1

Onderwerp: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Het najaar komt er weer aan. Ik ben niet iemand die in weer en wind doordeweeks s'avonds in het donker buiten blijft trainen op de fiets. Mijn triathlonvereniging heeft besloten te stoppen met het aanbieden van spinning in najaar en winter. De keuze is nu dus zelf een sportschool abonnement nemen (€€€€€) of thuis trainen. Thuis heeft het voordeel van minder kosten en meer flexibiliteit, aangezien ik dan zelf kan bepalen wanneer en hoe lang ik train. Dan kan ik dus ook duurtrainingen van 2-3 uur doen.

Nu heb ik een oude Tacx (10-15 jaar), echter heeft die een paar nadelen. Hij maakt veel herrie wat je door het hele huis hoort. Mijn dochtertje van bijna 3 moet wel kunnen slapen en ik krijg van mn vrouw klachten dat ze haat TV programma niet meer kan volgen door de herrie. Ander nadeel vind ik dat je niet echt een gestructureerde training kan afwerken, althans dat vind ik lastig op de Tacx. Aangezien ik ambitieuze plannen heb voor 2020 wil ik beter gestructureerd proberen te gaan trainen.

Wat ik dus zoek is een nieuwe Tacx of iets dergelijks die minder herrie maakt. Ik zag bij de fietsenzaak een Tacx Flux S, maar heb geen idee hoe dat allemaal werkt.

Zit daar dan een app bij waarmee je een training kan doen? Of moet je dan een aparte app hebben?

Ik hoor wel eens mensen over Zwift, maar dat lijkt mij veel te computerspelletjes achtig, ik zou liever TV kijken en dat die app dan zegt welke vermogens ik moet trappen ofzo. Ik zit ook niet echt te wachten op die extra kosten.

Kortom; graag hoor ik jullie tips en adviesen rondom dit onderwerp. B.v.d.

2

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik heb zelf een Tacx smart trainer en haalde afgelopen jaar mijn trainingsschema van Trainerroad. Dat voldoet wel aan jouw omschrijving denk ik. Komend jaar ga ik proberen om het via Trainingpeaks te doen omdat ik nu via Trainingpeaks een abonnement heb bij een online trainer voor specifieke triathlon trainingsschema. Met Zwift heb ik geen ervaring.

3

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Hier ook een blije TrainerRoad en Tacx gebruiker!

Een paar tips:
- investeer in een directdrive trainer, wielaangedreven trainers geven gedoe en zijn naar mijn idee minder efficient
- neem een trainer met Bluetooth (naast bv ANT+ of andere draadloze opties, deze worden vaak niet door je telefoon ondersteund nl)
- neem een abonnement op Zwift, Sufferfest, Trainerroad oid. Meeste kun je gratis voor een week proberen, info genoeg op het web te vinden. Ik ben fan van TR, 4000 verschillende trainingen, gesorteerd op duur, zones, intensiteit etc. Actieve gebruikers kunnen nieuwe leden aan een demo license helpen voor 3 gratis maanden.
- Qua geluid ... er zijn stille en minder stille trainers, grotendeels is dit ook een kwestie van budget
- regel een goeie ventilator, binnen trainen is super efficient, maar je hebt geen rijwind koeling, tenzij je in de winter buiten gaat zitten wordt het nogal warm

Hoe het dan werkt: heel simpel ... mijn fiets staat klaar in de Tacx, is gekoppeld met mijn telefoon via Bluetooth. Op de telefoon selecteer ik de gewenste training, daarna hoef ik alleen maar te trappen ;-) Vermogen belasting wordt door de telefoon doorgegeven aan de Tacx

Aanvullend, ik ken alleen Tacx, met de software die daar bij zit kan ik ook films kopen van diverse races, steden etc waar ik dan in kan rondrijden. Verder kan ik ook GPX files inlezen en zo op mijn Tacx een parcours van een te rijden triathlon "verkennen"

Zoiets dus ... ;-)

Als je niet meteen full flash wil investeren kan je ook eens zoeken bij Wattbike Cycling Center. Mogelijk is er een centrum bij jou in de buurt.

Grtz
D.

4

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Zoals hierboven, trainer + abbo. Ikzelf gebruik TrainerRoad, maar hoor heel veel positieve geluiden over Zwift. Trainerroad zijn puur trainingen, op Zwift is er ook een heel sociaal aspect en kun je ook races doen enzo. En je kunt beiden ook nog combineren als je wilt.

5

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Noise cancelling headphones voor je vrouw koppelen aan de tv kan natuurlijk ook.. smile

Maar serieus. Direct drive trainer en dan trainingen via een van de genoemde aanbieders gebruiken is zeker als je ambitieus bent een betere optie.

Gratis kan ook, maar dan heb je maar beperkte keuze van routes en trainingen, of je moet zelf je training managen tijdens je rit (via de Tacx app kan dat iig). ik train niet zoveel binnen dus heb daarvoor gekozen tot nu toe.

Tablet met tacx app aan de ene kant, en laptop met netflix aan de andere kant.

Ik heb het basis model direct drive trainer van tacx. Kostte 550 euro en voor wat het waard is: ik ben er super tevreden over. (maar ben dus ook geen "hardcore" binnenfietser smile)

6

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik heb een systeem van Elite en ben er op zich tevreden van maar het is wel een direct aandrijving (elite muin) maar heel basic. Ik vind rollen trainen heel goed maar het hoeft voor mij niet langer dan een uur te duren.

7

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Zet je tacx op een yogamatje, dat scheelt een hoop herrie!

8

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ben ik blij dat ik mijn Tacx in de schuur heb staan, alleen ik heb oordoppen in tegen de herrie terwijl de rest van de familie binnen geen last heeft.
Maar verder hoor ik wel veel succesverhalen over het gebruik van Swift. Juist door het spel element gaat het binnen trainen gemakkelijker schijnt. (Mijn herrie Tacx werkt alleen offline, dus ik heb zelf nog geen ervaring)

9

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik heb zelf een Tacx Flux die ik gebruik in combinatie met Zwift. Voor mij werkt dit prima. Je hebt vrij veel verschillende soorten gebieden waar je kunt gaan rijden en je kunt je training invullen zoals je zelf wilt. Bovendien is het hier ook mogelijk om een bepaald trainingsschema in te stellen waar je weerstand op aangepast wordt. Ik heb geen ervaring met andere programma’s, maar Zwift vind ik zelf een absolute aanrader.

10

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik had een Tacx Flow en daar heb ik 10 jaar met veel plezier op gefietst. Na lang wikken en wegen over de next level indoor trainer heb ik afgelopen voorjaar besloten de Tacx Neo 2 te kopen. Mijn overweging was dat als ik daar weer 10 jr mee uit de voeten zou kunnen dit de investering zeker waard zou zijn.

Tot nog toe geen moment spijt gehad. Rijdt echt heel prettig, is erg stil en biedt veel mogelijkheden.

11

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

davidr schreef:

Ik had een Tacx Flow en daar heb ik 10 jaar met veel plezier op gefietst. Na lang wikken en wegen over de next level indoor trainer heb ik afgelopen voorjaar besloten de Tacx Neo 2 te kopen. Mijn overweging was dat als ik daar weer 10 jr mee uit de voeten zou kunnen dit de investering zeker waard zou zijn.

Tot nog toe geen moment spijt gehad. Rijdt echt heel prettig, is erg stil en biedt veel mogelijkheden.

Goed om te horen, ik sta op het punt om deze aan te schaffen. Als je binnen fietst dan moet het gewoon goed zijn.

12

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Bedankt voor alle tips en info.
Heb ook zitten kijken naar de verachillende modellen.
De Tacx Flux S zit rond de €600, de Neo 2 rond de €1300, is die echt zo veel beter?

13

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Precies. Ik weet niet waar je wilde gaan kopen Maarten, maar wat mij (ook) over de streep trok was dat ik bij Hopmans, in Bergen op Zoom, 200 euro korting kreeg.

14

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Remco schreef:

Bedankt voor alle tips en info.
Heb ook zitten kijken naar de verachillende modellen.
De Tacx Flux S zit rond de €600, de Neo 2 rond de €1300, is die echt zo veel beter?

Ik denk dat je met de Flux S heel erg veel binnenfiets plezier gaat hebben. De vergelijking is hier tussen goed en beter. Of je het de extra euro's waard vind om een nog stillere indoortrainer te hebben met nog meer functionaliteit is aan jou. Voor mij was de overweging ook echt lange termijn dus ik vond het de investering wel waard.

15

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Iemand hier ook ervaring met de Wahoo direct drive trainers? Is tacx zoveel beter?

16

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Laris schreef:

Iemand hier ook ervaring met de Wahoo direct drive trainers? Is tacx zoveel beter?

Ik heb de Wahoo Kickr en ben er erg tevreden over. Dat een Tacx of Wahoo (of andere direct drive) beter is dan de andere kan ik niet zeggen maar de Kickr komt goed uit de testen maar dat komt het topmodel van de Tacx ook. Volgens mij is Tacx overgenomen door Garmin dus zal de integratie tussen die twee misschien beter worden?

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

17

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

kwestie van budget denk ik:

een Neo is super natuurlijk, maar voor dat zelfde geld koop je ook een Flux EN bv. een pedaal met vermogensmeter
kun je wat je binnen traint en leert ook buiten toepassen ;-)

volgens mij heeft DCRainmaker het een keer samengevat in een review: meer dan 90% van de mensen kan waarschijnlijk prima uit de voeten met een Flux, als je het wil en kan betalen koop je een Neo

Grtz
D.

18

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Ik heb inmiddels drie keer op de Neo 2 gefietst en ben erg enthousiast. De vergelijking met de Flux kan ik niet maken, die is ongetwijfeld ook goed, maar het verschil tussen de (oude) Tacx Satori waar je zelf de weerstand moest aanpassen en mijn huidige Neo 2 is enorm. Het komt er eigenlijk op neer dat de 200 euro die ik ooit voor de Satori heb betaald weggegooid geld was en de 1200 die ik voor de Neo 2 mocht neertellen een prima investering.

Het voelt allemaal 'echt', ik geloof dat ik aan het fietsen ben, de weerstand klopt en komt er goed in, de kleine laterale beweging die mogelijk is maakt het iets minder statisch en de gimmick dat je voelt als je over kasseien rijdt is geinig, maar maakt het ook wel weer iets echter allemaal. Ik heb wel een goede ventilator staan en dat is essentieel.

En ik moest nog wat spulletjes kopen om de Tacx met mijn pc te laten praten, dat was een kleine tegenvaller. Maar verder verwacht ik veel en ook lange uren te kunnen maken op de Neo 2.

19

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Bedankt voor de update. Komend weekend laatste westrijd en dan ga ik tijdens welverdiende rust ook eens kijken voor een nieuwe Tacx. Heb nu ook een Sartori uit 2008 ofzo. Wat had je nodig voor communicatie met je PC? Had je nog bepaalde software nodig?

20

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Remco schreef:

Bedankt voor de update. Komend weekend laatste westrijd en dan ga ik tijdens welverdiende rust ook eens kijken voor een nieuwe Tacx. Heb nu ook een Sartori uit 2008 ofzo. Wat had je nodig voor communicatie met je PC? Had je nog bepaalde software nodig?

Ik heb een ANT+ dongle gekocht van Tacx (die is 40-50 euro) waarmee je kan Zwiften onder andere. Vreemd genoeg werkt de Tacx Desktop App niet met ANT+ maar alleen met Bluetooth. Dat zit op de meeste laptops en tablets, maar voor mijn pc moest ik nog een redelijk goedkoop USB-dingetje kopen.

Qua software ben ik nog aan het uitproberen. Zwift is leuk maar kost USD 15/maand. Sufferfest is nuttig en ook weer een tientje en de Tacx desktop app ook zoiets. Kortom, je bent lekker aan de beurt en eerlijk gezegd weet ik niet of er ook gratis software is.

21

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Maca944 schreef:

Qua software ben ik nog aan het uitproberen. Zwift is leuk maar kost USD 15/maand. Sufferfest is nuttig en ook weer een tientje en de Tacx desktop app ook zoiets. Kortom, je bent lekker aan de beurt en eerlijk gezegd weet ik niet of er ook gratis software is.

Nou dat heb ik dus ook een beetje. Zit niet te wachten op lopende kisten van Training peaks, Trainer road, sufferfest of zwift. Zwift lijkt me zowiezo niks voor mij, als een soort computerspelletje achter fietjes op je scjerm aan fietsen... Voor mij liever iets dat er voor zorg dat ik mn programma afwerk terwijl ik TV kijk ofzo.

Ik lees ook dat TR en Zwift programma's veel te zwaar zijn voor triathleten, aangezien die ook nog lopen en zwemmen.

Ik dacht dat de Tacx software gratis was.

Recent iets gelezen over Golden Cheeta, een gratis open source programma dat ongeveer hetzelfde doet als TP (plannen en monitoren).

22

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Met de gratis tacx software kan je je eigen trainingen maken. Tenminste, ik betaal niets en het lukt me.

https://support.tacx.com/hc/nl/articles … outs-maken

Is vrij simpel, je ontwerpt de lengte van je training de wattages (of hr) die je wil en trappen maar.

Telefoon ligt naast me en draait de tacx app af terwijl ik gewoon een serie, film of youtube kijk op een smart tv.

Zwift wil ik nog wel eens proberen, maar denk niet dat ik daar eens standaard abo op zal nemen.

23

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Zijn er hier ook (oud)eigenaren van een Tacx Flow of Vortex? hoe zijn/waren jullie ervaringen?

Met name de Flow is een mooi instapbedragje voor een smart trainer, heb nu een niet smart trainer zonder mogelijkheid de weerstand op het stuur te regelen en dat is verre van ideaal... Ik wil deze winter toch echt serieus indoor gaan fietsen en wil dit het liefst met een smart trainer doen denk ik. Maar ik wil niet direct een dikke investering doen nu.

24 Laatst bewerkt door Arnoutdv (11-09-19 13:10:50)

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Anders misschien kijken naar 2e hands Tacx Flux?

Vergelijking van allerlei fietstrainers door DC Rainmaker:
https://www.dcrainmaker.com/2018/11/tra … guide.html

Daar staat ook verwijzing in naar Tacx Flow review op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=sPYyPsrgwE4

25

Re: Binnen fietsen, welk apparaat meest geschikt?

Arnoutdv schreef:

Anders misschien kijken naar 2e hands Tacx Flux?

Vergelijking van allerlei fietstrainers door DC Rainmaker:
https://www.dcrainmaker.com/2018/11/tra … guide.html

Daar staat ook verwijzing in naar Tacx Flow review op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=sPYyPsrgwE4

Hoop leeswerk --> vanavond dus smile

Tweedehands Flux is ook een optie, maar dan moet ik ook nog een extra casette bij zoeken. En de prijzen op MP liggen nog best wel hoog vind ik...