1

Onderwerp: Lage rugpijn na hardlopen

Hoi,

De laatste tijd heb ik ineens vaak lage rugpijn na het hardlopen, vroeger nooit zo gehad. Zou ik aan nieuwe schoenen toe zijn? Zou het dat kunnen zijn?

2

Re: Lage rugpijn na hardlopen

Kan, maar je core verstevigen kan ook helpen.

3

Re: Lage rugpijn na hardlopen

Ik zat ook nog te denken aan looptechniek - het was Henk laatst opgevallen dat je vrij ver naar voren 'hangt' bij het lopen, TumTumTum (zei hij later). Enige helling is wel goed bij het lopen, maar niet voorbij je eigen zwaartepunt. Anders hang je als het ware aan je rug. Meer rechtop blijven, met je wervels netjes op elkaar gestapeld vanuit je bekken, is ontspannener voor je rug.

Louise

4

Re: Lage rugpijn na hardlopen

Daar zal ik dan eens op letten. Was mij zelf natuurlijk niet opgevallen.

5

Re: Lage rugpijn na hardlopen

Louise schreef:

Ik zat ook nog te denken aan looptechniek - het was Henk laatst opgevallen dat je vrij ver naar voren 'hangt' bij het lopen, TumTumTum (zei hij later). Enige helling is wel goed bij het lopen, maar niet voorbij je eigen zwaartepunt. Anders hang je als het ware aan je rug. Meer rechtop blijven, met je wervels netjes op elkaar gestapeld vanuit je bekken, is ontspannener voor je rug.

Louise

En het voorover hangen dien je wel met een recht lichaam te doen. Als in, het bovenlichaam en de benen moeten niet in een hoek ten opzichte van elkaar hangen.

6

Re: Lage rugpijn na hardlopen

1 sessie met een fysio die wat van looptechniek weet en je bent een wereld wijzer, zou het zeker doen!

Ik stel zelf op strava in hoeveel km ik met een paar hardloopschoenen wil lopen (en heb gelopen), heb je enig idee hoeveel km je op je huidige schoenen hebt gelopen ?

7

Re: Lage rugpijn na hardlopen

Heb je buiten lopen ook iets veranderd? Zwaarder werk, meer in de auto, andere houding achter bureau? Klussen? Heb je iets veranderd aan de training voordat je er last van kreeg? En dan ook in fiets/zwemtraining. Aan de fietspositie gesleuteld? Ik heb jaren last van de onderdruk gehad (vooral) met lopen maar dat was zeker geen loopblessure. Lopen is ook de zwaarste van de drie dus bijna alle klachten komen het eerst naar boven bij lopen.

Nu naar looptechniek kijken is niet per se 100% zuiver. Als je vage rugklachten hebt gaat je lijf onbewust de rug ontzien. Ik ging bijvoorbeeld scheef op de fiets zitten en meer “zittend” lopen. Dit soort compensatie treedt soms al op voordat je pijn voelt. Als je niet zeker bent dat dit een loopblessure is zou ik niet enkel naar looptechniek gaan kijken maar de oorzaak breder zoeken.

8

Re: Lage rugpijn na hardlopen

David, ik heb de schoenen iets langer dan een jaar. Ik heb geen strava dus duidelijker dan dit kan ik niet maken. Mogelijk ben ik wel aan nieuwe toe, dat kan toch geen kwaad.

Mijn onderrug is altijd al een zwakke plek geweest. Maar echt rugpijn krijg ik vooral na tuinieren (veel gebukt bezig zijn) en de laatste tijd ineens ook na hardlopen.

thijs schreef:

Heb je buiten lopen ook iets veranderd? Zwaarder werk, meer in de auto, andere houding achter bureau? Klussen? Heb je iets veranderd aan de training voordat je er last van kreeg? En dan ook in fiets/zwemtraining. Aan de fietspositie gesleuteld? Ik heb jaren last van de onderdruk gehad (vooral) met lopen maar dat was zeker geen loopblessure. Lopen is ook de zwaarste van de drie dus bijna alle klachten komen het eerst naar boven bij lopen.

Verder niks veranderd, alleen mogelijk wat meer in de tuin gedaan omdat het zomer is. Ik rijd geen auto en heb niks aan mijn fiets veranderd.

9 Laatst bewerkt door TumTumTum (11-03-20 11:44:52)

Re: Lage rugpijn na hardlopen

Hey dit oude topic.

Probleem niet helemaal weg maar wel heel veel verbeterd. Louise had wel gelijk, ik liep te ver voorover zonder dat in de gaten te hebben. Ben daar op gaan letten. En nieuwe schoenen.
Ook doe ik die liesstrek oefeningen die Louise ook doet en die helpen bij het soepeler houden van de SI gewrichten. Rug zal altijd een zwakke plek zijn maar het is nu zeker verbeterd. (mocht het nog iemand interesseren haha)