1

Onderwerp: Kramp bij Run-bike-run

Hallo allen,
Over bijna twee weken doe ik mee aan halve van Almere. Ben denk ik goed getraind en fit. Omdat ik afgelopen weekend geen triathlon in de buurt kon doen , heb ik voor het eerst meegedaan met een run-bike run(6,7L-30F-5,2L) in Borne. Tot mijn verbazing schoot er bij de eerste fietsronde al vol kramp in mijn kuit. Oke, het was dertig graden, maar ik had goed gedronken; zelfs magnesium gebruikt... Dus ik ben al dagen aan het puzzelen hoe het kan komen dat ik zo snel kramp kreeg... Heb ik run-bike-run onderschat? is het echt een totaal andere discipline? en is de overgang lopen naar fietsen dan echt iets wat je specifiek moet trainen en je als triathleet dus niet 'zomaar'even doet? Hoor graag andere ervaringen en tips...

2

Re: Kramp bij Run-bike-run

Een RBR is toch wel anders dan SBR.
Door vaak intensief lopen op de 1e Run zijn een aantal spiergroepen al goed belast, als je dan gaat fietsen en met dezelfde spiergroep een andere beweging gaat doen dan kan dat invloed hebben.
Als je al vaker brick-trainingen (BRBRBR) doet dan is het wel moeilijker te verklaren.
Dan blijft over vocht en/of zout tekort.

3

Re: Kramp bij Run-bike-run

Dank voor de reactie; heb wel bricktrainingen gedaan maar dan alleen Bike-Run. Denk toch dat overgang run-bike iets was wat mijn spieren niet gewend zijn...

4

Re: Kramp bij Run-bike-run

Ik vind de overgang run bike veel heftiger dan bike run.
Nu bestaan mn bricktrainingen eigenlijk altijd uit 3x bike run dus komt als vanzelfsprekend de run bike ook 2x langs.

Maar ja, wat mij betreft een compleet andere discipline.

5

Re: Kramp bij Run-bike-run

Ik heb zelf in het verleden en nu soms nog veel duatlon gedaan en dan zie je die jonge wielrenners die een uitstap doen naar deze discipline met een sublieme conditie soms echt kruipen van de kramp. Dus hoogst waarschijnlijk ligt het toch wel voornamelijk aan de andere belasting dat deze sport meebrengt. Ikzelf doe in November nog eens eentje mee van 15km lopen 64km MTB en nog 8km lopen.

6

Re: Kramp bij Run-bike-run

Ik vind een RBR eigenlijk ongeschikt als training voor een triathlon om deze reden. De enige manier om er iets aan te hebben is om de eerste loop echt heel rustig aan te doen.

Andere optie is veel meer korte hardloopwedstrijden of intervallen lopen. Dan wen je aan maximaal belasting. Is in een triathlon voorbereiding ook niet zo handig.

7

Re: Kramp bij Run-bike-run

Ik fiets na lopen veel slechter dan na zwemmen. Ik ben een slechte loper en kennelijk kost dat me zo veel kracht/energie dat ik dat 'meeneem' op de fiets. Geen kramp, maar gewoon langzamer/minder vermogen. Ik doe alleen r-b-r als het zwemmen niet doorgaat en train het (dus) ook niet. Ik doe ook geen om-en-om loop-fiets-trainingen, alleen gewone bricks - gaat de kwaliteit van m'n fietstraining anders onnodig maar van achteruit.

Met andere woorden: ik vind fietsen na lopen ook heel zwaar.

Louise