1

Onderwerp: Hoi, mijn naam is Tim

Hallo allemaal,

Ik heb een 1/8 triathlon in de planning per 25 mei 2020.

Einddoel: 01:25:00.

Ben een hardloper (5K in gemiddeld 25:45, vroeger 10K in 55:00)
Heb net een borstcrawlcursus gevolgd.
En heb een racefiets te leen momenteel.

Let's go!

2

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Welkom en succes. Je hebt nog wel even om goed te kunnen trainen.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

3

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Hoi Tim,

Klinkt als een goed doordachte keuze en je hebt nog ruim de tijd om je goed voor te bereiden.

Probeer behalve de drie onderdelen ook de wissels een beetje te oefenen, elke minuut die je in de wisselzone verdiend hoef je op het parcours niet meer goed te maken.

Meteen dan maar de eerste tip; gebruik de wisselzone om te wisselen, niet om te eten oid. Zorgen eerst dat je op de fiets zit en ga als je dan lekker onderweg bent je pas bezig houden met gels en dergelijke.
Idem voor het lopen.

Veel plezier met deze zeer verslavende sport en vergeet niet te genieten onderweg!

4

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Hoe is je zwemmen en fietsen nu?
Ik begon met triathlon in augustus 2014 en deed mijn eerste 1/8ste eind september dat jaar, net binnen het doel wat ik me gesteld had: 1:30 (dit was met 1,000 yard zwemmen in een zwembad).

In mei 2015 deed ik m'n 2e 1/8ste en was toen bijna 12 minuten sneller, wat enorm motiverend werkte voor mij.

Waarom niet een laagdremplige 1/8-ste doen ergens in september, met als doel om lol te hebben, te ervaren hoe het is, en te zien hoeveel je vooruit bent gegaan als je race in mei doet. Maar dat hangt natuurlijk een beetje af van mijn eerste vraag: Hoe zit het met zwemmen en fietsen op dit moment? Kun je redelijk 500-750m zwemmen? 20k fietsen op redelijke intensiteit, hoe gaat je dat af?

5

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Welkom Tim, en veel succes in de voorbereiding!

Op dit forum kan je heel veel nuttige informatie en veel leuke en inspirerende verhalen opdoen smile

De tip van MontanaMan lijkt me een heel goede, in september al een keer proberen. Met een borstcrawlcursus achter de rug (eventueel afgewisseld met schoolslag als je het geen 500m volhoudt, je bent meestal echt niet de enige) moet het met een goede basisconditie uit het lopen geen probleem zijn om een 1/8 te voltooien en ervaring op te doen en valkuilen te ontdekken voor volgend jaar.

6

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Welkom Tim!
Ik zou als ik jou was ook al eind sept lekker een wedstrijdje meepakken. Bijvoorbeeld de Bosbaan triathlon in Amsterdam. Daar doen meer beginners mee.

7

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Welkom! En ook ik zou denken: doe er dit seizoen nog eentje. Voor de lol en de ervaring. Wat je zelf schrijft: let's go! En tijdsdoelen zijn bij een triathlon altijd in potlood geschreven (vanwege het grote verschil in parcoursen en omstandigheden), maar bij een eerste helemaal.

Louise

8

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Welkom en eens met de rest. Gewoon lekker ervaren hoe het is!

9

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Gewoon doen! Er schijnt bij de wedstrijd in Emmeloord ook nog voldoende plaats te zijn, is ook een leuke instapper. Succes!

10

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Cootje schreef:

Gewoon doen! Er schijnt bij de wedstrijd in Emmeloord ook nog voldoende plaats te zijn, is ook een leuke instapper. Succes!

klopt, kan ik aanraden. Ik ben er ook weer bij dit jaar.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Hoi, mijn naam is Tim

olaf2004 schreef:

Welkom en succes. Je hebt nog wel even om goed te kunnen trainen.

Thanks, ja klopt, ik neem de tijd.

12

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Tri-John schreef:

Hoi Tim,

Klinkt als een goed doordachte keuze en je hebt nog ruim de tijd om je goed voor te bereiden.

Probeer behalve de drie onderdelen ook de wissels een beetje te oefenen, elke minuut die je in de wisselzone verdiend hoef je op het parcours niet meer goed te maken.

Meteen dan maar de eerste tip; gebruik de wisselzone om te wisselen, niet om te eten oid. Zorgen eerst dat je op de fiets zit en ga als je dan lekker onderweg bent je pas bezig houden met gels en dergelijke.
Idem voor het lopen.

Veel plezier met deze zeer verslavende sport en vergeet niet te genieten onderweg!

He John,

Dank voor de tips!

13

Re: Hoi, mijn naam is Tim

MontanaMan schreef:

Hoe is je zwemmen en fietsen nu?
Ik begon met triathlon in augustus 2014 en deed mijn eerste 1/8ste eind september dat jaar, net binnen het doel wat ik me gesteld had: 1:30 (dit was met 1,000 yard zwemmen in een zwembad).

In mei 2015 deed ik m'n 2e 1/8ste en was toen bijna 12 minuten sneller, wat enorm motiverend werkte voor mij.

Waarom niet een laagdremplige 1/8-ste doen ergens in september, met als doel om lol te hebben, te ervaren hoe het is, en te zien hoeveel je vooruit bent gegaan als je race in mei doet. Maar dat hangt natuurlijk een beetje af van mijn eerste vraag: Hoe zit het met zwemmen en fietsen op dit moment? Kun je redelijk 500-750m zwemmen? 20k fietsen op redelijke intensiteit, hoe gaat je dat af?

Zwemmen is nog zwak: techniek is brak, kracht en uithoudingsvermogen ontbreekt.
Ik ben op zoek naar een schema waarmee ik naar 500M kan toewerken in 20-25min.

Fietsen gaat gemiddeld tegen de 30K p/u, hou dat wel 20K vol.

Lopen lukt al degelijk: 5K in ongeveer 26min. gemiddeld.

Als ik alle drie de onderdelen binnen de gestelde tijd haal, wil ik gaan combineren in training van de onderdelen.

Verstandig denk ik om een "try-athlon" te doen. Eens kijken of ik dat georganiseerd krijg.
Ik neem aan dat het seizoen halverwege de herfst stopt? Of is dat een verkeerde aanname?

14

Re: Hoi, mijn naam is Tim

dik2tri schreef:

Welkom Tim, en veel succes in de voorbereiding!

Op dit forum kan je heel veel nuttige informatie en veel leuke en inspirerende verhalen opdoen smile

De tip van MontanaMan lijkt me een heel goede, in september al een keer proberen. Met een borstcrawlcursus achter de rug (eventueel afgewisseld met schoolslag als je het geen 500m volhoudt, je bent meestal echt niet de enige) moet het met een goede basisconditie uit het lopen geen probleem zijn om een 1/8 te voltooien en ervaring op te doen en valkuilen te ontdekken voor volgend jaar.

Thanks dik2tri!

15

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Hedcandy schreef:

Welkom Tim!
Ik zou als ik jou was ook al eind sept lekker een wedstrijdje meepakken. Bijvoorbeeld de Bosbaan triathlon in Amsterdam. Daar doen meer beginners mee.

Thanks Hedcandy!

16

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Idd is het eind sept in nederland wel gedaan met de wedstrijden.

17

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Heb enkele dagen geleden een testje gedaan.

5k rustig naar het zwembad gefietst en toen:

Zwem: 1K in 45:00min (want veel nodige pauzes tussen de baantjes van 25m, wel borstcrawl gedaan)

T1 +/- 5:00 (want kleedhokje, kluisje etc)

Fiets: 18K in 42:17 (stoplichten, tegenwind)

T2 +/- 3:00min bij de caravan en niet een enorme haast gemaakt

Ren: 3.45K in 18:51 (incl plaspauze die ik heel erg nodig had, daarna liep ik 10x lekkerder!)

Al met al is het te doen met de conditie die ik nu heb. De T's zijn wel een aandachtspunt.
Deze moet ik gewoon veel beter preppen eigenlijk.

Morgen weer eenzelfde sessie maar dan met de echte afstanden!

18

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Niet te veel bezig zijn met testen en de afstanden enzo, hè? Goed trainen is vooral veel rustig, en maar af en toe tot het gaatje. En zeker voor fietsen regelmatig ook langer dan de wedstrijdafstand (maar dus rustig). Zeker ook niet proberen elke keer op een bepaalde afstand harder te gaan, dat is precies tegenovergesteld aan goed trainen.
En voor zwemmen lijkt me dat je eigenlijk alleen maar bezig zou moeten zijn met techniek.

Louise

19

Re: Hoi, mijn naam is Tim

Louise schreef:

Niet te veel bezig zijn met testen en de afstanden enzo, hè? Goed trainen is vooral veel rustig, en maar af en toe tot het gaatje. En zeker voor fietsen regelmatig ook langer dan de wedstrijdafstand (maar dus rustig). Zeker ook niet proberen elke keer op een bepaalde afstand harder te gaan, dat is precies tegenovergesteld aan goed trainen.
En voor zwemmen lijkt me dat je eigenlijk alleen maar bezig zou moeten zijn met techniek.

Louise

Ik neem dat allemaal van je aan.  Had alleen even een eikpunt nodig.
Het gevoel leren kennen. En leuk om te doen ook.

Zwemmen zeer zeker alleen maar techniek nog.

20

Re: Hoi, mijn naam is Tim

hoi Tim

Lekker bezig zou ik zeggen, zorg ervoor dat je er vooral lol in blijft houden en rustig opbouwt, het duurt nog heel lang tot het 25 mei 2020 is en je helemaal los kan.