1

Onderwerp: Rutbeek (Enschede) triathlon

Mijn laatste triathlon dit seizoen was op 29 juni. Mijn volgende (en meteen de laatste) op 29 september. Dat was wel een heel groot gat, dacht ik bij mezelf. Dus besloot ik me nog op te geven voor de Rutbeek triathlon in Enschede afgelopen zondag. Gewoon lekker een achtste, het enige doel was finishen (wat vorig jaar niet gelukt was i.v.m. oververmoeidheid).

Ik heb dus een heerlijk relaxe (is dat een woord?) voorbereiding gehad. En blijkbaar werkt dat voor mij erg goed, want ik verbrak mijn PR van mei met 1,5 minuut!

Zwemmen: 9:18 (Garmin heeft 538 meter gemeten). Voor het eerst met wetsuit in een triathlon gezwommen, ik denk dat ik hierdoor wel iets sneller was (minuut sneller dan vorig jaar)

Wissel 1: 2:36, dat kan beter. Even wennen met het uittrekken van de wetsuit en ik was totaal mijn evenwicht kwijt, waardoor het aantrekken van de fietsschoenen niet zo lekker ging.

Fietsen: 38:24. Lekker vlak parcours, weinig wind. Ideaal! Ik moet wel echt op het sturen gaan oefenen, want man.. Wat verlies ik een tijd (en energie) in en na de bochten!

Wissel 2: 1:50. Ik overweeg om te gaan oefenen om zonder sokken te lopen, want wat een gedoe om die aan te krijgen. Voor 5km zou het toch ook wel zonder moeten kunnen?

Lopen: 26:58 (Garmin heeft 4,64km gemeten). Ging lekker voor mijn doen!! Na het fietsen is het altijd even rot, maar daarna kwam ik goed in het ritme. Ook op het onverharde deel bleef ik goed tempo en ritme houden.

Eindtijd: 1.18.29, wat resulteerde in een mooie 10e plaats binnen mijn categorie (dames 14+).

Genoeg punten om aan te werken, maar ook erg tevreden met mijn progressie. Dit is mijn 2e triathlonseizoen en ik heb mijn tijd op de 1/8e al met 10 minuten verbeterd! Eind september de kwart in Helmond, kijken hoe dat zal gaan! smile

2

Re: Rutbeek (Enschede) triathlon

Netjes!

Ik fiets en loop zelf zonder sokken, scheelt veel tijd bij het wisselen. Tot nu toe ging dat altijd goed, zou je eens moeten proberen.
Misschien wel een handdoekje om je voeten een beetje te drogen en talkpoeder in de schoenen.

Veel plezier in Helmond!

3

Re: Rutbeek (Enschede) triathlon

Gefeliciteerd Jolien! Fijn dat dat kan met zo'n relaxte voorbereiding.

Ik wissel in T1 al naar sokken, dus in T2 heb ik daar geen last van. Maar zonder sokken is natuurlijk altijd sneller wisselen, alleen even bedenken hoe fijn je dat vind fietsen en lopen. Denk dat veel oefenen zonder sokken wel wat oplevert qua eeltvorming en dus minder onprettig voelt ? Zelf vind ik dat die paar minuten niet waard.

4

Re: Rutbeek (Enschede) triathlon

Ik train eigenlijk nooit zonder sokken maar in de wedstrijden (max IM 70.3 tot nu toe) zonder sokken fietsen en lopen.
In m'n fietsschoenen van te voren talkpoeder inwrijven om je voeten te drogen na het zwemmen (dus niet in T1 met een handdoekje klooien) en in m'n loopschoenen aan de binnenkant waar m'n hiel zit smeer ik vaseline. Lekker ruim en dat voorkomt schuurplekken.
Tot nu toe gaat dit perfect en zonder problemen maar ik moet nog bedenken of ik dit ga doen voor de hele afstand voor volgend jaar of dat ik dan wel de extra minuut tijd neem om sokken aan te trekken in T1.

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

5

Re: Rutbeek (Enschede) triathlon

Leuk Jolien!!

Ik was er ook, wilde nog even een sprintje meepakken dit seizoen.
Had woensdag geoefend om al fietsend mn schoenen uit te trekken en besloten dat ik dat wel aandurfde.

Zwemmen ging lekker, als een van de eersten het water uit. Het fietsen was ook fijn, maar die kortere crank blijft wennen, de belasting op je benen is toch wel anders...
Toen ik mn fiets terughing verbaasde ik me over het bijna helemaal lege rek bij de dames!
En tijdens het 2e looprondje durfde ik stiekem na te denken over een podiumplek in mn AG.
Maar omdat er zoveel series en AG door elkaar liepen had ik geen idee op welke plek ik lag.
10m voor de finish haalt een dame mij nog in.
Wat blijkt? Zij wordt 3e 40+ en ik dus 4e op 7 sec.
Kak!! Die 7 sec had ik makkelijk weg kunnen sprinten, maar je weet gewoon niet wie er aan komt... daar ging de kans op mn 1e podiumplek ooit. Maar goed, nu zo dichtbij, wie weet volgend seizoen....

6

Re: Rutbeek (Enschede) triathlon

Klinkt goed allebei - moet een keer lukken met dat podium, Hedcandy! Inderdaad altijd lastig om te weten hoe je ligt, leeftijd inschatten is ook een hele kunst, zo van: is dat een concurrent van mij of niet.

Ik doe een sprint ook zonder sokken, 10 km alleen als het droge en koele omstandigheden zijn (bij vochtig en heet weer eerder blaren) en nog langere afstanden met sokken. Met talkpoeder erin, en ook een heel bewuste sokkenkeuze, dus de makkelijk aantrekbare.

Voor beter leren sturen heeft het mij erg geholpen om in een training achter een betere stuurder aan te gaan, te zien wanneer zij hun benen stilhouden en hoe ze 'm aansnijden en dat dan nadoen - want je mag niet uit het wiel raken. Oefening baart kunst!

Louise

7

Re: Rutbeek (Enschede) triathlon

Bedankt voor jullie tips! Fietsen doe ik al zonder sokken, inderdaad talkpoeder in de fietsschoenen, werkt prima! Ik denk dat ik het lopen ook gewoon eens zonder moet proberen. Op een korte afstand lijkt me dat sowieso niet zo'n probleem.

@Hedcandy, dat is balen zeg!! Jammer dat ik niet weet hoe je eruit ziet, anders was ik zeker even met je komen babbelen!

@Louise, ik fiets helaas bijna altijd alleen. Maar misschien moet ik juist eens op zoek naar groepjes,  want nu is het altijd lekker veilig en hoef ik ook niet mn best te doen in de bochten.