151

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

sanger schreef:
Macer schreef:

Het is ook maar hoe belangrijk je het vindt natuurlijk..

Bedoel je dan triathlon of je gezinsleven/activiteiten? wink

Het trainen. Natuurlijk zijn er belangrijkere dingen, maar ik zorg dat ik zeker 5 dagen in de week mijn trainings uren kan maken.
Als daar andere zaken voor moeten wijken is dat maar zo.

Je moet het trainen ook niet overdrijven. Ook voor een halve afstand kan je met redelijk beperkte trainingstijd de finish halen in de grijze middenmoot.
.

152 Laatst bewerkt door Louise (28-08-19 18:09:33)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

mcguyver schreef:

Wat ik mis in het delen van deze ervaringen is het volgende: genoegen nemen met minder trainingsuren en dus ook een minder resultaat. Ik bedoel hiermee dat je resultaat net zo lang/kort is als dat je trainingsuren waren. Dus heb je weinig getraind zul je een evenredig resultaat hebben. Je kunt wel meer willen trainen maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt dan zul je tevreden moeten zijn met een langzamere race.

Dat vind ik heel realistisch, ja.

En je 'moet' ook niet een hele triathlon doen, hè? Het kan later ook nog, voor je (jonge) kinderen zorgen niet meer. Heb vooral later geen spijt van de altijd afwezige vader geweest te zijn. Daar zijn er al meer dan genoeg van.

Louise

153

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

LindaRotterdam schreef:

Leuk dat het inderdaad zoveel discussie losmaakt. Denk wel dat Louise gelijk heeft dat het een beeld is dat zij schetst, van iemand die het allemaal perfect voor elkaar heeft. Misschien had hij helemaal geen tijd voor zijn gezin, of liep hij op z'n werk de kantjes ervanaf.

ferrarimanddw schreef:

Begrip bij het gezin is belangrijk, mijn vriendin sport ook veel, dus dat scheelt. Triathlon zit er voorlopig helaas niet in ben ik bang.
Ik kan mijn werk gelukkig ook buiten mijn afspraken om helemaal zelf indelen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar levert ook meer mogelijkheden op om te sporten als ik er voor gemotiveerd ben (goed weer, 's morgens, als anderen ook gaan, enz.)

Haha, dat laatste kan je inderdaad als je traint voor een hele wel vergeten.
Elk vrij momentje benutten, ongeacht weer, motivatie etc. Veel ruimte om te schuiven met trainingen is er dan niet.

Vond het echter zelf geen enkel probleem, maar heb dan ook geen kinderen. Wel een meer dan fulltime baan, reistijd en prima sociaal leven. En het is niet het hele jaar door he wink

Nja, dat schuiven houdt voor mij dan misschien iets anders in. Als het op een dag veel regent, maar ook een paar uurtjes droog is, ga ik in de droge uren hardlopen.
Of heb jij je schema zo strak ingepland dat je een training van ‘s morgens niet ‘s middags of ‘s avonds uit kan voeren? Of vice versa.

154

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Macer schreef:

Het is ook maar hoe belangrijk je het vindt natuurlijk..

Studie en sociale activiteiten kunnen mij gestolen worden, dan ga ik liever trainen. Verjaardagen sla ik zoveel mogelijk over, alleen naar een selectief groepje mensen.. Ik doe niet voor niets aan triathlons, als ik sociaal was had ik wel met 3 mensen 1 sport beoefend in plaats van 3 sporten in mijn eentje.

Als mijn zoon naar voetbaltraining moet, ga ik vaak hardlopen en wanneer ik samen met mijn vrouw ga fietsen (in de zomermaanden), doen we dat na het avondeten en ongeveer 1,5/2 uur. Mijn zoon kan dan even met zijn playstation spelen, wat hij helemaal niet erg vindt.

Zwemmen doe ik niet zoveel, omdat ik fietsen en hardlopen belangrijker vindt. Straks in de wintermaanden zal ik vaker naar het zwembad gaan, maar gaan mijn fietskilometers weer omlaag. Ik focus me ook niet op het halen van een aantal uur in de week, maar sport in principe elke week wel een dag of 6.

Mijn studie en sociale activiteiten kunnen me juist niet gestolen worden, maar het eerste is bij uitstek makkelijk te plannen in mijn geval (thuisstudie) en het tweede ben ik het eens met het selecte groepje mensen. Mensen waar ik echt wat aan heb, echte vrienden. Waar ik voor klaar sta en andersom. Die liever hebben dat ik ga trainen als dat goed uitkomt en dan naar mij toe komen bijvoorbeeld.

Ik focus me inderdaad ook niet op uren, maar probeer 8/9 trainingen te halen en tussendoor wat core te doen.

155

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:
mcguyver schreef:

Wat ik mis in het delen van deze ervaringen is het volgende: genoegen nemen met minder trainingsuren en dus ook een minder resultaat. Ik bedoel hiermee dat je resultaat net zo lang/kort is als dat je trainingsuren waren. Dus heb je weinig getraind zul je een evenredig resultaat hebben. Je kunt wel meer willen trainen maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt dan zul je tevreden moeten zijn met een langzamere race.

Dat vind ik heel realistisch, ja.

En je 'moet' ook niet een hele triathlon doen, hè? Het kan later ook nog, voor je (jonge) kinderen zorgen niet meer. Heb vooral later geen spijt van de altijd afwezige vader geweest te zijn. Daar zijn er al meer dan genoeg van.

Louise

Eens!
En probeer je ook niet altijd te spiegelen aan anderen. Er zijn altijd mensen die door omstandigheden meer kunnen trainen dan andere. Net zoals er ook mensen met minder of evenveel trainen , hetzelfde of een beter resultaat halen.
Een kennis van mij sport ongeveer evenveel als ik, maar is wel veel sneller. Helaas, maar niks aan te doen

156

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Sandra86 schreef:

Maar dan heb je ook wel zo'n beetje ideale omstandigheden (correct me if I'm wrong, ik ben hier niet om te oordelen) : een baan dicht bij huis, een zwembad op het werk (dat wil ik ook!), flexibele lunchpauze, een partner die de kinderen naar school brengt of een school dicht bij huis zodat ze zelfstandig op de fiets/te voet naar school kunnen. En inderdaad de schoonmaakster en de boodschappen bezorg service waarschijnlijk, die hebben wij ook al ingesteld smile

@Laris: ik herken je gevoel, ik ben al blij als het me lukt om 2x te (babyfoon)tacxen in de weken dat mijn man naar conferentie is...

Precies, 6 uur opstaan is al noodzakelijk om de hele boel naar school/werk te krijgen, om maar niet te spreken van was en huishouden. En manlief neemt daarin ook zijn aandeel. Kinderen willen ook hun aandacht (en terecht :-). Mijn tijd komt wel weer als ze wat ouder zijn.

157

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb geluk. Woon nog geen kwartier fietsen van mijn werk, begin pas om 9u, kan om 17:15 thuis zijn. En kan rustig een paar keer per week een uurtje later beginnen of eerder thuiskomen als dat nodig is.
Heb vorig jaar een hele gedaan en weet niet of ik het ervoor over zou hebben als ik elke dag 1u+ zou moeten forensen, of ook nog voor kinderen zou moeten zorgen.

Ik weet wel dat wij vroeger thuis soms voor weken ons brood smeerden en in zakjes deden op een zondag en dan invroren. Mijn ouders waren een taxibedrijf. Ik voetbal, mijn zus handbal, samen zwemmen en tennis. En voor alles moest getraind worden en wedstrijden gedaan worden.
Ik lees vaak ook, vooral in Amerika, dat mensen om 4:30 opstaan om te trainen, elke dag. Ik zou het er niet voor over hebben denk ik. Maar ik merk wel dat als ik een poosje vroeg opsta om te lopen, het vrij snel een gewoonte wordt. In Nederland fietsen de meeste kinderen zelf naar school, dat scheelt een boel werk. Hier in de UK moet je ze meestal of met de auto wegbrengen, of ze gaan met een bus (£££), dat is zeker weer een voordeel in NL.
Maar uiteindelijk komt het op keuzes neer. Hoe leuk vind je triathlon, hoeveel wil je ervoor doen, en hoeveel wil je er voor laten.

158

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb het op dat gebied vrij makkelijk ook al heb ik een relatief zware job. Sinds ik triatlon doe ben ik 4/5e gaan werken wat natuurlijk al een pak scheelt en ik doe buiten trainen eigenlijk ook niks anders. Ik werk altijd met de nacht dus als ik thuis kom ga ik even slapen en als ik wakker word is het eten en trainen en tegen dat ik gedaan heb is mijn vriendin thuis en heeft die er dus niet zoveel last van behalve in de weekends :-)

159

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ArnoS schreef:
sanger schreef:

Jij bent ook net pas begonnen, net als ik toch? Zou het daar aan liggen?? wink

Ik denk wel dat ik op termijn meer wil, tot nu toe smaakt het wel naar meer..

Bij mij ook zeer zeker :Y Ik ben ook al aan het kijken naar een halve, maar ik wordt een beetje in toom gehouden door de baas thuis wink

160

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

HansH schreef:
sanger schreef:

Voor die 12 weken mee eens, dat is altijd wel zo te regelen :Y maar de rest van het jaar dan? Je komt er niet met alleen 12 weken trainen toch?

Even voor het beeld: na in het najaar en de winter ca 5 uur/week getraind te hebben, heb ik in februari helemaal niets gedaan omdat ik lekker in de tropen aan het strand zat. Daarna in 14 weken opgebouwd naar een halve, met nooit meer dan 10 uur per week. Dan word je geen eerste, maar doet wel een leuke wedstrijd met een tijd waar je tevreden mee bent...

Ik ga het ooit ervaren wink

Thanks voor de input in ieder geval smile Voor een beginner als ik is dat wel fijn om te zien dat er ook praktische tips/trucs zijn om het beter in te passen.

161 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (29-08-19 09:53:25)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ferrarimanddw schreef:
LindaRotterdam schreef:

Leuk dat het inderdaad zoveel discussie losmaakt. Denk wel dat Louise gelijk heeft dat het een beeld is dat zij schetst, van iemand die het allemaal perfect voor elkaar heeft. Misschien had hij helemaal geen tijd voor zijn gezin, of liep hij op z'n werk de kantjes ervanaf.

ferrarimanddw schreef:

Begrip bij het gezin is belangrijk, mijn vriendin sport ook veel, dus dat scheelt. Triathlon zit er voorlopig helaas niet in ben ik bang.
Ik kan mijn werk gelukkig ook buiten mijn afspraken om helemaal zelf indelen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar levert ook meer mogelijkheden op om te sporten als ik er voor gemotiveerd ben (goed weer, 's morgens, als anderen ook gaan, enz.)

Haha, dat laatste kan je inderdaad als je traint voor een hele wel vergeten.
Elk vrij momentje benutten, ongeacht weer, motivatie etc. Veel ruimte om te schuiven met trainingen is er dan niet.

Vond het echter zelf geen enkel probleem, maar heb dan ook geen kinderen. Wel een meer dan fulltime baan, reistijd en prima sociaal leven. En het is niet het hele jaar door he wink

Nja, dat schuiven houdt voor mij dan misschien iets anders in. Als het op een dag veel regent, maar ook een paar uurtjes droog is, ga ik in de droge uren hardlopen.
Of heb jij je schema zo strak ingepland dat je een training van ‘s morgens niet ‘s middags of ‘s avonds uit kan voeren? Of vice versa.

M'n trainingsschema is niet zo strak, maar dat van werk bijv. wel.
Ik heb op een dag vaak inderdaad maar één moment om te trainen, als het dan net regent, dan in de regen lopen. Sowieso wel lekker. big_smile

En als het echt niet lukt, te gevaarlijk is met bijv. onweer, dan maar een training skippen.

162

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ronnyke schreef:

Ik heb het op dat gebied vrij makkelijk ook al heb ik een relatief zware job. Sinds ik triatlon doe ben ik 4/5e gaan werken wat natuurlijk al een pak scheelt en ik doe buiten trainen eigenlijk ook niks anders. Ik werk altijd met de nacht dus als ik thuis kom ga ik even slapen en als ik wakker word is het eten en trainen en tegen dat ik gedaan heb is mijn vriendin thuis en heeft die er dus niet zoveel last van behalve in de weekends :-)

Dat is toch wel de grootste commitment die ik hier gelezen heb. Minder gaan werken om meer te kunnen trainen.

163

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Mja ik weet het, deed voor ik aan triatlon begon duatlon en mijn vriendin was er tegen dat ik met het zwemmen ook nog ging beginnen dus met een dag minder te gaan werken ben ik thuis toch overeen gekomen om de stap naar triatlon te zetten.

164

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Nog even doorgaand op het fietsen als WW verkeer. Hebben jullie dan allemaal een douche op het werk tot de beschikking? Of fietsen jullie rustig op de heenweg (om de km's in de benen te krijgen) en dan wel intensief terug naar huis? Of wassen jullie je alleen bij aankomst op het werk?

Wij hebben dus op het werk doucheruimtes. Zijn door ons nooit gebruikt en die wilde ik laten opknappen. Maar gister kwam ik tot de ontdekking dat we geen warmwater aansluiting hebben. Is ook niet in de huurovereenkomst opgenomen dus als ik dat wil laten aanleggen is dat voor kosten werkgever zelf en dat mag ik dan wel weer zelf beslissen. Ik weet alleen niet of ik dat (voor mezelf) kan verantwoorden omdat ik de enige ben die de douche zal willen gaan gebruiken...... Een koude douche is ook weer...zo koud tongue

165

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ja ik werk op een kantoor dat bij een chemieplant staat en daar zijn douches voor de ploegen. Daar maak ik soms wel gebruik van.

En.... koud douchen schijnt goed te zijn !


Verder vind ik dit een hele terechte opmerking >

mcguyver schreef:

Wat ik mis in het delen van deze ervaringen is het volgende: genoegen nemen met minder trainingsuren en dus ook een minder resultaat. Ik bedoel hiermee dat je resultaat net zo lang/kort is als dat je trainingsuren waren. Dus heb je weinig getraind zul je een evenredig resultaat hebben. Je kunt wel meer willen trainen maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt dan zul je tevreden moeten zijn met een langzamere race.

Als je een hele wil doen en je hebt X uren ter beschikking om te trainen dan krijg je een resultaat dat in lijn is met de input. En dat lijkt me voor de ervaring van een hele triathlon willen doen ook heel erg prima. Overigens heb ik op van GTN wel eens een filmpje gezien dat uitging van 10 uur per week en dat leek me best een net gemiddeld uitgangspunt > https://www.youtube.com/watch?v=AkGRzHgTj94

166

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik ga komend jaar ervaren hoe het is om te trainen voor een Ironman, i.c.m. met een dochter die op de dag van de Ironman bijna 2 jaar is. Ik werk zelf in het (middelbaar) onderwijs en ben sinds haar geboorte een dag minder gaan werken. Het voordeel van mijn werk is dat ik mijn taken buiten het lesgeven om over het algemeen flexibel in kan delen, waardoor ik vaak relatief vroeg thuis ben (tussen 14:30 en 15:30). Hierdoor kan ik op mijn werkdagen vaak al voor het avondeten een training afwerken. Daarnaast heb ik een aantal vakanties waarin ik behoorlijk wat trainingsarbeid wil stoppen, om daar de andere weken weer profijt van te hebben. Tegelijkertijd moet ik ook zeggen dat ik niet een bepaalde eindtijd in mijn hoofd heb zitten, finishen is het doel.

167

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

sanger schreef:

Nog even doorgaand op het fietsen als WW verkeer. Hebben jullie dan allemaal een douche op het werk tot de beschikking? Of fietsen jullie rustig op de heenweg (om de km's in de benen te krijgen) en dan wel intensief terug naar huis? Of wassen jullie je alleen bij aankomst op het werk?

Wij hebben dus op het werk doucheruimtes. Zijn door ons nooit gebruikt en die wilde ik laten opknappen. Maar gister kwam ik tot de ontdekking dat we geen warmwater aansluiting hebben. Is ook niet in de huurovereenkomst opgenomen dus als ik dat wil laten aanleggen is dat voor kosten werkgever zelf en dat mag ik dan wel weer zelf beslissen. Ik weet alleen niet of ik dat (voor mezelf) kan verantwoorden omdat ik de enige ben die de douche zal willen gaan gebruiken...... Een koude douche is ook weer...zo koud tongue

Wij hebben goede douche faciliteiten op kantoor, plus flexibele openingstijden. 2 maal per week, zoals vandaag, stap ik om 6:20 op de fiets voor een trip van 20-30 km (minimale afstand naar kantoor is 10 km) naar kantoor. Dat is dan op mijn gravelbike en twee fietstassen aan een bagagedrager. Dat gaat dan best wel wat langzamer dan op mijn racer, maar dan heb ik weer meer trainingstijd ;-). Werken van 7:30 tot 16:00 en dan nog 20-30 terug naar huis.

Ik zou dat wel vaker willen doen, maar dat gaat niet ivm met trips met de auto, en het wegbrengen/ophalen van de kinderen.

168

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb geen douchegelegenheid en dat houdt me dus ook tegen om op de fiets te gaan.
Want de weg erheen is 26km over een fietssnelweg, wat wil je nog meer!!
Zit wel eens te denken aan zo'n speedpedelec, maar dan doe je nog amper wat zelf en er staan ook al genoeg fietsen in de schuur...

169

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

MontanaMan schreef:

Ik lees vaak ook, vooral in Amerika, dat mensen om 4:30 opstaan om te trainen, elke dag.

Het is ook niet voor niks dat er vanuit Amerikaanse sport-advies-kringen enorm gehamerd wordt op het belang van slapen. Slapenis daar enorm ondergewaardeerd, in die prestatiecultuur. Altijd vroeg opstaan klinkt leuk, maar je betaalt gaandeweg een hoge prijs aan slaaptekort.

Mart schreef:

Daarnaast heb ik een aantal vakanties waarin ik behoorlijk wat trainingsarbeid wil stoppen, om daar de andere weken weer profijt van te hebben.

Dat is ook een van mijn 'trucs': mijn werk (als eigen baas) is standaard in de zomer rustig. Dus heb ik dan meer tijd om te trainen. Mijn grote c.q. meest tijdrovende doelen liggen dan ook altijd aan het einde van de zomer. M'n geld verdien ik wel in de andere maanden.

En over woon/werk: ik fiets ook wel eens naar opdrachtgevers, kan dan nooit douchen. Inderdaad houd ik het dan heen rustig, en als ik me dan omkleed en zo'n soort deo-spray voor je hele lijf gebruik, gaat dat wel, tenzij het heel koud is. Want dan krijg ik het daarna een tijdlang echt berekoud eerst.

Louise

170

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

sanger schreef:

Nog even doorgaand op het fietsen als WW verkeer. Hebben jullie dan allemaal een douche op het werk tot de beschikking? Of fietsen jullie rustig op de heenweg (om de km's in de benen te krijgen) en dan wel intensief terug naar huis? Of wassen jullie je alleen bij aankomst op het werk?
tongue

Wij hebben uitstekende kleed- en douchevoorzieningen op mijn werk. Ik heb standaard een setje verse kleren liggen daar, dus ik kan zonder tas op de racefiets op pad (31 km kortste route). Ik merk wel dat ik sinds ik weer aan triathlon doe wat minder woon-werk fiets. Er moet ook gezwommen en gelopen worden, na 62 km woon-werk heb ik meestal geen fut/zin om nog hard te lopen of te zwemmen. Maar volgend jaar wil ik het meer in proberen te weven met de andere sporten, door de ene dag heen en de andere dag terug te fietsen en dan aansluitend hard te lopen. Of écht rustig te fietsen (vind ik lastig....), zodat er wat meer energie overblijft.

171

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

arnosmit schreef:

Ik merk wel dat ik sinds ik weer aan triathlon doe wat minder woon-werk fiets. Er moet ook gezwommen en gelopen worden, na 62 km woon-werk heb ik meestal geen fut/zin om nog hard te lopen of te zwemmen.

Haha - ik heb laatst m'n ene opdrachtgever proberen uit te leggen dat ik - bij prachtig weer - niet op de fiets was ómdat ik al zoveel fiets. Ik had de dag ervoor 5 uur gefietst als lange duurtraining, heen en weer naar Den Haag (20 km enkele reis) voegt dan niks toen en ik had er de puf niet voor. Dus juist omdat ik zo veel train, fiets ik dan niet woon-werk. Maar dat was lastig uitleggen!

Louise

172

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

mcguyver schreef:

Wat ik mis in het delen van deze ervaringen is het volgende: genoegen nemen met minder trainingsuren en dus ook een minder resultaat. Ik bedoel hiermee dat je resultaat net zo lang/kort is als dat je trainingsuren waren. Dus heb je weinig getraind zul je een evenredig resultaat hebben. Je kunt wel meer willen trainen maar als dat om wat voor reden dan ook niet lukt dan zul je tevreden moeten zijn met een langzamere race.

Bij mijn afgelopen 70.3 van Luxemburg heb ik dat gedaan: na een maand "islands and beaches" in Thailand waarin ik niet getraind had, heb ik in 14 weken opgebouwd naar die halve, met nooit meer dan 10 uur getraind. Grappig genoeg was de race niet echt veel langzamer dan normaal, maar er zat wel veel minder druk op, en hij was daarom eigenlijk leuker smile.

Bij een hele zou ik dat echter niet zo snel doen: ik heb teveel respect voor die afstand en zou gewoon te bang zijn om gewoon niet te finishen. Kwartjes en OD's maak ik me niet zo druk om de tijd, dat waren vaak trainingswedstrijdjes voor langere afstanden. En ik kom daar (behalve als er een leeftijdscategorie is) toch niet op het podium, dus daar speelt dat niet. Dat is gewoon lekker knallen.

triathlon is 3x leuker!

173

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

sanger schreef:

Nog even doorgaand op het fietsen als WW verkeer. Hebben jullie dan allemaal een douche op het werk tot de beschikking? Of fietsen jullie rustig op de heenweg (om de km's in de benen te krijgen) en dan wel intensief terug naar huis? Of wassen jullie je alleen bij aankomst op het werk?
tongue

Ik had wel een douche op het werk, en heb toen wel een tijd WW gefietst, maar ben daar toen ik voor een hele trainde uiteindelijk mee gestopt, omdat dat 2x een uurtje te weinig opleverde. Als ik maar een uur had, ging ik liever zwemmen of lopen, om een fietstraining toegevoegde waarde te laten hebben, was dat uur gewoon te weinig, en na afloop van het werk was ik te moe om dan ook nog een flink eind om te fietsen.

triathlon is 3x leuker!

174

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Louise schreef:

... en weer een boek verder, dus weer een leesverslagje.

Ik kreeg een tijdje terug een mail van Ardy Felius, die vermoedde dat ik wel geïnteresseerd was in zijn boek De Hemel, de Hel, de Triathlon omdat hij, net als ik, afgelopen jaar op z'n 50e een Ironman heeft volbracht - en daar over heeft geschreven, dus, al blijft het bij mij bij een weblog. Nou, dat boek wilde ik dus inderdaad wel lezen. Het is vorige week verschenen.

Vanwege die 'verwantschap' had ik lol in het boek, maar afgezien van die paar feiten herken ik mezelf totaal niet in het verhaal, want hij is een heel andere sporter dan ik. Ik had al meteen begrepen dat het bij hem echt helemaal zeker bij 1 Ironman zou blijven (ik ben daar nog niet uit), want hij heeft zijn knieën verrot gesport: versleten, niet meer op te lappen.

Zo ongeveer vanaf pagina 1 is hij dan ook non-stop bezig met te vaak, te veel, te lang en te hard trainen.  Met de ene overbelastingsblessure na de andere. Door te sporten met pijn. En dan lang niet kunnen trainen en dan toch op het laatst nog even vol gas geven om toch aan een evenement mee te kunnen doen. Met zichzelf nauwelijks rust gunnen. Met ondanks al versleten knieën en ouder worden per se naar dezelfde tijden en snelheden blijven streven als vroeger.

Enzovoort, enzovoort. En met dat ook allemaal weten van zichzelf, maar dat afdoen als erbij horende eigenwijsheid, nodig om tot die prestaties te kunnen komen. Tsja.

De belangrijkste passage staat wat mij betreft dan ook op p. 139:

Maar 'weten' en 'er naar handelen' zijn twee verschillende begrippen. Eigenwijs en er niet aan toe willen geven, dat is de boosdoener. Er van leren... vergeet het maar. En ach, ik heb het al eens eerder gezegd, waarschijnlijk is dat ook een stukje karakter wat je nodig hebt om je doelen te bereiken. De een noemt het karakter en de ander noemt het dom. Het is allebei uit te leggen. Ik snap namelijk best dat mensen het dom vinden als je volledig bewust bezig bent om je knie structureel helemaal naar de klote te lopen. Zij hebben gelijk. Maar ik heb ook gelijk! En het is mijn leven.

Dat laatste is zo, natuurlijk. Maar ik vind het dom inderdaad, en 200 pagina's domheid wat te veel van het goede, al heb ik het wel uitgelezen. En hij presteert wel, dat is zeker zo - veel beter dan ik, dus ik zal wel karakterloos zijn (;

Wat ik net zo dom vind - het boek is in eigen beheer uitgegeven, en in de quote hierboven zitten voor de kritische taalliefhebber al een paar foutjes, nou, het boek wemelt ervan, ook van d/t-fouten en ontbrekende -n'en bij meervoud en rare afbreekstreepjes waar ze niet horen, enzovoort, op elke pagina wel een paar. Tsja, het boek heeft een mooie harde kaft, maar dat je dan niet naar je spelling laat kijken voordat je het laat drukken... dan ben je, opnieuw, een heel ander mens dan ik!

Als je fouten niet zo erg vindt en zo'n verslag van een sportief leven en toewerken naar een groot doel leuk vindt, dan is het misschien wel wat. Website: http://triatfifty.nl/product/hemel-hel-triathlon/

Louise

Ik ben nu in dit boek bezig en inmiddels ergens over de helft. De taal- en spelfouten vallen mij wel mee (althans, niet op). Geestig dat hij een boek over zijn route naar de Ironman heeft geschreven, maar zoals jij al schrijft valt vooral zijn koppigheid op en het niet kunnen leren van fouten. Discipline, structuur en consistentie zijn essentieel voor iedereen die een hele triathlon wil doen, maar koppig en eigenwijs (is er eigenlijk een verschil tussen die twee?) zijn waar flexibiliteit nuttiger is is gewoon niet slim. Ik denk dat hij met een gedegen aanpak ook een veel betere tijd had kunnen neerzetten.

Ik realiseer me wel dat ik gezegend ben met een fysiek gestel dat weinig blessures kent en dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat ik een hele triathlon met relatief weinig voorbereiding redelijk kan volbrengen. En dat de tijden waar ik niet tevreden over ben voor anderen iets is waar ze hun knie voor kapot willen trainen.

Af en toe moet ik het boek wel even wegleggen omdat ik gewoon moe van hem word. Zoals die keer dat hij in het open water een zwemster tegenkomt die harder zwemt dan hijzelf en hij haar in gedachten verdrinkt en op de bodem neerlegt. Ik snap echt niet dat je dat soort dingen denkt, laat staan in een boek opschrijft.

175

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Maca944 schreef:

De taal- en spelfouten vallen mij wel mee (althans, niet op).

Dat heb je een beetje aan mij te danken misschien - want dan heb je de nieuwere druk/versie, en daarin heeft hij veel verbeterd, mede vanwege mijn feedback. Geloof me: het was echt nogal in het oog lopend.

Maca944 schreef:

Af en toe moet ik het boek wel even wegleggen omdat ik gewoon moe van hem word. Zoals die keer dat hij in het open water een zwemster tegenkomt die harder zwemt dan hijzelf en hij haar in gedachten verdrinkt en op de bodem neerlegt. Ik snap echt niet dat je dat soort dingen denkt, laat staan in een boek opschrijft.

Haha, ja, herkenbaar; nouja, het positieve daaraan is dat het wel eerlijk is!

Louise