1

Onderwerp: Sportmedische keuring

Ik wil graag mijn zones weer eens een keer laten bepalen, dat is alweer veel te lang geleden.
Hebben jullie aanbevelingen voor een sportmedische keuring? Bij voorkeur in de regio Noord-Limburg, maar dat is geen vereiste.
Ik weet ook eigenlijk niet of er veel verschil in uitvoerders van de keuring zit, maar goed.

2

Re: Sportmedische keuring

Je zones laten bepalen hoeft niet via een sportmedische keuring, dat kan ook met bv. een maximaaltest en/of lactaatmeting e.d bij een trainer. Ik bedoel: dat hoeft niet medisch te zijn.

En ja, er zijn zeker verschillen - per testprotocol en per zone-indeling (het lijkt soms wel alsof elke trainer z'n eigen zone-indeling gebruikt). Maar of dat uiteindelijk in de praktijk veel uitmaakt - geen idee. Als je je progressie wil volgen, kun je wel het beste steeds op dezelfde manier testen.

Er komt sowieso een boel natte-vingerwerk bij de zone-afleiding kijken. Als je iets meer precisie wil, is een lactaatmeting nodig. Maar grote precisie is niet per se nodig om een beetje fatsoenlijk te trainen.

In elk geval kun je voor een maximaaltest (zonder lactaatmeting) terecht bij Topvorm in Gemert. Verder weet ik niks in die regio, maar sportmedisch kan bij een SMA.

Louise

3

Re: Sportmedische keuring

Je zou bij je zorgverzekeraar kunnen kijken naar partners waar zij een samenwerking mee hebben.
Sportmedisch onderzoek valt in het budget voor preventiemaatregelen en wordt dan ook vergoed.
Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je (aanvullende) zorgverzekering.

Ik heb vorig jaar een sportmedisch onderzoek (basis) laten doen bij het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch. Dit werd ook nog eens volledig vergoed.

4

Re: Sportmedische keuring

Dat snap ik idd niet in Nederland om een lactaattest in zo een zorgcentrum of wat dan ook te laten doen. Ik zit nu 16 jaar in de sport en eigenlijk hebben mijn coaches dit altijd zelf gedaan. Zoals nu ziet mijn coach wanneer mijn prestaties niet meer volgens mijn hartslagzones zijn en dan geeft deze zelf aan als het tijd is om nog eens een testje te doen.

5

Re: Sportmedische keuring

Bij het SMA midden nederland bepalen ze je zones ahv een ademgasanalyse. Lijkt me ook goed nauwkeurig.
Zeker temeer de triathlonbond sportarts deze toko runt en echt wel weet wat hij doet.

Wordt, als je het in je AV hebt zitten, ook vergoed door de ZV.

6 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (25-08-19 21:52:41)

Re: Sportmedische keuring

Ik was inderdaad vooral op zoek naar de lactaatmeting, excuses voor de onduidelijke verwoording.
Met mijn drempel en maximale hartslag kan ik zelf de zones bijstellen die ik nu ook al gebruik.

Voor mijn zorgverzekering maakt het niet uit waar ik de meting en begeleiding doe. Alleen niet-gecontracteerde zorg mag niet buitenproportioneel duur zijn. Wat dat ook moge zijn....

7 Laatst bewerkt door Louise (26-08-19 10:14:47)

Re: Sportmedische keuring

Hedcandy schreef:

Bij het SMA midden nederland bepalen ze je zones ahv een ademgasanalyse. Lijkt me ook goed nauwkeurig.

Bij sommige mensen geeft ademgasanalyse een grote vertekening vanwege het benauwde gevoel van zo'n masker op je kop. En voor zover ik weet is lactaatmeting preciezer qua zone-bepaling, al wordt daar verschillend over gedacht. Het zijn allemaal afgeleiden - je wil iets meten wat in je spieren gebeurt, en dat kan alleen maar indirect.

Louise

8

Re: Sportmedische keuring

Een lactaatmeting is tot hiertoe de meest nauwkeurige benadering van je hartslag zones enkel tja het is een momentopname natuurlijk.

9

Re: Sportmedische keuring

ronnyke schreef:

Een lactaatmeting is tot hiertoe de meest nauwkeurige benadering van je hartslag zones enkel tja het is een momentopname natuurlijk.

Ja, dat blijft de makke van testen, dat het een momentopname is.

Lactaatmeting is inderdaad de meest nauwkeurige voor zone-bepaling, alleen is de gevoeligheid voor lactaat per persoon nogal verschillend, dus het zegt nog niet alles over hoe je moet trainen (zeggen de critici erover).

Louise

10

Re: Sportmedische keuring

Daarom is ook het protocol vrij belangrijk. Vaak zoals bv bij een dokter gebruiken ze blokjes van 3min en dan stabiliseert de lactaatwaarde eigenlijk maar net terwijl je blokjes van 6 of zelfs 8min doet dan kun je ook zien hoe het lichaam op de lactaatvorming reageert. blijft het stabiel of breekt het lichaam het zelf terug af? Maar dan word er meestal wel 2x per blokje geprikt. In principe is het de bedoeling dat het lichaam uiteindelijk ook op hogere hartslagen de lactaat afbreekt en terug omzet in energie.

11

Re: Sportmedische keuring

Ik vond de triathlon sport medische keuring bij SMA in Amersfoort heel erg goed. Ik had maanden daarvoor lactaattesten gedaan bij m'n coach om de trainingszones voor lopen en fietsen te bepalen, en door de hoeveelheid trainingen waren die een beetje verouderd dus het was super om die nogmaals te laten bepalen.
Ik had geen problemen met de ademgastest. De rest van de keuring was ook erg uitgebreid en ben daarover tevreden.
Naast het bepalen van de zones, moest ik sowieso een keuring laten doen voor m'n wedstrijd in Vichy, Frankrijk.
M'n zorgverzekering met aanvullende verzekering dekte bijna het hele bedrag dus dat is ook prettig smile

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

12

Re: Sportmedische keuring

Trilen schreef:

Ik vond de triathlon sport medische keuring bij SMA in Amersfoort heel erg goed. Ik had maanden daarvoor lactaattesten gedaan bij m'n coach om de trainingszones voor lopen en fietsen te bepalen, en door de hoeveelheid trainingen waren die een beetje verouderd dus het was super om die nogmaals te laten bepalen.
Ik had geen problemen met de ademgastest. De rest van de keuring was ook erg uitgebreid en ben daarover tevreden.
Naast het bepalen van de zones, moest ik sowieso een keuring laten doen voor m'n wedstrijd in Vichy, Frankrijk.
M'n zorgverzekering met aanvullende verzekering dekte bijna het hele bedrag dus dat is ook prettig smile

En hoeveel was dat hele bedrag dan? Oftewel waar moet je een beetje op rekenen qua kosten?

13

Re: Sportmedische keuring

sanger schreef:
Trilen schreef:

Ik vond de triathlon sport medische keuring bij SMA in Amersfoort heel erg goed. Ik had maanden daarvoor lactaattesten gedaan bij m'n coach om de trainingszones voor lopen en fietsen te bepalen, en door de hoeveelheid trainingen waren die een beetje verouderd dus het was super om die nogmaals te laten bepalen.
Ik had geen problemen met de ademgastest. De rest van de keuring was ook erg uitgebreid en ben daarover tevreden.
Naast het bepalen van de zones, moest ik sowieso een keuring laten doen voor m'n wedstrijd in Vichy, Frankrijk.
M'n zorgverzekering met aanvullende verzekering dekte bijna het hele bedrag dus dat is ook prettig smile

En hoeveel was dat hele bedrag dan? Oftewel waar moet je een beetje op rekenen qua kosten?

Voor mijn keuring moest ik €280,- betalen. Deze werden geheel vergoed door mijn aanvullende verzekering (Unive). Ik heb het gedaan bij Sportmedisch Centra Plemper. Zitten Alkmaar, Almere, Baarn, Hoorn, Purmerend en Zaandam.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

14 Laatst bewerkt door Hedcandy (28-08-19 17:55:03)

Re: Sportmedische keuring

Ik betaal bij SMA midden nederland 220,-
En als je een combitest wil (dus lopen én fietsen) dan betaal je voor de 2e de helft, dus totaal 330,-

Naast inspanningstest wordt ook bloeddruk, gewicht en vet% gemeten en krijg je er trainingstips bij voor bijv intervaltrainingen die voor jou geschikt zijn.
Vooraf vul je een uitgebreide vragenlijst in en als daar bijzonderheden in staan dan worden die ook besproken.

Uiteindelijk komt het hele verslag met alle grafieken etc etc in de mail naar je toe.

15

Re: Sportmedische keuring

Hedcandy schreef:

Ik betaal bij SMA midden nederland 220,-
En als je een combitest wil (dus lopen én fietsen) dan betaal je voor de 2e de helft, dus totaal 330,-

Naast inspanningstest wordt ook bloeddruk, gewicht en vet% gemeten en krijg je er trainingstips bij voor bijv intervaltrainingen die voor jou geschikt zijn.
Vooraf vul je een uitgebreide vragenlijst in en als daar bijzonderheden in staan dan worden die ook besproken.

Uiteindelijk komt het hele verslag met alle grafieken etc etc in de mail naar je toe.

Is dat die in Amersfoort?

16

Re: Sportmedische keuring

Ja klopt

17

Re: Sportmedische keuring

Ik heb de meest uitgebreide triathlon sport medische keuring bij SMA gedaan en die was 455 euro. Door m'n aanvullende verzekering kreeg ik bijna het hele bedrag terug.
https://www.smamiddennederland.nl/diens … onderzoek/

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

18

Re: Sportmedische keuring

Net gecheckt bij de verzekeraar, nadeel => budgetpartij... krijg max 250 vergoed. Ook maar eens naar kijken, al is het alleen al voor de HF zones bepaling smile

19

Re: Sportmedische keuring

sanger schreef:

Net gecheckt bij de verzekeraar, nadeel => budgetpartij... krijg max 250 vergoed. Ook maar eens naar kijken, al is het alleen al voor de HF zones bepaling smile

Het hangt vooral van je AV af hoor, hoe uitgebreid die is.

20

Re: Sportmedische keuring

Hedcandy schreef:
sanger schreef:

Net gecheckt bij de verzekeraar, nadeel => budgetpartij... krijg max 250 vergoed. Ook maar eens naar kijken, al is het alleen al voor de HF zones bepaling smile

Het hangt vooral van je AV af hoor, hoe uitgebreid die is.

Uhuh, die is dus niet uitgebreid omdat ik mij niet kan heugen er ooit gebruik van heb hoeven maken. Ik heb de minst uitgebreide AV bij AnderZorg en die vergoed maar tot €250 smile

21

Re: Sportmedische keuring

Als het je alleen gaat om zo af en toe eens je zones te laten (her-)bepalen, kun je ook volstaan met een maximaaltest van een paar tientjes. Ik bedoel: je kunt het heel uitgebreid doen, maar dat 'moet' niet. Heeft niet veel nut ook als je verder niet heel gestructureerd en precies traint, en de test niet regelmatig herhaalt. Zelfs een lactaat-fietstest kan al voor onder de € 100. 

Louise

22

Re: Sportmedische keuring

Sowieso bedankt voor alle reacties!

Louise, op wat voor plek laat je zoiets doen?

23

Re: Sportmedische keuring

Bij trainingsbegeleiders die er de spullen voor hebben. Ik ben zelf jarenlang voor maximaaltesten bij Topvorm geweest: https://www.topvorm.com/ Maximaaltest zonder lactaatmeting kost daar nu € 65, zie ik, met € 85 voor fietsen, voor lopen € 75.

Louise

24

Re: Sportmedische keuring

Alleen wordt dat volgens mij niet vergoed vanuit de AV... klinkt stom,maar dan ga ik toch maar naar het SMA omdat dat wel vergoed wordt.

25

Re: Sportmedische keuring

Tsja, dat snap ik wel, maar het klopt niet natuurlijk: weeffout in ons zorgverzekeringsstelsel... Reden waarom ik bewust niet aanvullend verzekerd ben trouwens.

Louise