1

Onderwerp: Voorstellen

Hi allen,

Ik ben al een tijdje actief op dit forum als lezer, maar sinds vandaag ook als lid. Dus stel me ook graag voor. Ik ben Bart, 27 jaar en ben altijd sportief geweest (oa veel wielrennen, strongmanrun, halve marathon). Ik ben nu sinds een paar maanden actief aan het trainen door te zwemmen, fietsen en hardlopen.

Dit omdat ik de datum 12 juli 2020 in mijn agenda heb gemarkeerd voor de Ironman in Thun (Switzerland). Dit lijkt me een prachtig event, een mooie locatie en met (iets) meer dan een jaar voldoende ver weg. In de route hier naar toe, heb ik voor 2019 nog in de planning om mee te doen aan de marathon in Eindhoven en een kwart triathlon. 2020 moet ik nog besluiten, is uiteraard afhankelijk van de vorderingen.

Ik ben een goede fietser en loper, uiteraard valt hier nog veel in te verbeteren in het komende jaar. Zwemmen is wel nog matig, met name qua techniek, zwem nu met name stukken van 1.5km in het zwembad (2 tot 3x per week), gaat goed, alleen nog niet zo rap. Wil in September hiervoor een borstcrawl cursus nemen, want met een juiste techniek kan je veel energie besparen die je later in het parcours toch nodig hebt.

De combinatie van alle sporten is uiteraard de uitdaging, daarom moeten er door het jaar heen meerdere testen worden afgelegd zoals 1/4e en combinatietrainingen. Genoeg te doen dus!

Fiets:          Red Bull Pro SL 3000 (Ultegra/ Dura-Ace) met opzetstuur. Wielen:   Mavic Ksyrium SL

Ben me wel aan het oriënteren op carbon wielen (hoge velg), of wellicht een tijdritfiets. Eerst maar eens gewoon harder kunnen fietsen.

Hoop op dit forum veel te leren!

Groet, Bart

2

Re: Voorstellen

Klinkt uitdagend!
Ik zou als ik jou was zou ik zeker nog een kwart dit jaar doen, de afstanden lijken je niet af te schrikken in ieder geval.
Ook hoe eerder de borstcrawl cursus hoe beter. Als je eerst veel gaat trainen om een bepaald niveau te bereiken kan het zijn dat je jezelf een verkeerde techniek aanleert en dat kost weer tijd om aan te passen. Dan kun je beter zo snel mogelijk een betere techniek aanleren, en zwemmen is toch vooral techniek.

3

Re: Voorstellen

Wat vet dat je mee gaat doen aan een Ironman!

Wat houd je nu als schema aan in je training?

4

Re: Voorstellen

Klinkt ambitieus, welkom hier! In een jaar tijd is heel veel op te bouwen, maar vanuit geen ervaring met triathlons, naar een IM lijkt me toch wel behoorlijk pittig...! Hoe ben je precies bij die IM terecht gekomen?

Ik heb geen idee hoe je er op dit moment precies voor staat en of het ergens in te plannen is, maar indien mogelijk zou ik je adviseren om dit jaar nog enkele 1/4e, of zelfs een 1/2e triathlon te doen. Je gaat dan ongetwijfeld tegen dingen aanlopen waar je vooraf geen rekening mee gehouden hebt. Dan kun je dat beter nu mee maken, dan enkele weken voor de IM. De totale afstanden combineren is namelijk toch wel een groot verschil met de afstanden los van elkaar.

5

Re: Voorstellen

Bart welkom! Een mooi doel om naar toe te werken, een Ironman, en je hebt nog tijd genoeg. Zeker als het met het fietsen en lopen wel goed zit. Die 3800 meter zwemmen gaat wel lukken met een gedegen voorbereiding, zeker als je daar een borstcrawlcursis in gaat doen.

Ik onderschrijf wat anderen hier zeggen, doe een paar triathlons in de voorbereiding om alle foutjes (die fouten worden in een hele) weg te polijsten, en om te wennen aan het fietsen na zwemmen en lopen na fietsen. Dat kan je uiteraard ook trainen, maar in een wedstrijd voelt het toch net even anders.

Veel succes!

6

Re: Voorstellen

Welkom en succes! Mooi doel.

7

Re: Voorstellen

Ik vroeg me eigenlijk ook af of het goed zou zijn om een halve te doen laat in dit jaar. Zeker als het lopen en fietsen op zich wel goed zit. Bij de langere afstanden wordt voeding belangrijker. Een kwart is goed om een triathlon te ervaren, de wissels te ervaren, te ervaren hoe het is om te fietsen na het zwemmen en lopen na het fietsen, allemaal in wedstrijdverband, maar voeding is nog niet zo'n issue (natuurlijk zul je wel wat gelletjes eten etc). Later in dit jaar eentje en dan volgend jaar rond deze tijd nog een halve (of een 111 Bilzen of Brouwersdam) zou ook mooi zijn. Maar het moet natuurlijk wel allemaal passen met werk, familie, etc.

Succes in ieder geval.

8

Re: Voorstellen

Welkom! Van nul triathlons in een jaar naar een Ironman is zeker ambitieus, en ook wel riskant. Ik zou zeggen: houd vooral een heel dikke vinger aan de pols of je het wel leuk blijft vinden - pas op met te veel 'moeten'. Dat heb ik een paar keer in mijn omgeving zien misgaan, en dat is erg zonde. De Ironman loopt niet weg!

Louise

9

Re: Voorstellen

100% eens met Louise, heb in de jaren dat ik sport doe al verschillende mensen meegemaakt die eens even een Ironman gingen doen. Dat lukt maar ze zijn erna dan ook uitgeblust en laten de sport dan ook vrij vlug voor wat het is.  het is niet de wedstrijd zelf die zwaar is maar de weg ernaar toe word vaak onderschat.

10 Laatst bewerkt door Bart91 (20-06-19 16:48:08)

Re: Voorstellen

Hi allen,

Bedankt voor jullie reacties, leuk! Ik neem jullie tips en adviezen graag ter harte. Heeft me ook bewust gemaakt van het belang van een goede planning en ik ga ook zeker dit weekend eens met de kalender naast mijn pc zitten.

Ik denk zeker dat het "fun" houden misschien wel het belangrijkste is om te kunnen slagen.
In een gesprek met een familielid, werd me gevraagd of het "een bucketlist" ding was (eens en daarna nooit meer), omdat hij vaak in de omgeving ziet dat mensen iets eenmaal willen doen om af te kunnen strepen en daarna te kunnen "braggen".

Nou, dat is totaal niet mijn ambitie. Ik heb me wel voorgenomen (niet in eerdere tekst beschreven) om in Februari/ Maart 2020 een cut-off moment in te plannen. Hoe voel ik me erbij? En realistisch gezien, heb je er echt vertrouwen in?

Heeft geen zin om me onnodig de vernieling in te helpen. Dan kan je beter uitstellen.

Groet, Bart

ps: Over 3 weken vertrek ik voor een paar weken naar Frankrijk (bij een meer). Mijn opa van in de 70 is altijd (en nog steeds) een zeer goede zwemmer geweest (technisch), die kijkt er nu al naar uit om me te trainen op techniek

11

Re: Voorstellen

Wauw, zwemmen met je opa, dat lijkt me gaaf!

Mij vroegen ze in de aanloop naar de Ironman ook vaak 'is dat voor je bucketlist?' Ik vond het maar een rare vraag. Ik heb zo'n lijst niet, het zijn mijn woorden niet. Bovendien is het niet iets om het even te doen en dan af te strepen. Wat Ronnyke ook zegt: het gaat meer om de weg erheen dan om de wedstrijd zelf.

Zo'n cut-off-moment lijkt me wel verstandig! Maar van vertrouwen zou ik het dan weer net niet af laten hangen. Als je iets nog nooit gedaan hebt, kun je er namelijk nog niet op vertrouwen dat het wel gaat lukken. Omgaan met die onzekerheid is een belangrijk aspect van die hele weg erheen. Het is juist kenmerkend voor een hele triathlon dat het ongewis is - al is het alleen maar vanwege de omstandigheden.

Louise

12

Re: Voorstellen

Zo'n cut off moment heb ik ook gehanteerd. Vooral lopen opgebouwd (vanaf november) en fietstraining programma mid volume full distance van trainerroad gestart (vanaf januari) en toen dat lekker ging in februari de knoop doorgehakt en ingeschreven voor IM Maastricht in augustus.
De grootste opgave van zo'n hele triathlon was eigenlijk het trainen. Niet zozeer de ochtenden, maar meer de weekenden. Elk weekend, zeker van april ofzo, was het wel een lange fietstocht en een lange duurloop. Met dat lange fietsen ben je bijna een hele dag kwijt (ik ben niet zo van het om 6u 's ochtends op de fiets springen in het weekend). Er blijft weinig tijd over voor sociale dingen. Uiteindelijk was ik een beetje overtraind in juli en heb toen meer damage control gedaan dan echt trainen (wel wat trainen om niet teveel conditie te verliezen, maar geen lange fietstochten meer, geen lange duurlopen meer). De wedstrijd ging ok maar had beter gekund als ik de laatste maand toch een paar lange fietstochten had kunnen doen. De grootste impact kwam eigenlijk erna. Van een halve ben ik in een paar dagen redelijk hersteld en kan weer rustig gaan lopen. Na de hele had ik na een week zin om te gaan lopen, maar na 1,5km gaven mijn benen aan dat ze daar nog niet klaar voor waren. Lichamelijk herstel duurde langer, mentaal herstel duurde nog langer. Eetpatroon aanpassen aan het niet meer trainen was lastig waardoor de kilos eraan vlogen. Zo'n hele triathlon voelde voor mij echt als een aanslag op het lichaam, terwijl dat bij een halve echt een stuk minder is. Voorlopig focus ik me op halve, maar ik hoop in de toekomst nog wel weer eens een hele te doen, maar dan beter voorbereid te zijn!

13

Re: Voorstellen

Welkom en succes Bart !

Gave IM hoor. Hoop dat je een hele leuke weg ernaar toe zult beleven. Plezier in het trainen en dan als kers op de taart een mooi event.

14

Re: Voorstellen

Hi, even als update: Heb me ingeschreven voor de 1/4 triathlon Brabant aanstaande 29 September. (Berkendonk, Helmond)

Ben benieuwd hoe dit zal gaan, ik ga daar vooral voor de ervaring heen (1e keer). Ik wil leren/ meemaken hoe zo'n evenement verloopt en vooral genieten/ geen wedstrijd tegen mezelf ervan maken.

http://www.triathlonbrabant.nl/

Qua trainen
Vorderingen gaan best goed, merk vooral dat ik er echt van kan genieten. Ben gaan wonen in een mooie omgeving en kan direct het bos in om te gaan rennen.
Probeer mezelf wel te leren niet altijd een wedstrijd te houden met mezelf. E.g. teleurgesteld zijn als je op hetzelfde rondje eerst 5,19 min/km loopt en deze keer 5,29 min/km.

Ironman Thun
Toch nog eens goed over nagedacht, begin Augustus ging de inschrijving open en zag dat ik al vrij snel in de Tier van 720CHF zat (zo'n 660 euro). Dat vond ik nog niet zo'n probleem, had ik immers rekening mee gehouden.
Toen ik even het complete kostenplaatje berekenen incl. een hotel voor 3 nachten dichtbij de "event area" + de reis er naar toe, ging ik toch mezelf even de vraag stellen: Is dit wel nodig voor je eerste triathlon?

Plus de support (ouders, vriendin, opa en oma) zullen ook wel twee keer nadenken als ze die hoteltarieven zien (en willen graag aanwezig zijn).

Aangezien er dichter bij huis ook voldoende triathlon's zijn (ook wat later in het jaar, beter gezien voorbereiding), lijkt het me beter om de Ironman Thun als mooie ambitie te houden en volgend jaar (later) dichterbij huis een evenement uit te kiezen.

15

Re: Voorstellen

Verstandig om eerst een kleine triathlon dicht bij huis te doen.
Andere kosten, goed om te ervaren hoe het doen van een wedstrijd is
Is het allemaal goed bevallen en ben je nog steeds super enthousiast dan is inschrijven voor een IM in het buitenland ook veel leuker dan alleen maar dood eng.

16

Re: Voorstellen

Leuk dat je Helmond gaat doen, ik ben zelf ook van de partij daar op de kwart.

17

Re: Voorstellen

Sandra86 schreef:

Leuk dat je Helmond gaat doen, ik ben zelf ook van de partij daar op de kwart.

Ik ook! Ben benieuwd, wordt voor het eerst dat ze deze triathlon organiseren. Ga er denk ik nog wel een keertje naartoe om het parcours te verkennen smile

18

Re: Voorstellen

Hoi Bart,

Ook ik heb Ironman Thun in de agenda staan als eerste hele. Heb al een paar halve gedaan, komende 1 september halve van Keulen en ergens in de 3 tot 8 weken voor Thun nog een halve doen..

Om kosten te besparen zou je ook kunnen kijken of je geen camping kan vinden om te verblijven. Dit wil ik waarschijnlijk gaan doen. Je hebt met Zwitserland nou eenmaal een van de duurste landen van europa uitgezocht. Dus niets zal goedkoop zijn daar sad
Op 2 km afstand van event area is een camping. Is prima te wandelen die afstand.

19

Re: Voorstellen

jolienspoler schreef:
Sandra86 schreef:

Leuk dat je Helmond gaat doen, ik ben zelf ook van de partij daar op de kwart.

Ik ook! Ben benieuwd, wordt voor het eerst dat ze deze triathlon organiseren. Ga er denk ik nog wel een keertje naartoe om het parcours te verkennen smile

Ik kom uit Helmond, en train erg vaak in die omgeving. Erg mooi fietsparcours. Het loopgedeelte is voor het grootste deel een cross/veldloop. Best pittig, en zeker niet geschikt voor een snelle tijd. Het zwemwater bij Berkendonk is perfect!