1

Onderwerp: Lid worden van een vereniging

Ik ben superenthousiast over triathlon en ga sowieso meer sprints doen, opbouwen naar langere afstanden en lol hebben. Nu zie ik ook dat er triathlon-verenigingen zijn maar ik weet niet zo goed wat ik van zo'n vereniging kan verwachten. Of wat je moet doen: ik heb nooit gesport, laat staan in verenigingsverband big_smile.

Wie zit er bij een vereniging? En wat brengt het jou?

2 Laatst bewerkt door mcguyver (03-09-19 16:17:31)

Re: Lid worden van een vereniging

ik niet, denk er weleens over na maar ik vind het nog te duur. Ik red het nu nog zonder club maar mis wel het sociale van een vereniging.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Lid worden van een vereniging

Heb altijd lid geweest van verschillende verenigingen om een wedstrijd licentie te hebben maar sinds 2 jaar kun je je ook rechtstreeks aansluiten bij de vtdl en heb ik onmiddellijk gestopt met bij clubs te zijn. Je hebt er totaal niks aan vind ikzelf.

4

Re: Lid worden van een vereniging

Ik heb nooit bij een triathlon vereniging gezeten, wel bij veel andere verenigingen. Ik ben echt een verenigingsmens en vind de sociale kant leuk, maar ook de motivatie die je er kunt halen, onwijs veel kennis en soms ook materiële ondersteuning.

5

Re: Lid worden van een vereniging

Ik zit vooral bij een vereniging vanwege de zwemtrainingen. Ik kan ook wel zelf zwemmen natuurlijk, en we krijgen niet heel veel technische aanwijzingen in mijn baan, die aandacht gaat naar de langzamere banen. Maar het is gewoon makkelijk. Je krijgt een set voorgeschoteld, over de weken en maanden zit er ook een gedachte achter, hoef niet te zigzaggen om mensen in de baan die andere dingen doen dan die set zwemmen en het scheelt een paar £ per keer dat ik zwem aangezien de club de banen afhuurt en die kosten gedeeld worden.

Mijn club geeft ook looptrainingen op een track en fiets en brick-trainingen op een oud vliegveld, maar daar maak ik weinig gebruik van.

Verder is het ook leuk om altijd wel een paar bekende gezichten tegen te komen tijdens wedstrijden, en soms zelf heel veel bekende gezichten.

6

Re: Lid worden van een vereniging

Ik ben geen lid meer, wel 3 jaar lid geweest.
Het meest waardevolle vond ik de sociale contacten, trainibgsmaatjes.
Aangezien veel afspraken nu via de app gaan heb ik daarvoor geen vereniging meer nodig.

Het verschilt nogal wat een vereniging te bieden heeft, ik praat er regelmatig met andere triathleten over.
Zo biedt Hellas in Utrecht ook yoga en MTBen naast zwemmen, fietsen en lopen.
Het is maar net wat je zoekt.
De meeste verenigingen kampen echter met te weinig trainers waardoor je in het zwembad bijv meer opdrachten krijgt dan aanwijzingen. Dat vind ik geen meerwaarde, vandaar dat ik een badenkaart heb, op lekker rustige uurtjes zwem en mn training pluk ik wel van internet...

7

Re: Lid worden van een vereniging

Ik ben van het begin aan in een vereniging , en krijg veel geboden vind ik zelf .
Allereerst is de vereniging deel van een sportschool / gezondheidscentrum , dus mogen alle faciliteiten gebruiken .
Tevens snelle afspraken bij de orthopeed , massage en fysio , sportarts in house .

Vaste trainingen :
1 x zwemmen incl entree bad
1 x hardlooptraining
1 X fietstraining ( in de winter core en indoor cycling )
1 x core training ( in de winter dus twee keer )
2 vaste trainers ...trainers van de sportschool kun je ook altijd om raad / uitleg vragen .
Georganiseerd trainingskamp op Mallorca
Bespreken van seizoensdoelen , daar op afgestemd de trainingsplannen .
Enz enz ...

En natuurlijk deel van een gezellige groep , wat ik ook erg leuk vind .

Maar de ene vereniging is natuurlijk de andere niet .

8

Re: Lid worden van een vereniging

Die trainingen vind ik erg interessant van de vereniging hier in de buurt. Zou je bij een vereniging ook alle trainingen moeten volgen?

9

Re: Lid worden van een vereniging

Niks is verplicht.
Ze bieden van alles aan en jij komt wanneer je wil...

10

Re: Lid worden van een vereniging

Ik zit bij een hardloop vereniging, lopen is met trainer. Wel zo fijn, ik kan dan gewoon zelf duurlopen en zo doen.
Zwemtraining heb ik apart, via "beter zwemmen". Gaat prima!

ik tref bij het zwemmen vaak mensen van een triathlon vereniging (TVA, uit Arnhem). Ik zie ze ook vaak bij triathlons (wie had dat gedacht... smile) en volgens mij is het best leuk/handig, het sociale en het triathlonspecifieke trainen.

Ik woon echter niet dichtbij genoeg vind ik zelf en bovendien heb ik mijn sport/loopkringetje nu al bij mijn hardloopclubje, war we ook af en toe een triathlon mee doen. En we draaien ook af en toe een wat meer triathlon gerichte trainng in het weekend, voor ons zelf.

Volgens mij valt er genoeg expertise te halen bij een vereniging, zeker qua trainen. Of je het geld er voor over hebt moet je zelf bepalen. Ik heb wel een NTB-licentie ondertussen, die heb je er zo uit voor mijn gevoel. Zeker als je er ook nog af en toe bij loopt en in een wat fijner startvak mag staan ivm je atletenlicentie smile.

Succes!

11

Re: Lid worden van een vereniging

Dankjewel voor alle antwoorden! Ik denk dat ik eens contact opneem met de twee verenigingen in de buurt. Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen dus heb de keuze tussen Cerberus en TVA. Van die laatste zag ik bij TriOuderkerk een aantal trisuits voorbij komen.

12

Re: Lid worden van een vereniging

Vorig jaar ben ik lid geworden van IZGS te Haarlem. Aangezien ik dit een nogal suffe naam vond (en vind) waardoor ik het idee had dat er allemaal oude mannetjes rondliepen ben ik niet eerder lid geworden.

Anyway, mijn voornaamste motief was om meer structuur in mijn zwemtrainingen te krijgen. Voor een euro of 170 (uit mijn hoofd) mag ik 3x per week (in de praktijk 2x want vrijdagavond en zaterdagochtend zwemmen doet niemand) zwemmen. Losse toegang is ruim 5 euro dus financieel gezien is het al aantrekkelijk. Daarna zwemmen we volgens een schema met techniek, kracht en endurance en dat is in de praktijk erg prettig, ik word daar ook echt beter (minder slecht) van.

Het sociale aspect is zeker ook een bijkomend voordeel. Ik vind het erg prettig om regelmatig mensen te ontmoeten voor wie het triathlonleven net zo normaal is als voor mij en door de appgroepen kan je ook lief en leed (en wedstrijdresultaten) delen. Gezamenlijke deelnames aan triathlons, clubkampioenschappen, clinics etc behoren ook tot de mogelijkheden.

Tenslotte kan je eventueel ook meedoen met de divisiewedstrijden als je lid bent van een vereniging, wellicht dat dat in de toekomst leuk is.

13

Re: Lid worden van een vereniging

Ik niet.. ben te eigenwijs om veel zelf te willen uitzoeken :-)

Maar de grootste motivatie voor mij is zodat ik mijn eigen trainingstijden kan bepalen. Ik heb de vreemde eigenschap om 's-ochtends om 05:00 te willen trainen en dan zijn er nog weinig verenigingen die wat doen.

14

Re: Lid worden van een vereniging

marcell schreef:

Ik niet.. ben te eigenwijs om veel zelf te willen uitzoeken :-)

Maar de grootste motivatie voor mij is zodat ik mijn eigen trainingstijden kan bepalen. Ik heb de vreemde eigenschap om 's-ochtends om 05:00 te willen trainen en dan zijn er nog weinig verenigingen die wat doen.

Toevallig vandaag een gesprek hierover met collega en tevens voorziter triathlonvereniging in de buurt. Voor mij is de flexibiliteit om zelf trainingstijden te bepalen de overwegende factor om geen lid te worden; plus beide verenigingen in de buurt zitten toch weer op een half uur rijden. De motivatie om om 5 uur al te trainen, die heb ik niet hoor :-)

15

Re: Lid worden van een vereniging

Ik zou best lid willen worden, maar tot nog toe houden de ingeplande tijden van de trainingen me tegen. Past gewoon niet lekker in onze eigen planning. Flexibiliteit is gewoon heel prettig, dus modder ik zelf vrolijk voort.

16

Re: Lid worden van een vereniging

esrem schreef:

Dankjewel voor alle antwoorden! Ik denk dat ik eens contact opneem met de twee verenigingen in de buurt. Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen dus heb de keuze tussen Cerberus en TVA. Van die laatste zag ik bij TriOuderkerk een aantal trisuits voorbij komen.

Grappig... ik woon in Huissen maar zie enkel TVA. Zit net Cerberus te googlen maar ik zie 1 2 3 (..) niet eens een site. ?? Maar goed, kan aan mij liggen.

Zwemmen doe ik in Westervoort, op de woensdagavond. http://evertscheltinga.nl/beter-zwemmen/
Lopen dus bij Pheidippides (in Huissen), fietsen is op eigen initiatief. Voorlopig smile

Succes!

17 Laatst bewerkt door Louise (05-09-19 15:58:50)

Re: Lid worden van een vereniging

Ik ben ook niet lid van een vereniging, ben ook te eigenwijs, en zou de vaste tijden veel te beperkend vinden. Ik kan ook prima alleen trainen, of met 'gelegenheidsgezelschap'.

Het enige wat ik mis is regelmatige feedback op m'n zwemtechniek. Dat is op eigen houtje een boel georganiseer, en daar zou een (goede) vereniging iets toe kunnen voegen. Maar alleen daarvoor ga ik geen lid worden.

Overigens wordt er bij een heleboel verenigingen (in het algemeen, niet specifiek triathlon) wel gesport, maar niet (goed) getraind. Dat is wel iets om in de gaten te houden. Vaak doet bijvoorbeeld iedereen (min of meer) hetzelfde, waardoor de achterhoede afbrandt. Goed trainen is individueel maatwerk en dat vraagt veel van trainers, zeker bij een grote groep.

Louise

18

Re: Lid worden van een vereniging

Ik was nooit lid omdat de trainingstijden voor mij eigenlijk nooit uitkomen.
Maar vind het sociale aspect ook wel erg belangrijk, dus ben lid geworden bij een club waar ik toch al veel mensen ken, en ik aan evenementen deelneem en waarmee we jaarlijks al eens naar Luxemburg afreisden.
Gezellig mensen, en vind het wel mooi om daarmee zo'n vereniging te steunen.

Kan daarnaast ook nog eens in de teamcompetities starten, wat wel een mooie extra is!


Was trouwens al wel lid van de wielervereniging; daar passen de trainingen lang niet altijd bij het trainen voor een triatlon, maar  vind ik het ook gewoon erg gezellig. En je leert zoveel van elkaar, ook een groot voordeel!

19

Re: Lid worden van een vereniging

Gisteravond voor het eerst mee getraind bij de lokale vereniging (DEM), dat is goed bevallen. Normaal zwem ik op eigen gelegenheid, dan heb ik het na 1.500 - 1.700 meter meestal wel gezien. Gisteren moeiteloos 2.400 gezwommen. Het werkt dus motiverend om samen te trainen.

De overige trainingen (lopen, fietsen) worden onderling afgesproken, dus veel flexibiliteit.

Verder leuk om de verhalen en plannen van anderen te horen. Anders blijft het ook maar zo'n eenzame strijd tegen de elementen. smile

20

Re: Lid worden van een vereniging

PGN10T schreef:

Grappig... ik woon in Huissen maar zie enkel TVA. Zit net Cerberus te googlen maar ik zie 1 2 3 (..) niet eens een site. ?? Maar goed, kan aan mij liggen.

De site is hier te vinden: https://www.tvcerberus.nl/

Leuk, ik woon zelf in Lent en fiets wel eens over de dijk van Arnhem naar huis terug.

Succes!

Dankjewel!

21

Re: Lid worden van een vereniging

Jörgen schreef:

Gisteravond voor het eerst mee getraind bij de lokale vereniging (DEM), dat is goed bevallen. Normaal zwem ik op eigen gelegenheid, dan heb ik het na 1.500 - 1.700 meter meestal wel gezien. Gisteren moeiteloos 2.400 gezwommen. Het werkt dus motiverend om samen te trainen.

De overige trainingen (lopen, fietsen) worden onderling afgesproken, dus veel flexibiliteit.

Verder leuk om de verhalen en plannen van anderen te horen. Anders blijft het ook maar zo'n eenzame strijd tegen de elementen. smile

DEM in Beverwijk??

22

Re: Lid worden van een vereniging

Ja klopt.

23

Re: Lid worden van een vereniging

Misschien dat ik daar volgend jaar ook eens ga kijken. Maar eerst de ‘stage’ bij de lokale av voor de halve van Egmond maar eens doen om te proeven aan het verenigingsleven.

24

Re: Lid worden van een vereniging

Ik zit sinds een jaar ook bij een vereniging en ik vind dat die een hoop te bieden heeft voor weinig geld. Een sportschoolabonnement of abonnement zwembad is even duur of duurder. Ik zit bij een vereniging die heel veel keus heeft kwa trainingen en een deel van mijn training doe ik alleen. Niks moet en alles mag. Alles is geel laagdrempelig. Ik pik er uit wat aansluit op mijn schema en wat past in mijn planning. Afgelopen weekend een wisselclinic gehad en hoewel ik dacht dat ik het redelijk onder de knie had, toch weer een hoop geleerd. Door de looptraining op de baan elke week ben ik in een jaar tijd echt een heel stuk sneller geworden. Via de club met korting een borstcrawl cursus gevolgd om de techniek te verbeteren en de zwemtraining is op verschillende dagen in 3 verschillende zwembaden. Pas nieuwe hardloopschoenen gekocht met korting. Binnenkort een kwartje doen met een trainingsmaatje van de club ..... Nee, ik heb nog geen spijt gehad van mijn lidmaatschap.

25

Re: Lid worden van een vereniging

Ik ben lid van een vereniging, alleen al als ik de zwemtraining op zaterdagochtend doe ben ik goedkoper uit dan met een abonnement. Ook vind ik het handig om samen in open water te zwemmen in de zomer, en doe ik als ik het haal met werk de fietstraining mee. En ik vind het handig om een netwerk van mensen te hebben om buiten de trainingstijden om te kunnen trainen. Ik doe ook echt lang niet alle trainingen mee (waarom zou ik naar Eindhoven toe fietsen voor een hardlooptraining als ik met 500 meter lopen in het bos sta?!)  maar ik heb niet het idee dat ik daarmee buiten de groep val ofzo smile