1

Onderwerp: Tubular disc wiel en lek preventie

Ik heb een tubular disc wiel en zou deze graag op de halve willen gebruiken. Ik heb nog nooit lek gereden, maar aangezien ik maanden naar deze halve getraind heb en de deelname ook 225 gekost heeft, zou ik het zonde vinden dat een lekke band het einde van de wedstrijd betekent.

Ik heb nog nooit een tube verwisseld of geplaatst. Ik zou een reserve tube kunnen meenemen, maar zo ver ik begrijp kun je hier voorzichtig mee thuis komen en niet fatsoenlijk je wedstrijd uit 'racen'.  Ik heb ook Orange Seal gekocht. Dit is veruit het best geteste middel tegen lek rijden, maar ook dit heb ik nog nooit gebruikt. Ik heb een hele kleine CO2 pomp, maar nog altijd te groot voor mijn disc. Ik zal dus een koppelstuk moeten meenemen en dat lijkt mij vrij fout-gevoelig.

Dan heb ik ook nog eens een clincher voor. Dus als ik verstandig ben zou ik anti-lek middel, binnenband, bandenlichters, reserve tube, co2 pompjes, koppelstuk, ventieltooltje, etc. meenemen. Dat is best veel. Bovendien zitten mijn clinchers ook nog eens zo strak dat ik ze zelf niet geplaatst kreeg en de (ervaren) fietsenmaker er heel veel moeite mee had.

Ik zal vast niet de enige zijn. Hoe pakken jullie dit aan?

2

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Kun je alsnog een buitenband met een binnenband er opzetten? Als je dan lek rijdt is het makkelijker handelen. Ik gegrijp uit je verhaal dat je geen ervaring hebt met het toepassen van sealant of tubeless? Dat kan dan in de race lastig worden met harslag hoog. Of je moet droog oefenen met je spullen?

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Ik rijd met gewone banden, maar als het belangrijk is graag met sealant. Ben geen heel handige wisselaar, en krijg anders slapeloze nachten van de angst voor een lekke band wink  Ik gebruik Joe's No Flat. Ideaal spul (10.000  kilometer Afrika mee doorgefietst, 0 lekke banden). Ik geloof dat het je wel een klein beetje extra rolweerstand en gewicht oplevert.

Louise

4

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

@mcguyver

Ik vrees dat dit wiel alleen geschikt is voor banden met een "vaste" binnenband. Heb je ervaring met die sealproducten? Volgens de testen is het allemaal heel betrouwbaar, maar ik heb het liever als laatste strohalm.

@Louise

Heb je die Joe's in butyl binnenbanden of in latex? Anders zou ik het er ook preventief al in kunnen stoppen. Het schijnt alleen wel je ventiel te kunnen verstoppen, maar goed, dan kan ik thuis de banden weer wisselen mocht het nodig zijn.

5

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Ik heb geen enkele ervaring met sealants. Ik ben denk ik een ouderwets binnen -en buitenband jongen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Ik heb geen enkele ervaring met sealants. Ik ben denk ik een ouderwets binnen -en buitenband jongen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Op een wiel wat alleen geschikt is voor tubes kun je geen binnen en buitenband leggen, alleen tubes.
En deze worden verlijmd.

8

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

@ic3d ik mis even of je preventief al die latex in je tubes gespoten hebt.. Dat is uiteraard risico verlagend tov een busje meenemen en proberen te repareren onderweg.

Het betekent wel dat na een jaar niet lekrijden ofzo er klontjes ontstaan en je mogelijk wat onbalans in die tube krijgt.

Je kunt nog kijken naar het type tube: Continental Competition is mega lekbestendig en heel all round.
De Vittoria CX is gevoeliger voor lekrijden, omdat die volledig op lichtgewicht en lage rolweerstand gemaakt zijn. Type zeg ik even uit mijn hoofd, maar het gaat om de strekking van het verhaal smile

Clinchers zou ik niet voor kiezen als je ze toch niet kunt repareren onderweg.

Een reserve tube meenemen en erom leggen lukt ook wel, maar als je daarmee keihard door de bocht wil kunnen moet je weer plaklint meenemen en dat is een precisie werkje.

De toon die ik lees is dat finishen heel belangrijk is, maar dat je eigenlijk alles of niks wil spelen voor een goede tijd.

Als ik dat juist zie adviseer ik, sterke allround tubes, met latex in je banden en dan hopen dat je geen enorme pech hebt.

Have fun met de voorbereiding en de keuze..

9

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

ic3d schreef:

Heb je die Joe's in butyl binnenbanden of in latex? Anders zou ik het er ook preventief al in kunnen stoppen. Het schijnt alleen wel je ventiel te kunnen verstoppen, maar goed, dan kan ik thuis de banden weer wisselen mocht het nodig zijn.

Doodgewone zwarte binnenbanden, dat is butyl dan, toch? Diverse typen - op die Afrikafiets zitten andere banden dan op m'n triathlonfiets. Maar alles gewoon. Preventief inderdaad.

Echt verstoppen heeft het bij mij nog nooit gedaan, het ventiel, soms komt de lucht er inderdaad wel wat lastiger uit, en met gespetter. Je moet je fiets inderdaad niet lang stil laten staan, dan hoopt het zich op, ja, wat Vanzella zegt, dus voor de winter moet je het er dan uit halen.

Louise

10

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Dank iedereen wederom voor de reacties!

@Vanzella
Ik heb er nog niets preventiefs ingespoten. Dat ga ik doen! Zou het dan nog zin hebben om "extra" Orange Seal voor tijdens de wedstrijd mee te nemen, of is het gewoon einde verhaal als de eerste batch het niet redt?

Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat je een tube kunt laten voorlijmen en deze als reserve kan meenemen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik ga dit aan de FM vragen. Finishen is voor mij het belangrijkste. Als ik een tijdje aan de kant sta, maar wel weer door kan is dat jammer van de tijd, maar beter dan niks. Je traint er voor, maar het kost ook tijd, het evenement kost geld, hotel, reizen, etc. Kortom, finishen is het belangrijkste voor me. Ik snap dat je op andere vlakken ook pech kunt krijgen, maar zonder volgwagen zijn er natuurlijk altijd risico's.

11

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Hoe dat voorlijmen zit weet ik eigenlijk niet. Ik heb wel eens een extra tube meegenomen die al gelijmd was geweest, maar ik ging er toen vanuit dat het een "thuisbrenger" scenario was. omdat destijds IM Wales ook "gewoon" gefinished moest worden.

Gelukkig niet nodig gehad.

Extra orange seal denk ik dat geen zin heeft. Bij IM maastricht in 2016 had ik wel een extra busje (Vitoria pitstop) bij me en al een preventief busje in mijn voorband gespoten, maar dat hielp me niet toen ik alsong lek reed. (had ik toen die reserve tube maar bij me gehad sad)

12 Laatst bewerkt door Louise (14-08-19 14:13:52)

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Ik heb in duizenden kilometers met preventieve sealant nog nooit iets anders nodig gehad dan een pomp, en die zelfs niet acuut. Je kunt dan nog wel heftige pech hebben, maar ergens houdt het altijd op, hè? Je kunt preventieve sealant gebruiken, een reservebusje mee, een reservetube... en dan breekt je derailleur af. Ofzoiets. Dus ergens moet je sowieso een grens trekken. Dat is één van de spannende dingen van zo'n 'grote' wedstrijd.

Louise

13

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Tip 1: rijd lange wedstrijden op wielen waarmee je vertrouwd een lek kan fixen. Een lekke band mag nooit einde race zijn.

Tubes verwisselen is eigenlijk makkelijker en sneller dan een binnenband verwisselen. Ik zou in veel gevallen tijdens een race eigenlijk liever lek rijden met tubes dan met een draadband.

Vitoria pitt stop is bagger. Er zijn veel betere sealants verkrijgbaar.

Maar als ik jou was, reed ik niet op deze wielen. Je bent duidelijk niet vertrouwd met lekke banden fixen met deze wielen. Pak wielen waar je in de training ook de weg mee op durft zonder angst voor lekke banden.

14

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Louise schreef:

Ben geen heel handige wisselaar,

Ik moest het nog hier schrijven van de week... ik heb gister voor het eerst onderweg lek gereden met m'n triathlonfiets, net nieuwe buitenbanden erop, nog geen sealant erin. Ben een half uur bezig geweest, de band wilde maar niet terug op de velg... er heeft nog iemand geholpen die 'm ook 'eigenwijs' vond. Dus gauw weer aan de sealant!

Louise

15

Re: Tubular disc wiel en lek preventie

Met de eerste keer een set coni tubular monteren was deze ook eigenwijs.
Nieuwe niet opgerekte banden zijn nou eenmaal zo.
2de set een paar dagen lang goed opgerekt door ze hard los op de velg te plaatsen.

Latex in tubulars vind ik persoonlijk niks deze lopen langzaam leeg. Of eigenlijk best snel niet verbaast zijn over 1 bar op een dag. 2 sets geprobeerd. Het enigste waar dat goed bij is bij dag wedstrijden; kun je met een harde band starten en met een zachtere band finishen. Theoretisch: handig voor het betere bochten werk op het end. Zelf heb ik daar niks aan en sta te vaak naar mijn idee aan de bandenpomp.

Nu heb ik sinds dit voorjaar een Competition op het voorwiel. En een Gatorskin op het achterwiel. Om uit te proberen wat nu bevalt. Ik ben zelf niet de lichtste. Geen slechte ervaring met de competion de podium tt is gevoeliger voor lekkage is mijn ervaring. Gezien prijs en kwaliteit denk ik dat ik op een gegeven moment op type banden als Gatorskin ga uit komen. De heavy duty race band bedoeld voor trainingen. Tussen tubulars en draadbanden zit wel een verschil en dat merk je vooral met het sturen vind ik. Ik denk dat met deze setup de eerste paar jaar een sealant nergens voor nodig is. Misschien dat ik er voor de zekerheid na een paar jaar er een flesje in stop nu voorlopig nog niet. Omdat sealant verouderd.
Naast sealant, weet je dat een tubular is van de buitenkant tijdelijk te repareren is met lijm en een plakkertje?

Met dit uit proberen aardig wat ervaring opgedaan.

Met vriendelijke groet, Perry