2,876

Re: prestaties van de dag

MontanaMan schreef:

Dat is mooi! En vooral ook fijn dat je niet terug hoefde smile

Ja, dat zoek ik er wel op uit: ik was heen met de trein. Ik heb het één keer heen en weer gedaan, bij veel slechter weer dan voorspeld, pfoe, dat was een helletocht. Heen tegenwind, terug regen.

Louise

2,877

Re: prestaties van de dag

Vanmorgen in mijn wekelijkse woensdagochtendroutine (roeien, krachttraining, zwemmen) voor het eerst de 1000 meter ruim onder de 18min gezwommen. Zou het dan toch ooit wat worden dat zwemmen van mij dacht ik er meteen achteraan.

Hopelijk lukt dat ook over 2,5week bij de 1/4 triathlon in de Hoeksche waard.

2,878

Re: prestaties van de dag

Gisteravond de Ronde Hoep (14,4 km bij Oudekerk aan de Amstel) in een (te) zware versnelling rondgefietst ter voorbereiding op de alpen over anderhalve week.

Nu geeft mijn Garmin aan dat ik het volledige rondje (22 min) in zone 5 heb gefietst, ben benieuwd of dat überhaupt mogelijk is. Conform mijn ren statistieken schat Garmin mijn anaerobe grens in op 176 slagen per minuut. Mijn gemiddelde hartslag op het rondje was 180 met een piek aan het einde van 192. Nu ben ik behoorlijk stuk gegaan maar was ik ook zeker nog niet helemaal op mijn limiet.

Interessant trouwens, in een (te) zware versnelling hard doorfietsen gaf voor mij echt een beetje hetzelfde gevoel als een buitencategorie berg opfietsen. Relatief lagere cadans, mijn cadans is normaal heel hoog, en constante druk op de pedalen.

2,879 Laatst bewerkt door doornW (23-08-19 10:58:00)

Re: prestaties van de dag

zico schreef:

Gisteravond de Ronde Hoep (14,4 km bij Oudekerk aan de Amstel) in een (te) zware versnelling rondgefietst ter voorbereiding op de alpen over anderhalve week.

Nu geeft mijn Garmin aan dat ik het volledige rondje (22 min) in zone 5 heb gefietst, ben benieuwd of dat überhaupt mogelijk is. Conform mijn ren statistieken schat Garmin mijn anaerobe grens in op 176 slagen per minuut. Mijn gemiddelde hartslag op het rondje was 180 met een piek aan het einde van 192. Nu ben ik behoorlijk stuk gegaan maar was ik ook zeker nog niet helemaal op mijn limiet.

Interessant trouwens, in een (te) zware versnelling hard doorfietsen gaf voor mij echt een beetje hetzelfde gevoel als een buitencategorie berg opfietsen. Relatief lagere cadans, mijn cadans is normaal heel hoog, en constante druk op de pedalen.

Zijn dit hartslagzones die Garmin zelf berekend heeft of heb je ooit een VO2MAX/lactaat test laten doen? Persoonlijk was mijn ervaring dat de standaard hartslagzones van Garmin best veel afweken van de hartslagzones die ik zelf heb opgesteld na een VO2Max test en o.b.v. van je omslagpunt. Daarnaast is het zo dat je omslagpunt voor hardlopen altijd wat hoger ligt als voor fietsen (tenzij je écht een hele goede fietser bent geloof ik). Kortom, ik zou er niet al te veel over malen..

If you need inspiring words, don't do it ~ Elon Musk

2,880

Re: prestaties van de dag

Dit zijn hartslagzones die Garmin zelf heeft berekend op basis van mijn hardloopstatistieken.

Als mijn omslagpunt 176 bij hardlopen zou zijn verwacht je inderdaad een nog lager punt bij fietsen. Echter hield ik 180 op de fiets relatief eenvoudig vol. Wellicht toch maar eens een echte test uitvoeren.

2,881

Re: prestaties van de dag

Ik heb gisteren samen met Louise en Henk meer dan een kilometer gezwommen in de Schie. Voor de meesten van jullie zal dat niet veel voorstellen maar voor mij was het nogal een overwinning. Ik ben een aantal jaar geleden bijna aan het verdrinken geweest tijdens de Binnenmaas triatlon en door de duikers uit het water gevist. Daarna lang niet durven zwemmen, al helemaal niet in buitenwater en na oefenen in het zwembad en meerdere cursussen gevolgd te hebben kan ik nu zo goed zwemmen dat ik het wel een kilometer vol hou. Dat is het fysieke gedeelte, daarnaast is er nog het mentale gedeelte van het trauma. Ik heb wel al eens in buitenwater gezwommen, maar dat was steeds op zo'n manier dat ik vlakbij ondiepe gedeeltes bleef of bij iets waar ik me aan vast kon houden. Dit was echt plons in het diepe bruine sop met niks anders dan een drijfboei. Het fijne is dus dat als ik dit kan ik aan veel meer evenementen mee kan doen, ook aan sprint triathlons waarvoor je 750 meter moet zwemmen. Dat was dus best een grote mijlpaal gisteren.:)

2,882

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

Ik heb gisteren samen met Louise en Henk meer dan een kilometer gezwommen in de Schie. Voor de meesten van jullie zal dat niet veel voorstellen maar voor mij was het nogal een overwinning. Ik ben een aantal jaar geleden bijna aan het verdrinken geweest tijdens de Binnenmaas triatlon en door de duikers uit het water gevist. Daarna lang niet durven zwemmen, al helemaal niet in buitenwater en na oefenen in het zwembad en meerdere cursussen gevolgd te hebben kan ik nu zo goed zwemmen dat ik het wel een kilometer vol hou. Dat is het fysieke gedeelte, daarnaast is er nog het mentale gedeelte van het trauma. Ik heb wel al eens in buitenwater gezwommen, maar dat was steeds op zo'n manier dat ik vlakbij ondiepe gedeeltes bleef of bij iets waar ik me aan vast kon houden. Dit was echt plons in het diepe bruine sop met niks anders dan een drijfboei. Het fijne is dus dat als ik dit kan ik aan veel meer evenementen mee kan doen, ook aan sprint triathlons waarvoor je 750 meter moet zwemmen. Dat was dus best een grote mijlpaal gisteren.:)

Superknap. Ik heb je zwembelevenissen hier gelezen en echt petje af. Wat moet dat een goed gevoel geven!

2,883

Re: prestaties van de dag

Ik vond het hartstikke leuk en supergoed gedaan van TumTumTum! Want het is hier inderdaad niet het makkelijkste zwemwater:

TumTumTum schreef:

Dit was echt plons in het diepe bruine sop met niks anders dan een drijfboei.

Zo dus, ja. In één keer het diepe in! En we gingen dus eigenlijk voor 500 meter, maar het werden er meer dan 1000!

Louise

2,884

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

Ik heb gisteren samen met Louise en Henk meer dan een kilometer gezwommen in de Schie. Voor de meesten van jullie zal dat niet veel voorstellen maar voor mij was het nogal een overwinning. Ik ben een aantal jaar geleden bijna aan het verdrinken geweest tijdens de Binnenmaas triatlon en door de duikers uit het water gevist. Daarna lang niet durven zwemmen, al helemaal niet in buitenwater en na oefenen in het zwembad en meerdere cursussen gevolgd te hebben kan ik nu zo goed zwemmen dat ik het wel een kilometer vol hou. Dat is het fysieke gedeelte, daarnaast is er nog het mentale gedeelte van het trauma. Ik heb wel al eens in buitenwater gezwommen, maar dat was steeds op zo'n manier dat ik vlakbij ondiepe gedeeltes bleef of bij iets waar ik me aan vast kon houden. Dit was echt plons in het diepe bruine sop met niks anders dan een drijfboei. Het fijne is dus dat als ik dit kan ik aan veel meer evenementen mee kan doen, ook aan sprint triathlons waarvoor je 750 meter moet zwemmen. Dat was dus best een grote mijlpaal gisteren.:)

Top!! Angsten overwinnen blijft enorm moeilijk, dus dat je dat gelukt is zeker een grote mijlpaal!

2,885

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

Ik heb gisteren samen met Louise en Henk meer dan een kilometer gezwommen in de Schie. Voor de meesten van jullie zal dat niet veel voorstellen maar voor mij was het nogal een overwinning. Ik ben een aantal jaar geleden bijna aan het verdrinken geweest tijdens de Binnenmaas triatlon en door de duikers uit het water gevist. Daarna lang niet durven zwemmen, al helemaal niet in buitenwater en na oefenen in het zwembad en meerdere cursussen gevolgd te hebben kan ik nu zo goed zwemmen dat ik het wel een kilometer vol hou. Dat is het fysieke gedeelte, daarnaast is er nog het mentale gedeelte van het trauma. Ik heb wel al eens in buitenwater gezwommen, maar dat was steeds op zo'n manier dat ik vlakbij ondiepe gedeeltes bleef of bij iets waar ik me aan vast kon houden. Dit was echt plons in het diepe bruine sop met niks anders dan een drijfboei. Het fijne is dus dat als ik dit kan ik aan veel meer evenementen mee kan doen, ook aan sprint triathlons waarvoor je 750 meter moet zwemmen. Dat was dus best een grote mijlpaal gisteren.:)

Wouw knap dat je het gedurfd hebt! Ik wens je nog veel positieve zwemkilometers toe, nu je de smaak te pakken hebt! Het zal steeds makkelijker gaan

2,886

Re: prestaties van de dag

Mooie stap weer tumtumtum!

2,887

Re: prestaties van de dag

Mooie overwinning!

2,888

Re: prestaties van de dag

Superstoer! Nu vooral blijven doen, dan wen je er steeds meer aan. En kijk 's naar zwemtochten, lekker met een groep en onder begeleiding.

Ik zwom er gisteren ook en moest nog aan je denken. In je eentje is het namelijk nog best spannend.

En ik ben gebeten door een mossel, heeft Louise die daar uitgezet? big_smile

2,889

Re: prestaties van de dag

Gebeten door een  mossel???

2,890

Re: prestaties van de dag

Ja, die hing opeens aan m'n vinger, toen ik even langs de kant rustte. Heb 'm losgewrikt, maar bloedde wel flink.

Heel raar, maar volgens een visser kwam dat vaker voor.

2,891

Re: prestaties van de dag

Bravo Tumtumtum,
vampiermossels LindaRotterdam ?

Gisteren ben  ik alleen pulvermaar vulaanmeer overgezwommen en dan terug. Met wetsuit en boei. Wel geknoei met horloge want afstand kwam er niet op, 2 x 700 m zou het zijn. Wel. een belevenis zo'n 300m van de kant af.
Vanmorgen 2 uurtjes MTB, was bijna vergeten hoe 'sterven in de bergen' voelde. Zal niet snel iets van wedstrijd met heuvels doen.
Ron.

2,892 Laatst bewerkt door amadeeke (27-08-19 13:59:55)

Re: prestaties van de dag

foutje

2,893 Laatst bewerkt door amadeeke (27-08-19 14:00:16)

Re: prestaties van de dag

foutje

2,894 Laatst bewerkt door amadeeke (27-08-19 14:01:22)

Re: prestaties van de dag

Dubbel gepost. Mijn fout, bewerken met android telefoon lukt niet.
Ron.

2,895

Re: prestaties van de dag

LindaRotterdam schreef:

Ja, die hing opeens aan m'n vinger, toen ik even langs de kant rustte. Heb 'm losgewrikt, maar bloedde wel flink.

Heel raar, maar volgens een visser kwam dat vaker voor.

Urgh, nooit van gehoord, een vampiermossel! Nou, nog een reden om niet te veel bij de kant te komen. Er liggen daar op sommige plekken ook scherpe blokken beton enzo. Wel groot voordeel dat er nou geen binnenvaart meer is, want voor die grote schepen moest je soms wel dicht naar de kant toe.

Louise

2,896

Re: prestaties van de dag

LOLOL, gebeten door een mossel. Ik wist niet eens dat dat mogelijk was. In de Schie ook.
Ja ik ga het zeker vaker doen, maar ik was niet alleen hoor, Henk en Louise waren er ook bij. Ik weet niet of ik zo snel in mijn eentje in buitenwater zou gaan zwemmen, tenzij het heel ondiep is zoals sommige plasjes hier bij Barendrecht.
Ja het voelt zeker als een overwinning. Het heeft alleen wel heel lang geduurd, gelukkig heb ik veel geduld.

2,897

Re: prestaties van de dag

Ooit eens in zandvoort gestoken door een kwal, daar was ik niet goed van, koorts, beven.
Als ik nog maar een kwal zie blijf ik uit het water.
Misschien dat ik me volgend jaar in voorbereiding kwartje inschrijf in een club om het openwater zwemmen in gezelschap te trainen. Weinig plekken waar ik hier mag zwemmen in N-A'pen.
Training vandaag: Vanmorgen een 5 kilometer heuvel op en af gelopen.
Ron

2,898

Re: prestaties van de dag

Oei Amadeeke, dan kun je de Brouwersdam triathlon ook maar beter overslaan...
Daar ploeterden we door een hele schol kwallen heen.
Ik moet zeggen, er moest wel even een knop om haha. De eerste zat nog wat dieper onder me, al snel werden het er meer en voelde ik ze langs mn gezicht en stak ik mn hand in bij een kwal etc.
Gelukkig niet gestoken.


On topic: lekker rustig fietsritje langs de Vecht vandaag van 77km.

2,899

Re: prestaties van de dag

TumTumTum schreef:

. Ik weet niet of ik zo snel in mijn eentje in buitenwater zou gaan zwemmen, tenzij het heel ondiep is zoals sommige plasjes hier bij Barendrecht.

In je eentje in buitenwater zwemmen is sowieso bepaald geen aanrader. Voor niemand.

@Amadeeke, ik heb ook behoorlijke kwallenangst overgehouden aan er een keer ziek van geweest te zijn, dus ik herken dat wel. Maar ik laat me er niet door tegenhouden - die echt venijnige kwallen zijn heel zeldzaam. Bij Brouwersdam moest ik wel op mezef inpraten, maar dat ging prima.

Louise

2,900

Re: prestaties van de dag

Vanmorgen - na de brugpieper de deur uit te hebben geholpen - lekker kunnen zwemmen. Net terug van rondje lopen, maar poeh wat wat het benauwd!