26

Re: (vervoer van) voeding tijdens marathon

Bij een marathon/lange trail pak ik ongeveer elke 8 km een gel. Met 5 gels kom ik er dus, plus wat ik nog meesnoep bij de verzorging bij een trail (tucjes, zoute stengels, banaan, sinaasappel, ontbijtkoek, thee met cola, water,..).

Bij een marathon pak ik meestal alleen water omdat ik de sportdrank niet ken (en dus niet weet hoe het valt) maar als het er is ook fruit. Sinaasappel vind ik echt heerlijk als aanvulling smile.

Tot nu toe werkt dat voor mij. Als ik een gel overhoud is dat niet zo erg en ik heb ook niet het idee dat ik teveel meesleep.
Bij een trail is dat sowieso makkelijker (Salomon racevest), dan heb ik toch al meer bij me (mobieltje voor nood, wat water en "versnaperingen" (reep/peperkoek)).

Succes! Gewoon proberen, douw maar eens 2 gels achter elkaar naar binnen na een km of... 8, en loop er dan nog eens 15 door ofzo. Kijken hoe dat voelt, wat je maag verdraagt. Of dat je dan alsnog een gel naar binnen kan werken of toch liever vast voedsel hebt, etc.

27

Re: (vervoer van) voeding tijdens marathon

Zondag tijdens de marathon 2 gel's genomen en de rest water, sportdrank en cola.

28

Re: (vervoer van) voeding tijdens marathon

Ik heb nog nooit meer dan 30 km gelopen, maar ik merk neem elke 7 km ongeveer een gelletje als ik snel loop, rond de 10 bij een rustige duurloop. Ik heb nog nooit hongerklop o.i.d. gehad.
Ik ben het wel met Thijs eens dat er binnen de atletiek minder kennis en aandacht voor voeding is dan bij triathlon. Alhoewel het wel steeds meer begint te komen.
Maar ieder lichaam reageert anders op voeding, verbrandt anders bij verschillende tempo’s en heeft andere hoeveelheden reserves bij aanvang. En het is toch een combinatie van factoren.
Want vergeet niet dat je voeding voor de wedstrijd ook veel invloed heeft!

29

Re: (vervoer van) voeding tijdens marathon

Vorig jaar november heb ik mijn eerste marathon gelopen (New York). Drinken had ik niet mee aangezien er om de ca 5 km drankposten waren. Om de 7 km heb ik een gelletje genomen. Ik heb hierdoor geen hongerklop gehad en geen mannetje met de hamer tegengekomen. Ik heb een beetje om en om met water en sportdrank gedaan.