1

Onderwerp: High Tech Triathlon

2e keer dat ik hieraan meedoe, vorig jaar met mijn collega's de 1/4 estafette gedaan en 2e geworden. Dit jaar individueel de 1/4. Dat wordt pas de 3e triatlon van dit jaar, andere 2 waren beide wat langer; 1/2 in Terheijden en de 111 Cave triatlon.
Ik heb wel weer behoefte om een kortere afstand te doen, zonder (veel) na te moeten denken over hartslagzones, pacen, eten en drinken.

Fiets- en loopparcours zijn aangepast na vorig jaar, beide hebben wat minder bochten, wat zeker bij het fietsen erg prettig is. De bocht onder het viaduct vorig jaar was dramatisch.

Dit moet het gaan worden:
Zwemmen 16:30
T1: 2:00
Fietsen: 1:00:00
T2: 1:30
Lopen: 45:00
Totaal 2:05:00

Het is een scherpe verwachting, dus ik hoop dat ik het waar kan maken. Het zou mijn snelste zwemtijd zijn, maar het is ook de eerste keer met een fatsoenlijk wetsuit. Bij het fietsen hoop ik gemiddeld op 38km/h uit te komen dat is me vorig jaar ook gelukt, het parcours is iets korter dan 40km, vandaar 1 uur. 45 minuten lopen is iets wat normaal gesproken ook lukt, stiekem hoop ik wat sneller te lopen dat zou moeten kunnen.

2

Re: High Tech Triathlon

Bij gebrek aan reacties, doe ik het zelf maar ;-)

Net gelezen dat het water na deze warme week 23 graden is, dus zonder wetsuit zwemmen. Zwemmen gaat wat langer duren dan 16:30. Het fietsparcours is ook ongeveer 2km langer dan vorig jaar dus ook daar ga ik wat inleveren. Gelukkig is dat voor iedereen hetzelfde.

3

Re: High Tech Triathlon

Succes! smile

4

Re: High Tech Triathlon

Barthed schreef:

Bij gebrek aan reacties, doe ik het zelf maar ;-)

Net gelezen dat het water na deze warme week 23 graden is, dus zonder wetsuit zwemmen. Zwemmen gaat wat langer duren dan 16:30. Het fietsparcours is ook ongeveer 2km langer dan vorig jaar dus ook daar ga ik wat inleveren. Gelukkig is dat voor iedereen hetzelfde.

Vorig jaar was zwemmen wel wat kort volgens mijn Garmin (866m had ik maar) dus wellicht haal je de 16.30 toch :-)
Vooral fietsen lijkt me wel een verbetering nu de 180 graden bocht onder het viaduct weg is; daarvoor in de plaats natuurlijk de "klim" naar de rotonde en daar een iets ruimere bocht.
Doe jij ook de 1/4? ik start in de 2e serie; geen idee wat ik ervan moet verwachten qua tijd ... hopelijk in de buurt van m'n tijd van vorig jaar

5

Re: High Tech Triathlon

Ik start in de eerste serie en heb geen idee wat ik van de tijd moet verwachten.

Vorig jaar had ik 2.42 uur maar dat was zoals eerder vermeld met wetsuit en ander fietsparcours.

Denk dat als ik onder de 2.45 finish ik helemaal tevreden ben gezien ik de laatste weken nauwelijks heb getraind.

6

Re: High Tech Triathlon

En hoe is het gegaan? ik hoorde dat het zwemmen langer was dan vorig jaar (als in: de goede afstand en niet te kort)

7

Re: High Tech Triathlon

Het was weer mooi georganiseerd, blijft toch wel leuk zo'n compact parcours.
Alle onderdelen (ook transitie) waren inderdaad langer.
Mijn wedstrijd (1/4, 2e serie) verliep wel goed.
Bij zwemmen eerste halve ronde continu contact, toen maar achter die zwemmer gaan zwemmen. Inspanning was (te??) goed te doen, zwemtijd 19 min. dat had wel sneller gekund.
Fietsen, 6 rondes, ging wel goed maar blijft een technisch parcours, dus hollen en stilstaan. Soms was drukte op het parcours wel iets teveel. 57 min. uiteindelijk.
Tenslotte lopen, 4 rondes totaal 10.5km, vanaf begin lekker tempo kunnen kiezen zonder te hoeven forceren. Helaas onderweg geen indicaties hoe ik in de wedstrijd lag dus tempo blijven lopen tot de finish, looptijd iets onder de 40min.
Eindtijd was een goede minuut langzamer dan vorig jaar maar dat mag de pret niet drukken

8 Laatst bewerkt door Tri-John (01-09-19 23:19:59)

Re: High Tech Triathlon

Het was vandaag weer mooi georganiseerd ja.

Zoals eerder aangegeven verwachte ik niks van vandaag.

Zelf geklokt;

Zwemmen 26.57 min (hoorde zeggen 1200 mtr)

Fietsen 1.16.56 uur (was dit jaar 38.44km)

Lopen 1.07.46 uur (10.5km) ook meer

Zwemmen was wat langzamer maar dat is sowieso niet mijn sterkste onderdeel.

Tijdens het fietsen rond 25/30 km waren mijn benen op, helemaal leeg getrapt.
In mijn achterhoofd begon ik me al zorgen te maken over het lopen, achteraf terecht.

Bij het lopen ben ik helemaal stuk gegaan.
Normaal loop ik 10k in 50/55min maar dat zat er vandaag niet in. Heb zelfs een aantal keer een stukje gewandeld omdat het niet meer ging.

Uiteindelijk toch nog binnen 3 uur gefinisht.

De wisselzone was ook veel langer dan vorig jaar, ik weet nog niet of het zo beter was.
Ik stond met mijn fiets helemaal vooraan en had zo een nadeel tegenover diegene die bij de uitgang stonden. Wij moesten (schat ik) 600 mtr meer met de fiets lopen.

Het klimmetje bij het fietsen vond ik wel leuk, was een venijnig ding.

9

Re: High Tech Triathlon

1e geworden in de HTC serie!!! Doel bereikt. Nu was dat niet het aller sterkste deelnemersveld, maar toch leuk om te winnen. Was eigenlijk maar 1 echte tegenstander. Die was  uiteindelijk 1 minuut langzamer, en de nummer 3 was ruim een kwartier trager.

Maar inderdaad, zwemmen was nu ruim een kilometer. net even op de kaart nagemeten, en ik kom op 1100m. Mijn horloge heeft 996 meter gemeten, en die geeft eigenlijk altijd te weinig aan als ik in een meer zwem.

T1 was erg lang, maar gelukkig voor iedereen hetzelfde. Fietsen was ongeveer 39km en een stuk fijner dan vorig keer zonder de hele scherpe bocht.

Lopen was 10.5km. Helaas ging mijn meting mis met de chip, T1 en de eerste twee fietsronden zijn verkeerd gemeten en T2 ontbreekt ook http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla … K_Tus.html. Wellicht corrigeren ze het nog. Helaas had ik zelf iets fout gedaan met mijn horloge, in T2 had ik onbewust/per ongeluk al op lap gedrukt, en toen ik ging lopen en op lap drukte zei hij dat de triatlon was afgelopen, terwijl hij pas begint bij het lopen. Later heb ik de activiteit hervat, maar ik mis een stukje lopen in mijn eigen opname.

Hoe dan ook, dit is het geworden, denk ik:
Zwemmen 18:42 (via mylaps, 1:42/100m als het 1100m was)
T1: 2:18 (schatting vanuit de eerste ronde van het fietsen)
Fietsen: 1:01:12 (zelf gemeten)
T2: 1:16 (schatting)
Lopen: 42:35 (via mylaps, tempo 4:06)
Totaal 2:06:03 (mylaps tijd)

Als ik de afwijkende afstanden in acht neem klopte mijn schatting aardig. Iets langzamer gezwommen, T1 was langer dan verwacht. fietsen was ook wat verder dan verwacht toen ik de schatting maakte. En lopen ging super, veel beter dan verwacht gemiddeld 4:06 gelopen, terwijl ik uitging van 4:30.


Barthed schreef:

Zwemmen 16:30
T1: 2:00
Fietsen: 1:00:00
T2: 1:30
Lopen: 45:00
Totaal 2:05:00

10

Re: High Tech Triathlon

Goed zeg! Gefeliciteerd! Lekker om veel harder te kunnen lopen dan gepland.

11

Re: High Tech Triathlon

Gefeliciteerd, dat is zeker beresterk gelopen!

12

Re: High Tech Triathlon

Zijn aardige fietstijden! Ik zag het parkoers en daar zitten toch behoorlijk wat scherpe bochten in.

13

Re: High Tech Triathlon

Mooie prestaties Tri-John en Barthed! (bij de open serie zou je ook op het podium hebben gestaan!)
Blijkbaar hadden jullie wat meer meters na het zwemmen, zag idd op Strava bij bijna iedereen rond de 1100-1200 meter; wellicht dat mijn Garmin dan de afstand wat onderschat heeft. In dat geval viel m'n zwemtijd nog wel mee misschien.

@ MontanaMan, het fietsparcours is inderdaad erg bochtig, zeker met de drukte is het dan ook nog lastig om de bochten goed aan te snijden; op een "doorsnee-parcours" ben je toch wel 2-3min sneller dan hier.

14 Laatst bewerkt door Barthed (03-09-19 08:54:06)

Re: High Tech Triathlon

Kempenaer schreef:

Mooie prestaties Tri-John en Barthed! (bij de open serie zou je ook op het podium hebben gestaan!)

Bedank allemaal, het ging allemaal super goed. Ik zag inderdaad ook dat ik 3e was geweest in de open serie, daar ben ik ik eigenlijk nog wel blijer mee. En als ik het heel erg opportunistisch ga bekijken zou ik 1e zijn in mijn categorie H30.

Ik had nog contact met mylaps en de tijden zijn nu aangepast. T1 ontbreekt, maar dat mag de pret niet drukken. Eindtijd gelukkig nog hetzelfde ;-)