Fenix 5 en niet de 935 dan eigenlijk? Functionaliteit scheelt niet veel toch?

14

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

935 heeft intussen ook al een opvolger terwijl de fenix5 toch nog iets recenter is. Qua updates kan dat mischien wel iets uitmaken maar dat weet ik niet zeker.

15

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

sanger schreef:

En dan bedoel je de tri hartband neem ik aan? Meet die nu wel of niet de HR wanneer onder water? Lees verschillende dingen....

Ja die bedoel ik.
Tijdens wedstrijden laat ik hem mijn zwem hf meten, tijdens een training niet, ik kijk tijdens het zwemmen toch niet hoe hoog hij is.

16

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Hedcandy schreef:
sanger schreef:

En dan bedoel je de tri hartband neem ik aan? Meet die nu wel of niet de HR wanneer onder water? Lees verschillende dingen....

Ja die bedoel ik.
Tijdens wedstrijden laat ik hem mijn zwem hf meten, tijdens een training niet, ik kijk tijdens het zwemmen toch niet hoe hoog hij is.

Ook niet achteraf?

17

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Bij zwemmen eigenlijk nooit nee...
Bij lopen en fietsen vind ik het achteraf ook niet interessant, maar tijdens de training/wedstrijd des te meer, omdat het mij info geeft in welke hf zone ik zit.

18

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Hedcandy schreef:

Bij zwemmen eigenlijk nooit nee...
Bij lopen en fietsen vind ik het achteraf ook niet interessant, maar tijdens de training/wedstrijd des te meer, omdat het mij info geeft in welke hf zone ik zit.

Apart, vooral omdat je tijdens een training eigenlijk meer rekening houdt met je hartslag dan in een wedstrijd. Ik rij zelf altijd met vermogen en ben in een wedstrijd toch echt meer bezig met vermogen dan hartslag omdat dan ook de factor adrenaline hem toch hoger duwt dan ik in werkelijkheid zit qua zone.
Achteraf terugkijken na een training vind ik qua hartskag na een wedstrijd niet zo interessant, maar na een training des te interessanter. Ieder zn ding blijkbaar wink

19

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

daveke schreef:
Hedcandy schreef:

Bij zwemmen eigenlijk nooit nee...
Bij lopen en fietsen vind ik het achteraf ook niet interessant, maar tijdens de training/wedstrijd des te meer, omdat het mij info geeft in welke hf zone ik zit.

Apart, vooral omdat je tijdens een training eigenlijk meer rekening houdt met je hartslag dan in een wedstrijd. Ik rij zelf altijd met vermogen en ben in een wedstrijd toch echt meer bezig met vermogen dan hartslag omdat dan ook de factor adrenaline hem toch hoger duwt dan ik in werkelijkheid zit qua zone.
Achteraf terugkijken na een training vind ik qua hartskag na een wedstrijd niet zo interessant, maar na een training des te interessanter. Ieder zn ding blijkbaar wink

Komt dit misschien niet meer doordat zwemmen toch meer afhankelijk is van een goede techniek t.o.v. hardlopen en fietsen? M.a.w. hartslag zegt minder bij zwemmen zodra de kwaliteit van je techniek varieert tijdens een training.

If you need inspiring words, don't do it ~ Elon Musk

20

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

daveke schreef:
Hedcandy schreef:

Bij zwemmen eigenlijk nooit nee...
Bij lopen en fietsen vind ik het achteraf ook niet interessant, maar tijdens de training/wedstrijd des te meer, omdat het mij info geeft in welke hf zone ik zit.

Apart, vooral omdat je tijdens een training eigenlijk meer rekening houdt met je hartslag dan in een wedstrijd. Ik rij zelf altijd met vermogen en ben in een wedstrijd toch echt meer bezig met vermogen dan hartslag omdat dan ook de factor adrenaline hem toch hoger duwt dan ik in werkelijkheid zit qua zone.
Achteraf terugkijken na een training vind ik qua hartskag na een wedstrijd niet zo interessant, maar na een training des te interessanter. Ieder zn ding blijkbaar wink

Ik heb geen vermogensmeter dus bezig zijn met vermogen kan ik niet.
Dan blijft dus over mn hartslag...

21

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik had een garmin hrm-tri. Die is er mee opgehouden en nu gebruik ik een gewone garmin hrm. Ik heb een hartslagmeter bij het zwemmen alleen om met wedstrijden, en dan niet omdat ik mijn hartslag wil weten, maar omdat ik geen zin heb om hem in T1 aan te doen. Baantjes zwem ik op tijd of gevoel van intensiteit, en buiten zwem ik op gevoel van intensiteit.

22

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

ronnyke schreef:

De tri band van garmin meet idd ook je zwemmen (onder water dus) ikzelf ga nu mijn fenix3 inwisselen voor de fenix5. De 910xt dat is gewoon te veroudert om deze nu nog te kopen, wie zo eentje heeft zal die nog met plezier gebruiken natuurlijk maar om er nog geld in te investeren?

De 910XT heeft wel een oerdegelijke batterij. Gaat 20 uur mee in GPS-modus en optimale registratie.
Daar komen alle nieuwere klokjes te kort.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

23

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Roy W schreef:
ronnyke schreef:

De tri band van garmin meet idd ook je zwemmen (onder water dus) ikzelf ga nu mijn fenix3 inwisselen voor de fenix5. De 910xt dat is gewoon te veroudert om deze nu nog te kopen, wie zo eentje heeft zal die nog met plezier gebruiken natuurlijk maar om er nog geld in te investeren?

De 910XT heeft wel een oerdegelijke batterij. Gaat 20 uur mee in GPS-modus en optimale registratie.
Daar komen alle nieuwere klokjes te kort.

Fenix3 gaat ook minstens zo lang mee. Vond dat wel een vereiste voor een triathlon horloge.

24

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Update in dit al wat oudere topic tongue Ik heb inmiddels de Garmin 735XT gekocht smile

25

Re: TomTom Multisport vs. Garmin Forerunner 910XT of toch nieuwer?

Ik heb 3 Garmin FR910XT gehad en van de laatste 2 ging het aan/uit knopje stuk, dwz hij geeft geen teken meer, krijgt hem niet meer aan, terwijl ik zo zuinig met dat dure ding doe. Wat denk je? Na 2 jaar geen reparatieservice meer mogelijk, na vele mailtjes met Garmin. Dat hij uit zijn garantie is, OK, maar tegen betaling ook geen reparatie? Lekker voor zo'n duur horloge. Ik kies voortaan maar voor Suunto, daar heb ik ook een horloge van.